Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #1 Skrevet 8. juni 2022 Jeg var og badet med datteren min i går og kunne ikke unngå å se at hun hadde en del kjønnshår som var godt synlig i "bikinilinjen". Hun er veldig ung, snart 13 år, og jeg er ikke sikker på om hun selv har lagt merke til det eller sett det. For min del gjør det selvsagt ikke noe, men jeg husker jo fra egen oppvekst hvordan slike ting ble kommentert av jevnaldrende på lite hyggelige måter. De har ikke hatt svømming på skolen i år, og i går var første dagen det har vært varmt nok til å bade ute, så hun kommer nok til å bade med venner snart. Burde jeg si noe? For å spare henne for eventuelle kommentarer og blikk? Eller bare la henne finne ut av det selv? Dere andre som har unge jenter, hvordan håndterte dere dette? Anonymkode: 26928...ce6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #2 Skrevet 8. juni 2022 Hva med bare si at når jenter blir store så er det noen som liker å fjerne noe av håret som kommer, for eksempel under armen og langs trusekanten, og at du lurer på hva hun ønsker. Så kan du ta det derfra alt ettersom hva hun svarer. Anonymkode: 72c69...d67
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Jeg ville tatt opp temaet med henne på en så naturlig måte som mulig, men ikke vært så direkte som å si at du har sett at hun har hår utenfor bikinilinjen. F.eks. handle inn litt skum og ny høvel og start en liten samtale om det mens du rydder barberhøvelen på plass. Da vil hun sannsynligvis vurdere om hun selv trenger/ønsker å fjerne litt hår. Jeg har snakket litt med mine jenter om dette, sagt at kroppshår er helt naturlig og man trenger ikke å ta bort noe hvis man ikke ønsker det, men at mange foretrekker å ta bort hår i armhuler og bikinilinjen og evt på leggene. Jeg har fortalt jentene mine hva jeg selv foretrekker og sagt at de får bestemme selv hvordan de vil gjøre det med sin kropp. De vet hvor de finner høvel og skum dersom de ønsker å bruke det og så får de bestemme selv om og når de vil fjerne noe. Anonymkode: 8925b...bd1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 Takk for svar, begge to! Hun barberer leggene sine, det begynte hun plutselig med i vinter (av alle ting), så hun har fått sin egen høvel. Ja, jeg får ta det opp på en slik måte at hun ikke føler seg presset i hvert fall. HI Anonymkode: 26928...ce6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 Ikke lag noen sak ut av det, snakk om det som en helt naturlig ting. Jeg har selv døtre på 13 og 15 år og slike ting snakker vi om like naturlig som hva vi skal ha til middag. Jeg har sagt at jeg ikke gidder å barbere meg hele tiden, for jeg får lett inngrodde hår og "kviser" når jeg gjør det. Så jeg velger å ha badetøy i hotpantsmodell. De må velge hva de ønsker. Om de ønsker å ha hår på legger, under armer og i bikinilinje bestemmer de selv, om de vil vise det til andre bestemmer de selv, og hvor smal modell de ønsker på badetøyet bestemmer de selv. Bare snakk om det, ikke sånn hvisk tisk hemmelig og forsiktig rundt grøten snakk, men helt naturlig snakk. Min 13-åring, som går ut av 7.klasse nå, har valgt en bikinibukse som er ganske bred og barberer seg under armene og på leggene. Anonymkode: d4180...3b5
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ikke lag noen sak ut av det, snakk om det som en helt naturlig ting. Jeg har selv døtre på 13 og 15 år og slike ting snakker vi om like naturlig som hva vi skal ha til middag. Jeg har sagt at jeg ikke gidder å barbere meg hele tiden, for jeg får lett inngrodde hår og "kviser" når jeg gjør det. Så jeg velger å ha badetøy i hotpantsmodell. De må velge hva de ønsker. Om de ønsker å ha hår på legger, under armer og i bikinilinje bestemmer de selv, om de vil vise det til andre bestemmer de selv, og hvor smal modell de ønsker på badetøyet bestemmer de selv. Bare snakk om det, ikke sånn hvisk tisk hemmelig og forsiktig rundt grøten snakk, men helt naturlig snakk. Min 13-åring, som går ut av 7.klasse nå, har valgt en bikinibukse som er ganske bred og barberer seg under armene og på leggene. Anonymkode: d4180...3b5 Vi snakker heldigvis åpent om det meste, så problemet er egentlig å snakke om det, men OM jeg burde snakke om det (at jeg kunne se det). Men du ga meg en super idé til god og naturlig innfallsvinkel nå. Vi må faktisk ut å kjøpe bikini en av de nærmeste dagene siden hun kun har en badedrakt og trenger mer badetøy, og da kan jeg jo forslå slike truser med begrunnelse av at da synes ikke noen hår utenfor kanten. Så blir det en fin start på samtalen uten at det blir for kleint for henne heller. HI Anonymkode: 26928...ce6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Jeg bruker også bare hotpants/ boxser type bikinitruser 🙂. Anonymkode: 9d763...3be
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Ikke bruk høvel og barberskum nedentil! Ikke alle tåler det og kan få arr for livet. Bruk hårfjerningskrem el. og vær så snill lær henne å bruke det riktig. Anonymkode: c490b...aa4
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Syns ikke dette er noe en mor skal kommentere på en datter. Anonymkode: de3ce...f19
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Syns ikke dette er noe en mor skal kommentere på en datter. Anonymkode: de3ce...f19 Helt enig! Det er med på å opprettholde kravet om at kvinner skal være uten naturlig hårvekst. Anonymkode: a1615...6bf
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 https://p3.no/harete-skam/ Anonymkode: 9d6f9...c97
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Helt enig! Det er med på å opprettholde kravet om at kvinner skal være uten naturlig hårvekst. Anonymkode: a1615...6bf Problemet er at det fortsatt forventes at det ikke stikker ut full busk fra badedrakten når man er på offentlige steder. Jeg har heller ikke sett at det stikker ut masse kjønnshår på mannfolka ut fra speedoen/badeshortsen. Det er rett og slett noe man ikke trenger å vise for alle og enhver. Å trimme bikinilinja er ikke det samme som å kreve at kvinner skal være helt uten naturlig hårvekst. Jeg regner med da at du verken barberer armhulene, leggene, bikinilinja eller eventuell bart, ikke sant? Anonymkode: 6b77d...79c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Syns ikke dette er noe en mor skal kommentere på en datter. Anonymkode: de3ce...f19 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt enig! Det er med på å opprettholde kravet om at kvinner skal være uten naturlig hårvekst. Anonymkode: a1615...6bf Som sagt, jeg blåser i det, men jeg vet også hvor fæle kommentarer fra andre barn kan være og det var derfor jeg i det hele tatt vurderte om jeg skulle si noe. Jeg tenker at det er bedre med en diskret kommentar fra meg, som hun er veldig trygg på og åpen med til vanlig, enn å risikere stygge kommentarer fra jevnaldrende. Jeg kommer uansett ikke til å be henne om å barbere seg, bare gjøre henne oppmerksom på at det er synlig. HI Anonymkode: 26928...ce6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Som sagt, jeg blåser i det, men jeg vet også hvor fæle kommentarer fra andre barn kan være og det var derfor jeg i det hele tatt vurderte om jeg skulle si noe. Jeg ville ikke kommentert det i det hele tatt. Bare latt henne finne ut av det på den vanlige måten. Om hun får noen kommentarer så vil det ikke være verdens undergang, det er ikke akkurat noen bombe for kvinner, er det vel? Du kunne feks passe på å alltid la en høvel ligge og slenge inne på badet. De fleste starter med å prøvelåne fra foreldre. Barn er ikke helt tilbakestående. Anonymkode: f7627...867
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Problemet er at det fortsatt forventes at det ikke stikker ut full busk fra badedrakten når man er på offentlige steder. Jeg har heller ikke sett at det stikker ut masse kjønnshår på mannfolka ut fra speedoen/badeshortsen. Det er rett og slett noe man ikke trenger å vise for alle og enhver. Å trimme bikinilinja er ikke det samme som å kreve at kvinner skal være helt uten naturlig hårvekst. Jeg regner med da at du verken barberer armhulene, leggene, bikinilinja eller eventuell bart, ikke sant? Anonymkode: 6b77d...79c Tja. Kanskje guttene har litt større badebukser enn en vanlig minitruse? Bare en tanke. Da blir det jo ingen problem med dette. Jeg barberer meg ikke, hvis du mener meg. Anonymkode: de3ce...f19
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Som sagt, jeg blåser i det, men jeg vet også hvor fæle kommentarer fra andre barn kan være og det var derfor jeg i det hele tatt vurderte om jeg skulle si noe. Jeg tenker at det er bedre med en diskret kommentar fra meg, som hun er veldig trygg på og åpen med til vanlig, enn å risikere stygge kommentarer fra jevnaldrende. Jeg kommer uansett ikke til å be henne om å barbere seg, bare gjøre henne oppmerksom på at det er synlig. HI Anonymkode: 26928...ce6 Det er likevel forskjell på å få vite av sin egen mor at man «bør» barbere seg, da. Anonymkode: de3ce...f19
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #17 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Problemet er at det fortsatt forventes at det ikke stikker ut full busk fra badedrakten når man er på offentlige steder. Jeg har heller ikke sett at det stikker ut masse kjønnshår på mannfolka ut fra speedoen/badeshortsen. Det er rett og slett noe man ikke trenger å vise for alle og enhver. Å trimme bikinilinja er ikke det samme som å kreve at kvinner skal være helt uten naturlig hårvekst. Jeg regner med da at du verken barberer armhulene, leggene, bikinilinja eller eventuell bart, ikke sant? Anonymkode: 6b77d...79c Det er mest mødrene som forventer det. Får hun en ubehagelig kommentar en gang så snakk med henne om at de er idiotisk, men om hun har lyst er det greit for deg at hun fjerner hår selv om det burde være unødvendig. Anonymkode: 05072...1c9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #18 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er mest mødrene som forventer det. Får hun en ubehagelig kommentar en gang så snakk med henne om at de er idiotisk, men om hun har lyst er det greit for deg at hun fjerner hår selv om det burde være unødvendig. Anonymkode: 05072...1c9 Ja, det er viktig at mødrene ikke jatter med de idealene. Anonymkode: de3ce...f19
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Jeg ville ikke kommentert det i det hele tatt. Bare latt henne finne ut av det på den vanlige måten. Om hun får noen kommentarer så vil det ikke være verdens undergang, det er ikke akkurat noen bombe for kvinner, er det vel? Du kunne feks passe på å alltid la en høvel ligge og slenge inne på badet. De fleste starter med å prøvelåne fra foreldre. Barn er ikke helt tilbakestående. Anonymkode: f7627...867 Men det er kanskje du, som ikke engang gidder å lese alt før du svarer? Hi har alt skrevet at datteren har egen høvel og barberer leggene.. Anonymkode: 75402...edf
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #20 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): og da kan jeg jo forslå slike truser med begrunnelse av at da synes ikke noen hår utenfor kanten. Anonymkode: 26928...ce6 … og med det så sier du jo at det er ugreit med hår utenfor bikinikanten. Hvorfor må du ta opp dette i det hele tatt? Jenter på 13 i dag vet så innmari godt at det er mulig å barbere seg både her og der, det er ikke noe man trenger å ta opp. Jeg tror også dagens unge jenter er laaangt mer tolerante til kroppshår enn det mødrene deres (vår generasjon er). I klassen til dattera mi er det flere jenter som dropper å barbere seg under armene for eksempel. Anonymkode: 97a2c...151
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #21 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Syns ikke dette er noe en mor skal kommentere på en datter. Anonymkode: de3ce...f19 Enig. Hold kjeft. Hår er naturlig og skal være der. Anonymkode: f5760...68c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #22 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Enig. Hold kjeft. Hår er naturlig og skal være der. Anonymkode: f5760...68c Er alle dine hår på plass? Og du verken klipper eller farger hår på hodet? Det håret skal jo være der slik det er. Anonymkode: 6b77d...79c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #23 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Er alle dine hår på plass? Og du verken klipper eller farger hår på hodet? Det håret skal jo være der slik det er. Anonymkode: 6b77d...79c Riktig Anonymkode: f5760...68c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #24 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Riktig Anonymkode: f5760...68c Du har altså to meter langt hår på hodet, store busker under armene og full skog i skrittet? Et interessant eksemplar må jeg si Hvordan reagerer omgivelsene og mannen på slik alternativ look? Anonymkode: 6b77d...79c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2022 #25 Skrevet 8. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du har altså to meter langt hår på hodet, store busker under armene og full skog i skrittet? Et interessant eksemplar må jeg si Hvordan reagerer omgivelsene og mannen på slik alternativ look? Anonymkode: 6b77d...79c Mener du mannen eller omgivelsene har noe som helst de skulle ha sagt om hvor mye eller lite folk trimmer kroppshåret sitt? Er det ikke bedre om folk kan gjøre som de vil uten å møte fordømmelse? Anonymkode: 97a2c...151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå