Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Jeg har ei veldig god venninne, og vi har fulgt hverandre i mange år. Vi har barn på samme alder, og har aldri hatt noen problem med å ta ting opp dersom det har vært noe. Har aldri blitt dårlig stemning. Det har gått begge veier. Nå kjenner jeg mer og mer på en ting. Datteren hennes er 21 år, og har jevnlig byttet kjærester siden hun var 14. Hun har nok hatt 6 forskjellige kjæreste-forhold i løpet av denne tiden. Det har jeg jo ingenting med, men min venninne prater hver gang hun får kjæreste om forholdet, som om det skulle vare for evig. Da jenta var ca 15-16, pratet min venninne om at hun trodde datteren og kjæresten kom til å få barn og bli tenårings-foreldre. Det var som om dette var forventet og nesten ønskelig. Forholdet tok slutt, og det ble (heldigvis) ingen barn. Så - en annen kjæreste i rekka var min venninne sikker på kom til å bli ektemannen. Det tok også slutt. To kjærester senere, han hun har nå har hun vært i forhold med kun i noen få måneder. Allerede har min venninne begynt å prate om at de skal overta gården, for han er så interessert i skogbruk. De har nærmest begynt å planlegge dette. Jeg har ikke sagt noe, men har bare merket meg at hun legger veldig mye i datterens forhold. Bør jeg nevne noe for henne? Hun ser ikke selv at det blir litt rart å holde på sånn. Anonymkode: db243...67e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Hvorfor skal du det? Hun skader da ingen med dette? Anonymkode: 02a2d...ed7
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal du det? Hun skader da ingen med dette? Anonymkode: 02a2d...ed7 Nei men det høres så dumt ut. Og det er nok ikke bare jeg som reagerer på det. Flere har nevnt den hyppige utskiftingen av kjærester. Og de hører også hvilke planer hun har for hvert forhold. Anonymkode: db243...67e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei men det høres så dumt ut. Og det er nok ikke bare jeg som reagerer på det. Flere har nevnt den hyppige utskiftingen av kjærester. Og de hører også hvilke planer hun har for hvert forhold. Anonymkode: db243...67e Da har folk rundt dere for lite å gjøre. Anonymkode: cbe33...0fb
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 Hva du mener om dette har ingenting å si hi. Og selv om jenta har skiftet kjæreste hyppig så kan det hende hun lander snart. Man må prøve og feile, og jeg synes jentas mor, altså venninnen din høres sympatisk og snill og positiv ut. Anonymkode: 2536a...64a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva du mener om dette har ingenting å si hi. Og selv om jenta har skiftet kjæreste hyppig så kan det hende hun lander snart. Man må prøve og feile, og jeg synes jentas mor, altså venninnen din høres sympatisk og snill og positiv ut. Anonymkode: 2536a...64a Og det er hun også 🙂 Men jeg hører reaksjoner på det, og siden jeg kjenner henne veldig godt så lurte jeg bare på om det var lurt å nevne noe. Anonymkode: db243...67e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Nei, la dem være! Begge to. Kynisme kommer tidsnok uansett. Jeg tror ikke forhold i den alderen vil eller bør vare, men jeg vil heller ikke være en bitterkjerring som sier det høyt. Anonymkode: 511e3...95e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, la dem være! Begge to. Kynisme kommer tidsnok uansett. Jeg tror ikke forhold i den alderen vil eller bør vare, men jeg vil heller ikke være en bitterkjerring som sier det høyt. Anonymkode: 511e3...95e Hvorfor blir man med en gang bitterkjerring hvis man lufter at folk synes dette er litt rart? Anonymkode: 2b4db...af2
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 2 minutes ago, Anonym bruker said: Hvorfor blir man med en gang bitterkjerring hvis man lufter at folk synes dette er litt rart? Anonymkode: 2b4db...af2 Fordi det er en helt meningsløs ting å gjøre. De skader absolutt ingen. Jeg er veldig imponert over din venninne. Tenk så fint for hennes datter å kunne snakke slik med sin mor. Hva tenker du hun burde gjort? Himlet med øynene og mumlet om at det sikkert ikke vil vare? Hvorfor tenker du det er så viktig at din venninne slutter å snakke om dette? Anonymkode: 511e3...95e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Fordi det er en helt meningsløs ting å gjøre. De skader absolutt ingen. Jeg er veldig imponert over din venninne. Tenk så fint for hennes datter å kunne snakke slik med sin mor. Hva tenker du hun burde gjort? Himlet med øynene og mumlet om at det sikkert ikke vil vare? Hvorfor tenker du det er så viktig at din venninne slutter å snakke om dette? Anonymkode: 511e3...95e Viktig er det jo ikke, det er mer fordi jeg vet folk reagerer på det. Det er bare for å skåne henne for latterliggjørelse. Intet annet. Jeg kjenner litt på følelsen av å gå bak ryggen hennes, der jeg vet at flere reagerer og sier det høyt til meg som de vet er nær venninne. Men som ikke selv vil si det til henne. De ler og smiler av det, og det er det jeg synes blir leit dersom hun fortsetter for hver nye kjæreste datteren har. Anonymkode: db243...67e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 7 minutes ago, Anonym bruker said: Viktig er det jo ikke, det er mer fordi jeg vet folk reagerer på det. Det er bare for å skåne henne for latterliggjørelse. Intet annet. Jeg kjenner litt på følelsen av å gå bak ryggen hennes, der jeg vet at flere reagerer og sier det høyt til meg som de vet er nær venninne. Men som ikke selv vil si det til henne. De ler og smiler av det, og det er det jeg synes blir leit dersom hun fortsetter for hver nye kjæreste datteren har. Anonymkode: db243...67e Hva med å være mindre opptatt av hva andre tenker om deg og dine venner? Herlig å være så trygg på seg selv og sine barn at det bryr en filla om hva andre tenker og sier bak hennes rygg. Du kunne jo forsvart henne.. Anonymkode: 511e3...95e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Nå er vel ikke 6 kjærester på 7 år så mye i den alderen der? Et kjæresteforhold på ungdomsskolen er ikke veldig seriøst. Min gutt på 21 år hadde en kjæreste på ungdomsskolen, ei i 1. klasse på vgs, ei i 2.klasse på vgs, ei i 2 år da han var lærling og ei nå. Det blir 5 kjærester på like mange år, og jeg anser da det som ganske normalt...? At mamma går "all in" og tar svigersønn til seg med en gang er jo litt søtt da, og trenger overhodet ikke bli snakket stygt om. Kan du ikke forsvare henne om du hører noen snakke stygt om det? "Ja, Solveig engasjerer seg kanskje litt vel mye i datterens kjærester, men det er jo ikke vondt ment. Datteren tror jo at denne kjærester er for livet og da er det da bare koselig at mor henger med" Anonymkode: 46ea6...d34
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 Jenta gjør akkurat det som tenåringer skal, flørter med mange og prøver seg fram. Mora, derimot, er klin gæren, og prøver å tillegge disse guttevalpene en masse betydning og en masse egenskaper de ikke besitter. Veit ikke om du klarer å avvenne henne med det, da. Men du kan jo øve inn et standardsvar du bruker. F eks: "Ja, jeg husker så godt hvordan det er å være ung, man skifta jo mening hver uke og følte oss så fast bestemt på at det er den rette hver gang" Anonymkode: 3a436...1ab
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei men det høres så dumt ut. Og det er nok ikke bare jeg som reagerer på det. Flere har nevnt den hyppige utskiftingen av kjærester. Og de hører også hvilke planer hun har for hvert forhold. Anonymkode: db243...67e Hadde de reagert likt hvis venninnen din hadde en sønn som skiftet ut kjærester hele tiden? Nei, da hadde han vært ansett som kul, eksperimenterende og frigjort. Slutt å bidra til slutshamingen av unge jenger. Anonymkode: fb3c6...88e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Viktig er det jo ikke, det er mer fordi jeg vet folk reagerer på det. Det er bare for å skåne henne for latterliggjørelse. Intet annet. Jeg kjenner litt på følelsen av å gå bak ryggen hennes, der jeg vet at flere reagerer og sier det høyt til meg som de vet er nær venninne. Men som ikke selv vil si det til henne. De ler og smiler av det, og det er det jeg synes blir leit dersom hun fortsetter for hver nye kjæreste datteren har. Anonymkode: db243...67e Eller du kan spre kunnskap og få andre til å slutte å le av kvinnelig seksualitet, som da er helt normalt? Som sagt, de hadde ikke reagert hvis en gutt gjorde akkurat det samme. Vi er ikke et strengt muslimsk land, så "reaksjoner" på normal ungdomsutforskning bør ikke forekomme. Anonymkode: fb3c6...88e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Skrevet 8. juni 2022 Jeg vet ikke med dere andre, men mine nære venner er jeg så tett med at jeg fint kunne sagt "du syns ikke det er litt spesielt å legge fremtidsplaner for datteren din når hun skifter kjærste fortere enn jeg skifter kjole?" Anonymkode: 527ae...568
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #17 Skrevet 8. juni 2022 "Nå må du ikke ta helt av med planene dine her da, de er veldig unge og har vært sammen i veldig kort tid. Du må ikke stresse dem vet du, de finner nok ut av dette selv etterhvert" Anonymkode: 46ea6...d34
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #18 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): "Nå må du ikke ta helt av med planene dine her da, de er veldig unge og har vært sammen i veldig kort tid. Du må ikke stresse dem vet du, de finner nok ut av dette selv etterhvert" Anonymkode: 46ea6...d34 Hvorfor det? La henne fantasere. Noen fantaserer om å bli noe stort innen et felt, noen fantaserer at datteren blir sammen med hver eneste kjæreste. Anonymkode: fb3c6...88e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? La henne fantasere. Noen fantaserer om å bli noe stort innen et felt, noen fantaserer at datteren blir sammen med hver eneste kjæreste. Anonymkode: fb3c6...88e Fordi det er slitsomt å forholde seg til! Om du er overvektig, har dårlig syn og dårlig helse så er det ikke noe poeng i å fable om å bli jagerpilot. Let it go Anonymkode: 527ae...568
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #20 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fordi det er slitsomt å forholde seg til! Om du er overvektig, har dårlig syn og dårlig helse så er det ikke noe poeng i å fable om å bli jagerpilot. Let it go Anonymkode: 527ae...568 Men da trenger man ikke å omgås disse menneskene da, hvis det er slitsomt. Jeg har aldri skjønt enkelte menneskers trang til å oppdra og endre andre voksne mennesker. Anonymkode: fb3c6...88e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #21 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Hadde de reagert likt hvis venninnen din hadde en sønn som skiftet ut kjærester hele tiden? Nei, da hadde han vært ansett som kul, eksperimenterende og frigjort. Slutt å bidra til slutshamingen av unge jenger. Anonymkode: fb3c6...88e Hæ? 😄 😄 Anonymkode: db243...67e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #22 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva med å være mindre opptatt av hva andre tenker om deg og dine venner? Herlig å være så trygg på seg selv og sine barn at det bryr en filla om hva andre tenker og sier bak hennes rygg. Du kunne jo forsvart henne.. Anonymkode: 511e3...95e Men hun vet jo ikke at folk snakker bak ryggen hennes. Det er jo det som er poenget..... Hadde hun visst det, så ville hun garantert sluttet. Hun ønsker ikke å bli framstilt slik. Anonymkode: db243...67e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #23 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Men da trenger man ikke å omgås disse menneskene da, hvis det er slitsomt. Jeg har aldri skjønt enkelte menneskers trang til å oppdra og endre andre voksne mennesker. Anonymkode: fb3c6...88e Hvis man har vært venner i 20 år så er det ikke bare å kutte kontakten. Det går faktisk an, tro det eller ei, å kommentere det man ikke syns er ålreit til nære venner. Anonymkode: 527ae...568
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. juni 2022 #24 Skrevet 8. juni 2022 Jeg er litt usikker på hvilken hensikt det skal ha å fortelle henne dette. Man skal ikke endre adferd på bakgrunn av at folk snakker, da vil man jo slutte å være seg selv. Men du kan jo godt forsøke å realitetsorientere henne når hun snakker. Bare for å minne henne på at datteren hennes er ung, og det er for tidlig å legge så konkrete og tunge planer. Å spille på lag med datteren tenker jeg likevel er bra. At hun tar forelskelsene hennes på alvor. Det innbyr ikke til et åpent forhold dersom mor stadig skal ta forbehold om at forholdet tar slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå