Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Det blir skrevet om #swedengate i VG i dag, om gjester som ikke får mat. Vi har diskutert det her inne nylig. Nå undrer kronikkforfatteren seg over hva grunnen er til at #swedengate, som like gjerne kunne være #norwaygate, er som det er. Svar kan være det som kom fram i tråden her inne, mange barn på besøk, at foreldre måtte vite om barna deres fikk mat og om det var greit. Hun konkluderer jo riktig med at gjestfriheten som også har vært diskutert her inne, er mye større i utlandet. Så..lurer hun tilslutt på om vi rett og slett stiller så høye krav til oss selv at det blir for mye. Hun drar inn bordkort for å sette det på spissen, men også at det skal være god mat og blanke overflater. Da spør hun altså om vi skal ta det litt mer med ro når vi inviterer. Altså "vaske mindre og slaske mer" Og jeg blir så oppgitt! Blir nordmenn så himla stressa over hver minste ting som må gjøres? Er det blod, svette og tårer fordi en må organisere og forberede og tilberede litt? Holde det rent? Er hver minste ting et ork?? Ikke har jeg opplevd at vi stiller så høye krav heller. Minner på kyllingtråden som går her, at folk mer enn gjerne serverer det som jo er helt enkelt og ofte lettvint. Dessuten, tror hun utenlandske slasker fordi de prioriterer gjestfrihet? Nei, absolutt ikke så vidt jeg har erfart. Det går faktisk an å ha det rent og ryddig og samtidig ha både lyst og energi til å servere gjester god mat! Jeg blir veldig oppgitt over hvor lite krav vi stiller jeg. Vi må aldri overanstrenge oss, og ihvertfall ikke for andres skyld! Er det ikke sånn? Anonymkode: 8769f...eba
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Jeg synes det er et ork med besøk, ikke fordi jeg må vaske for der er jeg utrolig avslappet. Men pga støynivået. Spesielt andre sine barn er et ork og en byrde. Elsker mine,men når ndre barn prater og maser på meg så har jeg lyst til å låse meg inn i garasjen og bare bli der. Å invitere mine egne venninner er ikke et ork. Der kan jeg diske opp med flotte retter eller bare slenge en bolle med chips på bordet til vinglasset. Men jeg inviterer, lørdag kveld feks. Mine venninner står ikke plutselig i stua her kl 15.30 en onsdag ettermiddag og gnager ørene mine til blods med mas "trude, jeg er sulten", "per vil ikke leke med togbanen, bu hu ", "jeg liker ikke tomatsaus", "kan i få is?", "i dag har jeg vært i barnehagen, bla bla bla" og det er så ubeskrivelig uinteressant å høre de plagsomme stemmene som skjærer gjennom marg og bein. Støv i vinduskarmer og flekker etter søl fra middagen er ok, men nabounger er ikke ok. Fysj! Anonymkode: 0a81a...4f1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg synes det er et ork med besøk, ikke fordi jeg må vaske for der er jeg utrolig avslappet. Men pga støynivået. Spesielt andre sine barn er et ork og en byrde. Elsker mine,men når ndre barn prater og maser på meg så har jeg lyst til å låse meg inn i garasjen og bare bli der. Å invitere mine egne venninner er ikke et ork. Der kan jeg diske opp med flotte retter eller bare slenge en bolle med chips på bordet til vinglasset. Men jeg inviterer, lørdag kveld feks. Mine venninner står ikke plutselig i stua her kl 15.30 en onsdag ettermiddag og gnager ørene mine til blods med mas "trude, jeg er sulten", "per vil ikke leke med togbanen, bu hu ", "jeg liker ikke tomatsaus", "kan i få is?", "i dag har jeg vært i barnehagen, bla bla bla" og det er så ubeskrivelig uinteressant å høre de plagsomme stemmene som skjærer gjennom marg og bein. Støv i vinduskarmer og flekker etter søl fra middagen er ok, men nabounger er ikke ok. Fysj! Anonymkode: 0a81a...4f1 Jeg kan