Gå til innhold

Dette krenkehysteriet...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så enig. I dag er folk så utrolig hårsåre. Man tåler absolutt ingenting. Man blir krenket på sine egne og ikke minst andres vegne. Ikke taler man motgang heller. Flere får depresjon for ingenting. Kvinner er faktisk verre enn menn. 

Anonymkode: 04f0f...c73

Skrevet

Nå tar jeg en råsjans og tipper at du ikke er farget og da er det vel litt vanskelig å være den som skal sette premissene for hvem som har rett til å reagere. 

Det er jo uten tvil uheldig at det i et land med stor overvekt av hvite mennesker bruker en tegning av en brun mann for å illudere en renholder? Hva var tanken bak det, egentlig? Skal man illudere mangfold må man jo variere personene også. 

Jeg er hvit og syns det var unødvendig. Man kan være uenig uten å være krenket 

Anonymkode: 1daf6...a4f

Skrevet

Jeg ville nok ikke reagert her selv. Kan skje fordi jeg ikke tenker på at renhold = service. Kaller man renhold serviceyrke? Er det noe galt å jobbe i serviceyrker? Hmmmm

Anonymkode: 170ed...97f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo uten tvil uheldig at det i et land med stor overvekt av hvite mennesker bruker en tegning av en brun mann for å illudere en renholder? 

Anonymkode: 1daf6...a4f

Hvorfor er det så ille å bli presentert som en renholder?

Anonymkode: 35242...b66

Skrevet

Hvorfor reagere på det? Hadde hun reagert om det var en mann som illustrerte lege?

Anonymkode: 7f18f...946

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det så ille å bli presentert som en renholder?

Det er ikke det. 

Skrevet

Feilen i den saken var at museet bare brukte den ene. ISS er en organisasjon med mye større mangfold enn de aller aller fleste, og de har symboler med alle menneskefarger i alle roller. 
Jeg blir mest oppgitt over at dette må bli en kjempesak. Personen som merket det burde ha gitt ledelsen en vennlig beskjed om at her var det skjedd en glipp. Så kunne ledelsen ha sagt fra at de måtte få opp mer mangfold i merkingen sin fordi det tross alt så litt dårlig ut. I stedet blir det ramaskrik og Nrk skremmer opp masse profiler som føler at de må mene noe. Bare for at folk skal bli forarget i den ene eller andre retningen og Nrk skal få klikk. Konflikt er viktigste kriterium for å selge aviser. 

Anonymkode: 28e4b...cae

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor hun fikk en vond følelse. Kan det være fordi hun kikket på tegningen og tenkte "brun"? Hun kunne kikket på tegningen og tenkt "person", og da hadde det ikke vært noe å henge seg opp i. Hadde hun reagert om det hadde vært  bilde av ei hvit dame? Tror dette sier mer om henne enn om selskapet som har laget plakatene. Det blir ikke bedre i dette samfunnet av at vi blir så livredd for at ikke alle plakater i alle sammenhenger gjenspeiler mangfold. Hvem ville dessuten visst om at det var en annen tegning på en annen plakat. Folk flyr neppe rundt på alle publikumstoalettene når de er på Nasjonalmuseet. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor hun fikk en vond følelse. Kan det være fordi hun kikket på tegningen og tenkte "brun"? Hun kunne kikket på tegningen og tenkt "person", og da hadde det ikke vært noe å henge seg opp i. Hadde hun reagert om det hadde vært  bilde av ei hvit dame? Tror dette sier mer om henne enn om selskapet som har laget plakatene. Det blir ikke bedre i dette samfunnet av at vi blir så livredd for at ikke alle plakater i alle sammenhenger gjenspeiler mangfold. Hvem ville dessuten visst om at det var en annen tegning på en annen plakat. Folk flyr neppe rundt på alle publikumstoalettene når de er på Nasjonalmuseet. 

Enig. Dessuten nedsnakker hun yrket ved å reagere på den måten. 

Anonymkode: 2d711...387

Skrevet

Kanskje dette er et signal på at folk må skjerpe seg betraktelig. Slutte å bli krenket av alt mulig piss. Det var ikke sånn for 20 år siden. Folk må gå i seg selv. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (7 timer siden):

Hadde jeg sett den hadde jeg maks tenkt at det er bra at de bruker en mann, at vi er forbi "vaskekone"-tiden. Jeg hadde nok ikke lagt merke til at det var en farget person.

Det jeg har lurt på er om hun ville reagert om det var en hvit dame, "vaskekonetypen", istedenfor denne mørke mannen?

Anonymkode: ebcf7...356

Skrevet

Jeg syntes også det bildet var ufint. Syns ikke dette er hysteri. 

Anonymkode: e1fb0...ef3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det ufint?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er det ufint? 

Skrevet

Om det var en "brun person" som representerte legehjelp, ville du blitt krenket da?

Eller en hvis person som representerte renhold? Skulle jeg blitt krenket?

Anonymkode: e6af7...d4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om det var en "brun person" som representerte legehjelp, ville du blitt krenket da?

Eller en hvis person som representerte renhold? Skulle jeg blitt krenket?

*Eller en hvit person*

Skrevet

Nå er jo serviceyrker jobber som mange med innvandrerbakgrunn har, så det er nok der skoen trykker. Best å late som om dette faktum ikke er tilfelle, så vi alle kan oppfattes som PK.

«Dette gjelder særlig næringer som overnattings- og serveringsvirksomhet, landtransport med passasjerer og forretningsmessig tjenesteyting som sammenlagt hadde en reduksjon i antall sysselsatte på 9,4 prosent. Til sammen var 23 prosent av innvandrerne sysselsatt i disse næringene i 2019 mot 7 prosent i befolkningen ellers.» Kilde: https://www.imdi.no/om-integrering-i-norge/kunnskapsoversikt/innvandrere-i-arbeidslivet/

Anonymkode: ff0f6...98f

Skrevet

Jeg foreslår at de i framtiden kan bruke farger som: Grønn, rød, lilla, blå ol så slipper både hvite og brune mennesker bli krenket. Kan jo også bytte ut mennesker med dyr så man ikke blir støtt av å se at det er en kvinne som blir avskiltet som renholder. 

En lilla kanin passer bra

Anonymkode: 98479...d04

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg foreslår at de i framtiden kan bruke farger som: Grønn, rød, lilla, blå ol så slipper både hvite og brune mennesker bli krenket. Kan jo også bytte ut mennesker med dyr så man ikke blir støtt av å se at det er en kvinne som blir avskiltet som renholder. 

En lilla kanin passer bra

Anonymkode: 98479...d04

Fantastisk! Tror dette må være løsningen i fremtiden for å forhindre at noen blir krenket. Du skal forøvrig ikke se bort i fra at noen klarer å bli støtt av det også - på vegne av de lilla kaninene...

Anonymkode: d9eb9...b20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...