Gå til innhold

Skal ha høns for første gang! Noen med erfaringer?😁

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en stor hage, hvor vi skal ha høns. Vi begynner med 3 stykker, og det blir nok enten silkehøns eller orpington. Har kjøpt en fin hønsegård, med nok plass både ute og inne😊 I tillegg kan de gå i hagen. 

Hva er viktig å vite? Utstyr? Underlag i hønsegården? Varme/kulde? Hva skal de ha tilgang til/på? Har selvfølgelig lest mye på internett, men alltid godt å høre hvilke erfaringer folk har😊

Anonymkode: 72da9...5ff

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gikk inn i tråden for å foreslå hønsefrikasse, eller noen asiatiske retter med høns. Skjønte at det ble litt feil ja... men lykke til med hønsehold! 

Anonymkode: 75b86...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg gikk inn i tråden for å foreslå hønsefrikasse, eller noen asiatiske retter med høns. Skjønte at det ble litt feil ja... men lykke til med hønsehold! 

Anonymkode: 75b86...ef7

Haha! Nei, står over det denne gangen😉

Skrevet

Har hatt høner. De bodde i sitt eget lille hus med varmeovn og lys. De hadde verpekasser og vagler (veldig viktig), og fri tilgang på en inngjerdet hønsegård. De første årene hadde vi ikke tak på utegården, men da kom en hønsehauk og tok dem. 

Anonymkode: be925...b28

Skrevet

Husk å ha muligheten til å holde dem innesperret, under tak i tilfelle av fugleinfluensa.

Sørg for opplæring av hønsepasdere i tilfellet dere blir syke eller vil reise bort en helg.

Ta et skikkelig kurs i hønsehold.

Anonymkode: 92784...26b

Skrevet

De skal ha konstant tilgang på fór. Siden du bare har 3, går det an å servere dette bare i et kar, men husk at de sparker overende alt som er for lett (plast for eksempel), så mine har en tung keramikkbolle der maten ligger. Egentlig burde jeg ha hatt en såkalt dispenser til tørrfóret. 

De skal også ha tilgang på vann, så klart, og på verpekasser dersom det er eggleggende høns du har. Noen sverger til trekull hvis de har tendens til å skite tynt, men mine har aldri hatt problemer med det, så det ble liggende ubrukt. Så kan de jo få noe kalkholdig, f eks at du knuser eggeskallene og gir dem det tilbake, eller at de får (vasket) skjellsand. De skal også ha tilgang på såkalt kråsmateriale. Mine bor i et hus med jordgulv, så der finner de det selv, men hvis ikke bør de få sjansen til å plukke småstein til kråsen sin. Om sommeren ordner de dette selv når de går ute, men om vinteren kan det jo være noe å tenke på.

Jeg har så lite hønsehus at jeg kun installerte en frostvakt som varmekilde. Den har gitt dem plussgrader i huset, der de står og vagler i alle fall. Likevel måtte jeg kjøpe en varmeplate til vannet deres - alternativet var å stå og slå løs is hver dag...

Inne i huset skal de ha det tørt, med f eks sagflis eller halm som strø. Halmen isolerer også en del, så jeg har hatt inn ekstra halm om vinteren. 

De liker å gå ute, og det beste i verden er når man spar litt i jorda, f eks setter poteter eller luker litt. Da kommer de løpende for å finne makk. Ute finner de seg mat selv, de eter gress og ugress, elsker løvetann og vassarve, og finner insekter og frø

Hvis du vil gjøre dem tamme, sørg for at de hører stemmen din og forbinder deg med noe godt. F eks gir du dem havregryn el lign hver gang du går ut. Da vil de etter hvert komme løpende med det samme de ser deg. 

Anonymkode: f597b...de5

Annonse

Skrevet

De trenger også å få lage seg "sandbad" eller "støvbad" som det kalles. At der er plass nok og jord som de kan rote i for å ta støvbad.

Og så er det noen ting de ikke tåler. De kan spise middagsrester etter oss mennesker, og gammelt brød og sånt. Men de tåler ikke mugg, så dersom det gamle brødet har mugna, bør du kaste det. De skal heller ikke ha så mye salt, da kan eggeskallene bli veldig tynne. Og så har du sånne som meg, som har potetland: da må man passe på at de ikke spiser av spirene fra poteten, de er giftige. 
Høns trenger vitamin D. Det får de om sommeren ved at de soler seg. Men om vinteren kan du gi dem litt tilskudd av tran. Jeg hakker opp det gamle brødet i terninger og dynker det dyktig i tran før jeg gir dem!

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Husk å ha muligheten til å holde dem innesperret, under tak i tilfelle av fugleinfluensa.

Sørg for opplæring av hønsepasdere i tilfellet dere blir syke eller vil reise bort en helg.

Ta et skikkelig kurs i hønsehold.

Finnes det kurs i hønsehold?😂🙈

Har vokst opp med høner, som har klart seg fint uten et eneste kurs. 

Hønsehus og hønsegård sikret både mot grevling og hønsehauk. Både de som flyr og de som graver for å få tak i hønene. Altså tak over uteområdet, og gjerde gravd godt ned under bakkenivå. 

Ellers frostvakt eller annen ordning for frostfritt hønsehus på vinterstid, konstant tilgang på for, pluss mating med matrester mm. Friskt vann, som ikke fryser om vinteren. Verpekasser og vaglepinner. 
Høy i verpekassene, spon på gulvet, flis eller lignende som kan strøs på bakken ute i hønsegården om det blir sølete ute. 

Stor fordel om hønene også kan slippes ut og gå løs i hagen på dagtid. Hvis man bor slik at det ikke er mulig/trygt mtp trafikk eller naboer bør de ha et stort inngjerdet område. 

Anonymkode: 5cea0...546

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Finnes det kurs i hønsehold?😂🙈

Har vokst opp med høner, som har klart seg fint uten et eneste kurs. 

Hønsehus og hønsegård sikret både mot grevling og hønsehauk. Både de som flyr og de som graver for å få tak i hønene. Altså tak over uteområdet, og gjerde gravd godt ned under bakkenivå. 

Ellers frostvakt eller annen ordning for frostfritt hønsehus på vinterstid, konstant tilgang på for, pluss mating med matrester mm. Friskt vann, som ikke fryser om vinteren. Verpekasser og vaglepinner. 
Høy i verpekassene, spon på gulvet, flis eller lignende som kan strøs på bakken ute i hønsegården om det blir sølete ute. 

Stor fordel om hønene også kan slippes ut og gå løs i hagen på dagtid. Hvis man bor slik at det ikke er mulig/trygt mtp trafikk eller naboer bør de ha et stort inngjerdet område. 

Anonymkode: 5cea0...546

Ja, det gjør det. Dette for eksempel.

https://medlem.nortura.no/fjorfe/nortura-fjorfeskole/

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det gjør det. Dette for eksempel.

https://medlem.nortura.no/fjorfe/nortura-fjorfeskole/

Du, dette er ment for industriprodusenter. Ikke for folk med 3 hagehøns...

Men les en hønebok, HI, det er givende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du, dette er ment for industriprodusenter. Ikke for folk med 3 hagehøns...

Men les en hønebok, HI, det er givende.

Selv om hi ikke skal ha mange høns bør hun kunne like mye om dem. Hobbyhøns har like stor rett på å få sine behov oppfylt som sndre høner. 

Skrevet

Takk for mange gode tips! Alltid kjekt å høre om andres erfaringer😁 Vi har heldigvis et trygt og godt uteområde, så «damene» skal få lov å strekke på fjærene. Det tipset med havregryn tar jeg med! Vi vil jo helst ha et godt forhold til dyrene våre. 
Hønsegården er godt sikret, med tilgang til det meste. Gleder oss til å få høns😊

(Vi kommer ikke til å melde oss på et kurs😉)

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Selv om hi ikke skal ha mange høns bør hun kunne like mye om dem. Hobbyhøns har like stor rett på å få sine behov oppfylt som sndre høner. 

Hvis du leser det som står rundt påmeldingslinken så ser du hvor irrelevant det er. Du har virkelig NULL peiling, for det er mye lettere å oppfylle 3 høners behov kontra 300...

Annonse

Skrevet

Vi har to høner ,de liker veldig godt spagetti og ost. De får shellsand og økologisk værpefor. Ville vært forsiktig med havregryn, en jeg kjenner gav det til undulaten sin. Havregrynet sveller når det kommer i magen og undulaten døde. Usikker på hvordan dette er med høner.

Anonymkode: b4928...70f

Skrevet

Å herregud, gled deg. Det er så koselig. Vi har hatt høner i hagen da vi bodde landlig til. I helgene slapp vi de løs slik at de kunne rusle rundt på tomta mens vi koste oss med morgenkaffe. Overraskende nok beriker de livet en del, om sommeren plukket jeg bringebær til de, hver gang jeg ropte: kom da tuppa, løp de bort fordi de visste her var det bringebær å få 😂

Det meste er nevnt. Vann, rugekasse, vaglepinne, mulighet for å gå inn og ut i ett inngjerdet område. Sandbad, skygge, varmelampe inne når det blir kaldt. Pass også på plassering og oppbevaring av mat i forhold til skadedyr, rotter er ikke særlig gøy å få med på lasset. Du kan underholde de ved å henge f eks eple i en snor, slik at de har noen sysler. Kan være lurt å sjekke litt i forkant at rasene går overens, slik at ikke en blir hakket på. Rang hos høner er vanskelig å få bukt med. Silkehøner er rolige, så de tror jeg er ett godt valg. 

Anonymkode: 542f3...34e

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvis du leser det som står rundt påmeldingslinken så ser du hvor irrelevant det er. Du har virkelig NULL peiling, for det er mye lettere å oppfylle 3 høners behov kontra 300...

Slike holdninger er skremmende. Ingen bør ha rett til å holde husdyr uten formalisert kompetanse.

Det finnes andre kurs enn dette også, men det var et eksempel på at det fantes kurs i hønsehold.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Slike holdninger er skremmende. Ingen bør ha rett til å holde husdyr uten formalisert kompetanse.

Det finnes andre kurs enn dette også, men det var et eksempel på at det fantes kurs i hønsehold.

Nå må du roe litt ned da. Høner har omtrent samme behov som en katt, de er ganske selvgående. Noen ting bør være på plass, meste er nevnt her, men rent praktisk er det enkelt å finne ut hva de behøver og spør man på Felleskjøpet er de ofte behjelpelig med riktig mat og diverse. Det finnes også mange forum for høns i hagen. 

Vi tok til oss to burhøns som skulle destrueres (fint ord for konsentrasjonsleir vi driver på høns for effektiv eggproduksjon om dagen). De var tydelig mentalt skadet, jeg kunne nesten putta de rett i ei gryte, så ferdig ribbet var de etter å hakke på hverandre innendørs i trange bur. Fulle av betennelser. Etter noen uker var de fine i fjæra, røde i kammen og merkbart mer sosiale og nysgjerrige. De trenger plass, sol, skygge, mat, vann og ett tørt og varmt sted å sove. Akkurat som alle andre levende skapninger. Man trenger ikke kurs for det, akkurat som man ikke kurses i hvordan man tar seg av babyen sin etter man har født. De vi tok over hønene fra, var ironisk nok kurset, så teori betyr ikke god praksis nødvendigvis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jesus. 
Høns trenger mindre omsorg og stimuli enn en katt. Går det folk på kurs i kattehold, tror du?

(Vi har hatt hagehøns siden 2010… og de har det nok bedre enn hva barna dine har.) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Nå må du roe litt ned da. Høner har omtrent samme behov som en katt, de er ganske selvgående. Noen ting bør være på plass, meste er nevnt her, men rent praktisk er det enkelt å finne ut hva de behøver og spør man på Felleskjøpet er de ofte behjelpelig med riktig mat og diverse. Det finnes også mange forum for høns i hagen. 

Vi tok til oss to burhøns som skulle destrueres (fint ord for konsentrasjonsleir vi driver på høns for effektiv eggproduksjon om dagen). De var tydelig mentalt skadet, jeg kunne nesten putta de rett i ei gryte, så ferdig ribbet var de etter å hakke på hverandre innendørs i trange bur. Fulle av betennelser. Etter noen uker var de fine i fjæra, røde i kammen og merkbart mer sosiale og nysgjerrige. De trenger plass, sol, skygge, mat, vann og ett tørt og varmt sted å sove. Akkurat som alle andre levende skapninger. Man trenger ikke kurs for det, akkurat som man ikke kurses i hvordan man tar seg av babyen sin etter man har født. De vi tok over hønene fra, var ironisk nok kurset, så teori betyr ikke god praksis nødvendigvis. 

❤️ 
Nydelig! Godt å høre at de fikk det bra!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.6.2022 den 2.47):

Vi har to høner ,de liker veldig godt spagetti og ost. De får shellsand og økologisk værpefor. Ville vært forsiktig med havregryn, en jeg kjenner gav det til undulaten sin. Havregrynet sveller når det kommer i magen og undulaten døde. Usikker på hvordan dette er med høner.

Anonymkode: b4928...70f

De tåler havregryn. Hilsen min kompis veterinæren, som jeg har fått 2 av mine høns fra. 

Vanlige lettkokte havregryn sveller ikke, selv ikke de utskjelte riskornene er farlige, sier denne dyrlegen:

https://www.blikkfangerne.no/blogg/ris-er-skadelig-for-fuglene-fleip-eller-fakta

Skrevet

Herlig! Mange gode tips og råd her😁 I dag ble hønsegården ferdig bygget, og i løpet av et par dager har vi 3 små damer tassende rundt her. Vi gleder oss veldig! 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...