Gå til innhold

Guttungen står igjen uten sommerjobb, og det ser ikke ut som det er jobber i det hele tatt her vi bor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syttenåringen har ønsket seg sommerjobb for å ha lommepenger, opparbeide seg arbeidserfaring og dekke utgiftene på ATV'en sin. Men alle stillinger som er utlyst krever enten at søkere er over 18 år, eller at de har spesiell utdanning/erfaring. Han har tidligere jobbet hos kommunen, men i år fikk han ikke jobb der (det er svært få stillinger og veldig mange som søker på dem). Dere med ungdom som har sommerjobber - hvordan fikk de jobb når de var under 18 år?

Anonymkode: 1dd2c...274

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Syttenåringen har ønsket seg sommerjobb for å ha lommepenger, opparbeide seg arbeidserfaring og dekke utgiftene på ATV'en sin. Men alle stillinger som er utlyst krever enten at søkere er over 18 år, eller at de har spesiell utdanning/erfaring. Han har tidligere jobbet hos kommunen, men i år fikk han ikke jobb der (det er svært få stillinger og veldig mange som søker på dem). Dere med ungdom som har sommerjobber - hvordan fikk de jobb når de var under 18 år?

Han må sende åpne søknader pg ta en runde rundt med cv- en sin og si han ser etter jobb i sommer

Anonymkode: 76542...dba

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han må sende åpne søknader pg ta en runde rundt med cv- en sin og si han ser etter jobb i sommer

Anonymkode: 76542...dba

Er det noen spesielle plasser han bør gå? Alt av matbutikker og bensinstasjoner krever minstealder på 18 år, på grunn av salg av tobakk/alkohol. På klesbutikker som H&M, og velværebutikker som Body Shop, vil de helst ha jenter. 

Skrevet

Nytter ikke å vente til stillingene blir utlyst, han må være på før det

Eldste her jobbet både på Europris og Prix før han ble 18, begge steder tar de inn folk under 18 for rydding, påfyll av varer og slike ting. De har ganske mye lavere lønn under 18 så de vil gjerne ha noen sånne i butikken. Men slike stillinger blir aldri lyst ut.

Nest eldste her har jobbet i et bilverksted, rydding, høytrykksspyling, forefallende arbeid og hjelpegutt. Han har også tjent ganske mye penger ved å ta småjobber. Flere sider på facebook, f.eks "Småjobber i xxx" o.l hvor folk legger ut småjobber de vil ha hjelp til. Sist nå hjalp han og en kamerat en dame som skulle flytte, de løftet vaskemaskin, kjøleskap, seng osv ut på henger og inn igjen i ny bolig. Hun betalte 3.000 kr for hjelpen som de to guttene delte.

Anonymkode: ed2ac...5a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

klesbutikker som H&M, og velværebutikker som Body Shop, vil de helst ha jenter. 

Dette stemmer ikke. Jeg jobber selv i butikk, og i alle stedene jeg har vært er gutter veldig ettertraktet som arbeidskraft.

Rema1000, McDonalds, Burger King, kinoer ansetter dessutten fra 16 år.

Anonymkode: d7714...c5c

Skrevet

Min datter fikk jobb på Rush da hun var 17. Og hennes venner jobbet på Lekeland, MC Donalds eller matbutikk. 

Anonymkode: e79c6...29f

Skrevet

Eldste på 17 jobber på mc.donalds, begynte der i fjor rett før hun ble 17.

Han på 14 jobber på Rema 1000 som ryddegutt. Litt begrensa med hvor mye han kan jobbe pga alderen, men han fikk nå jobb der.

Anonymkode: e54d1...bf6

Skrevet

Renholder. 

Anonymkode: 28fc8...958

Skrevet

Hvis han går rundt med en åpen søknad og presenterer seg på en ordentlig måte, så tror jeg det er beste muligheten.

Husker et sted jeg jobbet for en del år tilbake, ene sommeren kom det flere ungdommer med åpne søknader. Husker spesielt den ene. Han kom inn i butikken med halve vennegjengen bak seg, og hadde en veldig "tøff" og arrogant holdning, bare slengte en åpen søknad (stod åpen søknad over, og at han ville ha jobb og navnet, skriblet ned på skrå på et ark) på disken og sa bare "gi den til sjefen din". Han kunne ikke vite om jeg var sjef eller andre. Jeg så på arket og spurte hva han ville, han mente det var opplagt. Jeg spurte om han ville ha ansatt seg selv med den holdningen han har - da stod både han og hele gjengen og måpte. Idet han gikk ut døren ble "søknaden" plassert rett i søppelbøtta.

Det var flere som kom innom med åpne søknader som heller ikke presenterte seg på noen god måte. Ingen av de fikk jobb.

Den som kanskje var mest nervøs og beskjeden da den kom med en slik åpen søknad, den presterte likevel å presentere seg selv (noe ingen av de andre hadde gjort!), og spurte høflig om sjefen var tilstede og om den kunne få et par minutter om det passet. Den var også en av få som hadde en åpen søknad som man så det var lagt litt omtanke i, skrev kort på en troverdig måte om egenskaper/erfaringer som den trodde kunne være bra i en slik jobb. Den fikk sommerjobb. Det var ikke lyst ut, og vi hadde nok greid oss uten sommervikar, men det var en person som vi så virkelig ville og også kunne oppføre seg.

Så poenget - sørg for at en åpen søknad er ok skrevet, kort og gjerne målrettet. Og vis normal høflighet og vennlighet når han presenterer seg, vis oppriktig interesse.

Og bruk nettverket og nærmiljøet deres! Han kan kontakte firma som marinaer, skogdrift, firma som kanskje ikke er de vanligste til å søke etter folk. Vet en marina her bestemte seg for å ta inn en ungdom på den måten selv om de ikke hadde planlagt det, fordi ungdommen hadde gått og sett hva de gjorde og tilbød seg å hjelpe med en del enklere, praktiske oppgaver (pussing, rydding m.m.).

Anonymkode: 7a5e6...820

Skrevet

Hotell, spisesteder, gårder, avisbud , treningssenter osv tar folk under 18, men de fleste har nok feriekabalen klar. Mine skrev kontrakt for sommeren tidlig i mars.

Anonymkode: 4ceac...120

Skrevet

Minste her er 15 og fått seg sommerjobb med å rydde varer på Kiwi. Ingen utlysning, men han gikk rundt til butikkene med cv og spurte selv om jobb. Her vi bor er det mange av butikkene, kafeene, restaurantene som tar inn ungdom under 18 som ryddehjelper. Men de blir sjelden lyst ut. 

Anonymkode: b2420...97e

Skrevet

I butikk er tariffen 120 kr timen når du er under 18 år, og 160 kr timen når du fyller 18, så det finnes omtrent ikke en matbutikk som ikke har ansatte under 18 til å hjelpe til med ryddig og varepåfyll.

Disse stillingene blir ikke lyst ut, for det er ekstrahjelper som jobber ved behov, og de bruker ungdommer som kommer inn i butikken og spør, ungdom som har vært der i arbeidsuke, familie og venner osv. Han må gå og spørre.

Den lille lokale matbutikken her har 1 ungdom under 18 år som kommer etter skolen den dagen i uka de har varelevering, mens på f.eks coop obs har de 4 stykker.

Anonymkode: ed2ac...5a6

Skrevet

Min 16åring skal selge is i kiosk,mens 19 åring skal være barnevakt i 3 uker

Anonymkode: 96a36...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...