Gå til innhold

Selvutnevnt interiørguru.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått nok. Min manne lillebror har en samboer. Hun er veldig mye yngre enn meg. Hun er en ekspert på alt ser det ut til. Det meste hos henne er matchende, ton i ton og blankt og skinnende. Nå har hun fått det for seg at mannen og jeg mååååå pusse opp og fornye hjemme. Jeg er fornøyd. Det er ikke slitt og utdatert, vi har bare forskjellig stil. Jeg har nytt, gammelt, farger og planter. En myk deilig sofa. Stor tungt kjøkkenbord der ungene driver med maling, tegning, leire osv. kjøkkenbordet er jo slitt, jeg vil ha et hjem som brukes. Nå har hun rett og slett mast om at vi skal male i lyse duse farger, kjøpe ny sofa må ha nye gardiner og kaste ut brisken ved kjøkkenbordet. Brisken sov min farfar i som barn, og jeg har sovet i den. Den blir aldri kastet ut. 
Jeg har sagt at vi har forskjellig stil og jeg VIL HA DET SLIK. Prøver jo å være vennlig da, men det nytter ikke. Så nå gjenstår å bli forbanna. Mannen min får kløe av jenta sier han. Hun kommer uoppfordret med tips om det meste egentlig. Hun kan alt. 
Om jeg blir forbanna er jeg redd for å skyve svoger unna også. Er det verdt å si fra, bryskt? Eller svelge kameler i uendelig?

Anonymkode: d6735...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Det er standard. Hun kommer nok over det, når det plutselig dukker opp nye trender hun må følge opp, i kombinasjon med barnetegninger. Alt nytt blir ofte veldig gammelt når man henger seg på trender.

Skrevet

Svaret avhenger av hvor viktig svoger er for dere, og hvor sikre dere er på at han vil trekke seg unna hvis dere virkelig er tydelige mot henne.

Personlig hadde jeg nok mistet tålmodigheten for lengst, men egentlig håper jeg at jeg i stedet hadde klart å kjøre på med interiør"tips" til henne hver gang vi var der.

Skrevet

Du får spørre henne om det ikke er slitsomt og ikke minst dyrt å være så usikker at hun kaster seg på de nye interiørtrendene, og spør henne hva er det hun egentlig liker. Hva gjør hun når de duse fargene er ut? 

Skrevet
Superdolly skrev (1 time siden):

Svaret avhenger av hvor viktig svoger er for dere, og hvor sikre dere er på at han vil trekke seg unna hvis dere virkelig er tydelige mot henne.

Personlig hadde jeg nok mistet tålmodigheten for lengst, men egentlig håper jeg at jeg i stedet hadde klart å kjøre på med interiør"tips" til henne hver gang vi var der.

Haha. Aldri tenkt slik på det. Kanskje jeg passiv aggressivt skal si hun må male i flere farger, få litt mer møbler med sjel osv. Det er liksom ikke meg å drive slik men det kan faktisk være løsningen. Få ut litt frustrasjon og samtidig håpe hun tar hintet. Svoger er viktig for oss, og samboeren er en livlig og artig jente utenom dette altså. Ungene liker henne, hun leker og herjer med de. Hun er bare så jævlig slitsom, det hun sier mellom linjene er at vi ikke har det noe fint. Ok, jeg har ikke katalog hjem men jeg liker hjemmet mitt. Filleryer har vi også. Jeg har tatt i bruk bestemor sin vev og har vevd ryer av gamle klær. Mange rynker kanskje på nesa av min landsens stil og det bryr meg ikke, bortsett fra når jeg på fjerde året får beskjed om hva jeg burde gjøre. Tror faktisk jeg skal teste å svare med samme mynt. 
Blir du ikke deprimert av å bo uten farger (motsvar til: blir du ikke sliten av så mye farger) 

Skrevet

"Jeg liker stilen vår og jeg har ingen planer om å pusse opp eller bytte ut, uansett hvor mye du maser om det. Mal din egen vegg."

Skrevet

"Har du tenkt på hvor utrolig kjedelig det hadde vært om alle du kom på besøk til hadde samme smak som deg? Ja, vi har forskjellig smak, og nei, jeg har ikke tenkt å male eller gjøre om her. Du styrer ditt hjem og jeg styrer mitt! Vil du ha en kopp kaffe?"

Ferdig snakka!

