Gå til innhold

Kan du gå fra jobben din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I innlegget om alle utfluktene i juni der foreldrene må kjøre for å hente/levere, utarter det seg en diskusjon rundt om dette i det hele tatt er mulig. Alle kan selvfølgelig gå fra sin jobb hvis det er godt planlagt fravær med god grunn (at man selv eller barn skal til lege f.eks.), eller man må bare finne en løsning hvis man f.eks. akutt får spysyken mens man er på jobb, men nå snakker jeg om annet fravær. 

Hvilken jobb har du, og kunne du bare stukket av fra jobb for å levere/hente et barn på en utflukt med skolen el.?

Jeg er lærer, så her hadde det blitt problematisk. Det går ikke an å bare gå sin vei, for da blir elevene mine sittende alene.

Anonymkode: ccce8...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en lederstilling i det offentlige, med mye fleksibilitet. Men ofte har man planlagt møter som ikke bare kan flyttes eller droppes, særlig hvis noen utenomhus deltar. På grunn av værforhold her vi bor blir ting ofte bestemt på svært kort varsel, og da kan det faktisk være umulig å gå fra jobb.

Skrevet

Jeg kan gå fra jobb om det er viktig. Prøver å ikke gjøre det om det er planlagt møter etc. jeg jobber administrativt på en døgnbemannet enhet. De andre ansatte som jobber turnus kan og gå en time eller to for å ordne noe så lenge andre oppgaver er ivaretatt 

Anonymkode: 0bacc...451

Skrevet

Jeg er ufør og kan kjøre så lenge jeg vet om det på forhånd, så jeg kan planlegge med smertestillende. Pleier å fylle opp bilen. (Greit å kunne bidra med noe, selv om det ikke er så mye...)

Anonymkode: 95480...db6

Skrevet

Jobber på sykehjem, så nei, det kan jeg ikke. 

Anonymkode: 8f047...b64

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ufør og kan kjøre så lenge jeg vet om det på forhånd, så jeg kan planlegge med smertestillende. Pleier å fylle opp bilen. (Greit å kunne bidra med noe, selv om det ikke er så mye...)

Vet du, man bidrar etter evne, og du trenger ikke avslutte med «selv om det ikke er så mye». Jeg er sikker på at folk er glad for at du tar med barna deres i bilen på sånne ting, uten at de tenker at det var lite 😊

Anonymkode: fec73...222

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet du, man bidrar etter evne, og du trenger ikke avslutte med «selv om det ikke er så mye». Jeg er sikker på at folk er glad for at du tar med barna deres i bilen på sånne ting, uten at de tenker at det var lite 😊

❤️

Skrevet

Jeg har fleksibilitet i jobben min slik at jeg kan tilpasse arbeidshverdagen så lenge det passer inn med møter og diverse. Så jeg må vite om det i gid tid. 

Men jeg har fantasi nok til å skjønne at ikke alle har det slik. Er man den eneste på jobb i en butikk, så kan man ikke stenge butikken og dra, en lærer kan ikke bare stikke fra klassen en time, kirurgen og anestesisykepleieren kan ikke bare dra fra operasjonssalen, helsesekretærer kan ikke bare stenge legekontoret, bussjåføren kan ikke bare parkere bussen og dra. Jeg kunne fortsatt i det uendelige. Mange er låst på jobb når de er der, og har ikke den type fleksibilitet. 

Skrevet

Det må planlegges med kollega, men på dagtid kan jeg gjerne få det til. På aften-natt kan jeg ikke forlate jobb. 

Anonymkode: 1f833...e1c

Skrevet

Kan gå så lenge jeg ikke har møter. Vil gjerne vite om det på forhånd i god tid, for det er lettere å gjennomføre om jeg har hjemmekontor men det må planlegges. Jobben går foran, da. Jeg flytter ikke møter for å kjøre i skoletiden.

Anonymkode: ce2f6...421

Skrevet

Jeg er butikksjef i en bokhandel med åpningstid fra 10-20.

De fleste dager i uken er vi en på jobb fra 9-16 og en fra 13-20.

Så jeg kan forsvinne en liten stund den perioden av dagen vi et to på jobb, men det er ikke ideelt. De timene jeg er alene på jobb kan jeg ikke forlate butikken.

Anonymkode: d3116...9c4

Skrevet

Nei, alt for lite ansatte på jobb, til at det går i arbeidstiden.

jobber med kunder i helserelatert yrke.

Og lurer på hvordan det vil bli videre med dagsturer der foreldre må kjøre lange avstander, med tanke på økonomi og dyrt drivstoff.

Men viss barna blir syke, en ulykke i familien osv, da er det noe annet.

Anonymkode: 9fb56...2d1

Skrevet

Så lenge jeg ikke har kunder. Er det krise er kundene flyttbare. Jeg er frisør. Kan også stenge å ta med telefonen hjem hvis det er en dag uten kunder og ei rolig tid på året. 

Anonymkode: 04158...be5

Skrevet

Jeg jobber turnus og kan ikke dra fra jobb. Har kunnet ta foreldresamtaler osv med skolen, da dette ofte er i tider der jeg bare kan forskyve lunsjen litt. Men jeg kan enkelt bytte vakt slik at jeg kan være med påslike ting. Vi er mange med barn i samme alder, så vi er fleksible ovenfor hverandre. Nye sjefen vår fikk seg en overraskelse for hun var vant  til å få mange spørsmål om fri, skifte av vakter mens vi bare bytter innbyrdes uten noe styr. Hun var ikke vant med ansatte som var så fleksible ovenfor hverandre og mai/juni og august var alltid ett mareritt  med alle som trengte fri, bytter osv iforhold til unger som hadde avsluttninger, oppstart i barnehage og skole syns hun. Så selv om hun ble forvirret over hvem som dukker opp på jobb eller ei, så er hun storfornøyd for vi bytter med hverandre slik at vi dekker opp hva vakten skal gjøre. Selv om vi er mange på jobb er det bare noen få som kan det jeg gjør, så jeg kan ikke bytte med hvem som helst. 

Anonymkode: fa09e...c0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er absolutt ikke lite, og er til fantastisk hjelp for oss som ikke kommer fra. 
Jeg er tannlege. Hadde jeg jobbet privat ville det latt seg ordne med god planlegging. I det offentlige er det i praksis umulig (i alle fall der jeg jobber). Mannen min har en lederstilling i det private næringslivet, og har en helt annen fleksibilitet. 

Anonymkode: 87dd8...f11

Skrevet

Både ja og nei. Ved kriser og sykdom kan jeg selvsagt gå, eller, da går jeg jo uansett, men det betyr jo at noen andre her må dekke for meg. Diverse turer og sånt kan jeg ikke være med på slik det passer meg, det må avklares på forhånd, og det er slett ikke sikkert jeg får det til hver gang. Jeg vil jo bli trukket i lønn dersom jeg stadig er vekke fra jobben min uten "gyldig" fravær som det. 

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å spørre om fri for å være taxi i skoletiden, men selvsagt får jeg fri ved akutt sykdom. 

Skrevet

Ikke for tulleting som å kjøre barnet ett sted i skoletid pga dårlig planlegging av skolen. 

Er han syk så må jeg jo bare gå,å siden jeg jobber i barnehage så er de veldig forståelsefull når det gjelder sykt barn, eller hvis han har skadet seg på skolen/hjem fra skolen. 

Anonymkode: a00bc...608

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ikke for tulleting som å kjøre barnet ett sted i skoletid pga dårlig planlegging av skolen. 

Er han syk så må jeg jo bare gå,å siden jeg jobber i barnehage så er de veldig forståelsefull når det gjelder sykt barn, eller hvis han har skadet seg på skolen/hjem fra skolen. 

Anonymkode: a00bc...608

Men hva gjør du da om ungen har noe han skal? Lar ham skulke? 
Her har det vært en del sånne aktiviteter nå, ungdomsskole, og det er til håpløse steder som det hverken går buss, eller er realistisk å sykle til med flytevest, sekk, sovepose, telt og annet utstyr. At skolen ikke klarer å holde ting i nærområdet eller sette oppmtransport er vanskelig , men ungene må jo delta.

Anonymkode: 57383...88e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her har det vært en del sånne aktiviteter nå, ungdomsskole, og det er til håpløse steder som det hverken går buss, eller er realistisk å sykle til med flytevest, sekk, sovepose, telt og annet utstyr. At skolen ikke klarer å holde ting i nærområdet eller sette oppmtransport er vanskelig , men ungene må jo delta.

Ja, da lar jeg ham skulke. Han har vedtak fra fylkeskommunen om skyss. Når de ikke har tilgjengelig skyss, så har barnet ikke noe plikt til å delta. Det er ikke foreldrene som skal sørge for skyss av barna i arbeidstiden flere dager i juni måned hvert år, når barnet har vedtak om skoleskyss. 

Anonymkode: 3c637...efd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er jo lærer selv, og om vi har turer til utilgjengelige steder, så ordner vi selvfølgelig transport. Det er vårt ansvar, ikke de foresattes. Er det til andre steder, opplyser vi til og med om konkrete busslinjer og tider og retningslinjer for hvordan skolen kan dekke prisen på bussbilletten.

Om jeg opplevde det du beskriver, hadde jeg tatt det opp med FAU, ev. direkte med skolen og minnet om hvor ansvaret ligger og gratisprinsippet. Og ja, jeg måtte ha latt barnet mitt "skulke" fordi jeg ikke kan være privatsjåfør i skoletiden fordi jeg selv har elever jeg har ansvar for. 

Anonymkode: ccce8...886

Skrevet

Hvis det planlegges i god tid, og ikke kolliderer med møter som ikke enkelt kan flyttes uten at det går på bekostning av noen, kan jeg det. Jeg har fleksitid, og logger selvfølgelig ut hvis jeg må gjøre noe privat i arbeidstiden, slik at det er avspasering jeg har til gode som brukes.

Skrevet

både og... jobber på sykehjem men med noe ansavar i tillegg, som medfører møter, de møtene kan jeg ikke hive rundt som jeg vil, da kan jeg ikke være taxi.

Men jeg kan bytte vakter. jeg kan ,planlagt i forkant (noen dager før), spørre om å kunne kjøre barn til tannlege, lege, skoleopplegg,  sommerfotballskole som gjør at jeg er borte en halvtime. men jeg kan ikke spontant bli borte lenge. blir barna syke er det jo noe annet...

Etter 2 år med hjemmekontor kan mannen i det private næringsliv også gjøre sånt... men det bør være planlagt...

Anonymkode: 1db57...2bb

Skrevet

Jobber nesten 100% som nattevakt, jeg sover de fleste dagene midt i uka. Kan ikke stå opp etter 3-4 timers søvn for å kjøre unger.

Anonymkode: a2ec1...0b9

Skrevet

Jeg kan gå fra hvis det er planlagt. Da snakker jeg med sjefen og tar avspasering eller jeg bytter med en kollega. Blir jeg ringt etter på grunn av sykt barn må jeg jo bare gå, og da må sjefen ordne det på best mulig vis. Men jeg hadde aldri i verden utnyttet min sjefs godvilje for å kjøre eller hente unger på tur i skolens regi. Aldri. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...