Gå til innhold

Hun la en plan for syv år siden.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke lagt skjul på noe her, for hvis det var sånn at hun har vært plagsom eller gjort annet som er grunn til å kutte kontakten, så hadde jeg ikke heiet på henne på den måten jeg gjør. Jeg kjøper nok ikke den at de har kuttet kontakt for å beskytte seg selv. Som sagt har jeg hatt kontakt med henne hele tiden selv om hun har bodd for langt unna og levd et liv som har gjort det vanskelig å møtes. Vi har snakket på telefonen og hun har sendt gaver til barna mine, og det syns jeg er godt gjort når hun ikke klarte å ta vare på seg selv. Hun har ikke sendt hver jul og bursdag, men det har vært ganske mange gaver. Det viser jo at hun bryr seg. Hun lager ikke problemer for folk, og jeg har snakket med folk i ulike yrker som har hatt med henne å gjøre, og de sa alle at hun ikke er typen som skaper problemer eller støy på noen måte. Hun vil heller ikke ødelegge treffet ved å gjøre eller si noe upassende. Jeg vet det er flere som vil bli oppriktig positivt overrasket. Hun har bare lyst til å oppleve dette uten at andre er forberedt. Jeg setter pris på at dere er ærlige, og jeg tar det dere svarer til etterretning. 

Anonymkode: 6c243...8bd

Jeg mener ikke at det er hun som kommer til å lage bråk, heller de som har kuttet henne fra livene sine. De har jo følt seg berettiget til dette til tross for ditt syn, og om de er troende til å lage mye styr må dere være villige til å ta konsekvensene av det. 

Lykke til, uansett, håper det går på best mulig måte. 

Anonymkode: 58c70...720

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nå har hun gjennomført den og tatt utdannelse på fem år, altså master. Fra høsten starter hun i en god jobb hvor hun vil få ganske så høy inntekt. 

Før det så skal hun og søsknene hennes og flere i slekten møtes her hos meg til såkalt søskenbarntreff. Vi har hatt det hvert år siden vi var små barn, og selv om ikke alle kommer så er vi alltid mange. Hun som nå har tatt utdannelse har vært familiens sorte får. Søsknene har kuttet henne ut fordi hun ble rusmisbruker, for de ville ikke at barna deres skulle ha kontakt med en slik tante. Nå var hun ikke noe problem utover dette i familien, og hun kom aldri på døra til noen ubedt eller overraskende. Hun og jeg har hatt kontakt hele veien, men vi har ikke møttes mer enn fire, fem ganger på 12 år. Da har vi møttes når jeg har vært i byen hun bodde, og vi har tilbringt hele dagen sammen. Hun er en veldig snill person, og hun har vært veldig lei seg fordi søsknene ikke ville ha kontakt. Hun har sagt at hun kun vil snakke på telefonen, men de blokkerte henne derfra også. Nå har jeg også hørt søsknene sin versjon for vi er en del sammen. De har ikke hatt noe negativt å si annet enn at de er skuffet over valgene hennes og at de ikke vil ha en narkoman tante til barna. Søsknene er greie mennesker, men de er ganske ovenfra og ned mot en del mennesker. De har ikke noen annen grunn til det annet enn at de har giftet seg med menn med penger. De bor i flotte hus og har såpass mye penger at de kan tillate seg hva de vil av det som går på økonomi. Jeg har master og en kreativ jobb, og studerer stadig noe. Dette har vi snakket om, og det er søsknenes store sorg at den ene droppet ut av studier pga graviditet og den andre startet aldri. De har begge en slags jobb i den ene mannens firma. 

Nå la hun som ble narkoman en plan da hun gikk til rehab for syv år siden. Hun er en intelligent dame, og hun skulle ta utdannelse etter å ha blitt rusfri. Det tok nesten to år før hun var klar, og med hjelp fra de på institusjonen hun var på, gikk hun ut med toppkarakterer i nesten alt, og da kjørte hun på med universitetsutdannelse. 

Jeg har ikke sagt til de andre søsknene at jeg har særlig kontakt med henne, og de har uansett ikke vist noen interesse de få gangene jeg har sagt noe. Hun som nå har tatt utdannelsen har også blitt svært pen. Hun var alltid den peneste i slekten, og det tror jo mange er grunnen til at hun skeiet ut. Gamledagse holdninger om at skjønnhet betyr overfladiskhet og utsatt for fristelser de ikke kan stå i mot. Vi bor i en liten by hvor sånne holdninger desverre levde lengre enn andre steder. Uansett så har hun fått tilbake sitt gamle utseende. Hun har fikset på litt, men det er ikke så rart. 15 år som rusmisbruker setter spor, men nå ser hun fantastisk ut! Hun bestemte seg i februar for å komme på søskenbarntreffet her i juli. 

Jeg har lovt å ikke si noe til søsknene. Hun har lyst til å komme som stolt og som en overraskelse. Nå er jeg litt usikker på hva som skjer. Jeg unner henne å komme som den store snakkisen hun vil bli, men hvis dere var søsknene, ville dere blitt sure på meg for ikke å si noe? 

De søsknene hørtes ikke så greie ut. 

Ikke si noe. Hun ønsket å fortelle selv. Du kan bare si at du ikke visste noe? Hvordan folk blir sure for dette?? 🙄

Skjønner det er vanskelig med narkomane i familien, men synes ikke noe om hvordan disse søsknene ter seg. 

Jeg hadde ikke snakket med søsken om dette. At hun kommer. 

Jeg synes du skal snakke med denne venninnen  som har hatt det jævlig, vansker med familien, har klart å komme seg opp og frem! Støtt henne. Snakk med henne. Ikke sikkert hun får en varm velkomst. ❤️Selvom hun fortjener det. ❤️

Familien høres missunnelige ut. 

Anonymkode: 75a2b...852

Skrevet

Hvis man for moro skyld gikk ut i fra at dette stemmer, hva tror du ville skjedd hvis hun plutselig bare dukket opp ubedt på selskap? 

På film ville man sett nærbilder av sjokkerte og sjalu ansikter, men i virkeligheten? De ville kanskje hilst på henne på en anstrengt måte, men det ville neppe vært hyggelig for noen av partene 

Det er forøvrig en grunn til at en av stegene til AA er å be kjente og kjære om unnskyldning. Rusmisbruk fører alltid til trøbbel i nære relasjoner 

Anonymkode: ee4fb...698

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De søsknene hørtes ikke så greie ut. 

Ikke si noe. Hun ønsket å fortelle selv. Du kan bare si at du ikke visste noe? Hvordan folk blir sure for dette?? 🙄

Skjønner det er vanskelig med narkomane i familien, men synes ikke noe om hvordan disse søsknene ter seg. 

Jeg hadde ikke snakket med søsken om dette. At hun kommer. 

Jeg synes du skal snakke med denne venninnen  som har hatt det jævlig, vansker med familien, har klart å komme seg opp og frem! Støtt henne. Snakk med henne. Ikke sikkert hun får en varm velkomst. ❤️Selvom hun fortjener det. ❤️

Familien høres missunnelige ut. 

Anonymkode: 75a2b...852

Jeg støtter henne og håper det vil gå bra når hun kommer. Jeg vet noen ihvertfall vil bli positivt overrasket. Heldigvis. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis man for moro skyld gikk ut i fra at dette stemmer, hva tror du ville skjedd hvis hun plutselig bare dukket opp ubedt på selskap? 

På film ville man sett nærbilder av sjokkerte og sjalu ansikter, men i virkeligheten? De ville kanskje hilst på henne på en anstrengt måte, men det ville neppe vært hyggelig for noen av partene 

Det er forøvrig en grunn til at en av stegene til AA er å be kjente og kjære om unnskyldning. Rusmisbruk fører alltid til trøbbel i nære relasjoner 

Jeg skjønner hvorfor hun vil dette, for det handler nok om at hun vil ha kontroll på en situasjon de andre har kontrollert i mange år. At det er hennes tur nå, og hennes historie og liv.

Det skal vel mye til om et misbruk er et problem for noen når de ikke har hatt kontakt siden det startet. De problemene de har her, er problemer de har skapt selv i så fall. 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg skjønner hvorfor hun vil dette, for det handler nok om at hun vil ha kontroll på en situasjon de andre har kontrollert i mange år. At det er hennes tur nå, og hennes historie og liv.

Men de vil vel neppe være interessert i hennes historie og liv.. Når man kutter ut folk så vil man jo ikke ta i mot personen med åpne armer. 

Hun ville sikkert følt seg ignorert og lite velkommen. Fordi hun faktisk ikke er velkommen. 

Sånne hevn ved å fremstå vellykket foran de som behandlet deg dårlig fungerer kun på film. I det virkelige liv ville det bare blitt rart og forlegent for alle

Skrevet

Dette må da være samme som hun med venninnen med narkoman søster som hadde skjelt henne ut på fest og så nektet HI å gå i en annens bursdag eller noe. Like selvrettferdig. Like monomant lojal mot den narkomane søsteren som 100 % sikkert aldri hadde påført familien noen form for redsel, frustrasjon eller sinne. 

Anonymkode: 8e7ed...7a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men de vil vel neppe være interessert i hennes historie og liv.. Når man kutter ut folk så vil man jo ikke ta i mot personen med åpne armer. 

Hun ville sikkert følt seg ignorert og lite velkommen. Fordi hun faktisk ikke er velkommen. 

Sånne hevn ved å fremstå vellykket foran de som behandlet deg dårlig fungerer kun på film. I det virkelige liv ville det bare blitt rart og forlegent for alle

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette må da være samme som hun med venninnen med narkoman søster som hadde skjelt henne ut på fest og så nektet HI å gå i en annens bursdag eller noe. Like selvrettferdig. Like monomant lojal mot den narkomane søsteren som 100 % sikkert aldri hadde påført familien noen form for redsel, frustrasjon eller sinne. 

Anonymkode: 8e7ed...7a2

Jeg vet at flere vil bli glade, men jeg er usikker på søstrene. De vil jo ikke lage noe støy på noen måte, men jeg vil nok som arrangør dette året få høre noe i ettertid. 

Jeg har ikke skrevet andre innlegg om dette eller lignende historier, nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.6.2022 den 12.54):

Hvor gamle er dere? Umodne hele gjengen. For det første, holde kontakt med noen i smug?? Hva er greia. Ikke ville at barna skal ha en tante som er rusmisbruker? Ikke rusa rundt barna burde holde. Ta utdannelse, holde det hemmelig og bombe en fest med, se på meg så vellykket jeg er?? 
Skjønner ingenting. Lurer på om dette er trolling. Hele historien og problemstillingen er hinsides absurd. I så tilfelle, få deg et liv. 
Er den fakta så skinner det godt gjennom at du ser ned på de øvrige søskenbarn. Dumme trofekoner som ikke har utdannelse, i motsetning til deg som er vellykket og smart. 
Si noe eller ei. Jeg hadde vel ikke følt behov for å informere spesifikt men spør noen så hadde jeg ikke holdt det hemmelig. 
Holder fortsatt en knapp på trolling. Hele greia høres ut som en dårlig roman med en haug høner i hovedrollene. 

Anonymkode: ed047...afa

Dette tenker jeg også. Det er trolling. 

Og myten om den «snille rusmisbrukeren som aldri har forulempet noen» er heller ikke sann. Det 12 trinnet i AAs program er å dra rundt og be ALLE som man har belastet mens man brukte rus om tilgivelse. Når søsken av en rusmisbruker sier at den eneste grunnen til at de ikke har kontakt er at de er skuffet over hennes valg, så juger de for å beskytte henne. Sannheten er nok heller at de var lei av at hun stjal pengene deres, skjelte dem ut i rusa tilstand, kræsja alle julaftener og ga dem bekymringer de ikke holdt ut. 

Anonymkode: c2d12...44d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette tenker jeg også. Det er trolling. 

Og myten om den «snille rusmisbrukeren som aldri har forulempet noen» er heller ikke sann. Det 12 trinnet i AAs program er å dra rundt og be ALLE som man har belastet mens man brukte rus om tilgivelse. Når søsken av en rusmisbruker sier at den eneste grunnen til at de ikke har kontakt er at de er skuffet over hennes valg, så juger de for å beskytte henne. Sannheten er nok heller at de var lei av at hun stjal pengene deres, skjelte dem ut i rusa tilstand, kræsja alle julaftener og ga dem bekymringer de ikke holdt ut. 

Tenk om min nærmeste er rusmisbruker? Det vet du ingenting om. Å tro at alle er like selv om de har samme problem er mildt sagt fordummende. Det var ei her inne som kommenterte i en annen tråd med at hun visste fordi hun jobbet med rus. For å si det sånn, så burde hun aldri ha den jobben når hun er så forutinntatt. Det er sånn behandlere kan skade både rehabilitering og motivasjon. Så vær vennlig å tenk litt utenfor ditt fastlåste mønster. Selv om noe er mer typisk enn annet, så er det ikke noen fasit! 

Dette er heller ikke trolling. Akkurat som om dette er så uvanlig. Hvis du har litt peiling som du vil gi inntrykk av, så ville du ikke syntes dette var noe rart i det hele tatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Tenk om min nærmeste er rusmisbruker? Det vet du ingenting om. Å tro at alle er like selv om de har samme problem er mildt sagt fordummende. Det var ei her inne som kommenterte i en annen tråd med at hun visste fordi hun jobbet med rus. For å si det sånn, så burde hun aldri ha den jobben når hun er så forutinntatt. Det er sånn behandlere kan skade både rehabilitering og motivasjon. Så vær vennlig å tenk litt utenfor ditt fastlåste mønster. Selv om noe er mer typisk enn annet, så er det ikke noen fasit! 

Dette er heller ikke trolling. Akkurat som om dette er så uvanlig. Hvis du har litt peiling som du vil gi inntrykk av, så ville du ikke syntes dette var noe rart i det hele tatt. 

Tenk om en av dine nærmeste er rusmisbruker? Vel. Mine to søsken er det, samt pappa og eksen min. Så den sippinga der kan du kutte ut, du har ingen grunn til å være fornærma. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tenk om en av dine nærmeste er rusmisbruker? Vel. Mine to søsken er det, samt pappa og eksen min. Så den sippinga der kan du kutte ut, du har ingen grunn til å være fornærma. 

Ikke sipper jeg, og ikke er jeg fornærma. Jeg prøvde bare å fortelle deg at folk er ikke like eller forårsaker det samme, selv om de har det samme problemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.6.2022 den 21.47):

Ikke sipper jeg, og ikke er jeg fornærma. Jeg prøvde bare å fortelle deg at folk er ikke like eller forårsaker det samme, selv om de har det samme problemet. 

Du bør lese deg litt opp. 
Når en person blir avhengig av rusmidler skjer (minst) to ting med ham/henne - og dette gjelder ALLE.

1) Den emosjonelle utviklingen stopper opp. Mange blir utsatt for rus og starter sitt misbruk i ung alder. Det vil si at de får en skeivutvikling, for hvis de f eks starter i 16-årsalderen og kutter når de er 30, har de en kropp og en juridisk alder som er dobbelt så gammel som deres modenhet. Det kan ikke innhentes i en fei. Og det drar med seg veldig mange følgefeil.  

2) Den rusavhengiges prioriteringer vil ordnes slik at rusen kommer først i hierarkiet. Dette gjelder ikke bare «slemme» misbrukere, det gjelder også de «snille». Relasjoner - samme hvor nære - vil aldri komme opp på førsteplassen, for det sitter allerede rusen. Beklager å måtte realitetsorientere deg her, altså, men det fins altså ingen med rusavhengighetsproblem som pent og pyntelig ruser seg først når de har fått unger på skolen, besøkt mormor på gamlehjemmet og skrevet julekort til alle de kjenner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du bør lese deg litt opp. 
Når en person blir avhengig av rusmidler skjer (minst) to ting med ham/henne - og dette gjelder ALLE.

1) Den emosjonelle utviklingen stopper opp. Mange blir utsatt for rus og starter sitt misbruk i ung alder. Det vil si at de får en skeivutvikling, for hvis de f eks starter i 16-årsalderen og kutter når de er 30, har de en kropp og en juridisk alder som er dobbelt så gammel som deres modenhet. Det kan ikke innhentes i en fei. Og det drar med seg veldig mange følgefeil.  

2) Den rusavhengiges prioriteringer vil ordnes slik at rusen kommer først i hierarkiet. Dette gjelder ikke bare «slemme» misbrukere, det gjelder også de «snille». Relasjoner - samme hvor nære - vil aldri komme opp på førsteplassen, for det sitter allerede rusen. Beklager å måtte realitetsorientere deg her, altså, men det fins altså ingen med rusavhengighetsproblem som pent og pyntelig ruser seg først når de har fått unger på skolen, besøkt mormor på gamlehjemmet og skrevet julekort til alle de kjenner. 

Du reakitetsorienterer meg ikke i det hele tatt, for du tar så fullstendig feil. Det er de som misbruker rus som har skjult det i veldig mange år. De har gjort sine plikter og tatt vare på barn også, men jeg forventer ikke at du skjønner det. Du er overbevist om at du sitter på en fasit, så da er det lite å gjøre med det. Du får bare leve i den villfarelsen og tro at velfungerende rusmisbrukere ikke fins. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du reakitetsorienterer meg ikke i det hele tatt, for du tar så fullstendig feil. Det er de som misbruker rus som har skjult det i veldig mange år. De har gjort sine plikter og tatt vare på barn også, men jeg forventer ikke at du skjønner det. Du er overbevist om at du sitter på en fasit, så da er det lite å gjøre med det. Du får bare leve i den villfarelsen og tro at velfungerende rusmisbrukere ikke fins. 

Men hvis hun har vært så søt og velfungerende er det litt rart at resten av familien har utstøtt henne så totalt? 

Anonymkode: 58c70...720

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke at den hemmeligholdte og velfungerende misbrukeren IKKE fins. Jeg tror bare ikke at hun fins i denne historien, ettersom hun er blitt kuttet ut av familien og alle vet om misbruket.  Da HAR det vært noen dumme episoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...