Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Er det innafor om man har en flokk med hunder (av samme rase) som kan lufte seg selv i hagen daglig? Har en inngjerdet hage der alle hundene kan løpe rundt sammen. Trenger de egentlig tur eller trening i tillegg da? Siden de kan gå rundt i hagen. Og de har jo hverandre å sosialisere seg med. Er en flokk på 7 hunder. Anonymkode: c1950...6b3
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Jeg mener de gjør det. Greit at de få mye mosjon og sosial trening med hverandre, men de trenger også å gås tur med, være sammen med mennesker, trenes og oppleve mer enn bare en inngjerdet hage og hverandre. Jeg har en bekjent som driver oppdrett og har mange hunder, på det meste var hun vel oppe i 12 stykker, men nå har hun 6 stykker. Hun har et småbruk, så hundene har god plass og blir ikke gått tur med hver dag. Men hun går tur med de noen ganger i uka, ikke alle på en gang heller, har med seg kanskje et par stykker. Hun leker med de, aktiviserer de, utfordrer dem osv. Hunder som aldri får brukt seg noen ting, som har en "kjedelig" og altfor forutsigbart liv kan faktisk bli aggressive. Anonymkode: 32ed0...8ab
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Folk som ikke har nok kunnskap om hund burde virkelig ikke drive oppdrett, Hi! Anonymkode: 262ee...101
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Folk som ikke har nok kunnskap om hund burde virkelig ikke drive oppdrett, Hi! Anonymkode: 262ee...101 Hva er problemet da? De blir jo plenty sosialisert med hverandre og kan se på eller "snakke med" andre hunder og folk som går forbi hagen. Jeg kan ikke noe for at jeg er blitt syk og har problemer med å gå. De er små så de trenger vel ikke gå lange turer når de kan bevege seg i hagen. Hi Anonymkode: c1950...6b3
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Selvfølgelig trenger de mer stimulering enn dette! En hage på deling er for lite "territorium" for hunder, og alle hunder bør trenes jevnlig. Anonymkode: 05e99...67e
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva er problemet da? De blir jo plenty sosialisert med hverandre og kan se på eller "snakke med" andre hunder og folk som går forbi hagen. Jeg kan ikke noe for at jeg er blitt syk og har problemer med å gå. De er små så de trenger vel ikke gå lange turer når de kan bevege seg i hagen. Hi Anonymkode: c1950...6b3 Om helsen din ikke er bra nok til å følge opp 7 hunder og et oppdrett så kan du jo ikke fortsette med det. Jeg har chihuahua selv og selv så små hunder trenger stimuli utover å løpe i hagen. Har du gått avls-kurs, så du vet litt om det å drive avl og oppdrett? Det høres ut som du har liten kunnskap om hund generelt...? Anonymkode: 32ed0...8ab
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hva er problemet da? De blir jo plenty sosialisert med hverandre og kan se på eller "snakke med" andre hunder og folk som går forbi hagen. Jeg kan ikke noe for at jeg er blitt syk og har problemer med å gå. De er små så de trenger vel ikke gå lange turer når de kan bevege seg i hagen. Hi Anonymkode: c1950...6b3 Bare det at du spør viser at du ikke kan nok om hunder, og det du skriver her bekrefter bare at du ikke kan nok om hund til å holde på med oppdrett! Er du blitt for syk til å ha hund, da kan du rett og slett ikke ha hund. Langt mindre drive oppdrett. Skal du ha disse hundene hjemme likevel, da må du få noen som kan komme og hjelpe deg daglig! Anonymkode: 262ee...101
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hva er problemet da? De blir jo plenty sosialisert med hverandre og kan se på eller "snakke med" andre hunder og folk som går forbi hagen. Jeg kan ikke noe for at jeg er blitt syk og har problemer med å gå. De er små så de trenger vel ikke gå lange turer når de kan bevege seg i hagen. Hi Anonymkode: c1950...6b3 Troller du eller? Dette lukter jo valpefabrikk lang vei, du kan ikke mene dette seriøst? Anonymkode: 32ed0...8ab
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er det innafor om man har en flokk med hunder (av samme rase) som kan lufte seg selv i hagen daglig? Har en inngjerdet hage der alle hundene kan løpe rundt sammen. Trenger de egentlig tur eller trening i tillegg da? Siden de kan gå rundt i hagen. Og de har jo hverandre å sosialisere seg med. Er en flokk på 7 hunder. Anonymkode: c1950...6b3 Kanskje du er naboen min nedi veien 🤔 Masse sinte, frustrerte små hunder som herjer rundt ute i en nokså liten hage og bjeffer som besatte ut av porten når andre hunder går forbi. De er aldri ute av porten selv. Blir trist av dem. Anonymkode: cf106...919
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Om helsen din ikke er bra nok til å følge opp 7 hunder og et oppdrett så kan du jo ikke fortsette med det. Jeg har chihuahua selv og selv så små hunder trenger stimuli utover å løpe i hagen. Har du gått avls-kurs, så du vet litt om det å drive avl og oppdrett? Det høres ut som du har liten kunnskap om hund generelt...? Anonymkode: 32ed0...8ab Jeg ser oppriktig talt ikke problemet. De er små (a la chihuahua). De kan løpe frem og tilbake rundt huset, så bevege seg får de jo! Hele dagen. Mener du oppriktig talt at jeg må kvitte meg med alle hundene mine bare fordi de ikke kan gå tur langs veien? Hi Anonymkode: c1950...6b3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg ser oppriktig talt ikke problemet. De er små (a la chihuahua). De kan løpe frem og tilbake rundt huset, så bevege seg får de jo! Hele dagen. Mener du oppriktig talt at jeg må kvitte meg med alle hundene mine bare fordi de ikke kan gå tur langs veien? Hi Anonymkode: c1950...6b3 Det at du "oppriktig talt ikke ser problemet" bekrefter bare at du ikke bør drive oppdrett! Hundene trenger mer enn du kan tilby dem nå. Enten må du skaffe deg hjelp med hundene, eller så bør du kvitte deg med dem. Og du - bli mer seriøs hvis du skal drive med hundeoppdrett. Det at du har små hunder gjør det ikke mindre viktig å gjøre ting riktig! Anonymkode: 262ee...101
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser oppriktig talt ikke problemet. De er små (a la chihuahua). De kan løpe frem og tilbake rundt huset, så bevege seg får de jo! Hele dagen. Mener du oppriktig talt at jeg må kvitte meg med alle hundene mine bare fordi de ikke kan gå tur langs veien? Hi Anonymkode: c1950...6b3 Det er ikke "tur langs veien" som er problemet. Det er stimulering, trening, inntrykk, bruke sansene sine osv. Hunder trenger å brukes litt, oppleve ting. De trenger nye lukter, nye steder, utfordringer, lek og trening. Man trenger ikke bruke masse tid på sånt, hunder sover veldig mange timer i døgnet, men de trenger at man bruker noe tid på det. En understimulert hund som løper frem og tilbake i hagen og bjeffer er ikke en lykkelig hund altså... Anonymkode: 32ed0...8ab
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg ser oppriktig talt ikke problemet. De er små (a la chihuahua). De kan løpe frem og tilbake rundt huset, så bevege seg får de jo! Hele dagen. Mener du oppriktig talt at jeg må kvitte meg med alle hundene mine bare fordi de ikke kan gå tur langs veien? Hi Anonymkode: c1950...6b3 Jeg håper virkelig at dette bare er et trolleinnlegg, og at ikke noen helt på ordentlig kan så skremmende lite om hundehold og likevel har syv stykker. Om det ikke er trolleinnlegg, så ja, da mener jeg helt oppriktig at du bør kvitte deg med hundene dine hvis du ikke kan ordne med tur og trening til dem på en eller annen måte, ikke minst fordi de burde bety så mye for seg at du faktisk ønsker dem en bedre tilværelse enn den du kan tilby dem. Anonymkode: 05e99...67e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg håper virkelig at dette bare er et trolleinnlegg, og at ikke noen helt på ordentlig kan så skremmende lite om hundehold og likevel har syv stykker. Om det ikke er trolleinnlegg, så ja, da mener jeg helt oppriktig at du bør kvitte deg med hundene dine hvis du ikke kan ordne med tur og trening til dem på en eller annen måte, ikke minst fordi de burde bety så mye for seg at du faktisk ønsker dem en bedre tilværelse enn den du kan tilby dem. Anonymkode: 05e99...67e Jeg gjentar: skal jeg måtte kvitte meg med alle hundene pga noe jeg ikke selv er skyld i? Jeg har kommet opp i noen vanskelige situasjoner i livet som feks førte til at jeg og min mann gikk fra hverandre pluss at jeg er ufør. Jeg er veldig glad i hundene og de gir meg mye trøst og glede. Går på utstilling en gang i blant også. Tenker det er andre hunder som har det mye verre enn mine. Problemet er nå at noen har meldt meg til mattilsynet og jeg skjønner ikke hvorfor. Hundene får massevis av luft fra morgen til kveld og er ikke bundet fast eller innelåst i bur. De bare er løs i hagen. Eller inne i huset. Hva gale har jeg gjort? Hva kan uansett mattilsynet gjøre? Ta hundene mine