Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Da min bestemor låg for døden, da verken spiste hun eller drakk på 9 dager. Hvorfor sluttet hun ? Hvordan "vet man at man skal dø"? Hun var frisk, men selvsagt gammel. Virket ikke som hun hadde noe imot det hvis du skjønner...?. Anonymkode: 0a135...3d3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Noen gjør det med vilje fordi de ønsker å dø. De er rett og slett lei av livet. Anonymkode: 574a1...b43
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Min farmor på 95 er mett av livet... det lyser gjennom hele henne, uten at hun sier noe. Jeg kommer til å bli glad på hennes vegne den dagen hun får fred ❤️ Anonymkode: 68bb1...e52
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Mange avslutter faktisk sånn. De avvikler hele organismen. Anonymkode: 21cfd...ef0
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Mange avslutter faktisk sånn. De avvikler hele organismen. Anonymkode: 21cfd...ef0 Jeg forstår likevel ikke helt. Hadde jeg prøvd det så hadde jeg blitt veldig tørst og utålmodig Anonymkode: 0a135...3d3
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Min farmor på 95 er mett av livet... det lyser gjennom hele henne, uten at hun sier noe. Jeg kommer til å bli glad på hennes vegne den dagen hun får fred ❤️ Anonymkode: 68bb1...e52 Så hun er begynt å sultestreike? Anonymkode: 0a135...3d3
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Noen gjør det med vilje fordi de ønsker å dø. De er rett og slett lei av livet. Anonymkode: 574a1...b43 Blir man ikke veldig tørst? Anonymkode: 0a135...3d3
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Bestemor ble 99 år og hun sa det rett ut, når hun ikke orket mer ville hun bare legge seg ned å dø, det var bare å slutte ta til seg væske og næring det. Nå døde hun akutt pga sykdom da, men jeg tror nok en såpass gammel kropp kan legge seg til om livslysten forsvinner. Anonymkode: 40edc...84c
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 Det er en helt naturlig del av å være i aktiv død. Kroppen slutter å virke etter hvert. Behovet for væske og næring blir mindre og litt etter litt avslutter kroppen livet. Man kjenner ikke dult mot slutten, og kroppen er ikke lenger i stand til å nyttiggjøre seg væske. Tvert om, å gi noen væske helt i siste fase vil kunne gi ubehag og surkling. Finn hospicenursejulie på Instagram, hun har laget mange gode små forklaringer. Hun er amerikansk, så ikke alt kan overføres til vårt helsevesen sånn rent praktisk, men døden er internasjonal❤️ Anonymkode: 5d905...16b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 En sykepleier sa dette når farmor var i samme situasjon: hun slutter ikke å spise for å dø, hun har sluttet å spise fordi hun dør. Anonymkode: 852fd...f0a
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): En sykepleier sa dette når farmor var i samme situasjon: hun slutter ikke å spise for å dø, hun har sluttet å spise fordi hun dør. Anonymkode: 852fd...f0a Det høres veldig riktig ut Svigerfar er 88 år gammel og veldig dement, sover gjerne 22 timer i døgnet og kjenner ikke igjen noe når han er våken. For meg er det ufattelig at man kan ligge slik i årevis, men kroppen hans er ikke syk, hjertet slår hardt og godt og alt virker som det skal Han ligger bare der, over i stolen sin for å spise noen ganger om dagen, men så vil han bare legge seg igjen. Bruker bleie for han klarer ikke gå på do. Men han blir sulten og tørst, kroppen virker. Han har jo ingen livslyst eller livsglede lenger, bare ligger og venter. Den dagen kroppen er klar vil jeg tro han slutter å føle sult og tørste. Men noen ligger jo sånn i årevis. Anonymkode: 40edc...84c
Østerdølen Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Jeg synes forklaringen til en lege (husker dessverre ikke navnet) er fin: "Kroppen er som en plante. Den har en viss levetid, og vil ikke leve for alltid. Når tiden er inne, vil planten,på samme måte som kroppen, skrante og begynne å visne og dø. Uansett hvor mye du gjødsler planten,vanner planten og setter den i solen, vil den visne. Planten klarer ikke å nyttegjøre seg av vannet,solen eller gjødselet, akkurat slik som kroppen." Det er dessverre en missoppfattelse om at eldre mennesker sulter eller tørster i hjel på sykehjem. Dette stemmer ikke.Kroppen vil ikke mer, og gjør seg klar for å dø. Sultfølelsen blir borte og etter hvert kjenner de ikke tørstebehov. Dette er fordi kroppen uansett ikke kan bruke næringen til noe.Som andre har skrevet her. "Man spiser ikke,fordi man skal dø.Man dør ikke fordi man slutter å spise". Dette er en prosess som kan gå over måneder og uker.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Østerdølen skrev (15 minutter siden): Jeg synes forklaringen til en lege (husker dessverre ikke navnet) er fin: "Kroppen er som en plante. Den har en viss levetid, og vil ikke leve for alltid. Når tiden er inne, vil planten,på samme måte som kroppen, skrante og begynne å visne og dø. Uansett hvor mye du gjødsler planten,vanner planten og setter den i solen, vil den visne. Planten klarer ikke å nyttegjøre seg av vannet,solen eller gjødselet, akkurat slik som kroppen." Det er dessverre en missoppfattelse om at eldre mennesker sulter eller tørster i hjel på sykehjem. Dette stemmer ikke.Kroppen vil ikke mer, og gjør seg klar for å dø. Sultfølelsen blir borte og etter hvert kjenner de ikke tørstebehov. Dette er fordi kroppen uansett ikke kan bruke næringen til noe.Som andre har skrevet her. "Man spiser ikke,fordi man skal dø.Man dør ikke fordi man slutter å spise". Dette er en prosess som kan gå over måneder og uker. Så trist 😢 Anonymkode: 0a135...3d3
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 Det vil si at når de slutter helt å spise og drikke da er de nesten død, døden har egentlig startet for lengst. 😢😢 Anonymkode: 0a135...3d3
Østerdølen Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Så trist 😢 Anonymkode: 0a135...3d3 Nja,det er vel som du ser det. Jeg synes det er mye trøst i at mange får slippe,når de er mette av dage og sliten etter et langt liv.
Østerdølen Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det vil si at når de slutter helt å spise og drikke da er de nesten død, døden har egentlig startet for lengst. 😢😢 Anonymkode: 0a135...3d3 Ja, mange er "døende" i mange måneder før man virkelig dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå