Gå til innhold

Hva er det med den evinnelige kyllingen..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du høres ut som et sjarmerende vesen. Litt sånn utenom; hvordan kan folk som inviterer deg vite at du fikk kylling der du var sist?

Jeg klager aldri på maten i etterkant av et besøk. Jeg synes det er utrolig hyggelig å spise sammen med venner.….….….men vi er forskjellige skjønner jeg.

Anonymkode: 11dd0...01b

Jeg klager heller ikke på maten! Jeg tar det opp her. 

Anonymkode: f2e80...ddf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo fordi det blir spist så ofte ellers. Folk har det jo gjerne flere ganger i uken. Ja, jeg er jo farget av min smak også, men jeg er ikke kresen eller utakknemlig. Bare oppgitt og undrende. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man kan bli oppgitt over å bli invitert til og få servert ferdig middag. Hva ønsker du å bli servert?

Anonymkode: ee521...530

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man kan bli oppgitt over å bli invitert til og få servert ferdig middag. Hva ønsker du å bli servert?

Anonymkode: ee521...530

Les tråden. Jeg har jo utdypet hva jeg mener og tenker. 

Skrevet

Kylling som er godt tilberedt, inkludert rett krydder/marinade, er noe av det beste jeg vet. Litt av grunnen er at det er så mørt og lett, sett at kokken vet hva h*n gjør, da. At du ikke liker kylling er jo ditt problem. Det blir som om jeg skulle laget et eget innlegg om hva som er greien med fisk, bare fordi jeg ikke liker fisk så godt. Vi er ulike, rett og slett. Jeg har forøvrig ofte mottatt forespørsler før middager med gjester om jeg ikke kan være så snill å lagd satay med kylling, min er visst nok "verdens beste" i følge disse gjestene. 

Anonymkode: f2ab8...d79

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Les tråden. Jeg har jo utdypet hva jeg mener og tenker. 

Jeg tenker at vi liker forskjellige ting alle sammen , men kylling er noe de aller fleste spiser så da er det enkelt å velge det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Viltkjøtt med god saus er nydelig. Og gjerne sopp som kantarell og steinsopp og tyttebær. Herremåltid, men forventer ikke det alltid da! 

HI

Og jeg ville syntes det ville vært kjedelig da jeg spiser det ofte. Kanskje du bare skal innse at folks matvaner er forskjellig og at verten bestemmer hva som serveres til middag? Kylling er nydelig kjøtt, og ei venninne av meg lager en helt himmelsk kylling som er saftig, masse godt krydder på, glasserte grønnsaker og Anna pommes og nydelig saus ved siden av. Det er et herremåltid som jeg kunne spist hver dag!

Anonymkode: 0d7e6...6f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg ville syntes det ville vært kjedelig da jeg spiser det ofte. Kanskje du bare skal innse at folks matvaner er forskjellig og at verten bestemmer hva som serveres til middag? Kylling er nydelig kjøtt, og ei venninne av meg lager en helt himmelsk kylling som er saftig, masse godt krydder på, glasserte grønnsaker og Anna pommes og nydelig saus ved siden av. Det er et herremåltid som jeg kunne spist hver dag!

Anonymkode: 0d7e6...6f8

Jeg har ikke noe problemer med å innse at folks matvaner er forskjellig, og det er heller ikke det jeg snakker om.

Jeg snakker om at når man inviterer til middag som er litt mer høytidelig, så er det nok fint om man serverer noe folk ikke spiser så ofte. Det var alt jeg ville si, for jeg må si at jeg blir en smule overrasket når folk ikke kan være litt mer oppfinnsomme eller bare litt mer avanserte. 

Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med å innse at folks matvaner er forskjellig, og det er heller ikke det jeg snakker om.

Jeg snakker om at når man inviterer til middag som er litt mer høytidelig, så er det nok fint om man serverer noe folk ikke spiser så ofte. Det var alt jeg ville si, for jeg må si at jeg blir en smule overrasket når folk ikke kan være litt mer oppfinnsomme eller bare litt mer avanserte. 

MÅ kylling være kjedelig og hverdagslig da? Er du i det hele tatt med på at man kan være oppfinnsom med det meste? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg klager heller ikke på maten! Jeg tar det opp her. 

Nettopp!! Ikke engang det hadde vært i min villeste fantasi å gjøre!

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg syns også sjømat er fin og god mat, men kjenner ikke så mange som liker det.

Var i Nord-Norge i fjor og fikk servert den beste fisken jeg har smakt. Det var rød, så tørket og tørket, og jeg aner ikke hvordan den var blitt sånn. Den var ganske salt og ble servert med tykk hvit saus og kokte poteter pluss gulrotstuing. Holdt på å spise meg ihjel, og skulle spurt hva slags fisk det var. Helt til å få vann i munnen av. Ellers liker vi både krabber, skjell og kreps pluss hummer. Mange liker ikke her dessverre. 

Tror du noe av grunnen til at kylling serveres så ofte er at folk kan ha blitt mer kresne i matveien? Kylling er noe de fleste spiser, selv om det sjelden er en kulinarisk opplevelse. Foreldrene mine hadde ofte middagsgjester. Mor var en fantastisk kokk, og alle var (i alle fall tilsynelatende) glade for det de fikk servert. Det var sjelden kylling, men ofte fisk eller lam, deilige sauser og Nydelig grønnsakstilbehør. Heldigvis har barna våre et vidt spektrum av mat de liker, og favoritten er skalldyr, men det er ikke i alle sammenhenger jeg tør servere det til gjester, spesielt ikke hvis jeg ikke kjenner dem godt. Jeg vil jo ikke risikere å servere gjestene noe de ikke liker. 

Anonymkode: 5e69d...555

Skrevet

Nettopp!! Ikke engang det hadde vært i min villeste fantasi å gjøre!

Her må man tydeligvis ikke være forsiktig med det man tar opp skjønner jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tror du noe av grunnen til at kylling serveres så ofte er at folk kan ha blitt mer kresne i matveien? Kylling er noe de fleste spiser, selv om det sjelden er en kulinarisk opplevelse. Foreldrene mine hadde ofte middagsgjester. Mor var en fantastisk kokk, og alle var (i alle fall tilsynelatende) glade for det de fikk servert. Det var sjelden kylling, men ofte fisk eller lam, deilige sauser og Nydelig grønnsakstilbehør. Heldigvis har barna våre et vidt spektrum av mat de liker, og favoritten er skalldyr, men det er ikke i alle sammenhenger jeg tør servere det til gjester, spesielt ikke hvis jeg ikke kjenner dem godt. Jeg vil jo ikke risikere å servere gjestene noe de ikke liker. 

Jeg vet ikke. En skulle jo tro at med så mye større utvalg og ulike utenlandske varer, butikker og restauranter at det var omvendt. Kanskje nordmenn er mer vanedyr. Taco og pizza er jo typisk helgemat sammen med kylling. Det virker som det er krydder som smaker og ikke så mye retten. Saus på pizza ol. Mye dressing også. Kan jo ligge litt der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo fordi det blir spist så ofte ellers. Folk har det jo gjerne flere ganger i uken. Ja, jeg er jo farget av min smak også, men jeg er ikke kresen eller utakknemlig. Bare oppgitt og undrende. 

Dersom du vet at de du er inviterer til spiser kylling flere ganger i uken, så er det vel rimelig å anta at de er veldig glad i kylling? 
Dersom jeg inviterer gjester på middag så vil jeg jo lage noe jeg selv synes er godt. Når det er sagt så gjør jeg det svært sjeldent. De gangene jeg gjør det, så prøver jeg å gjøre det så enkelt som mulig.

Skrevet

Jøss, jeg har aldri dratt fra et middagsselskap og vært misfornøyd med maten. Det er da ikke maten jeg kommer for.

Anonymkode: e9f6c...342

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 minutter siden):

Dersom du vet at de du er inviterer til spiser kylling flere ganger i uken, så er det vel rimelig å anta at de er veldig glad i kylling? 
Dersom jeg inviterer gjester på middag så vil jeg jo lage noe jeg selv synes er godt. Når det er sagt så gjør jeg det svært sjeldent. De gangene jeg gjør det, så prøver jeg å gjøre det så enkelt som mulig.

Du vil ikke gjøre en litt større innsats og lage litt bedre mat til gjester du inviterer da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jøss, jeg har aldri dratt fra et middagsselskap og vært misfornøyd med maten. Det er da ikke maten jeg kommer for.

Anonymkode: e9f6c...342

Når jeg blir invitert på middag så ser jeg selvfølgelig også frem til maten. Det håper jeg virkelig de jeg inviterer gjør også. Jeg bruker jo både tid og planlegging på måltidet. 

Skrevet

Du vil ikke gjøre en litt større innsats og lage litt bedre mat til gjester du inviterer da? 

Hvorfor skulle hun det? Er det noen fasit på hva man serverer når man får gjester? Burde det ikke holde at alle har det hyggelig og at alle blir mette? 

Skrevet

Innsatsen min vet du jo fint lite om. Om ikke maten min er god nok for gjestene, så er ikke gjestene gode nok for maten heller.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle hun det? Er det noen fasit på hva man serverer når man får gjester? Burde det ikke holde at alle har det hyggelig og at alle blir mette? 

Hvorfor? For å gjøre litt ekstra for gjestene selvfølgelig. For å gi dem er godt måltid og en opplevelse. Hvis man ikke kan lage særlig mat så er det jo greit nok. En invitasjon bør jo være hyggelig da uansett. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden):

Innsatsen min vet du jo fint lite om. Om ikke maten min er god nok for gjestene, så er ikke gjestene gode nok for maten heller.

Når du gjør det så enkelt som mulig så forteller det jo alt om innsatsen din da. 

Skrevet

Hvorfor? For å gjøre litt ekstra for gjestene selvfølgelig. For å gi dem er godt måltid og en opplevelse. Hvis man ikke kan lage særlig mat så er det jo greit nok. En invitasjon bør jo være hyggelig da uansett. 

Poenget er at «enkel» ikke trenger å være kjedelig. For meg er «enkelt» noe jeg har laget hundrevis av ganger. Det er en nydelig gryte jeg har vokst opp med. Ikke enkel mat, men enkelt å lage når man har gjort det mange ganger. 

Skrevet

Et godt måltid får de når jeg kan lage noe jeg er god på, ikke når jeg må legge mye innsats på mat jeg ikke har laget før. Dersom gjestene er ute etter en matopplevelse bør de nok gå på restaurant istedenfor å besøke meg, men det vet mine gjester godt.

Skrevet

Når du gjør det så enkelt som mulig så forteller det jo alt om innsatsen din da. 

Ja, jeg ser at den kan misforstås. Med enkel mente jeg ikke kjøpebrød og at gjestene finner pålegget i kjøleskapet, men mat jeg mestrer å lage. Altså som i ikke vanskelig.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Poenget er at «enkel» ikke trenger å være kjedelig. For meg er «enkelt» noe jeg har laget hundrevis av ganger. Det er en nydelig gryte jeg har vokst opp med. Ikke enkel mat, men enkelt å lage når man har gjort det mange ganger. 

Nå var det en som skrev at jeg ikke kunne uttale meg om innsatsen til vedkommende, og da svarte jeg at å lage så enkelt som mulig neppe er å legge innsats i matlagingen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dette tror jeg også er mye av greia. Mye av det som er nevnt i tråden ville jeg ikke turt å servere til gjester, enten fordi de kanskje ikke liker det eller fordi min versjon ikke blir bra nok. Jeg lager noe jeg er sikker på at jeg får til og som de fleste liker, og (helstekt) kylling er en sånn ting.

Uflaks for deg at du ikke liker det når det er noe de fleste oppfatter som et trygt valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...