Gå til innhold

Dere med dårlig råd og lite mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

To skiver med egg til frokost

En baguett eller frukt til lunsj

Middag ris og grønnsaker. Hjemmelaget saus

Kvelds cornflakes 

Det der blir vel ca 25, 30 kr? 8

Anonymkode: cc3c9...cb5

Det der er veldig mye mer enn 300 kroner uken.

Anonymkode: 66927...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og ALT dette oppbevarte du i fryseren?

Anonymkode: 463e5...79d

Alt hva? Poser med grønnsaker og bokser med saus? Og kjøtt iblant da. 

Skrevet

Det der er veldig mye mer enn 300 kroner uken.

Anonymkode: 66927...2e3

Nei, det er det slett ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

To skiver med egg til frokost

En baguett eller frukt til lunsj

Middag ris og grønnsaker. Hjemmelaget saus

Kvelds cornflakes 

Det der blir vel ca 25, 30 kr? 8

Det er veldig lite mat, kanskje 1200 kalorier. Ikke veldig realistisk å leve på i lengden.

Anonymkode: 2a4b2...25f

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Marie Antoinette? Jeg trodde du var død? 

Forbausende mange som tror de er reinkarnasjonen av henne...

Anonymkode: 2629b...188

Skrevet

Hi, de som har så dårlig råd at de ikke har penger til mat i slutten av måneden - hvor mener du de skal ta pengene til å fylle opp en fryser?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hi, de som har så dårlig råd at de ikke har penger til mat i slutten av måneden - hvor mener du de skal ta pengene til å fylle opp en fryser?

Eller kjøpe fryseren og ha stor nok plass til faktisk å ha fryseren?

Anonymkode: 741a2...9a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er veldig lite mat, kanskje 1200 kalorier. Ikke veldig realistisk å leve på i lengden.

Neivel, og det slipper de fleste for alle her har mer enn 300 kr å leve for i uka

Jeg klarte meg helt fint i fem hele somre med dette. 

Skrevet

Neivel, og det slipper de fleste for alle her har mer enn 300 kr å leve for i uka

Fem hele somre ja. Ikke hver eneste dag hele året altså, for det er noe helt annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men det er jo akkurat det - du greide deg jo ikke på bare 300 kr i uka - du levde jo på mat du i løpet av året hadde samlet opp i fryseren. Ergo, faktisk forbruk på mat var en god del over det du skrev.

Skrevet

For de som må være litt økonomiske, så er det lurt og ha god fryse plass. Jeg er en av de, og passer på å handle inn på salg. Nå er det salg på favoritt pizzaen til sønnen min, da handler jeg mange, så når det er Findus tilbud handler jeg mye, tilbud på kyllingfilet, så handler jeg mye, tilbud på karbonadedeig og kjøttdeig, handler mye. Jeg spiser glutenfritt, og det var tilbud på brødet jeg spiser, noe det sjelden er. Da kjøpte jeg 25 stk og hadde i fryseren. Dette sparer jeg jo penger på.

Men jeg har og en gang i livet vært der, at jeg hadde så dårlig råd, så og hamstre på tilbud var umulig. Og da levde jeg mest av havregrøt og ris. Grønnsaker og kjøtt eller kylling en gang iblant.

Anonymkode: cfd32...8b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fem hele somre ja. Ikke hver eneste dag hele året altså, for det er noe helt annet.

Du kan jo tenke deg hvor god råd jeg hadde når jeg studerte uten lån. Jeg jobbet som dj i helgene og vasket på hverdagen. Det utgjorde ikke kjempestor forskjell altså. Så dårlig råd hadde jeg uansett hele året, og fryseren var viktig å ha hele tiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo akkurat det - du greide deg jo ikke på bare 300 kr i uka - du levde jo på mat du i løpet av året hadde samlet opp i fryseren. Ergo, faktisk forbruk på mat var en god del over det du skrev.

Det gikk mange tusen til bøker. Det gikk penger til klær og alt annet nødvendig forbruk. Du skjønner sikkert at jeg hadde veldig dårlig råd hele tiden. Det var ikke rom for å skeie ut i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det gikk mange tusen til bøker. Det gikk penger til klær og alt annet nødvendig forbruk. Du skjønner sikkert at jeg hadde veldig dårlig råd hele tiden. Det var ikke rom for å skeie ut i det hele tatt.

Likevel hadde du såpass "god" råd at du kunne legge deg opp nok mat til å leve på en hel sommer. Det du tydeligvis ikke forstår, det er at det er folk som har så dårlig råd at de ikke har råd til å kjøpe mat de ikke spiser en måned, de har ikke råd til å kjøpe ekstra på tilbud osv.

Så jeg spør deg igjen - de som har så dårlig råd at de ikke har mer penger til mat i slutten av måneden, hvor mener du de skal ta pengene fra til å legge seg opp et lager med mat? Om de ikke har fryser, hvor skal de ta pengene til å kjøpe seg en fryser?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Likevel hadde du såpass "god" råd at du kunne legge deg opp nok mat til å leve på en hel sommer. Det du tydeligvis ikke forstår, det er at det er folk som har så dårlig råd at de ikke har råd til å kjøpe mat de ikke spiser en måned, de har ikke råd til å kjøpe ekstra på tilbud osv.

Så jeg spør deg igjen - de som har så dårlig råd at de ikke har mer penger til mat i slutten av måneden, hvor mener du de skal ta pengene fra til å legge seg opp et lager med mat? Om de ikke har fryser, hvor skal de ta pengene til å kjøpe seg en fryser?

De skal ikke legge seg opp noe lager. Det koster ikke noe særlig med billigste brød og pålegg. Ris er også veldig billig. Det samme er frosne grønnsaker. Spiser du veldig lite en uke, så klarer du fint å kjøpe det som trengs til krisetider. 

Jeg skjønner at når man har veldig dårlig råd, så mister man motivasjonen og bruker sikkert de siste kronene på noe helt unødvendig fordi man ikke orker å respektere penger når det er akkurat nok og mindre hele tiden. Jeg skjønner det. Det er bare at det blir like slitsomt og stress hver gang en går tom en uke før penger kommer inn igjen. For å slippe det stresset så lønner det seg jo å ha det viktigste i skap og fryser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De skal ikke legge seg opp noe lager. Det koster ikke noe særlig med billigste brød og pålegg. Ris er også veldig billig. Det samme er frosne grønnsaker. Spiser du veldig lite en uke, så klarer du fint å kjøpe det som trengs til krisetider. 

Jeg skjønner at når man har veldig dårlig råd, så mister man motivasjonen og bruker sikkert de siste kronene på noe helt unødvendig fordi man ikke orker å respektere penger når det er akkurat nok og mindre hele tiden. Jeg skjønner det. Det er bare at det blir like slitsomt og stress hver gang en går tom en uke før penger kommer inn igjen. For å slippe det stresset så lønner det seg jo å ha det viktigste i skap og fryser.

Du svarer fremdeles ikke på spørsmålene..

Skrevet

Jeg synes det er ganske respektløst og arrogant av deg å bagatellisere hvor vanskelig det er å ha dårlig råd. Det er klart at billigste brød og pålegg ikke koster stort, men om det koster 20 kroner du ikke har, hvordan skal du betale for det da? Noen har faktisk så lite penger at det er ikke igjen en femmer på slutten av mnd. Rådet ditt er ikke dumt, men det passer ikke for de med aller minst. Det er dyrt å være fattig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Spiser du veldig lite en uke, så klarer du fint å kjøpe det som trengs til krisetider. 

Jeg blir litt målløs over en sånn kommentar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg blir litt målløs over en sånn kommentar.

Enig, det innebærer at hun tror de som har aller minst fråtser i mat til daglig...

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig, det innebærer at hun tror de som har aller minst fråtser i mat til daglig...

Og at de har store hus med plass til dypfryser.

Anonymkode: b5f26...e2e

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det er ganske respektløst og arrogant av deg å bagatellisere hvor vanskelig det er å ha dårlig råd. Det er klart at billigste brød og pålegg ikke koster stort, men om det koster 20 kroner du ikke har, hvordan skal du betale for det da? Noen har faktisk så lite penger at det er ikke igjen en femmer på slutten av mnd. Rådet ditt er ikke dumt, men det passer ikke for de med aller minst. Det er dyrt å være fattig.

Det er ingen her som har hatt så dårlig råd som det jeg hadde, så bare stopp. Det er en minstesats her i landet for de som trenger hjelp fra NAV. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er ingen her som har hatt så dårlig råd som det jeg hadde, så bare stopp. Det er en minstesats her i landet for de som trenger hjelp fra NAV. 

Og der kom arrogansen. Selvfølgelig er det ingen, absolutt ingen som har hatt så dårlig råd som du hadde...

Minner deg på at din dårlige råd var selvvalgt og du visste at den var bare midlertidig. Og du hadde så god råd tross alt at du hadde mulig til å fylle opp fryseren din slik at du kunne leve på den i noen måneder. Ikke alle har så god råd som du tydeligvis hadde, for ikke alle har råd til å kjøpe seg en fryser, få fraktet den hjem og så fylt den opp. Det hadde tydeligvis du råd til, så så dårlig stelt kan det ikke ha vært i din selvvalgte dårlige råd den gangen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og der kom arrogansen. Selvfølgelig er det ingen, absolutt ingen som har hatt så dårlig råd som du hadde...

Minner deg på at din dårlige råd var selvvalgt og du visste at den var bare midlertidig. Og du hadde så god råd tross alt at du hadde mulig til å fylle opp fryseren din slik at du kunne leve på den i noen måneder. Ikke alle har så god råd som du tydeligvis hadde, for ikke alle har råd til å kjøpe seg en fryser, få fraktet den hjem og så fylt den opp. Det hadde tydeligvis du råd til, så så dårlig stelt kan det ikke ha vært i din selvvalgte dårlige råd den gangen.

Jeg må få lov til korrigere folk når de er usaklige.

Jeg vet at det var mitt eget valg, det skrev jeg til å begynne med. Likevel må jeg få komme med eksempler og når jeg tilmed var detaljert så kverulerer folk her. Det betyr jo bare at vedkommende umulig kan ha peiling på priser, for jeg vet hva budsjettet mitt var, og hva det kostet. 

Jeg leide en hybel med fuktskader i to år, med felles bad og kjøkken. Det var fryser både der og i neste hybel hvor standarden var bedre. Da bodde jeg i bofellesskap hvor det også var fryser inkl 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vet at det var mitt eget valg, det skrev jeg til å begynne med. Likevel må jeg få komme med eksempler og når jeg tilmed var detaljert så kverulerer folk her. Det betyr jo bare at vedkommende umulig kan ha peiling på priser, for jeg vet hva budsjettet mitt var, og hva det kostet. 

Jeg leide en hybel med fuktskader i to år, med felles bad og kjøkken. Det var fryser både der og i neste hybel hvor standarden var bedre. Da bodde jeg i bofellesskap hvor det også var fryser inkl 

Et av eksemplene dine, som noen kommenterte måtte være dyrere, det er jeg også enig i måtte vært dyrere. Eller kanskje du har tilgang til butikker ingen av oss har tilgang på.

Rådet du opprinnelig kom med er godt det. Men det er ikke for de som har aller dårligst råd, for de har ikke råd til den luksusen det er å kunne legge seg opp et matlager. De som har det litt stramt, de kan kanskje gjøre det, men ikke de som har dårligst råd!

Skrevet

Du er håpløst arrogant og lite innsiktsfull, det er hvertfall sikkert. Like dumt som å si at de med virkelig dårlig råd kan pante alle flaskene de har for å kjøpe seg mat, som om de har prioritert ting som kommer på panteflasker….
En ting er helt sikkert, jeg har bedre mulighet til å leve billig i dag når jeg har god råd enn da jeg hadde dårlig råd. Nå kan jeg nemlig handle stort på tilbud, jeg kan fryse ned i den store fryseren min, jeg har råd til å kjøpe når jeg plutselig kommer over et tilbud. 

Det budsjettet og den menyen du har satt opp fungerer kanskje for en student i en kort periode, men selv det lille du har listet opp er dyrere enn 300 pr uke, det er jeg sikker på. Og det er ingenting du kan fø en familie på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...