Gå til innhold

Utbrent og begynner i ny jobb om to uker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk drømmejobben og begynner 22. juni. Har gledet meg helt vanvittig til det, men så plutselig "traff jeg veggen" for ca. en uke siden. Jeg har vært sliten lenge, det har vært mye overtidsjobbing, styr på hjemmebane og så videre. Så nå klarer ikke kroppen mer. Jeg får ikke konsentrert meg, alt gjør vondt, jeg er trøtt hele dagen uansett hvor mye jeg sover, ingenting gleder meg. Hva gjør jeg nå? Jeg kan ikke akkurat starte ny jobb med en sykmelding. Samtidig er jeg redd for at det blir enda verre hvis jeg nå ikke tar det med ro. Hva synes dere?

Anonymkode: 08b10...fd7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Gi beskjed fortest mulig så de har mulighet for å finne en annen til jobben.

Anonymkode: cfada...d48

Men da blir jeg jo arbeidsledig, og får sperrefrist på stemplingspengene? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sykemeld deg fra den jobben du har nå og slapp av. 

Og ja, du kan ikke begynne i ny jobb med sykemelding.. 

Anonymkode: 844f8...8dc

Jobben jeg har nå er jo sagt opp. Hvordan skal jeg forsørge meg og barna hvis jeg ikke starter i den nye jobben?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jobben jeg har nå er jo sagt opp. Hvordan skal jeg forsørge meg og barna hvis jeg ikke starter i den nye jobben?

Er du uten jobb nå? Ledig på dagtid? 

Du tar sorgene på forskudd. ❤️

Hva med å bruke tiden fram til det å løse problemene? Ikke tenk hva som skal skje om 2 uker. Tenk i nuet. Få turer i naturen. Skriv ned tanker. 

Du fikk drømmejobben av en grunn. De vil ha deg. ❤️😊

Anonymkode: 3e7e8...93f

Annonse

Det kan være så enkelt som at du er lei den gamle jobben og mangler motivasjon til å fullføre. Kanskje er du sliten pga allergi? Mange er litt ekstra trøtte og slitne på våren, det er helt normalt. Ta deg selv i nakken og start i den nye jobben med åpent sinn. Dette klarer du.

Anonymkode: d7b54...0f4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Oi. Stakkars ny arbeidsgiver. Du bør gi beskjed til arbeidsgiver så de har mulighet til å sjekke med feks den som var innstilt som nummer to om den personen fremdeles vil ha jobben. 

Anonymkode: 0b638...f8f

Vi har skrevet under en arbeidskontrakt. Så de kan ikke bare gå fra kontrakten og tildele stillingen til en annen, samtidig som jeg blir etterlatt uten jobb og uten midler til å forsørge meg selv. Det er ikke slik Norge fungerer. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi har skrevet under en arbeidskontrakt. Så de kan ikke bare gå fra kontrakten og tildele stillingen til en annen, samtidig som jeg blir etterlatt uten jobb og uten midler til å forsørge meg selv. Det er ikke slik Norge fungerer. 

Men du overholder jo ikke kontrakten 

Anonymkode: 13a9c...749

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men du overholder jo ikke kontrakten 

Anonymkode: 13a9c...749

Hvordan? Hvis jet blir skadet etter tre dager i jobben, vil det si at jeg har brutt kontrakten ved å bli syk? Du vet at sykdom ikke er frivillig, og at vi i Norge har ordninger mht. sykdom? 

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Oi. Stakkars ny arbeidsgiver. Du bør gi beskjed til arbeidsgiver så de har mulighet til å sjekke med feks den som var innstilt som nummer to om den personen fremdeles vil ha jobben. 

Anonymkode: 0b638...f8f

Hvorfor iallverden skal hun si fra seg jobben fordi hun er syk? Hadde du sagt det samme om hun hadde fått feks ryggproblemer? Hvorfor er det arbeidsgiver det er synd på??? Mener du hun skal stå uten jobb da? 

Ville gått til legen og fått en sykmelding nå og sett det an. Mye kan skje på 2 uker, alt etter alvorlighetsgrad. Ordner det seg ikke, så kan du vel fortsette å være sykmeldt inn i nytt arbeidsforhold, eller er det regler for det? Kjipt, men kan ikke fatte og forstå at du skal være nødt å si fra deg jobben, vi bor da ikke i noe uland her…Uansett trenger du ikke oppgi sykmeldingsgrunn.

Anonymkode: 2eca9...bf4

Jeg fikk en ny kollega som

startet med seks måneders sykemelding pga kreft. Det ble utsatt oppstart bare. Vi havna selvsagt i en skvis men sykdom kan ingen noe for. Er du sykemeldt? 
Dette må du først diskutere med legen din. Så må du prate med ny arbeidsgiver. Oppstart kan sikkert utsettes. Du har kontrakt og de vil ha deg. Samtidig så må arbeidsgiver være litt kynisk. 
Snakk med legen din først. Du har uansett krav på sykepenger. Du har vel planlagt ferie også?

Kanskje få utsatt oppstart til august? Det er liten tvil om at du her på et eller annet tidspunkt må bite tennene sammen og komme deg på jo b. 

Anonymkode: 676ae...909

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg fikk en ny kollega som

startet med seks måneders sykemelding pga kreft. Det ble utsatt oppstart bare. Vi havna selvsagt i en skvis men sykdom kan ingen noe for.

Her er den brutale sannheten om dette. Kreft har alle forståelse for at skaper fravær. Utbrenthet gir utrolig dårlige vibber i ny jobb. Skrekken faktisk.. 

Hi, vær sykemeldt til oppstart... Men ville virkelig prøvd å starte opp. Førsteinntrykk er viktig 

Anonymkode: 844f8...8dc

Hei ts. Dette skjedde meg. Verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Ville heller hatt kreft eller en synlig skade å vise til. Følte på en enorm skam og ville nesten heller dø enn å ringe arbeidsgiver..  Jeg begynte gradvis i stillingen etter en måneds tid, ble fullt sykemeldt, prøvde gradvis igjen og har trappet litt og litt opp etter dette. Men er fortsatt i halv stilling etter et og et halvt år. Ser folk kommenterer at det er skrekken for arbeidsgiver, men det er jammen skrekken for arbeidstaker som skal vise seg fra sin beste side også skjer dette. Men utbrenthet er ikke å spøke med. Man innser etterhvert at man må sette seg selv først. Når kroppen sier stopp, ja da er det ikke mer å gå på. Og det er ulike grunner til det.  Jeg var fullstendig sengeliggende utenom jobb de første månedene da jeg startet i den nye stillingen.

Poenget mitt er at det er jævlig det du står i nå, men det vil gå bra uansett. Du har rett på sykepenger fra nav om du går direkte fra den ene jobben til den andre. Lykke til ❤️

Anonymkode: 26b92...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...