Gå til innhold

Selvutnevnt interiørguru.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo noe som heter god og dårlig smsk. Akkurat som at det er noen kriterier for å bli kalt vakker. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men argumentene dine om at en sofa er god å sitte i, og at du liker et slitt bord fordi det brukes, er bare litt rare. Det er som nevnt mange sofaer som er gode å sitte i, og penere bord kan også fint brukes.

Det har jo ganske mye å si hvordan vi har det rundt oss. Noe skaper mer uro, mens annet skaper mer balansert atmosfære. Dere må jo bare ha det som dere vil, men jeg syns bare at vi noen ganger gjør lurt i å høre på andre. 

Anonymkode: 2cb01...518

Greia er jo at man er forskjellig skrudd sammen.

Det som gir noen uro kan for andre være koselig. Det som for noen skaper ro kan for andre være for kaldt og minimalistisk.

Min svigerinne har innredet stua si nesten utelukkende med retromøbler, skikkelig 60-talls møbler. Hennes sofa er ikke spesielt god å sitte i, men den passer inn i hennes stue. Hun sitter i godstolen og sofaen er nærmest bare til pynt. Hun storkoser seg i den stua, er strålende fornøyd med fargene, formene og utseende på stuen sin. Jeg er sikker på at hun smiler av lykke når hun setter deg ned der, akkurat som du kanskje ville blitt stresset i hodet av å sitte i samme stue.

Jeg kan ikke komme til henne og si at det hadde blitt mye penere her med en minimalistisk stil og lyse vegger, det sjakkrutete kjøkkengulvet ditt gjør deg nok stresset i hodet osv.

Hun liker det, da sier jeg at så gjennomført og kult du har fått det, og lar det blir med det, selv om jeg selv ikke har samme stil.

Samme når jeg besøker en venninne som bor i et gammelt gammelt hus, bygget på 1800 tallet og pusset opp på en måte hvor de har beholdt mange av den originale sjarmen. Hun har en gammeldags og hjemmekoselig stil som hun trives med. Jeg sier da ikke til henne at hun må male veggene grå og kvitte seg med alt snirkelsnorkel i treverk, for det er ikke moderne...!

Anonymkode: fb302...898

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Greia er jo at man er forskjellig skrudd sammen.

Det som gir noen uro kan for andre være koselig. Det som for noen skaper ro kan for andre være for kaldt og minimalistisk.

Min svigerinne har innredet stua si nesten utelukkende med retromøbler, skikkelig 60-talls møbler. Hennes sofa er ikke spesielt god å sitte i, men den passer inn i hennes stue. Hun sitter i godstolen og sofaen er nærmest bare til pynt. Hun storkoser seg i den stua, er strålende fornøyd med fargene, formene og utseende på stuen sin. Jeg er sikker på at hun smiler av lykke når hun setter deg ned der, akkurat som du kanskje ville blitt stresset i hodet av å sitte i samme stue.

Jeg kan ikke komme til henne og si at det hadde blitt mye penere her med en minimalistisk stil og lyse vegger, det sjakkrutete kjøkkengulvet ditt gjør deg nok stresset i hodet osv.

Hun liker det, da sier jeg at så gjennomført og kult du har fått det, og lar det blir med det, selv om jeg selv ikke har samme stil.

Samme når jeg besøker en venninne som bor i et gammelt gammelt hus, bygget på 1800 tallet og pusset opp på en måte hvor de har beholdt mange av den originale sjarmen. Hun har en gammeldags og hjemmekoselig stil som hun trives med. Jeg sier da ikke til henne at hun må male veggene grå og kvitte seg med alt snirkelsnorkel i treverk, for det er ikke moderne...!

Anonymkode: fb302...898

Gjennomført ja. Det er jo noe som faktisk skaper god balanse da. Jeg ser bare ikke poenget i å ha en sofa kun fordi den er god å sitte i, eller et slitt bord. Det er ingenting koselig med det hvis ting er sjusket eller stygge. Nå sier jeg ikke at HI sine ting er det, men argumentene er rare for å ikke endre på noe. 

Men for all del. Hvis målet er at hjemmet ser godt brukt ut, så for all del. 

Skrevet

Jeg ville si: "Jeg trives hos meg, og du trives hos deg. Å mase om at mitt hjem skal bli som ditt, er egentlig bare uhøflig. Hva ville du tenkt hvis jeg forlangte at du skulle skifte ut alle klærne dine etter min smak?"

Anonymkode: 16ff3...b7a

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Gjennomført ja. Det er jo noe som faktisk skaper god balanse da. Jeg ser bare ikke poenget i å ha en sofa kun fordi den er god å sitte i, eller et slitt bord. Det er ingenting koselig med det hvis ting er sjusket eller stygge. Nå sier jeg ikke at HI sine ting er det, men argumentene er rare for å ikke endre på noe. 

Men for all del. Hvis målet er at hjemmet ser godt brukt ut, så for all del. 

Det er faktisk ikke nødvendig å argumentere hvorfor man har de møblene man har. Argumentet er at de har skaffet seg de møblene og ikke har byttet ut møblene. 

Det er akkurat som med klær. Jeg trenger vel ikke å forklare at jeg liker dem. At jeg bruker slitte jeans eller dressbukse i silke betyr at jeg foretrekker slike klær. 

Anonymkode: 79b89...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg ville si: "Jeg trives hos meg, og du trives hos deg. Å mase om at mitt hjem skal bli som ditt, er egentlig bare uhøflig. Hva ville du tenkt hvis jeg forlangte at du skulle skifte ut alle klærne dine etter min smak?"

Anonymkode: 16ff3...b7a

👆🏻

Anonymkode: 89d7c...05e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo noe som heter god og dårlig smsk. Akkurat som at det er noen kriterier for å bli kalt vakker. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men argumentene dine om at en sofa er god å sitte i, og at du liker et slitt bord fordi det brukes, er bare litt rare. Det er som nevnt mange sofaer som er gode å sitte i, og penere bord kan også fint brukes.

Det har jo ganske mye å si hvordan vi har det rundt oss. Noe skaper mer uro, mens annet skaper mer balansert atmosfære. Dere må jo bare ha det som dere vil, men jeg syns bare at vi noen ganger gjør lurt i å høre på andre. 

Hvorfor skal din definisjon av «fin» styre andres valg?

Skrevet

Å mase om sånt som din svigerinne gjør er bare irriterende. Jeg hadde gitt henne beskjed om å slutte. La være å kommentere om hun ikke liker det. Jeg hadde sikkert også sagt at jeg syntes hun kunne holde sitt eget greige fargekart for seg selv. 

Skrevet
amandine skrev (27 minutter siden):

Hvorfor skal din definisjon av «fin» styre andres valg?

Har jeg skrevet det? Eh, nei det har jeg ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har jeg skrevet det? Eh, nei det har jeg ikke. 

Du skriver at det kan «være lurt» å høre på andre? Hvorfor skal jeg høre på hva andre mener om mitt interiør om jeg selv er fornøyd? Og hvis den andre mener at jeg bør ha det slik hun synes er fint er jo ikke det greit? 
Mal gjerne greige og dempet sort alt du vil, men la meg slippe!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tja. Jeg vet noen råd jeg ikke ba om har hjulpet meg 🙂 vi må ikke være så veldig hårsåre. Dette er jo familie, og det ville vært noe annet om det var en gjest som var der for første gang i en fase hvor man blir kjent. Det er jo en viss forskjell på det.

Jeg tenker bare at det går an å tenke at andre muligens har rett. Det er som jeg skrev andre sofaer som er gode å sitte i, og et slitt bord er ikke bedre å bruke enn et som er penere. Det er ingen logikk i slike utsagn. 

Enig hvis det gjelder å gi råd om noe viktig. Når det gjelder smak er det totalt unødvendig, og i mange tilfeller direkte frekt. 

Anonymkode: 7ac90...af3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå kan ikke jeg snakke for svigerinnen til hi, men veldig mange av de selvutnevnte interiørdesignerne har ikke spesielt god smak. Det er ofte ikke stiler som tåler tidens tann, men mer flagring fra trend til trend. 

Skrevet
amandine skrev (1 minutt siden):

Du skriver at det kan «være lurt» å høre på andre? Hvorfor skal jeg høre på hva andre mener om mitt interiør om jeg selv er fornøyd? Og hvis den andre mener at jeg bør ha det slik hun synes er fint er jo ikke det greit? 
Mal gjerne greige og dempet sort alt du vil, men la meg slippe!

Ja, men det er jo ikke så dumt å være litt åpen for at andre har et poeng? Nå er det ikke alltid at det å komme med ideer og råd er belærende, for noen bare sier lettere enn andre hva de mener. Det er jo helt greit. 

Det er helt i orden å si at man ikke vil ha råd også. Eller man kan svare at det var en god idé når hun kommer med et tips. Man får jo kanskje være litt overbærende...uansett. Eller bli irritert da. Det går jo også å løse det med humor. Det er noen alternativer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Enig hvis det gjelder å gi råd om noe viktig. Når det gjelder smak er det totalt unødvendig, og i mange tilfeller direkte frekt. 

Nå liker jeg frekke mennesker til et visst punkt da. De er befriende og underholdende :-) 

Skrevet

Jeg er kjempeopptatt av interiør og har et skikkelig kataloghjem.
Det ville imidlertid aldri falle meg inn å kommentere på ting andre burde gjort annerledes i sitt hjem. Det er jo utrolig uhøflig og respektløst. Dessuten er man jo rimelig tjukk i nøtta om man ikke skjønner at folk har ulik smak og ulike ønsker og behov. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det ville imidlertid aldri falle meg inn å kommentere på ting andre burde gjort annerledes i sitt hjem. Det er jo utrolig uhøflig og respektløst. Dessuten er man jo rimelig tjukk i nøtta om man ikke skjønner at folk har ulik smak og ulike ønsker og behov. 

Og så er det veldig deilig iblant med folk som snakker rett fra levra og sier ting som de er :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og så er det veldig deilig iblant med folk som snakker rett fra levra og sier ting som de er 🙂

Jeg er en sånn som ikke bytter ut noe før det er utslitt. Jeg bryr meg ikke så mye om andre syns jeg har et lite stilig hjem, men jeg ville også blitt sliten av den svigerinna.

Ville du syntes det var veldig deilig om jeg sa at du burde tenke mer på miljøet og ikke skifte ut møblene dine og male så ofte? Eller er det bare når de enige med deg det er stas med frekke folk?

Anonymkode: 17ab7...ed2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en sånn som ikke bytter ut noe før det er utslitt. Jeg bryr meg ikke så mye om andre syns jeg har et lite stilig hjem, men jeg ville også blitt sliten av den svigerinna.

Ville du syntes det var veldig deilig om jeg sa at du burde tenke mer på miljøet og ikke skifte ut møblene dine og male så ofte? Eller er det bare når de enige med deg det er stas med frekke folk?

Anonymkode: 17ab7...ed2

Nei, jeg liker frekke folk i det store og hele. Ikke som sårer andre på en stygg måte, men som sier hva de mener. Jeg tåler det veldig fint. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja, men det er jo ikke så dumt å være litt åpen for at andre har et poeng? Nå er det ikke alltid at det å komme med ideer og råd er belærende, for noen bare sier lettere enn andre hva de mener. Det er jo helt greit. 

Det er helt i orden å si at man ikke vil ha råd også. Eller man kan svare at det var en god idé når hun kommer med et tips. Man får jo kanskje være litt overbærende...uansett. Eller bli irritert da. Det går jo også å løse det med humor. Det er noen alternativer. 

Folk som ikke forstår uten å få det inn med dråpeteller er ikke verd å ha. De fases ut eller utvises aktivt. Det gjelder for eksempel folk som mener høylytt utover  ren høflighet noe som helst om andres interiør, folk som ikke har bordskikk, folk som ikke spiser det de får servert, og en hel masse annet.

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Folk som ikke forstår uten å få det inn med dråpeteller er ikke verd å ha. De fases ut eller utvises aktivt. Det gjelder for eksempel folk som mener høylytt utover  ren høflighet noe som helst om andres interiør, folk som ikke har bordskikk, folk som ikke spiser det de får servert, og en hel masse annet.

Nå er vel kanskje ikke du av de mest tolerante da....

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er også opptatt av interiør men jeg har ikke et kataloghjem, det synes jeg er upersonlig og kjedelig. 
Jeg ville aldri kommet på å kommentere det hjemme hos deg, som du aldri ville kommentert negativt hos meg. Du er hjertelig velkommen, HIs svigerinne er det ikke like mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og likevel har jeg masse venner. 

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Jeg også. Og jeg spiser faktisk ikke fårikål. 😂😂😂 Apropos å spise det som serveres. 😊👍

Anonymkode: d6735...fed

Skrevet
sug lut skrev (3 minutter siden):

Ja og det har jeg da ikke uttrykt tvil om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Var det ikke nettopp folk som snakket rett fra leves du likte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Var det ikke nettopp folk som snakket rett fra leves du likte?

*levra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...