Anonymkode: fb302...898

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Haha. Aldri tenkt slik på det. Kanskje jeg passiv aggressivt skal si hun må male i flere farger, få litt mer møbler med sjel osv. Det er liksom ikke meg å drive slik men det kan faktisk være løsningen. Få ut litt frustrasjon og samtidig håpe hun tar hintet. Svoger er viktig for oss, og samboeren er en livlig og artig jente utenom dette altså. Ungene liker henne, hun leker og herjer med de. Hun er bare så jævlig slitsom, det hun sier mellom linjene er at vi ikke har det noe fint. Ok, jeg har ikke katalog hjem men jeg liker hjemmet mitt. Filleryer har vi også. Jeg har tatt i bruk bestemor sin vev og har vevd ryer av gamle klær. Mange rynker kanskje på nesa av min landsens stil og det bryr meg ikke, bortsett fra når jeg på fjerde året får beskjed om hva jeg burde gjøre. Tror faktisk jeg skal teste å svare med samme mynt. 
Blir du ikke deprimert av å bo uten farger (motsvar til: blir du ikke sliten av så mye farger) 

Hvis hun ikke skjønner at det hun holder på med, er mas og etter hvert ganske frekt, så kommer hun neppe til å skjønne greia når du tar igjen med samme mynt. Ikke la maset hennes få deg til å tvile på din egen stil - det er bare hennes mening, ikke sannheten. 🙂 Jeg hadde holdt meg for god til å ta igjen - hadde heller sagt at "nå har du nevnt mange ganger om hva du mener vi bør gjøre. Det er nok nå. Vi liker det sånn vi har det, så jeg har ikke lyst å snakke mer om det."

Anonymkode: d1c3b...628

Skrevet

Jeg hadde nok svart noe ala: Det er jo flott at du har sånn interesse og kunnskap om interiør, men vi er fornøyd med hjemmet vårt slik det er nå og har ingen planer om å endre. Dette er stilen vi liker. 

Hadde ikke dette hjulpet hadde jeg etterhvert lagt til, etter gjentagelse av det ovenfor i andre ord: 

Hvis det plager deg hvordan det ser ut her så får du prøve å ikke se så mye rundt når du er her. Vi trives her og vil jo gjerne at dere også har det greit når dere er her. Men vi har ikke tenkt å endre noe. 

Så ville det jo blitt mer og mer tydelig og frekt til hun tok hintet 😅

Anonymkode: c2df0...5d7

Skrevet

Selv om du har en god sofa, så vil det jo ikke si at en ny vil være mindre god. Hvis hun virkelig har peiling, så burde du vært litt mer åpen. Si at brusken vil du ha, så hun må få den til å passe inn. Det går an å gjøre noe med et slitt bord, og det kan brukes selv om det ser penere ut altså. Feil gardiner kan ødelegge ekstremt mye i et rom.

Nå kan du selvfølgelig ha det som du vil, men du høres bare lukket og trassig ut. Mannen din tar det selvfølgelig ille opp fordi han tenker at det er kritikk. Det er alltid folk som har peiling på ting vi selv ikke har stort greie på, og det er ikke verdens undergang om noen vil dele kunnskap.

Anonymkode: 2cb01...518

Skrevet

Kan du rett og slett snakke med genne. Fortell at fu liker huset som det er, at du liker henne også, men at du blir både lei deg og irritert når hun stadig kommer med "gode forslag"? Hvis hun ikke vet at det plager deg skal tror hun kanskje du setter pris på rådene.

Anonymkode: 3516d...dfb

Skrevet (endret)

Svoger får finne ut hva han ønsker med livet sitt selv. Om det er å være klakkør for en resten av familien ikke orker så er det hans valg. Jeg har kort lunte på tullinger som tror de skal mene noe om andres valg så hun hadde fått 1 høflig respons, 1 klar advarsel og deretter blitt overkjørt.

Endret av sug lut
Skrevet
frk Nilsen skrev (4 timer siden):

Du får spørre henne om det ikke er slitsomt og ikke minst dyrt å være så usikker at hun kaster seg på de nye interiørtrendene, og spør henne hva er det hun egentlig liker. Hva gjør hun når de duse fargene er ut? 

Hvorfor tror du de som følger trender er usikre? Det er de som vil være oppdatert og følge moter og trender fordi de rett og slett har det som interesse  :-) det er jo det miljøet med de trendy folka da.

Forøvrig står det jo ikke noe om at hun er trendy her. Kanskje hun bare er veldig flink med interiør og farger? Dessuten så har der faktisk mye å si hvordan det er rundt oss, men akkurat dette skal vi ikke bry oss om og heller protestere på? Det er jo litt rart da. Akkurat som at vi aldri kan få det finere og mer hyggelig. Vi kan jo det. Akkurat som at en frisyre eller sminke er lite kledelig, men man holder på det før enhver pris fordi det er trygt. Det går an å ta i mot råd fra andre som har mer peiling. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du de som følger trender er usikre? Det er de som vil være oppdatert og følge moter og trender fordi de rett og slett har det som interesse  🙂 det er jo det miljøet med de trendy folka da.

Forøvrig står det jo ikke noe om at hun er trendy her. Kanskje hun bare er veldig flink med interiør og farger? Dessuten så har der faktisk mye å si hvordan det er rundt oss, men akkurat dette skal vi ikke bry oss om og heller protestere på? Det er jo litt rart da. Akkurat som at vi aldri kan få det finere og mer hyggelig. Vi kan jo det. Akkurat som at en frisyre eller sminke er lite kledelig, men man holder på det før enhver pris fordi det er trygt. Det går an å ta i mot råd fra andre som har mer peiling. 

Hvorfor skal hun ta i mot råd hun ikke har bedt om?

Og hun har sagt i fra at hun verken trenger eller ønsker råd,hun er fornøyd med det hun har.Uansett er det hennes hus,ikke svigerinnen sitt.Så dette er rett og slett frekt av svigerinnen.

Skrevet
Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal hun ta i mot råd hun ikke har bedt om?

Og hun har sagt i fra at hun verken trenger eller ønsker råd,hun er fornøyd med det hun har.Uansett er det hennes hus,ikke svigerinnen sitt.Så dette er rett og slett frekt av svigerinnen.

Tja. Jeg vet noen råd jeg ikke ba om har hjulpet meg :-) vi må ikke være så veldig hårsåre. Dette er jo familie, og det ville vært noe annet om det var en gjest som var der for første gang i en fase hvor man blir kjent. Det er jo en viss forskjell på det.

Jeg tenker bare at det går an å tenke at andre muligens har rett. Det er som jeg skrev andre sofaer som er gode å sitte i, og et slitt bord er ikke bedre å bruke enn et som er penere. Det er ingen logikk i slike utsagn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Selv om du har en god sofa, så vil det jo ikke si at en ny vil være mindre god. Hvis hun virkelig har peiling, så burde du vært litt mer åpen. Si at brusken vil du ha, så hun må få den til å passe inn. Det går an å gjøre noe med et slitt bord, og det kan brukes selv om det ser penere ut altså. Feil gardiner kan ødelegge ekstremt mye i et rom.

Nå kan du selvfølgelig ha det som du vil, men du høres bare lukket og trassig ut. Mannen din tar det selvfølgelig ille opp fordi han tenker at det er kritikk. Det er alltid folk som har peiling på ting vi selv ikke har stort greie på, og det er ikke verdens undergang om noen vil dele kunnskap.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor tror du de som følger trender er usikre? Det er de som vil være oppdatert og følge moter og trender fordi de rett og slett har det som interesse  🙂 det er jo det miljøet med de trendy folka da.

Selv om noe er trendy og "in", så betyr det ikke at det er riktig. Denne frøkna kan mene nøyaktig hva hun vil, men å pushe interiørideer på noen, det har hun ikke noe med. 

Dessuten finnes det virkelig ikke en fasit på interiør, altså. Hvilke møbler og farger man har kan selvsagt være langt utenfor motebildet, men det er fremdeles helt riktig for den som vil ha det slik. 

Mitt svar til frøkna ville nok blitt noe i retning av "Jeg hører hva du sier, og nå kan du slutte å mase. Værsågod, her er kaffe til deg!"

Anonymkode: 694c3...7a6

Skrevet

"når du snakker så mye om oppussing vi burde gjøre så føles det ut som om du ikke synes vi har det fint nok". 

Hun skjønner det jo ikke. 

Anonymkode: 79b89...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selv om noe er trendy og "in", så betyr det ikke at det er riktig. Denne frøkna kan mene nøyaktig hva hun vil, men å pushe interiørideer på noen, det har hun ikke noe med. 

Dessuten finnes det virkelig ikke en fasit på interiør, altså. Hvilke møbler og farger man har kan selvsagt være langt utenfor motebildet, men det er fremdeles helt riktig for den som vil ha det slik. 

Mitt svar til frøkna ville nok blitt noe i retning av "Jeg hører hva du sier, og nå kan du slutte å mase. Værsågod, her er kaffe til deg!"

Anonymkode: 694c3...7a6

Hvor skrev jeg at trendy er riktig? Jeg ser ikke hvordan du tolket det sånn. Jeg skrev bare at det fins de som ser på trender som en interesse/hobby, og at det er de som tilhører trendy miljøer.

Hva vi har noe med og ikke er et åpent spørsmål :-) vi er i overkant nærtagende noen ganger. Sånn at vi aldri må høre på andre som tror de kan og vet bedre enn oss. Vi skal liksom ikke se muligheten for det engang. Det er sært syns jeg. I mange tilfeller dumt også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

"når du snakker så mye om oppussing vi burde gjøre så føles det ut som om du ikke synes vi har det fint nok". 

Hun skjønner det jo ikke. 

Anonymkode: 79b89...ade

Fint nok er ikke det samme som at det ikke kan bli mye finere da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvor skrev jeg at trendy er riktig? Jeg ser ikke hvordan du tolket det sånn. Jeg skrev bare at det fins de som ser på trender som en interesse/hobby, og at det er de som tilhører trendy miljøer.

Hva vi har noe med og ikke er et åpent spørsmål 🙂 vi er i overkant nærtagende noen ganger. Sånn at vi aldri må høre på andre som tror de kan og vet bedre enn oss. Vi skal liksom ikke se muligheten for det engang. Det er sært syns jeg. I mange tilfeller dumt også. 

Men når folk ikke responderer på det man sier, bør man ta hintet og holde kjeft. Som denne svigerinnen bør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja. Jeg vet noen råd jeg ikke ba om har hjulpet meg 🙂 vi må ikke være så veldig hårsåre. Dette er jo familie, og det ville vært noe annet om det var en gjest som var der for første gang i en fase hvor man blir kjent. Det er jo en viss forskjell på det.

Jeg tenker bare at det går an å tenke at andre muligens har rett. Det er som jeg skrev andre sofaer som er gode å sitte i, og et slitt bord er ikke bedre å bruke enn et som er penere. Det er ingen logikk i slike utsagn. 

Hun har jo ikke rett når vi er fornøyd. Dette handler om hennes personlige smak og det er ingen fasit på smak. 
Vi er fornøyd med vårt hjem. Da er det FEIL å påpeke hva man ikke liker rundt noe du ikke har råderett over. 
Vi trenger ingen interiørekspert. Og angående hennes stil så er det kun trender, hun er ingen ekspert det er jo hele poenget. Hun kopierer, hun er ingen fri tenker som våger og prøver. Hun ser i magasiner og så innreder hun etter det. Det klarer jeg jo selv om jeg skulle ønske å endre noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fint nok er ikke det samme som at det ikke kan bli mye finere da. 

For oss er det finest slik vi har det. Ferdig snakka. Mye finere, for hvem? For en gjest? Når ble det viktig å tilfredsstille gjester? 
Det er jo tragisk at noen mener at man skal innrette seg og endre seg basert på en trend noen andre liker. Snakk om å ikke evne å ta egne valg. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (59 minutter siden):

Men når folk ikke responderer på det man sier, bør man ta hintet og holde kjeft. Som denne svigerinnen bør. 

Takk. Og spørsmålet var jo ikke om jeg skal la henne bestemme over mitt hjem. Spørsmålet var om jeg skal si fra hardt og brutalt. Nå tier du stille om hva vi bør gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun har jo ikke rett når vi er fornøyd. Dette handler om hennes personlige smak og det er ingen fasit på smak. 
Vi er fornøyd med vårt hjem. Da er det FEIL å påpeke hva man ikke liker rundt noe du ikke har råderett over. 
Vi trenger ingen interiørekspert. Og angående hennes stil så er det kun trender, hun er ingen ekspert det er jo hele poenget. Hun kopierer, hun er ingen fri tenker som våger og prøver. Hun ser i magasiner og så innreder hun etter det. Det klarer jeg jo selv om jeg skulle ønske å endre noe. 

Det er jo noe som heter god og dårlig smsk. Akkurat som at det er noen kriterier for å bli kalt vakker. Selvfølgelig gjør dere som dere vil, men argumentene dine om at en sofa er god å sitte i, og at du liker et slitt bord fordi det brukes, er bare litt rare. Det er som nevnt mange sofaer som er gode å sitte i, og penere bord kan også fint brukes.

Det har jo ganske mye å si hvordan vi har det rundt oss. Noe skaper mer uro, mens annet skaper mer balansert atmosfære. Dere må jo bare ha det som dere vil, men jeg syns bare at vi noen ganger gjør lurt i å høre på andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For oss er det finest slik vi har det. Ferdig snakka. Mye finere, for hvem? For en gjest? Når ble det viktig å tilfredsstille gjester? 
Det er jo tragisk at noen mener at man skal innrette seg og endre seg basert på en trend noen andre liker. Snakk om å ikke evne å ta egne valg. 

Alle evner å ta valg. Gode som dårlige :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...