Gå til innhold

Hvordan takler man prepubertale tiåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en tiåring her hjemme som er så sur og sint nesten hele tiden. Vi skjønner ikke hvorfor han er slik. Han hater alt og alt er feil. Han har egentlig ikke noen grunn til å være slik. Vi prøver å gjøre masse for ham. Han har mange venner og det er harmonisk hjemme - bortsett fra ham akkurat nå da. Hjelp! Jeg blir helt fortvilet. 

Anonymkode: 10937...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med råd eller trøst?

Skrevet

Tiåringer der de verste😏 Neida, jeg mener egentlig ikke det, men her har tiårsalderen vært utfordrende. Vi har ikke merket noe til «treårstrass» eller den lille puberteten i seksårsalderen, men tiårsalderen har vært sår og tydelig vanskelig å navigere for barna. Med faste grenser og uendelig med kjærlighet, og ved å vise at vi respekterer privatlivet, men alltid er tilstede når de ønsker/trenger en prat eller en god klem, har vi kommer godt ut av det på den andre siden.

De eldste her er nå 17 og 18 (yngste er 12), og tenårene har forløpt helt uproblematisk. De er åpne, ærlige og reflekterte ungdommer vi stoler på, men jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver.  Det er en sterkt brytning mellom barndom og ungdom, de skal finne seg selv, og navigere vennskap med andre som er like sårbare og «ustabile».

Mitt beste råd er å puste med magen. Behold roen, og hold deg i bakgrunnen men samtidig tydelig tilstede. La ham være både barnslig og stor, og lag trygge rom så han kan løsrive seg, men fortsatt ha et fang å krype opp i. 

Anonymkode: 78a27...c9b

Skrevet

Det er jo en grunn, selv om den ikke er tydelig for dere. Litt er nok hormoner, men det må ligge noe mer bak. Jeg synes du bør ta en skikkelig prat med ham. Begynn med å bekrefte ham, si at du ser at han virker frustrert over noe. Ikke si at han er mye sint, da vil han lukke seg, ingen liker å bli kalt for sint og sur, men du kan si at du synes det ser ut som at han det vanskelig, er frustrert eller kanskje litt lei seg over noe. Begynn å fiske der først. Han vil nok trenge hjelp til å finne ut av dette, og å sette ord på følelsene sine. Absolutt ingen barn, eller voksne, er sinte og sure uten en grunn, så målet må jo være å finne den grunnen. Det kan godt være noe "enkelt", at han opplever at et søsken slipper unna med mer enn ham (selv om du er uenig), men uansett er det viktig å lytte til ham og hans side, uten å avfeie det som feil eller tull.

Anonymkode: 0c55e...2b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Vi har en tiåring her hjemme som er så sur og sint nesten hele tiden. Vi skjønner ikke hvorfor han er slik. Han hater alt og alt er feil. Han har egentlig ikke noen grunn til å være slik. Vi prøver å gjøre masse for ham. Han har mange venner og det er harmonisk hjemme - bortsett fra ham akkurat nå da. Hjelp! Jeg blir helt fortvilet. 

Du må nesten bare gi han litt slækk. Fortell han at du er der hvis han vil snakke. Jeg hadde strøket han på ryggen hvis han gikk forbi. Ungdom trenger foreldre like mye som barn. 

Tror nesten det viktigste er å ikke kommentere så mye. Er han sur, trenge man ikke påpeke det. Dette er en fase som går over om ett par år. 

Vær litt avslappet til dette. Han har venner. Det er ganske harmonisk. 

Kan dere dra å se top gun sammen på kino? Gå en kveldstur? Spille yatzy? 

Tenk tilbake da du var ungdom. ❤️

Anonymkode: b3aa6...43b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må nesten bare gi han litt slækk. Fortell han at du er der hvis han vil snakke. Jeg hadde strøket han på ryggen hvis han gikk forbi. Ungdom trenger foreldre like mye som barn. 

Tror nesten det viktigste er å ikke kommentere så mye. Er han sur, trenge man ikke påpeke det. Dette er en fase som går over om ett par år. 

Vær litt avslappet til dette. Han har venner. Det er ganske harmonisk. 

Kan dere dra å se top gun sammen på kino? Gå en kveldstur? Spille yatzy? 

Tenk tilbake da du var ungdom. ❤️

Jeg leste tenåring, ser du har en tiåring. 

Men gir de samme rådene alikevel.

Har ne 10 åring selv. 😊 De trenger klemmer. At du er der. Trenger ikke si så mye. Mye øyekontakt. 

Les gjerne om dette, Hedvig Montgomery 

Skrevet

Tusen takk for alle fine svar! Skal ta dem til meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...