forstå det med barn, for det er ikke som mange tror, at å like andres barn er et must for å være en god mor! Det gikk mer på at jeg syns så ofte at istedenfor å si noe så gammeldags men ærlig: ta deg sammen! så skal man alltid kapitulere og bli latere, mindre nøye og likeglad. Det reagerer jeg på. Inviterer man gjester til middag så koster det ikke all verden å ha det rent og lage god mat. Det er ikke hyggelig å spise med støv og rot rundt seg. Heller enkel mat og koselig atmosfære, og for meg betyr det at det er rent i det minste. Anonymkode: 8769f...eba
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Trengte du enda en klagetråd altså. Anonymkode: 0a294...93a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Trengte du enda en klagetråd altså. Anonymkode: 0a294...93a Jeg vet ikke hva du mener med "enda en" Har ikke skrevet noen klagetråder. Dessuten ser det ut som om du bør passe på deg selv her :-) Anonymkode: 8769f...eba
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Nei, jeg tror ikke det er sånn, altså. Anonymkode: d8935...31d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg kan forstå det med barn, for det er ikke som mange tror, at å like andres barn er et must for å være en god mor! Det gikk mer på at jeg syns så ofte at istedenfor å si noe så gammeldags men ærlig: ta deg sammen! så skal man alltid kapitulere og bli latere, mindre nøye og likeglad. Det reagerer jeg på. Inviterer man gjester til middag så koster det ikke all verden å ha det rent og lage god mat. Det er ikke hyggelig å spise med støv og rot rundt seg. Heller enkel mat og koselig atmosfære, og for meg betyr det at det er rent i det minste. Anonymkode: 8769f...eba Skjønner hva du mener, men tror dette er det nye. Folk er slitne, har møtt veggen og er utmattet og energiløse. Vet ikke hvorfor "alle" har ME i dag, men de fleste har utmattelse skrevet i panna. Meg inkludert. Inviterer jeg på middagsselskap så er det rent, ryddig, inkludert god middag og dessert. Men orker ikke det for ofte. Det jeg derimot ofte gjør er å invitere venninner på vin, en kaffe eller lignende. Da får de tåle støv, barnas skolesekker og leker, og klær utenfor skittentøyskurven. Jeg slapper av og nyter livet mitt, livet er ikke skapt for å ha instagram-hjem. Anonymkode: 0a81a...4f1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Skjønner hva du mener, men tror dette er det nye. Folk er slitne, har møtt veggen og er utmattet og energiløse. Vet ikke hvorfor "alle" har ME i dag, men de fleste har utmattelse skrevet i panna. Meg inkludert. Inviterer jeg på middagsselskap så er det rent, ryddig, inkludert god middag og dessert. Men orker ikke det for ofte. Det jeg derimot ofte gjør er å invitere venninner på vin, en kaffe eller lignende. Da får de tåle støv, barnas skolesekker og leker, og klær utenfor skittentøyskurven. Jeg slapper av og nyter livet mitt, livet er ikke skapt for å ha instagram-hjem. Anonymkode: 0a81a...4f1 Satt faktisk og tenkte på akkurat det at det er så mange som er slitne og møter veggen. Jeg lurer på hvorfor, og det skal da virkelig ikke være sånn! Vi må jo begynne å se på hva vi gjør feil, for noe er det. Å ordne til middag og sosialt treff skal jo være positivt og noe en gleder seg over. Så får vi bare beskjed om å ikke ta noe særlig alvorlig. Akkurat som om vi har mistet evnen til å ta oss sammen i den forstand at vi takler utfordringer og er istand til å gjøre litt innsats. Jeg vet ikke hva du mener med instagramhjem. Jeg snakker ikke om å ha det perfekt hvis det handler om det. Det fins jo en gylden middelvei. Anonymkode: 8769f...eba
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Både Norge og Sverige har en langt høyere andel kvinner i jobb enn mange av landene som gjerne blir nevnt som motsatser i slike artikler. Så hjemmeværende eller kun deltidsarbeidende vil naturligvis ha langt mer tid og overskudd til å ta imot gjester og lage mat til gjester. Det begynner dessuten å bli mer og mer forskning som viser at alle miljøgifter, tilsetningsstoffer i mat, sprøytemidler m.m. påvirker helsen vår, påvirker hormoner og energiproduksjon. Og så lenge ikke noe tilsier at det er i ferd med å endre seg nok, så tror jeg bare vi har sett begynnelsen av at "alle er slitne". Videre tror jeg en del også kan skyldes sosiale medier, hvor folk legger ut glansbilder av livet sitt, og blåholder på det glansbildet i så stor grad at de ikke vil slippe noen inn hjemme hos seg uten at de på forhånd har hatt full kontroll på regi og presentasjon av eget hjem og familie. Anonymkode: 19818...fd4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Både Norge og Sverige har en langt høyere andel kvinner i jobb enn mange av landene som gjerne blir nevnt som motsatser i slike artikler. Så hjemmeværende eller kun deltidsarbeidende vil naturligvis ha langt mer tid og overskudd til å ta imot gjester og lage mat til gjester. Det begynner dessuten å bli mer og mer forskning som viser at alle miljøgifter, tilsetningsstoffer i mat, sprøytemidler m.m. påvirker helsen vår, påvirker hormoner og energiproduksjon. Og så lenge ikke noe tilsier at det er i ferd med å endre seg nok, så tror jeg bare vi har sett begynnelsen av at "alle er slitne". Videre tror jeg en del også kan skyldes sosiale medier, hvor folk legger ut glansbilder av livet sitt, og blåholder på det glansbildet i så stor grad at de ikke vil slippe noen inn hjemme hos seg uten at de på forhånd har hatt full kontroll på regi og presentasjon av eget hjem og familie. Anonymkode: 19818...fd4 Nå skal vi bare ned til Danmark før det er himmelvid forskjell i gjestfrihet da. Danske kvinner ligger vel ikke etter oss andre skandinavere? Du bor ikke i Danmark lange tiden før du er invitert til naboen. Du blir jo tilmed invitert som bare turist etter å ha møtt dem på kroen kvelden før. Jeg syns det er synd at det skal være sånn at folk er dønn slitne 90 % av tiden. Anonymkode: 8769f...eba
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Satt faktisk og tenkte på akkurat det at det er så mange som er slitne og møter veggen. Jeg lurer på hvorfor, og det skal da virkelig ikke være sånn! Vi må jo begynne å se på hva vi gjør feil, for noe er det. Å ordne til middag og sosialt treff skal jo være positivt og noe en gleder seg over. Så får vi bare beskjed om å ikke ta noe særlig alvorlig. Akkurat som om vi har mistet evnen til å ta oss sammen i den forstand at vi takler utfordringer og er istand til å gjøre litt innsats. Jeg vet ikke hva du mener med instagramhjem. Jeg snakker ikke om å ha det perfekt hvis det handler om det. Det fins jo en gylden middelvei. Anonymkode: 8769f...eba Jeg oppfatter det heller motsatt av deg tror jeg. Mange sitter med inntrykket av at de m gjøre så mye ut av et besøk, akkurat som du uttrykker. Min erfaring er at i de gjestfri hjemmene tar folk seg ikke så høytidelig. Kaffe og kjeks fra butikken er ok traktering og ligger det en bunke papirer på bordet så skyer man dem bare til side. Jeg har venner som ofte har besøk og venner som nesten aldri inviterer. Uten unntak er det de som tar lett på forberedelsene som har mye besøk. Anonymkode: 57415...12e
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 Skjønner ikke problemstillingen. Men så er jeg nordlending, da. Vi bare ringer på. Anonymkode: a6c6e...511
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå