mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juni 2022 #26 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fordi det er det som er poenget. Hun bør få den karakteren hun fortjener i forhold til kunnskaps og ferdighetsnivå sett opp mot læreplanen. Hvis læreren har skrevet feil bør det rettes opp i. Anonymkode: 43fff...fd0 Hvis hun har vist til kunnskap på feks 5 på prøver , presentasjoner og gruppearbeid så hjelper det ikke at hun egentlig innehar mer kunnskap . Har hun kommet hjem med kun 6 på alt så forstår jeg at dere lurer på hvorfor hun får 5. stemmer karakteren på kortet med prøver og div da?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #27 Skrevet 14. juni 2022 Jeg leste i en gruppe på fb. Hun klaget på karakteren. Hun gikk NED en karakter. Hva du syns er revnende likegyldig. Anonymkode: 8ac29...b9c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #28 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun har søkt seg inn på en skole der de krever over 5 i snitt for å komme inn. Det kunne derfor ha betydning. Nå har hun jevnt over gode karakterer. Det vil ikke bety noe sånn sett, men det er jo irriterende å ikke få den karakteren hun fortjener i faget. Anonymkode: 43fff...fd0 Men det hjelper jo ikke noe. Du får ikke svar på klagen før inntaket er over. Anonymkode: 8a9e3...e60
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #29 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tenk deg en elev på ungdomsskolen som tar mattematikk på videregående som privatist samtidig og får 6 der men 5 på ungdomsskolen. Da stusser man på karakterene. Jeg har ikke vært til stede i vurderingssituasjonene. Det er jo derfor jeg vil be om en uttsøelse om karaktervurderingen før vi eventuelt klager. Det har litt med å forstå hvordan lærerene vurderer å gjøre også for å kunne håndtere vurderingssituasjoner smartere i fremtiden. Anonymkode: 43fff...fd0 Fellessensuren for vgs er vel ikke før i morgen, så der har hun vel ikke fått karakter ennå. For å få karaktergrunnlaget, så tar dere kontakt med faglærer. Bestemmer dere dere for å klage formidles dette via rektor. Anonymkode: 8a3cd...317
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #30 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det hjelper jo ikke noe. Du får ikke svar på klagen før inntaket er over. Anonymkode: 8a9e3...e60 Det er mulig. Hun har gode nok karakterer likevell, men det virker undelig å ha dårligst karakter i det faget hun egentlig er eksepsjonelt flink i. Om hun hadde fått lavere karakter i noen av de andre fagene ville jeg ikke reagert. Det er derfor vi tror det kan ha skjedd en feil. Anonymkode: 43fff...fd0
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #31 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Fellessensuren for vgs er vel ikke før i morgen, så der har hun vel ikke fått karakter ennå. For å få karaktergrunnlaget, så tar dere kontakt med faglærer. Bestemmer dere dere for å klage formidles dette via rektor. Anonymkode: 8a3cd...317 De har fått halvtårsvurderingen, men ikke selve karakterkortet. Det er ungdomsskole, ikke vgs og betyr sånn sett lite. Anonymkode: 43fff...fd0
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #32 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg leste i en gruppe på fb. Hun klaget på karakteren. Hun gikk NED en karakter. Hva du syns er revnende likegyldig. Anonymkode: 8ac29...b9c Det kan selvfølgelig skje i teorien, men det er helt usannsynlig. Anonymkode: 43fff...fd0
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #33 Skrevet 14. juni 2022 Udir har informasjon: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Vurdering/behandling-av-klager-pa-standpunktkarakterer-i-fag/ Men start med faglærer og kontaktlærer, det er det fornuftige. Anonymkode: 315d9...989
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #34 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skriver du konsekvent «karakteren hun fortjener»? Karakterer settes ikke på bakgrunn av hva noen mener seg fortjent til. Anonymkode: 815d9...e4f Du gjør deg vrang med vilje. "Fortjener" ut fra innsats, kunnskaper og foreløpige meldinger gjennom året, vel? Anonymkode: 65216...cb6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #35 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kan selvfølgelig skje i teorien, men det er helt usannsynlig. Anonymkode: 43fff...fd0 Dette. De aller fleste går opp eller beholder karakteren. Tilfeller der karakteren går ned hører til sjeldenhetene, spesielt fordi forvaltningsloven begrenser adgangen til å endre enkeltvedtak til skade for parten. Alle har rett til begrunnelse, også de som får 6/A. Jeg fikk A i snitt på universitetet, men kunne fortsatt kreve begrunnelse for enkeltkarakterene. Retten til å klage hadde jeg ikke, da jeg oppnådde høyeste karakter. Hadde jeg fått B eller lavere, ville jeg ha hatt klageretten i behold. Så her er det bare å be om begrunnelse og vurdere om dere skal klage. Mener dere at karakteren er satt feil, så klager dere. Anonymkode: 65216...cb6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #36 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Du gjør deg vrang med vilje. "Fortjener" ut fra innsats, kunnskaper og foreløpige meldinger gjennom året, vel? Anonymkode: 65216...cb6 Hvilke karakter mener du hun er berettiget til da, og hva fikk hun? Og husk at gruppeoppgaver telles også, og hvis de oppgavene ikke er helt topp så vil det dra ned individuelle karakterer. Anonymkode: 84345...68c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #37 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): De har fått halvtårsvurderingen, men ikke selve karakterkortet. Det er ungdomsskole, ikke vgs og betyr sånn sett lite. Anonymkode: 43fff...fd0 Det var skrevet lenger opp at eleven hadde tatt matematikk for vgs som privatist. Det var bakgrunnen for min kommentar. Anonymkode: 8a3cd...317
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2022 #38 Skrevet 14. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det var skrevet lenger opp at eleven hadde tatt matematikk for vgs som privatist. Det var bakgrunnen for min kommentar. Anonymkode: 8a3cd...317 Nivået var sammenliknet med en elev som hadde tatt matematikk som privatist. Det gjelder ikke matematikkfaget. Anonymkode: 43fff...fd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå