Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Han gikk fra meg da sønnen vår var 3 og datteren 6 mnd. Jeg har til nå hatt ungene 60/40 grunnet hvordan han jobber, og fått bidrag deretter. Gjennom hele oppveksten til barna er det jeg som har tatt meg av legetime, tannlege, fritidsaktiviteter og innkjøp til dette, ukepenger, telefonregningen, busskort osv osv. For ikke å nevne at jeg er den som har stilt opp på foreldre- og kontaktmøter. Han stiller med andre ord ikke opp da han mener siden jeg har dem mest og han betaler bidrag, er det mitt ansvar. Så jeg har tatt regningene, klær og alt det økonomiske selvsagt nettopp derfor. Jeg har også kompensert på hans manglende tilstedeværelse med å være med på alt alene. Men nå, 3 dager etter sønnen vår fyller 16 år ringer han og annonserer at til høsten skal han starte offshore. Og at nå vil han ha sønnen vår 50%. Jeg blir litt paff og sier at det er jo greit om han ønsker og at vi får snakke nærmere om det. Han mener det skal skje nå før sommeren og jeg sier vi får prate med vår sønn og å se hva han mener. Da vi har lagt på og jeg får summet tankene, skriver jeg til han at om han skal starte i ny jobb til høsten tenker jeg at vi tra det når han vet hva som skjer heller enn å endre på samvær nå, og så enda en gang når han starter ny jobb. Sier han må finne ut hva som skjer, så bestille en time hos familievernkontoret til oss og komme med forslag til samvær. Han blir snurt og svarer ikke. Jeg snakket med min sønn samme dag som sier pappa sa at nå hadde han vært mer hos meg så lenge at nå ville han at han skulle være der 50%. Jeg spurte hva han ønsket selv, og han ville prøve det. Så det er selvfølgelig greit, han er så stor at han bestemmer selv. Men det er flere ting som skurrer for meg her, jeg mener far gjør dette kun for det økonomiske. 16 år, da øker bidraget. Han begynner på vgs til høsten så nå slipper far alt som har med ansvar ihht til skole å gjøre. Han vil ha gutten 50% når han skal begynne å jobbe offshore? Han mener han skal ha 3 uker samvær og jeg 3 uker, det er uaktuelt for min del. Og hvorfor vil han ikke ha datteren vår 50%? Og hva med det økonomiske? Hvordan fordeler man alt 50% for nå skal jo han faktisk begynne å betale for ting selv, noe han aldri har gjort? Hvordan ville dere gått fram for å nøste opp i dette? Anonymkode: 49e66...517
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Han gikk fra meg da sønnen vår var 3 og datteren 6 mnd. Jeg har til nå hatt ungene 60/40 grunnet hvordan han jobber, og fått bidrag deretter. Gjennom hele oppveksten til barna er det jeg som har tatt meg av legetime, tannlege, fritidsaktiviteter og innkjøp til dette, ukepenger, telefonregningen, busskort osv osv. For ikke å nevne at jeg er den som har stilt opp på foreldre- og kontaktmøter. Han stiller med andre ord ikke opp da han mener siden jeg har dem mest og han betaler bidrag, er det mitt ansvar. Så jeg har tatt regningene, klær og alt det økonomiske selvsagt nettopp derfor. Jeg har også kompensert på hans manglende tilstedeværelse med å være med på alt alene. Men nå, 3 dager etter sønnen vår fyller 16 år ringer han og annonserer at til høsten skal han starte offshore. Og at nå vil han ha sønnen vår 50%. Jeg blir litt paff og sier at det er jo greit om han ønsker og at vi får snakke nærmere om det. Han mener det skal skje nå før sommeren og jeg sier vi får prate med vår sønn og å se hva han mener. Da vi har lagt på og jeg får summet tankene, skriver jeg til han at om han skal starte i ny jobb til høsten tenker jeg at vi tra det når han vet hva som skjer heller enn å endre på samvær nå, og så enda en gang når han starter ny jobb. Sier han må finne ut hva som skjer, så bestille en time hos familievernkontoret til oss og komme med forslag til samvær. Han blir snurt og svarer ikke. Jeg snakket med min sønn samme dag som sier pappa sa at nå hadde han vært mer hos meg så lenge at nå ville han at han skulle være der 50%. Jeg spurte hva han ønsket selv, og han ville prøve det. Så det er selvfølgelig greit, han er så stor at han bestemmer selv. Men det er flere ting som skurrer for meg her, jeg mener far gjør dette kun for det økonomiske. 16 år, da øker bidraget. Han begynner på vgs til høsten så nå slipper far alt som har med ansvar ihht til skole å gjøre. Han vil ha gutten 50% når han skal begynne å jobbe offshore? Han mener han skal ha 3 uker samvær og jeg 3 uker, det er uaktuelt for min del. Og hvorfor vil han ikke ha datteren vår 50%? Og hva med det økonomiske? Hvordan fordeler man alt 50% for nå skal jo han faktisk begynne å betale for ting selv, noe han aldri har gjort? Hvordan ville dere gått fram for å nøste opp i dette? Anonymkode: 49e66...517 Han vil ha sønnen mer, men ikke datteren? Hvordan har han tenkt å løse det da? Dette høres jo bare surrete ut. Jeg tenker at han og gjør det for pengene. Offshore betyr jo antagelig økt lønn. Men, om han tjener langt mer enn deg vil han også måtte betale deg. Og han må vel betale mer for yngste hvis han tjener mer. Har du spurt hvorfor han ikke vil ha datteren deres da? Det vil jo sikkert føles sårt for henne, at pappa vil ha broren men ikke henne? Dette høres ikke særlig gjennomtenkt ut fra hans side. Syns FVK er et godt sted å starte Anonymkode: c9694...7e6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Kanskje han tenker at 50/50 betyr at han slipper bidrag? I så fall er det ikke riktig. Hvis han tjener mer enn deg må han fortsatt betale. Har hørt om folk som har mottatt bidrag selv om de har hatt barna bare 30%, fordi den andre parten tjener såpass mye mer. Anonymkode: c9ff0...a87
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Han gikk fra meg da sønnen vår var 3 og datteren 6 mnd. Jeg har til nå hatt ungene 60/40 grunnet hvordan han jobber, og fått bidrag deretter. Gjennom hele oppveksten til barna er det jeg som har tatt meg av legetime, tannlege, fritidsaktiviteter og innkjøp til dette, ukepenger, telefonregningen, busskort osv osv. For ikke å nevne at jeg er den som har stilt opp på foreldre- og kontaktmøter. Han stiller med andre ord ikke opp da han mener siden jeg har dem mest og han betaler bidrag, er det mitt ansvar. Så jeg har tatt regningene, klær og alt det økonomiske selvsagt nettopp derfor. Jeg har også kompensert på hans manglende tilstedeværelse med å være med på alt alene. Men nå, 3 dager etter sønnen vår fyller 16 år ringer han og annonserer at til høsten skal han starte offshore. Og at nå vil han ha sønnen vår 50%. Jeg blir litt paff og sier at det er jo greit om han ønsker og at vi får snakke nærmere om det. Han mener det skal skje nå før sommeren og jeg sier vi får prate med vår sønn og å se hva han mener. Da vi har lagt på og jeg får summet tankene, skriver jeg til han at om han skal starte i ny jobb til høsten tenker jeg at vi tra det når han vet hva som skjer heller enn å endre på samvær nå, og så enda en gang når han starter ny jobb. Sier han må finne ut hva som skjer, så bestille en time hos familievernkontoret til oss og komme med forslag til samvær. Han blir snurt og svarer ikke. Jeg snakket med min sønn samme dag som sier pappa sa at nå hadde han vært mer hos meg så lenge at nå ville han at han skulle være der 50%. Jeg spurte hva han ønsket selv, og han ville prøve det. Så det er selvfølgelig greit, han er så stor at han bestemmer selv. Men det er flere ting som skurrer for meg her, jeg mener far gjør dette kun for det økonomiske. 16 år, da øker bidraget. Han begynner på vgs til høsten så nå slipper far alt som har med ansvar ihht til skole å gjøre. Han vil ha gutten 50% når han skal begynne å jobbe offshore? Han mener han skal ha 3 uker samvær og jeg 3 uker, det er uaktuelt for min del. Og hvorfor vil han ikke ha datteren vår 50%? Og hva med det økonomiske? Hvordan fordeler man alt 50% for nå skal jo han faktisk begynne å betale for ting selv, noe han aldri har gjort? Hvordan ville dere gått fram for å nøste opp i dette? Anonymkode: 49e66...517 Jeg hadde aldri akseptert at han skulle ha det ene barnet 50 prosent, men ikke det andre. Barna er søsken og store nok til å forstå. Søsteren vil ganske sannsynlig føle seg mindre elsket/ekskludert av far hvis han har broren mer etter hans eget ønske, men ikke henne. Tre uker samvær på hvert sted er også for lenge. Anonymkode: c14d5...e54
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kanskje han tenker at 50/50 betyr at han slipper bidrag? I så fall er det ikke riktig. Hvis han tjener mer enn deg må han fortsatt betale. Har hørt om folk som har mottatt bidrag selv om de har hatt barna bare 30%, fordi den andre parten tjener såpass mye mer. Anonymkode: c9ff0...a87 Jeg hadde rett og slett skissert for far at når man har 50 prosent, så er det ikke bare mor som står for kostnadene lenger. Da skal begge foreldre dekke kostnadene likt. Tenåringer er dyre i drift, og halvparten av reelle kostnader ved å ha en sekstenåring halv tid er nok større enn bidraget han betaler nå. Anonymkode: c14d5...e54
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 Jeg synes du virker fornuftig som vil ta det gjennom FVK. Her er noen punkter som han bør ha en plan for: Hva skjer om han ikke kommer i land til rett tid? Har han andre som kan være der med 16-åringen? Er 16-åringen med i en forening/trening? I så fall må far også sette av tid til å følge opp her og delta på eventuelle dugnader. Også ville jeg også tatt opp den forskjellbehandlingen han nå gjør. Anonymkode: 46324...af7
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Ta med deg alle spørsmålene til familievernkontoret. Ingen endring førr alle disse spørsmålene er besvart og avklart. Anonymkode: 021cf...3db
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Dette er det tenåringen som avgjør. Anonymkode: 86517...577
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Takk for mange gode svar. Ja jeg tenker det er fornuftig å ta dette på familievernkontoret, dette virker veldig lite gjennomtenkt for meg basert på det han sier. Jeg syns det er veldig sårt at han vil ha mer "alenetid" med sønnen vår, men jenta kan bare være hos meg som før. Det bidraget han betaler for ungene er som regel aldri nok til å dekke de faktiske utgiftene, så der får han seg nok en overraskelse om det er derfor han nå vil ha mer samvær. Jeg kan ikke se for meg hvordan 50/50 fungerer når han skal være borte i ukevis med ekstra kurs, forsinkede fly mm. (Har en nær venn som jobber offshore, så vet hvordan det ligger an både med reising og arbeid). Men jeg skal la han snakke for seg på familievernkontoret, jeg er spent på hva han kommer med da både med tanke på hvordan han vil løse samværskabalen og hvordan han tenker å være med på å dele alt det økonomiske. HI Anonymkode: 49e66...517
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Det er ikke sikker at han slipper bidrag heller selv om dere har 50-50, det vil fortsatt bero på inntektene deres. Anonymkode: 46324...af7
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det er ikke sikker at han slipper bidrag heller selv om dere har 50-50, det vil fortsatt bero på inntektene deres. Anonymkode: 46324...af7 Tingen er at vi har et heller dårlig samarbeid, og jeg er derfor redd at dette opplegget kan bli veldig komplisert om han finner det for godt å slå seg vrang etter vi har signert ny samværsavtale. Min frykt er at ungen(e) ikke får det de skal ha, å da kommer det til å ende med at jeg kjøper ting til dem selv om far nekter med den konsekvensen at jeg må stå for utgiftene likevel for at de skal få det de trenger. Jeg skal ikke gå inn på 12 år med historie om hvorfor jeg er så skeptisk som jeg er, men kort fortalt har han en tendens til å sette seg selv foran ungene. Men det er kanskje da man bare må få NAV til å sette opp trekk på bidrag slik vi har i dag om det viser seg som du sier at han må betale selv ved 50/50, eventuelt nytt møte på Familievernkontoret? HI Anonymkode: 49e66...517
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 Her har vi samme ordning. Når de begynner på ungdomsskolen kan de velge å bo 50/50. Eldste har nå 50/50, mens minste er hos far annenhver helg. Det å øke fra 40 til 50 har ikke så mye å si. Det gjelder vel to dager i mnd? Anonymkode: ac0bc...763
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Få i hvert fall inn i avtalen at dersom far er opptatt den tiden gutten skal være hos ham iht avtalen, med jobb eller annet, så er det alltid du som skal spørres først om å «ha» gutten. Mange fedre griner til seg 50% for å slippe høyt bidrag, mens så er det i realiteten farmor eller stemor barnet er hos. Anonymkode: 7ab58...dc0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 Kanskje han bare tenker at nå som gutten blir så stor trenger han mer av ham som far. Anonymkode: 5785f...9bc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 Så lenge gutten vil selv, har ikke du så mye og si. Anonymkode: bdf48...f71
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje han bare tenker at nå som gutten blir så stor trenger han mer av ham som far. Anonymkode: 5785f...9bc Tenker han tror gutten klarer seg selv også når far reiser bort. Mange bor på hybel i denne alderen like vel. Anonymkode: a888b...7d2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kanskje han bare tenker at nå som gutten blir så stor trenger han mer av ham som far. Anonymkode: 5785f...9bc Han kunne jo prøvd å stille opp de siste 12 årene når ungene var små og faktisk kunne hatt bruk for en far som viste interesse for dem. Nå begynner han på vgs og far begynner i en jobb der han er fysisk fraværende i ukesvis, og da gir det mening å ha han 50 % fordi nå skal han bonde med han? Klart gutten skal få bestemme selv, jeg har ingen planer om å nekte han det. Men jeg kjenner lusa på gangen å mener at dette gjør far for å slippe unna bidrag, så jeg vil ha avklart at han faktisk har et ansvar økonomisk for ungen og ikke minst kan begynne å stille opp på hva det måtte være av fritidsaktiviteter ol. som er igjen før han blir myndig. Såpass skylder han sønnen vår når han nå har sagt til han at han vil ha mer samvær med han. HI Anonymkode: 49e66...517
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 Oi oi oi! Prøv å legge bitterheten til siden og se på det som en mulighet for gutten. Jeg tviler på at det påvirker økonomien din noe vesentlig. Anonymkode: 5785f...9bc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 Du får sette opp et budsjett på hvilke kostnader du har på tenåringen hver mnd, og informere om at når dere går over til delt omsorg så skal han stå for halvparten av de kostnadene. Sørg for å få med alle utgifter til idrett og fritidsaktiviteter, buss/tog, telefon, lommepenger, utgifter du har til mat for han, toalettartikler, klær, sko, utstyr, gaver alt. Sånn at han ser hvor lønnsomt det er å betale ordinært barnebidrag. Tenker det er endel bidragsbetalende fedre som ikke har det minste peiling på hva det egentlig koster å forsørge et barn. Delt omsorg betyr også å dele på alt ansvar og alt som går under omsorg, som dugnader annenhver gang, kjøring, oppfølging av skole, foreldremøter, henting på fester, være tilgjengelig og klar til å kjøre og hente sene kvelder i helgene, kontakt med andre foreldre, følge opp og hjelpe med sommerjobb osv Anonymkode: 6dded...fdd
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du får sette opp et budsjett på hvilke kostnader du har på tenåringen hver mnd, og informere om at når dere går over til delt omsorg så skal han stå for halvparten av de kostnadene. Sørg for å få med alle utgifter til idrett og fritidsaktiviteter, buss/tog, telefon, lommepenger, utgifter du har til mat for han, toalettartikler, klær, sko, utstyr, gaver alt. Sånn at han ser hvor lønnsomt det er å betale ordinært barnebidrag. Tenker det er endel bidragsbetalende fedre som ikke har det minste peiling på hva det egentlig koster å forsørge et barn. Delt omsorg betyr også å dele på alt ansvar og alt som går under omsorg, som dugnader annenhver gang, kjøring, oppfølging av skole, foreldremøter, henting på fester, være tilgjengelig og klar til å kjøre og hente sene kvelder i helgene, kontakt med andre foreldre, følge opp og hjelpe med sommerjobb osv Anonymkode: 6dded...fdd Det er jo ikke sikkert far er helt enig i prioriteringene. De må bli enige om hva de skal betale for og hvem som skal betale og hvilke regler som skal være felles. Anonymkode: 5785f...9bc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #21 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er jo ikke sikkert far er helt enig i prioriteringene. De må bli enige om hva de skal betale for og hvem som skal betale og hvilke regler som skal være felles. Anonymkode: 5785f...9bc Det er fortsatt utgifter som SKAL betales. For eksempel, skolemateriell, klær, sko, mat, utstyr, mobil, vennebursdager, idrett osv. Anonymkode: c14d5...e54
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2022 #22 Skrevet 9. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er fortsatt utgifter som SKAL betales. For eksempel, skolemateriell, klær, sko, mat, utstyr, mobil, vennebursdager, idrett osv. Anonymkode: c14d5...e54 Til en viss grad ja, men hvilket mobilabonemang, hvilken mobil, om treningssamling i utlandet skal prioriteres om han skal gå til delen eller få månedskort på bussen osv kan det være ulike meninger om. Anonymkode: 5785f...9bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå