Gå til innhold

Dere med dårlig råd og lite mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg aldri ba om noen hjelp fra NAV! Jeg hadde sikkert ikke rett på det heller, men det var aldri aktuelt uansett i den situasjonen. Hadde jeg hatt barn så hadde det stilt seg annerledes selvfølgelig. Det er ingen som må leve på 300 i uka i Norge. Ikke 500 heller såfremt det ikke er frivillig.

Anonymkode: cc3c9...cb5

Og hvorfor tenker du at du er alene om å ikke be om hjelp fra NAV? NAV sin minstesats tar heller ikke hensyn til utgiftene dine, så gammel gjeld kan spise opp all støtte derfra.

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er en minstesats alle har krav på til livsopphold i Norge. Det er ikke snakk om "pleier å få", det er sånn at NAV velger selv hvem de vil gi livsopphold til og ikke! Studenter får jo lån og stipend etter hva de har rett til og behov for. 

Minstesatsen tar ikke hensyn til gjeld eller andre store utgifter (medisiner, strøm etc )

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Poenget er om du bruker fryseren aktivt og handler stort på tilbud får du mye mer mat på det samme matbudsjettet. 

Anonymkode: b5790...a4e

De fattigste har ikke råd til å handle stort, selv om det er tilbud.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Og hvorfor tenker du at du er alene om å ikke be om hjelp fra NAV? NAV sin minstesats tar heller ikke hensyn til utgiftene dine, så gammel gjeld kan spise opp all støtte derfra.

Minstesatsen tar ikke hensyn til gjeld eller andre store utgifter (medisiner, strøm etc )

De fattigste har ikke råd til å handle stort, selv om det er tilbud.

Det nytter ikke hva man sier og foreslår, for det er absolutt ingen vilje til å se løsninger her! Har du gjeld, så finner du løsning med kreditorer. Alle vil ha pengene du skylder, og da går de med på små avdrag fremfor ingenting når du forklarer situasjonen din. Når det gjelder strøm så får alle som må ha det, hjelp som tung har vært nå. Ellers må man spare strøm der en kan.

Er dritt lei av negativiteten her og surmulinga: det er dyrt å være fattig og vi kan ikke handle mye. Noengang ever.

Jo, en pose ris har alle råd til. Er det krise så spis ris med løk, med egg eller med saus. Du blir mett og det er helt grei mat om det er noen dager pr måned. 

Skrevet

De fleste studenter er vel tvunget til å ta opp studielån. Det at du valgte å ikke gjøre det, gjør jo at du selv valgte å være fattig.  Det å velge dette selv for en periode tror jeg er helt annerledes enn å fattig permanent uten store muligheter for endring. 

Anonymkode: 1ea03...851

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De fleste studenter er vel tvunget til å ta opp studielån. Det at du valgte å ikke gjøre det, gjør jo at du selv valgte å være fattig.  Det å velge dette selv for en periode tror jeg er helt annerledes enn å fattig permanent uten store muligheter for endring. 

Anonymkode: 1ea03...851

Jeg har forlengst sagt at jeg valgte det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

De har ikke råd til å la være.

Anonymkode: b5790...a4e

Gjør du deg dum nå?

Anonymkode: 2629b...188

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det nytter ikke hva man sier og foreslår, for det er absolutt ingen vilje til å se løsninger her! Har du gjeld, så finner du løsning med kreditorer. Alle vil ha pengene du skylder, og da går de med på små avdrag fremfor ingenting når du forklarer situasjonen din. Når det gjelder strøm så får alle som må ha det, hjelp som tung har vært nå. Ellers må man spare strøm der en kan.

Er dritt lei av negativiteten her og surmulinga: det er dyrt å være fattig og vi kan ikke handle mye. Noengang ever.

Jo, en pose ris har alle råd til. Er det krise så spis ris med løk, med egg eller med saus. Du blir mett og det er helt grei mat om det er noen dager pr måned. 

Men det er da ingen her som har bedt deg om råd? Selvsagt finnes det mange ulike løsninger på ulike problemstillinger, men rådet du gir passer ikke for dem med dårligst råd. Du kan da ikke bli fornærmet over at det blir påpekt?

Skrevet

Problemet er vel at selv om man har fryser, så er villig mat også penger. Det man legger i fryseren brukes når det er tomt for penger, og så, når konto, kjøleskap og fryser er tomt, så er det fortsatt ei uke til neste lønn. Og da er det på’n igjen. Fylle kjøleskap og fryser, spise av det til det er tomt, så er det ei uke til lønn. Om og om igjen. 
Hadde man fylt opp når man hadde penger, så er det fortsatt 52 uler per år man skal dekke opp, og det er ikke så enkelt som å kjøpe alt billig, for selv billig mat koster penger, og har man lite, så er det som er billig for deg dyrt for dem

Anonymkode: 9ec8f...dc3

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Men det er da ingen her som har bedt deg om råd? Selvsagt finnes det mange ulike løsninger på ulike problemstillinger, men rådet du gir passer ikke for dem med dårligst råd. Du kan da ikke bli fornærmet over at det blir påpekt?

