Gå til innhold

Veldig interessert i et hus som ikke ligger ute til salgs, helt uaktuelt å ta kontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så innmari lyst å kjøpe et gammelt hus med perfekt beliggenhet ift skole og jobb. Vi kjenner naboene til dette huset, så vi vet at det bor en snart 90 år gammel mann alene der. Så det er jo ikke usannsynlig at huset skal selges i løpet av de kommende årene..

Men hvordan hadde dere reagert om noen hadde tatt kontakt på en hyggelig måte sagt at de er interessert i huset ditt, og om du kunne tenkt deg å selge? 

Jeg personlig hadde synes det bare var gøy om noen gjorde det til meg, men jeg vet jo også at noen synes det oppleves som frekt. 

Hadde du tatt kontakt å vist interesse? Evt hvordan? En vennlig SMS, et brev i postkassen?

Anonymkode: f7ef6...2a2

Skrevet

Ville tatt personlig kontakt i så fall.

Anonymkode: f4655...524

Skrevet

Vi kjøpte huset vårt sånn, men vi gikk og ringte på da.

Ble tatt en takst og vi kjøpte for det.

Det eldre ekteparet som bodde het flyttet på leilighet. De syntes det var så trivelig at det flyttet en barnefamilie inn her. 

Anonymkode: 46375...b6a

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort mtp alderen. Som om dere forventer at han snart før og dere vil benytte sjansen. Det vil jo komme på markedet når den tid kommer, eller tenker dere å få det billigere? Det er også frekt. 

Anonymkode: e9c80...be5

Skrevet

Morfaren min hadde et sånt hus. Var flere som tok kontakt, og alle ble avvist. Jeg synes det er frekt. Da morfar døde, kjøpte vi barnebarna huset av barna hans

Anonymkode: 61456...c01

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det ville jeg ikke gjort mtp alderen. Som om dere forventer at han snart før og dere vil benytte sjansen. Det vil jo komme på markedet når den tid kommer, eller tenker dere å få det billigere? Det er også frekt. 

Absolutt ikke. Dette er vi villige til å betale ganske mye over dagens verdi, så vi er ikke på jakt etter noe «kupp». Men vi er på boligjakt å må kjøpe noe snart, så det hadde vært kjipt å kjøpe noe annet om drømmeboligen skal selges like etter. 

Skrevet

Har disse naboene kontakt med mannen da? I så fall kan kanskje de diskré forhøre seg litt om boligen, hvis det passet seg slik. Jeg ville i hvert fall aldri tatt kontakt direkte og spurt om han snart har tenkt å selge, det er dritfrekt!

Anonymkode: bc4c0...fe7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke. Dette er vi villige til å betale ganske mye over dagens verdi, så vi er ikke på jakt etter noe «kupp». Men vi er på boligjakt å må kjøpe noe snart, så det hadde vært kjipt å kjøpe noe annet om drømmeboligen skal selges like etter. 

Du skriver i HI at det er usannsynlig at huset skal selges de kommende årene, men nå skriver du at dere må kjøpe snart? 

Så det dere tenker er jo at denne mannen snart vil dø pga høy alder, og det vil han jo førstå om dere spør. Dessuten vet jeg ikke hva du tenker på som verdi, da markedsverdi ikke alltid er noe en kan forholde seg til mht pris.

Men for all del. Dere må jo bare spørre, men vær klar over hvordan dere kan fremstå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver i HI at det er usannsynlig at huset skal selges de kommende årene, men nå skriver du at dere må kjøpe snart? 

Så det dere tenker er jo at denne mannen snart vil dø pga høy alder, og det vil han jo førstå om dere spør. Dessuten vet jeg ikke hva du tenker på som verdi, da markedsverdi ikke alltid er noe en kan forholde seg til mht pris.

Men for all del. Dere må jo bare spørre, men vær klar over hvordan dere kan fremstå. 

Beklager, jeg leste feil! Det står at det ikke er Usannsynlig at det skal selges. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Beklager, jeg leste feil! Det står at det ikke er Usannsynlig at det skal selges. 

Nå tenker vi mer på at selve tomten er stor med mye vedlikehold for en godt voksen mann. Det er naturlig at man etterhvert enten setter vekk arbeidet til noen eller velger å selge for å bo enklere. Mannen er sprek og oppegående, så at alle drar frem at vi venter på at han skal dø er bare tull. Han kan gjerne leve 10 år til, det betyr jo ikke at han ønsker å leve i et stort hus, med stor tomt og mye vedlikehold de neste 10 årene. 

Uavhengig av hvem som bor der og alder, var jeg interessert i å vite hvordan folk stiller seg til at noen kontakter dem med en hyggelig henvendelse om boligen. 

Vi har selv hatt bolig som vi flere ganger fikk både folk på døren og folk innom jobb (!) som lurte på om vi kunne tenke oss å selge. Har aldri tatt meg nær av det eller tenkt at personer som synes boligen/eiendommen vår fra utsiden ser så fin ut at de ønsker seg det er frekk, men vi er forskjellige 🤷🏼‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nå tenker vi mer på at selve tomten er stor med mye vedlikehold for en godt voksen mann. Det er naturlig at man etterhvert enten setter vekk arbeidet til noen eller velger å selge for å bo enklere. Mannen er sprek og oppegående, så at alle drar frem at vi venter på at han skal dø er bare tull. Han kan gjerne leve 10 år til, det betyr jo ikke at han ønsker å leve i et stort hus, med stor tomt og mye vedlikehold de neste 10 årene. 

Uavhengig av hvem som bor der og alder, var jeg interessert i å vite hvordan folk stiller seg til at noen kontakter dem med en hyggelig henvendelse om boligen. 

Vi har selv hatt bolig som vi flere ganger fikk både folk på døren og folk innom jobb (!) som lurte på om vi kunne tenke oss å selge. Har aldri tatt meg nær av det eller tenkt at personer som synes boligen/eiendommen vår fra utsiden ser så fin ut at de ønsker seg det er frekk, men vi er forskjellige 🤷🏼‍♀️

Nei, jeg vet ikke jeg. Nå er det jo sannsynlig at dette har vært hjemmet hans i mange år med minner og alt som hører med. Det har jo mye mer vet du enn penger uansett, og det kan være at han tar det ikke opp at noen tror han bare kan selge. Mulig han vil tilbringe sine siste år der. Du vet jo at mange eldre kan tenke sånn.

Det er jo ikke alle som tenker som meg da. Hvis dere kjenner naboene så kan jo kanskje de komme innpå noe i den forbindelse? Si at bekjente av de syns huset er fint mht beliggenhet osv

Skrevet

Jeg tenker at det er helt om dere kontakter mannen en gang og spør, men bare en gang og uten noen form for overtalelse eller henting til at han burde flytte.

Jeg har blitt kontaktet slik flere ganger selv. De fleste er faktisk ganske frekke og pågående. Det øker ikke sjansen for å få kjøpt av meg.

Anonymkode: 96a45...296

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker at det er helt om dere kontakter mannen en gang og spør, men bare en gang og uten noen form for overtalelse eller henting til at han burde flytte.

Jeg har blitt kontaktet slik flere ganger selv. De fleste er faktisk ganske frekke og pågående. Det øker ikke sjansen for å få kjøpt av meg.

Anonymkode: 96a45...296

Det er jeg enig i, hadde aldri lagt det frem slik at eieren følte vi var påtrengende eller frekke. 

Virkelig? På hvordan måte? 
Forstår ikke at folk tror de kan få hjelp/bli møtt med positivitet om de fremtrer frekke og pågående i sin henvendelse til andre. Men noen tror jo verden svirrer rundt bare dem da 🤪

HI.