fordi de ikke får tur?? Virker som om ingen tåler noenting lengre! Hi Anonymkode: c1950...6b3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjentar: skal jeg måtte kvitte meg med alle hundene pga noe jeg ikke selv er skyld i? Jeg har kommet opp i noen vanskelige situasjoner i livet som feks førte til at jeg og min mann gikk fra hverandre pluss at jeg er ufør. Jeg er veldig glad i hundene og de gir meg mye trøst og glede. Går på utstilling en gang i blant også. Tenker det er andre hunder som har det mye verre enn mine. Problemet er nå at noen har meldt meg til mattilsynet og jeg skjønner ikke hvorfor. Hundene får massevis av luft fra morgen til kveld og er ikke bundet fast eller innelåst i bur. De bare er løs i hagen. Eller inne i huset. Hva gale har jeg gjort? Hva kan uansett mattilsynet gjøre? Ta hundene mine fordi de ikke får tur?? Virker som om ingen tåler noenting lengre! Hi Anonymkode: c1950...6b3 Jeg klarer fortsatt ikke helt å tro på at dette er ekte, men jeg svarer likevel ordentlig nå. Det finnes faktisk en hundelov, og det er krav der om at hunder har rett til tre turer hver dag, hvis jeg ikke husker helt feil. Selv om hundene dine får løpe ute i hagen og dermed får luft og bevegelse også, har de behov for mer stimuli. De trenger å sniffe og snuse andre steder, møte andre folk og hunder enn bare flokken sin og få skikkelig mosjon. Om du selv ikke kan gå tur, så må du finne noen som kan gå tur med dem. Jeg skjønner at hundene er til trøst for deg, men jeg håper også at du er glad nok i dem til å forstå at du akkurat nå ikke tilbyr dem et godt nok hundeliv, og gjør noe med dette. Enten ved å skaffe deg hjelp, og gjerne litt mer kunnskap om hunder, eller ved å gi dem bort. Anonymkode: 05e99...67e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg gjentar: skal jeg måtte kvitte meg med alle hundene pga noe jeg ikke selv er skyld i? Jeg har kommet opp i noen vanskelige situasjoner i livet som feks førte til at jeg og min mann gikk fra hverandre pluss at jeg er ufør. Jeg er veldig glad i hundene og de gir meg mye trøst og glede. Går på utstilling en gang i blant også. Tenker det er andre hunder som har det mye verre enn mine. Problemet er nå at noen har meldt meg til mattilsynet og jeg skjønner ikke hvorfor. Hundene får massevis av luft fra morgen til kveld og er ikke bundet fast eller innelåst i bur. De bare er løs i hagen. Eller inne i huset. Hva gale har jeg gjort? Hva kan uansett mattilsynet gjøre? Ta hundene mine fordi de ikke får tur?? Virker som om ingen tåler noenting lengre! Hi Anonymkode: c1950...6b3 Det er stor forskjell på å ha en slik hund og det å ha mange. Uansett har alle hunder rett på turer daglig. Hvis du ikke greier å ta godt nok vare på dem, gi dem nok tur og nok stimulig daglig, da må du enten kvitte deg med dem eller skaffe deg noen som kan hjelpe deg en stund, om det bare er en periode inntil du igjen kan ta vare på hundene selv. Siden noen har meldt fra til Mattilsynet antar jeg at de har sett at hundene kun er i hagen, ikke får tur, at de er mange som er sammen osv. Det er visse krav til areal og at hver hund skal ha mulighet til å trekke seg tilbake for seg selv. Hvis hundene dine stadig bjeffer også, så er det tegn på stress og at de ikke har det bra, og da er det heller ikke rart om noen har meldt fra. Forstår det kan være tøft, men hundene dine skal ikke lide fordi du har det vanskelig. Jeg ønsker meg hund, men er alene og også ufør. Jeg går tur hver dag, men jeg har ikke kapasitet til å gi flere turer om dagen, og jeg har ikke kapasitet til nok sosial trening/stimulering for en hund. Jeg kunne nok tilbydt et hjem og et liv for en hund som var "bra nok", men ikke så bra som hunden som individ har rett på. Så da må jeg heller være uten hund. Du har syv hunder, HI, og du er i en situasjon hvor du ikke greier å ta deg av dem godt nok. Skaff deg hjelp, om du skal beholde hundene, hvis det bare er snakk om å få deg over en kneik. Men er dette slik hverdagen din er varig, da har du rett og slett ikke mulighet til å ta vare på så mange hunder! Anonymkode: 262ee...101
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg gjentar: skal jeg måtte kvitte meg med alle hundene pga noe jeg ikke selv er skyld i? Jeg har kommet opp i noen vanskelige situasjoner i livet som feks førte til at jeg og min mann gikk fra hverandre pluss at jeg er ufør. Jeg er veldig glad i hundene og de gir meg mye trøst og glede. Går på utstilling en gang i blant også. Tenker det er andre hunder som har det mye verre enn mine. Problemet er nå at noen har meldt meg til mattilsynet og jeg skjønner ikke hvorfor. Hundene får massevis av luft fra morgen til kveld og er ikke bundet fast eller innelåst i bur. De bare er løs i hagen. Eller inne i huset. Hva gale har jeg gjort? Hva kan uansett mattilsynet gjøre? Ta hundene mine fordi de ikke får tur?? Virker som om ingen tåler noenting lengre! Hi Anonymkode: c1950...6b3 Om hundene bjeffer mye er det et tegn på at de er understimulert og frustrerte, og ikke minst til veldig stor irritasjon for naboene. Mattilsynet kan faktisk si du er uskikket til hundeholdet du har og fjerne noen eller alle hundene ja. At du ikke ser dette selv og har syv hunder forteller jo at du ikke har særlig peil på hundehold. Vil ikke eksmannen din ha noen av dem da? Om han var så til hjelp med dem er vel han også glad i dem? Anonymkode: 32ed0...8ab
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #19 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 11.6.2022 den 19.40): Om hundene bjeffer mye er det et tegn på at de er understimulert og frustrerte, og ikke minst til veldig stor irritasjon for naboene. Mattilsynet kan faktisk si du er uskikket til hundeholdet du har og fjerne noen eller alle hundene ja. At du ikke ser dette selv og har syv hunder forteller jo at du ikke har særlig peil på hundehold. Vil ikke eksmannen din ha noen av dem da? Om han var så til hjelp med dem er vel han også glad i dem? Anonymkode: 32ed0...8ab Han vil ikke ha de dessverre. Men jeg vil. Mattilsynet har sikkert andre saker som er mye verre så jeg gir blaffen i hva de eller andre måte mene. Jeg gir hundene mine mye kos når de er inne og ute har de flokken sin. Alle hunder bjeffer. Det er deres måte å snakke på. Tåler en ikke det tåler en virkelig ikke mye og bør flytte langt utpå landet langt fra folk og naboer. Anonymkode: c1950...6b3
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #20 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Han vil ikke ha de dessverre. Men jeg vil. Mattilsynet har sikkert andre saker som er mye verre så jeg gir blaffen i hva de eller andre måte mene. Jeg gir hundene mine mye kos når de er inne og ute har de flokken sin. Alle hunder bjeffer. Det er deres måte å snakke på. Tåler en ikke det tåler en virkelig ikke mye og bør flytte langt utpå landet langt fra folk og naboer. Anonymkode: c1950...6b3 Eller kanskje de som ønsker seg mer enn én til to hunder bør sørge for å flytte langt fra naboer først? Det er jo ikke nødvendigvis slik at villastrøk og rekkehusbebyggelse er dimensjonert for digre flokker og hundegårder! Anonymkode: a2da9...28e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #21 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 11.6.2022 den 19.21): Jeg ønsker meg hund, men er alene og også ufør. Jeg går tur hver dag, men jeg har ikke kapasitet til å gi flere turer om dagen, og jeg har ikke kapasitet til nok sosial trening/stimulering for en hund. Jeg kunne nok tilbydt et hjem og et liv for en hund som var "bra nok", men ikke så bra som hunden som individ har rett på. Så da må jeg heller være uten hund. Ja, nettopp! Jeg ønsker meg også hund, men er for mye borte på grunn av jobben min. Den vil måtte være på kennel både én og to uker i slengen når jeg har mye å gjøre. Et slikt liv vil jeg ikke by en hund. Anonymkode: a2da9...28e
Pobie Skrevet 17. juni 2022 #22 Skrevet 17. juni 2022 (endret) Dette kan gå i en periode. Det er mange hunder som får mindre oppmerksomhet enn det som er ideelt når det kommer ny baby eller eier er syk. Men dette fungerer ikke i lengden. Det er ikke godt hundehold, og hunder trenger menneskelig kontakt og mosjon utenfor eiendommen. Du kan tenke deg selv hvor kjedelig det er å ikke kunne forlate eiendommmen over lengre tid, selv om du har "alt du trenger". Nye sanseinntrykk er viktig, selv om det ikke nødvendigvis blir tur hver dag. Dette er en nødløsning mens du er syk, ikke noe som fungerer hvis du er kronisk syk og ikke forventer å bli bedre i løpet av få måneder. Og du burde absolutt ikke drive noe oppdrett i denne perioden. Valper trenger sosialisering utenfor eiendommen, de må oppleve mye nytt i den kritiske sosialiseringsperioden for å bli bra hunder. Endret 17. juni 2022 av Pobie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå