Gå til innhold

Dialektene i Vestfold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dialektene i Vestfold? Hvor i Vestfold har de aller mest utprega dialekt, og hvor i Vestfold snakker de mest bokmålsnært?

Anonymkode: b3fd5...c79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til Svarstad, sier jeg bare! 😁

Anonymkode: 9ecf7...eb9

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Velkommen til Svarstad, sier jeg bare! 😁

Anonymkode: 9ecf7...eb9

Hehe. Ei lita påtår? 

Ler meg i hjel når mannen snakker med svarstadfolk, rett på dialekta med en gang. 

Anonymkode: 85a62...662

Skrevet

Jeg kjøpte en dialektbok med lyd. Jeg og ungene har ledd oss skakk. Vi kommer ikke ifra vestfold, men har hytte og familie der. Den ene dialekten som er i boka er ifra stedet vi har hytte, men kan ikke si at vi hører folk snakke slik. Joda, mange ord og utrykk vi kjenner igjen, men ikke helt slik som de snakker i boka. 

Jeg gikk ett år på skole i Vestfold, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde så brei dialekt. Ikkeskjlnner jeg det, for det er ikke akkurat noe dialekt å snakke om der jeg kommer ifra. Så har jeg klart å flytte til vestfold, nå er det ingen som tror jeg er innflytter for jeg snakker vist dialekta de mener er her. Og bedre enn de som har bodd her lenge. Jeg skjønner ingenting, men tydligvis snakker jeg dialekt. Jeg har bodd i oslo og i øvre del av telemark der de snakker skikkelig dialekt, aldri fått høre de stedeneat jeg snakker dialekt. I oslo kunne jeg nok heller ha trodd jeg fikk kommentarer på språket mitt, men ingenting der. 

Anonymkode: f4abc...43c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte en dialektbok med lyd. Jeg og ungene har ledd oss skakk. Vi kommer ikke ifra vestfold, men har hytte og familie der. Den ene dialekten som er i boka er ifra stedet vi har hytte, men kan ikke si at vi hører folk snakke slik. Joda, mange ord og utrykk vi kjenner igjen, men ikke helt slik som de snakker i boka. 

Jeg gikk ett år på skole i Vestfold, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde så brei dialekt. Ikkeskjlnner jeg det, for det er ikke akkurat noe dialekt å snakke om der jeg kommer ifra. Så har jeg klart å flytte til vestfold, nå er det ingen som tror jeg er innflytter for jeg snakker vist dialekta de mener er her. Og bedre enn de som har bodd her lenge. Jeg skjønner ingenting, men tydligvis snakker jeg dialekt. Jeg har bodd i oslo og i øvre del av telemark der de snakker skikkelig dialekt, aldri fått høre de stedeneat jeg snakker dialekt. I oslo kunne jeg nok heller ha trodd jeg fikk kommentarer på språket mitt, men ingenting der. 

Anonymkode: f4abc...43c

Hvor i Vestfold har dere hytte? La meg gjette. Tjøme? Det er jo der folk flest som har hytte i Vestfold har hytte.

Anonymkode: b3fd5...c79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...