Gå til innhold

Hvorfor er norsk film og skuespillere så dårlige i forhold til svenske?

Anbefalte innlegg

Jeg kan godt le litt av Side om Side og Neste Sommer, men når jeg ser Solsidan, så blir de to førstnevnte latterlig kjedelige i forhold. Svenskene er så utrolig mye flinkere til å parodiere mennesketyper, og det er intelligent humor der norsk humor er traust og ofte platt og billig.

Det gjelder alle filmer og serier. Det er norske som er bra, også noen skuespillere, men oftest faller de helt igjennom kontra svenske. Hva er grunnen til dette? 

Anonymkode: 3b279...0e3

Fortsetter under...

Hot Midget ! skrev (11 minutter siden):

Unnskjyld. Made in Oslo! Viaplay

En av de som er bra ja :-) 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kanske har något att göra med att de flesta norrbaggar är grå, trista och utan så väldigt färgrika personligheter. De är så lika varandra, allihopa.

Anonymkode: eb608...d88

Tja. Du er kanskje inne på noe. Vi er ikke særlig fargerike nei, og det har jeg skrevet her inne flere ganger. Kanskje det er noen miljøer som blir glemt? Exit var jo veldig bra med bra skuespillerprestasjoner sånn generellt. Det er også andre miljøer de kunne gjenspeile mer i filmer. 

Annonse

Ikke enig, synes norske filmer og serier har kommet seg voldsomt de siste årene. Helt perfekt er feks fantastisk morsom.

Made in Oslo er helt nydelig.

For ikke å snakke om Lykkeland. 

Men det finnes veldig mye bra fra både Sverige og Danmark også. Helt enig med deg om at Solsidan er helt fantastisk. 

Anonymkode: d6e9d...3ba

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ikke enig, synes norske filmer og serier har kommet seg voldsomt de siste årene. Helt perfekt er feks fantastisk morsom.

Men det finnes veldig mye bra fra både Sverige og Danmark også. Helt enig med deg om at Solsidan er helt fantastisk. 

Ja, enig. Folk snakker mye mer naturlig på norsk film nå enn før. Synes det begynte å komme seg veldig på 2000-tallet

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Solsidan er genial, med et persongalleri som tar ulike mennesker helt på kornet :-) 

Annonse

Jeg er ikke enig. Synes generelt det er flere knakende gode serier både fra hele Skandinavia. Spesielt liker jeg flere av samarbeidsseriene. Skam var også veldig banebrytende da den kom. 

Anonymkode: 9d62b...915

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan godt le litt av Side om Side og Neste Sommer, men når jeg ser Solsidan, så blir de to førstnevnte latterlig kjedelige i forhold. Svenskene er så utrolig mye flinkere til å parodiere mennesketyper, og det er intelligent humor der norsk humor er traust og ofte platt og billig.

Det gjelder alle filmer og serier. Det er norske som er bra, også noen skuespillere, men oftest faller de helt igjennom kontra svenske. Hva er grunnen til dette? 

Jeg tenker at svensker tenker det samme om sine skuespillere. Hvis jeg hører på engelsk film uten tekst, er det ikke like store presentasjoner som jeg synes når jeg har på tekst. 

Jeg synes norks film og serier har tatt seg opp veldig de siste 10 årene. 😊 

I Sverige bor det dobbelt så mange folk, sier seg selv at et lite land har færre skuespillere å velge mellom. 

Sett Polsk Krim? Det er bra det! 

Anonymkode: 12847...e52

De er ikke dårligere, bortsett fra at budsjettene er lavere, og antall skuespillere er færre, det gjør nivået litt lavere. Men årsaken til at utenlandske filmer er bedre er fordi vi ikke skjønner språket like godt. Det blir samme med musikk. Jeg kan til og med like rap så lenge det er på et språk jeg ikke forstår. Dialoger og tekster er vanskelig, det meste er dårlig dessverre. Det krever intelligens og kunnskap.

Anonymkode: 91b2f...b8f

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Sverige har flere innbyggere, flere filmskapere, flere skuespillere. 

Økonomi og kvalitet henger sammen. 

Anonymkode: 19013...f43

Det er nok et poeng.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Teaaaaaaterhøyskolen. 
Har forfektet et stivt og gammeldags skuespillerfag i over 50 år.

Anonymkode: 08e00...c84

Det var det jeg tenkte kunne være en god grunn.

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

De er ikke dårligere, bortsett fra at budsjettene er lavere, og antall skuespillere er færre, det gjør nivået litt lavere. Men årsaken til at utenlandske filmer er bedre er fordi vi ikke skjønner språket like godt. Det blir samme med musikk. Jeg kan til og med like rap så lenge det er på et språk jeg ikke forstår. Dialoger og tekster er vanskelig, det meste er dårlig dessverre. Det krever intelligens og kunnskap.

Anonymkode: 91b2f...b8f

Dette har ingenting med språk å gjøre. Svensk komedie er ofte intelligent. Norsk komedie er veldig opplagt og enkel, blant annet da. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

En av de som er bra ja 🙂

Tja. Du er kanskje inne på noe. Vi er ikke særlig fargerike nei, og det har jeg skrevet her inne flere ganger. Kanskje det er noen miljøer som blir glemt? Exit var jo veldig bra med bra skuespillerprestasjoner sånn generellt. Det er også andre miljøer de kunne gjenspeile mer i filmer. 

Det är just det som är problemet i Norge. Norrbaggar vågar inte skilja ut sig.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det är just det som är problemet i Norge. Norrbaggar vågar inte skilja ut sig.

Og det gjør svensker?

Anonymkode: b02fb...5d8

Side om side var gøy i starten, men nå er det så utvannet og krampaktig at det er flaut å se på. Synes jeg. Synes generelt at Norge, Sverige og Danmark har forbedret seg masse mtp film og serier siste tiår!

Anonymkode: 9dd75...b98

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Side om side var gøy i starten, men nå er det så utvannet og krampaktig at det er flaut å se på. Synes jeg. Synes generelt at Norge, Sverige og Danmark har forbedret seg masse mtp film og serier siste tiår!

Anonymkode: 9dd75...b98

Jeg savner Maria. Etter at Maria ble byttet ut med Silje er ikke scenene med Kvåle-familien like interessante lenger som før, synes jeg.

Men det aller verste som noensinne har skjedd med Side om Side, det er den helt nye introen fra i fjor. Uff! De har tatt vekk denne flotte introen med alle karakterene som danser, smiler osv. og erstattet den med en kort og kjedelig intro hvor bare teksten "Side om side" blir presentert... Denne nye introen er en skandale, Side om Side er ødelagt! Håper vi får tilbake den gamle introen igjen i den neste sesongen som kommer til høsten, ellers boikotter jeg serien...

Anonymkode: ba77e...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...