Gå til innhold

Hvilken av disse norske dialektene synes dere er vanskeligst å forstå?

Hvilken av disse norske dialektene synes dere er vanskeligst å forstå?  

10 stemmer

1. 1. Hvilken av disse norske dialektene synes dere er vanskeligst å forstå?

• Jærsk
      0
    • Setesdalsk
      3
    • Gudbrandsdalsk
      1
    • Sognamål
      3
    • Vossamål
      1
    • Trøndersk (på bygda og ute på øyene)
      2
    • Vestfoldsk bygdedialekt (sånn som han i språkrådet Daniel Gusfre Ims fra Re i Vestfold snakker)
      0
    • Nordmørsk
      0
    • Telemarksdialekt (sånn som hun kokken Bodil Nordjore snakker)
      0
    • Valdresmål
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avstemning: Jeg har plukket ut ti norske dialekter som kan være vanskelige å forstå. Hvilken av dem synes dere er den aller vanskeligste? Dere kan også skrive flere forslag til vanskelige dialekter her i tillegg til å stemme.

Anonymkode: 1c4b8...c30

Fortsetter under...

Skrevet

Hva får du ut av å male på dette om og om igjen? Det er ikke vanskelig med dialekter.

Anonymkode: d59c3...43a

Skrevet

Jeg har bodd så mange plasser at jeg ikke synes det er noe problem med dialekter. Slet et par dager første gangen jeg kom borti dialekt fra indre Sogn, men etter de to dagene var ørene kalibrert.

Alle dialekter har en tonekode og visse ting som går igjen lydmessig, bøyningsmessig m.m. Knekker man den koden så er ikke dialekter særlig problematisk.

Det kan selvfølgelig være spesielle dialektord som man kanskje må få forklart, min i det store og helt går det helt fint.

Ja til å holde på dialekter og mangfoldet :) (og nei til å problematisere dialekter)

Anonymkode: df0ed...3e6

Skrevet

Ser Gudbrandsdalsk er problematisk, og det er jeg enig i. Har ikke sjanse til å forstå halvparten om de ikke tenker seg om og snakker mer forståelig. 

Anonymkode: 7d483...9a3

Skrevet

Du glemte halling, som er Norges vanskeligste dialekt å forstå. Valdresmål er en av landets fineste dialekter, for øvrig.

Anonymkode: bcb6d...5a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du glemte halling, som er Norges vanskeligste dialekt å forstå. Valdresmål er en av landets fineste dialekter, for øvrig.

Anonymkode: bcb6d...5a5

Aldri hørt noen omtale hallingdialekten som vanskelig å forstå, og definitivt ikke landets vanskeligste! Hun i videoen er da virkelig ingen problemer med å forstå.

Anonymkode: df0ed...3e6

Annonse

Skrevet

Ingen, alle er lette. Man trenger ikke være noen oppfinner for å skjønne sitt eget morsmål.

Anonymkode: 785a4...d5f

Skrevet
On 6/9/2022 at 11:20 PM, Anonym bruker said:

Avstemning: Jeg har plukket ut ti norske dialekter som kan være vanskelige å forstå. Hvilken av dem synes dere er den aller vanskeligste? Dere kan også skrive flere forslag til vanskelige dialekter her i tillegg til å stemme.

Anonymkode: 1c4b8...c30

de fleste du nevnte har jeg problemer med,men vossåmål er helt umulig

Anonymkode: fc8c0...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...