So? Jeg lager en tråd her fordi jeg har erfaring med å ha sinnsykt dårlig råd. Jeg blir heller ikke fornærmet, Herregud. Jeg blir bare oppgitt over uvilje og sutring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er vel at selv om man har fryser, så er villig mat også penger. Det man legger i fryseren brukes når det er tomt for penger, og så, når konto, kjøleskap og fryser er tomt, så er det fortsatt ei uke til neste lønn. Og da er det på’n igjen. Fylle kjøleskap og fryser, spise av det til det er tomt, så er det ei uke til lønn. Om og om igjen. 
Hadde man fylt opp når man hadde penger, så er det fortsatt 52 uler per år man skal dekke opp, og det er ikke så enkelt som å kjøpe alt billig, for selv billig mat koster penger, og har man lite, så er det som er billig for deg dyrt for dem

Eh. Sleng nedi noen poser med frosne grønnsaker, to billige brød og en pakke servelat når du får penger. Så bruker du opp den maten den uka du er blakk. Hva er problemet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

So? Jeg lager en tråd her fordi jeg har erfaring med å ha sinnsykt dårlig råd. Jeg blir heller ikke fornærmet, Herregud. Jeg blir bare oppgitt over uvilje og sutring. 

Hvem sutrer? Det blir bare forsøkt argumentert for at du skal forstå at for de med minst så er det ikke et godt råd. Det er et godt råd for de fleste andre, men altså ikke for de svakeste.

Skrevet

Eh. Sleng nedi noen poser med frosne grønnsaker, to billige brød og en pakke servelat når du får penger. Så bruker du opp den maten den uka du er blakk. Hva er problemet? 

Problemet er at du ikke forstår i det hele tatt.

Anonymkode: 2a4b2...25f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Å informere deg om at ditt råd ikke fungerer for de som har aller dårligst råd, det er ikke uvilje og sutring. At du nekter å ta til deg fakta, det minner mer om både uvilje og sutring.

Som jeg har skrevet tidligere, det du skriver er et godt råd for de som har det trangt. Men de som har aller minst, de har ikke råd til å følge rådet ditt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og hvis man bare har nok til 3 av 4 uker da? 
Da vi hadde det som verst etter at eksen stakk av med alle pengene våre, så hadde jeg 16 000 inn i mnd. For at vi ikke få huset tvangssolgt, måtte jeg betale lånet på 10 000 i mnd. Så måtte jeg legge av 3000 i mnd til strøm og kommunale avgifter. Og barnehagen kostet 6500,-. Nødhjelpen fra nav dekket nesten hele barnehagen. Jeg hadde da 2600 i mnd til mat og benisin. En voksen, et barn på ungdomsskole og to barn i barnehage. Ingen penger fra far, ingen stønader fra nav. Ikke noe som var på plass. Heldigvis fikk jeg stønader og bidrag etterhvert, og en jobb som betaler mye mer, så jeg har det dobbelte i inntekt. Men 2600 på mat og drivstoff i nesten et år lærer en mye om å kjøpe så billig som mulig, og alltid ønske seg penger til jul og bursdag. Og at det ikke er bare å kjøpe og slenge i fryseren

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du er imponerende lite sympatisk. Økende lite sympatisk, til og med. Du kommer med råd til en sårbar gruppe, du antar at du i din suverenitet som erfaringskonsulent som «fattig» har løsningen.  Og du nekter å se andre sider enn din egen. 
Jeg synes det er utrolig at du ikke ser problemet, men jeg tror ikke du ville sett problemet om det sto foran deg med ropert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke problemet. Når du får lønning kan du vel kjøpe inn litt ekstra, evt kjøtt og diverse fra halvt pris disken? Mitt kjøleskap og fryser er alltid fullt. Når jeg ikke har plass til mer i fryseren planlegger jeg litt ukemenyer rundt det jeg har og deretter fyller jeg den opp igjen. Hvis du må tømme fryseren hver måned og fortsatt ikke har nok mat igjen så tenker jeg at du i utgangspunktet ikke har handlet nok? Da hadde jeg prioritert bort andre ting isteden. 

Anonymkode: 7f55c...6df

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer jo ikke. Et billig brød dengang kostet 7 kr. Egg husker jeg ikke, men si 20 kr da. Ett og et halvt brød i uka blir 10 kr + 10 for egg. Ris kostet 20 kr for en stor pose som varte ihvertfall en måned. Grønnsakspose kostet ca 10 kr, og en varte til minst to måltider. Så var det cornflakes til ca 12 kr som varte ca 11/2 uke. Værsågod å regne ut du da. 

Du må jo ha melk til cornflakes. Eller spiste du den tørr?

Anonymkode: 1aa46...6bb

Skrevet

Jeg forstår heller ikke problemet. Når du får lønning kan du vel kjøpe inn litt ekstra, evt kjøtt og diverse fra halvt pris disken? Mitt kjøleskap og fryser er alltid fullt. Når jeg ikke har plass til mer i fryseren planlegger jeg litt ukemenyer rundt det jeg har og deretter fyller jeg den opp igjen. Hvis du må tømme fryseren hver måned og fortsatt ikke har nok mat igjen så tenker jeg at du i utgangspunktet ikke har handlet nok? Da hadde jeg prioritert bort andre ting isteden. 

Tuller du eller???

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei for jeg har jo ikke vært like fattig! 

Skrevet

Nei for jeg har jo ikke vært like fattig! 

Eller du var alene uten barn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Utrolig hvor dumme folk velger å fremstille seg selv...

For å bruke enkle tall. Hvis noen har 1000 kr de kan bruke på mat de neste fire ukene, så er det 1000 kr de har når de får lønn. Så kan du si at egentlig er det ikke mulig å greie seg på mindre enn 1300 kr for fire uker. Så personen har ved lønnsutbetaling allerede 300 kr i minus.

HVOR mener du den skal ta penger fra til å fylle opp fryseren med ekstra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt poenget. En ting er å handle stort på tilbud, det kan jo være lurt, men varer som alltid er billige? Da er det bedre å spare pengene slik at du ikke blir blakk den siste uka.

Anonymkode: b5f26...e2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tuller du eller???

Overhodet ikke. 

Utrolig hvor dumme folk velger å fremstille seg selv...

For å bruke enkle tall. Hvis noen har 1000 kr de kan bruke på mat de neste fire ukene, så er det 1000 kr de har når de får lønn. Så kan du si at egentlig er det ikke mulig å greie seg på mindre enn 1300 kr for fire uker. Så personen har ved lønnsutbetaling allerede 300 kr i minus.

HVOR mener du den skal ta penger fra til å fylle opp fryseren med ekstra?

Da må man jo selvsagt bruke mindre penger på noe annet, og prioritere annerledes. Det går for eksempel ann å bruke kollektivt istedenfor bil og drivstoff utgifter eller man kan prøve å selge ting som man ikke bruker selv. Nav er også en fin ting, de gir ut matkuponger og gavekort om man søker nødhjelp. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget. En ting er å handle stort på tilbud, det kan jo være lurt, men varer som alltid er billige? Da er det bedre å spare pengene slik at du ikke blir blakk den siste uka.

Anonymkode: b5f26...e2e

Svin er billig kjøtt og veldig ofte på tilbud. Sei er billig fisk, og startsett all frossen fisk er billig. Veldig mye fint i halv pris disken og. Den fylles opp 3 ganger i uken de fleste butikker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Overhodet ikke. 

Da må man jo selvsagt bruke mindre penger på noe annet, og prioritere annerledes. Det går for eksempel ann å bruke kollektivt istedenfor bil og drivstoff utgifter eller man kan prøve å selge ting som man ikke bruker selv. Nav er også en fin ting, de gir ut matkuponger og gavekort om man søker nødhjelp. 

Hva skal de gjøre som ikke har noe mer å kutte fordi de kuttet alt for flere år siden og også har solgt unna det de kan?

Som andre har forklart, hva man får fra Nav, det varierer, og de tallene Nav opererer at man har til disposisjon kan være mange tusen mindre enn hva man faktisk har (spesielt om man går på aap er dette et problem). Nav tar heller ikke nødvendigvis hensyn til nødvendige helseutgifter, selv ikke ved legeerklæring. De som tror annet, de vet ikke hvordan systemet faktisk fungerer!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Overhodet ikke. 

NAV har også begrensninger. Og de som har lite har ofte lite å selge. Kollektiv er ikke gratis selv om man lar bilen stå. Her måtte jeg betalt 1100 i mnd for månedskort på bussen, fordi jeg måtte reist med 2 busselskap og da ha månedskort hos begge. Bil ble billigere på den tiden. I alle fall siden jeg fikk låne en og kun betalte drivstoff. 
Jeg tror du var alene da du var fattig. Det er ikke så vanskelig da. Det hadde jeg også klart, men når man har barn, så er ting forandret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...