Skrevet

Jeg personlig ville aldri tatt meg nær av det, så sant de som spør ikke er frekke eller pågående. Men, det er jo ikke meg dere skal spørre (ganske sikker, siden jeg ikke er en 90 år gammel mann 🤪

Er han en del ute da? Kanskje du kan få naboene til å lirke litt? Eventuelt rusle forbi en soldag i håp om å treffe på han, slå av en prat. Uttrykke hvor fint du synes det er og si om han noen gang skulle vurdere å selge så håper du han kan ta kontakt med deg. Så lenge man kun viser interesse, ikke er pågående og forventer noe, så kan jeg ikke forstå at det skal være problematisk. 

Anonymkode: 746ab...d79

Skrevet

Min nabo opplevde det. Han ble enkemann og en stund etter kom der noen på døren og lurte på om ikke han kunne tenke seg å bo i noe lettere og mindre. Han satte IKKE pris på det. 

Anonymkode: d4b54...260

Skrevet

Helt greit å spørre, men ikke send melding eller brev. Ring på og prat med han. Si dere liker huset og lurer på om han vil selge i nær fremtid. Ikke si noe om at han trenger noe mindre og enklere, fokuser på hvor mye dere liker huset. Det verste som kan skje er at han ikke vil selge. Dere kjenner han ikke, så selv om han ikke skulle være helt fornøyd er det jo ingen skade gjort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er jeg enig i, hadde aldri lagt det frem slik at eieren følte vi var påtrengende eller frekke. 

Virkelig? På hvordan måte? 
Forstår ikke at folk tror de kan få hjelp/bli møtt med positivitet om de fremtrer frekke og pågående i sin henvendelse til andre. Men noen tror jo verden svirrer rundt bare dem da 🤪

HI.

På HVORDAN måte?! Er du virkelig så dårlig i norsk, eller tuller du litt? 

Anonymkode: bc74c...e6d

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Vi har så innmari lyst å kjøpe et gammelt hus med perfekt beliggenhet ift skole og jobb. Vi kjenner naboene til dette huset, så vi vet at det bor en snart 90 år gammel mann alene der. Så det er jo ikke usannsynlig at huset skal selges i løpet av de kommende årene..

Men hvordan hadde dere reagert om noen hadde tatt kontakt på en hyggelig måte sagt at de er interessert i huset ditt, og om du kunne tenkt deg å selge? 

Jeg personlig hadde synes det bare var gøy om noen gjorde det til meg, men jeg vet jo også at noen synes det oppleves som frekt. 

Hadde du tatt kontakt å vist interesse? Evt hvordan? En vennlig SMS, et brev i postkassen?

Nei hadde ventet

Anonymkode: b41b9...83c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

På HVORDAN måte?! Er du virkelig så dårlig i norsk, eller tuller du litt? 

Anonymkode: bc74c...e6d

Synes du det er digg å være et patetisk rasshøl av et menneske som bruker tid på å rakke ned på andre? 

Hold deg til spørsmålet, eller svelg oppkastet ditt. Ikke del det med andre 🐷

Skrevet

Vi har spurt en gang, et eldre ektepar som hadde en leilighet vi var veldig interessert i. Vi la det fram på en høflig måte, forklarte at vi var veldig interesserte og hvorfor vi var det (som var helt praktiske årsaker) - at vi var villige til å betale godt. Fikk et ganske krasst svar tilbake om at den leiligheten såvisst ikke skulle selges, så sånn ble det ikke. Vi la overhodet ikke vekt på at de var eldre, og det var ikke derfor vi var interesserte heller. Allikevel ble det tydeligvis ikke godt mottatt. Det er jo litt kjipt, men samtidig er det ikke sånn at vi ser dem igjen, og jeg står inne for måten vi spurte på. Men det er en risiko for å fornærme den det gjelder, uansett hvordan man legger det frem.

Anonymkode: 0434d...35d

Skrevet

Broren min har blitt kontaktet flere ganger, men da av utbyggerfirmaer da. Han har en gammel liten enebolig på en stor sentral tomt, og mange drømmer om å rive den å bygge rekkehus eller det som større er på den tomten. Han har blitt tilbudt langt over takst, men han ønsker ikke å selge. Han gliser bare av det da, greit å vite at om det skulle komme en regnværsdag så ligger det en god slump penger i boligen han eier ;)

De færreste vil se noe galt i at du er interessert i boligen altså. Ikke noe dilldall med at dere tenker på han og alderen hans, og kanskje han ønsker noe mindre og alt det der, det er ikke folk interessert i å høre. Men at dere er interessert i boligen, liker beliggenheten, størrelsen eller hva det nå måtte være og spørre om det er muligheter for å kjøpe den, det er helt greit.

"Hei, herr og fru Pettersen her. Vi er på jakt etter bolig, og liker så godt beliggenheten på din. Så vi må bare spørre, helt ydmykt, om det er sånn at du planlegger å selge i nærmeste fremtid? Vi er veldig interessert, og vil nøding kjøpe noe annet om denne boligen er planlagt solgt, for det er dette stedet som vil være førstevalget vårt"

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Broren min har blitt kontaktet flere ganger, men da av utbyggerfirmaer da. Han har en gammel liten enebolig på en stor sentral tomt, og mange drømmer om å rive den å bygge rekkehus eller det som større er på den tomten. Han har blitt tilbudt langt over takst, men han ønsker ikke å selge. Han gliser bare av det da, greit å vite at om det skulle komme en regnværsdag så ligger det en god slump penger i boligen han eier ;)

De færreste vil se noe galt i at du er interessert i boligen altså. Ikke noe dilldall med at dere tenker på han og alderen hans, og kanskje han ønsker noe mindre og alt det der, det er ikke folk interessert i å høre. Men at dere er interessert i boligen, liker beliggenheten, størrelsen eller hva det nå måtte være og spørre om det er muligheter for å kjøpe den, det er helt greit.

"Hei, herr og fru Pettersen her. Vi er på jakt etter bolig, og liker så godt beliggenheten på din. Så vi må bare spørre, helt ydmykt, om det er sånn at du planlegger å selge i nærmeste fremtid? Vi er veldig interessert, og vil nøding kjøpe noe annet om denne boligen er planlagt solgt, for det er dette stedet som vil være førstevalget vårt"

Takk for supergodt svar! 🙌🏻

Vi hadde ikke tenkt å si noe om verken alder på eiere av boligen eller hva de evt kunne kjøpe seg i stedet. Kun legge det frem slik du foreslo her, vi ønsker oss bare veldig selve boligen og beliggenhet pga skole og jobb 😊

Vi endte faktisk selv med å selge en bolig slik. Hadde hatt mange som hadde tatt kontakt og spurt, vi lo litt av det og takket nei. Men så plutselig ble livet forandret og vi endte med å flytte til en ny by og skulle da selge likevel selv om det ikke hadde vært planen. Da solgte vi til en av de som hadde kontaktet oss, uten å legge boligen ut på markedet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Vi har spurt en gang, et eldre ektepar som hadde en leilighet vi var veldig interessert i. Vi la det fram på en høflig måte, forklarte at vi var veldig interesserte og hvorfor vi var det (som var helt praktiske årsaker) - at vi var villige til å betale godt. Fikk et ganske krasst svar tilbake om at den leiligheten såvisst ikke skulle selges, så sånn ble det ikke. Vi la overhodet ikke vekt på at de var eldre, og det var ikke derfor vi var interesserte heller. Allikevel ble det tydeligvis ikke godt mottatt. Det er jo litt kjipt, men samtidig er det ikke sånn at vi ser dem igjen, og jeg står inne for måten vi spurte på. Men det er en risiko for å fornærme den det gjelder, uansett hvordan man legger det frem.

Anonymkode: 0434d...35d

Derfor har vi ikke gjort det, enda. Vet at noen tar seg nær av en slik henvendelse og blir skikkelig sure. 

Men vi har selv solgt en bolig slik, og lo bare litt av det når noen kontaktet oss. Så endret livet seg og vi endte med å flytte til ny by og selge likevel. Da ble det til en av dem som hadde tatt kontakt med oss, uten å legge boligen ut på markedet og styre med visninger osv. Det var enkelt og sparte oss for mye jobb! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...