Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Hva ville du stemt om det ble folkeavstemning? Hodet mitt sier republikk, men hjertet sier monarki. Jeg er veldig glad i kongeparet vi har nå, men mer i tvil om de som kommer etter. Haakon Magnus virker for så vidt som en hyggelig fyr, og Ingrid Alexandra er ei flott jente. Jeg liker tanken på at vi er et merkelig, lite kongedømme langt mot nord, men vet ikke helt om jeg støtter et fortsatt monarki etter kongen og dronningen vi har nå. Anonymkode: 4bb36...078
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Republikk. Monarki er avleggs i 2022. Å ha en kongefamilie til pynt (uten reell makt) er rart. I tillegg er tanken om å arve en maktposisjon/gifte seg inn i den ganske fremmed i moderne tid. Anonymkode: d9ec7...e38
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Republikk. Arvelige titler er en foreldet ordning som bygger på føydalsamfunnet. Helt utdatert. Anonymkode: 31651...450
Ekspatt Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Monarki frem til i går. Etter gårsdagens nyhet om fremtidig inngiftet selverklært vaginarensende øgle som mener kreftsyke barn kan takke seg selv, er jeg faen meg ikke sikker lenger.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 sug lut skrev (Akkurat nå): Monarki. Durex er forbigående. Nå har de jo vært sammen en god del år, så jeg tviler i grunnen på det. Anonymkode: d9ec7...e38
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Monarki. For i et monarki er det kongen som formelt tilkjenner og avsetter statsråder. I en republikk vil presidenten fort opptre som en småkonge og gjøre som vedkommende selv vil (her tenker alle Trump, men også andre land med republikk, som Frankrike, har hatt samme problem, presidenter som oppfører seg som småkonger). Det er en god sikkerhetsventil. Anonymkode: 4bf27...04b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Monarki. For i et monarki er det kongen som formelt tilkjenner og avsetter statsråder. I en republikk vil presidenten fort opptre som en småkonge og gjøre som vedkommende selv vil (her tenker alle Trump, men også andre land med republikk, som Frankrike, har hatt samme problem, presidenter som oppfører seg som småkonger). Det er en god sikkerhetsventil. Anonymkode: 4bf27...04b Hvor mange statsråden har Kong Harald avsatt AV EGET TILTAK, uten å ha fått det forelagt av noen andre? Anonymkode: d9ec7...e38
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Republikk. Jeg liker kongen,kronprinsen og alle barna. Fine normale unger alle sammen, men jeg syns synd på dem fordi de må leve i en rolle som er unormalt for barn og ungdom. Nå er jo Marthas unger fritatt fra de rollene, men verre med de andre. Jeg ser heller ikke hva nytte de gjør lengre. Det blir så veldig feil for meg at de skal skinne med sitt nærvær blant folk som sliter i samfunnet, og så gå hjem til sitt ytterst privilegerte liv. Det er skikkelig kvalmt. "Nå ble de hjemløse glade fordi vi vekslet noen ord med dem og viste dem respekt", og så drar de i selskap med fiffen to timer etterpå. Det er jo helt absurd egentlig. Så har vi Martha som blir sammen med en gal selvutnevnt sjaman/øgle. En som åpenbart er slut i huvet, som svenskene sier. Jeg vil ikke at folk i utlandet skal tenke at vi er noen kålhoder her oppe. Men vi er det dessverre. Anonymkode: 0ee7c...589
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvor mange statsråden har Kong Harald avsatt AV EGET TILTAK, uten å ha fått det forelagt av noen andre? Anonymkode: d9ec7...e38 Ingen. Det FORMELLE Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Monarki. For i et monarki er det kongen som formelt tilkjenner og avsetter statsråder. I en republikk vil presidenten fort opptre som en småkonge og gjøre som vedkommende selv vil (her tenker alle Trump, men også andre land med republikk, som Frankrike, har hatt samme problem, presidenter som oppfører seg som småkonger). Det er en god sikkerhetsventil. Anonymkode: 4bf27...04b er det kongen som står for. Så ingen er avsatt som statsråd før kongen har formelt godkjent det. Anonymkode: 4bf27...04b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ingen. Det FORMELLE er det kongen som står for. Så ingen er avsatt som statsråd før kongen har formelt godkjent det. Anonymkode: 4bf27...04b Så da avhenger dette av EN PERSONS personlige mening. En konge kan heller ikke avsettes og erstattes med en annen konge hvis kongen plutselig endrer synet til noe radikalt, blir psykisk syk osv. Ikke akkurat noe særlig sikkerhetsventil, for å si det slik. Anonymkode: d9ec7...e38
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så da avhenger dette av EN PERSONS personlige mening. En konge kan heller ikke avsettes og erstattes med en annen konge hvis kongen plutselig endrer synet til noe radikalt, blir psykisk syk osv. Ikke akkurat noe særlig sikkerhetsventil, for å si det slik. Anonymkode: d9ec7...e38 Nei, det er flere instanser som må gjennom før en statsråd er avsatt. Kongen er siste instans. Jo, kongen kan faktisk avsettes. Men det er en engangsforeteelse. Avsetter vi kongen (vi har, er jeg ganske sikker på, verdens eneste demokratisk valgte kongehus) så vil vi aldri kunne tilsette en ny konge, et nytt kongehus. Stortinget kan ikke gjøre dette på egen hånd, heldigvis. Det er det folket, gjennom avstemning, som må gjøre. Akkurat som når folket ved avstemning ga kongehuset den tilliten. Jo, det er en sikkerhetsventil. Det betyr at kongen ikke kan gå rundt og peke på hvem kongen vil og tilsette vedkommende som statsråd, eller avsette de statsråder kongen ikke liker. Dette er statsråder som de folkevalgte har blitt enige om som statsråder, som formelt må godkjennes av kongen. På samme måte må avsettelsen formelt godkjennes av kongen. Anonymkode: 4bf27...04b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 Det er virkelig mange ulemper med republikk også, en pengemaskin uten like er det også. Folk med penger og makt kommer seg opp og frem i politikken på en annen måte enn her i potittland. Vi har noen ulemper med vårt styresett også, men foreløbig færre en i en republikk. Så jeg stemmer for kongehuset. Anonymkode: 51c1e...28e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Skrevet 8. juni 2022 Monarki rett og slett siden kongehuset ikke har noen reell makt, mens dersom man bli en republikk vil man få en president, en president vil ha makt og da er jeg redd for at en person før for mye makt og styring her i landet. Anonymkode: 8aefe...9df
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Skrevet 8. juni 2022 Hvorfor er flere redde for at en president vil få for mye makt? Her i Norge liksom. Kulturen vil ikke forandre seg helt fordi om vi får republikk. Anonymkode: 0ee7c...589
amandine Skrevet 8. juni 2022 #17 Skrevet 8. juni 2022 Dette synes jeg er et litt vanskelig spørsmål. Jeg synes dagens konge er en flott konge, og da er det ok. Samtidig er det noe med arv og posisjon og det som jeg ikke liker, og samtidig som jeg fullt og fast mener de kongelige har rett til å velge eget livs retning så får jeg sure oppstøt når det brukes til markedsføring og når personer som D V aksepteres inn på tross av uttalelser og det de står for. Da tenker jeg at republikk ikke er så dumt likevel.
HeiteH Skrevet 8. juni 2022 #18 Skrevet 8. juni 2022 Republikk. Posisjoner skal ikke arves i et demokrati.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er flere redde for at en president vil få for mye makt? Her i Norge liksom. Kulturen vil ikke forandre seg helt fordi om vi får republikk. Anonymkode: 0ee7c...589 Hvorfor skal man ha en president i det hele tatt dersom det ikke følge ansvar med stillingen? Slik som det er i Europa i dag så har ikke kongehusene noen reell makt, presidenter ha. Mye makt på en enkelt person. Anonymkode: 8aefe...9df
HvittHus Skrevet 8. juni 2022 #20 Skrevet 8. juni 2022 Monarki. Skal man droppe monarkiet, er det ingen vits i å ha en president uten makt til å fylle samme posisjonen. Da får vi klare oss med statsministeren.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #21 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal man ha en president i det hele tatt dersom det ikke følge ansvar med stillingen? Slik som det er i Europa i dag så har ikke kongehusene noen reell makt, presidenter ha. Mye makt på en enkelt person. Anonymkode: 8aefe...9df Nå er ikke mye makt det samme som å bedrive misbruk av den. Anonymkode: 0ee7c...589
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #23 Skrevet 8. juni 2022 Konstitusjonelt monarki, slik vi har i dag. Jeg synes Märtha er svært egoistisk og dum. At hun enda en gang velger en narsissist som lever for oppmerksomhet og denne gangen enda mer idiot enn forrige gang... hjelpe meg. Stakkars Harald, Sonja, Haakon og Mette-Marit... Anonymkode: b3a8d...91a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #24 Skrevet 8. juni 2022 amandine skrev (25 minutter siden): Dette synes jeg er et litt vanskelig spørsmål. Jeg synes dagens konge er en flott konge, og da er det ok. Samtidig er det noe med arv og posisjon og det som jeg ikke liker, og samtidig som jeg fullt og fast mener de kongelige har rett til å velge eget livs retning så får jeg sure oppstøt når det brukes til markedsføring og når personer som D V aksepteres inn på tross av utalelser og det de står for. Da tenker jeg at republikk ikke er så dumt likevel. Han aksepteres vel ikke akkurat inn, han kommer aldri til å bli en del av arverekken i Norge. Jeg liker egentlig Märtha jeg, og tror hun hadde tatt helt andre valg om hun hadde blitt oppdratt til å bli dronning. At hun er så "ufornuftig" og rebelsk har nok med at hun havner litt mellom to stoler. Hun skal ta hensyn til kongefamilien, men er egentlig et uviktig vedheng til den. Sjamanen har jo fått enormt mye ved å velge henne, den reklameeffekten og interessen for han er ubetalelig. Anonymkode: 51c1e...28e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå