Gå til innhold

Dansk bakerikjede: Kakemann blir «kakeperson»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alltid kalt de kakene for Melkekjeks. Ingen blir krenka av det;) 

Anonymkode: a10be...402

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Den danske bakerikjeden Lagkagehuset vil fra nå av hverken selge kakemenn eller kakekoner, men kun kakepersoner.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/dansk-bakerikjede-kakemann-blir-kakeperson.zRDhlCNO7?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Hva synes dere om det? Jeg blit litt matt, synes det blir for dumt.

Anonymkode: 098dc...f9f

Jeg synes det er bra. Da blir ingen utelatt eller støtt.

Anonymkode: 6f34e...c81

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Den danske bakerikjeden Lagkagehuset vil fra nå av hverken selge kakemenn eller kakekoner, men kun kakepersoner.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/dansk-bakerikjede-kakemann-blir-kakeperson.zRDhlCNO7?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Hva synes dere om det? Jeg blit litt matt, synes det blir for dumt.

Anonymkode: 098dc...f9f

Dette blir for dumt. Tipper prinsessekaken blir det neste da😅

Skrevet

Hvordan uttales det på dansk? Kakepersoner var et kjedelig ord, og jeg ville tenkt på person er som var ekstra glad i kake. Håper det er mer velklingende på dansk, ellers burde de funnet et annet ord som var dekkende for alle kjønn. 

Anonymkode: 1bb56...406

Skrevet

Rart at danskene bryr seg om sånn. Hva skjer med verden... 

Anonymkode: 9e977...173

Skrevet

Haha. Dette høres ut som en dårlig aprilspøk. Kakemenneske må da uansett være bedre. 

Anonymkode: 50edd...e9c

Skrevet

Kjenner at jeg har ingen problem med å endre språket mitt til å si kakepersjon, eller Brannarbeider, eller fylkesperson, eller menstruerende personer.

Hvis det er SÅ rart og SÅ vanskelig for folk er det nesten litt synd på de som nå lever i et samfunn hvor ting, navn og hva som er godkjent stadig endres.

Det var fryktelig vanskelig for en generasjon å slutte og si n-ordet også, men jeg er rimelig glad de aller, aller fleste har sluttet likevel!

Anonymkode: e4a79...4fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De laktoseintolerante kan jo bli det? 

Anonymkode: c4691...8cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner at jeg har ingen problem med å endre språket mitt til å si kakepersjon, eller Brannarbeider, eller fylkesperson, eller menstruerende personer.

Hvis det er SÅ rart og SÅ vanskelig for folk er det nesten litt synd på de som nå lever i et samfunn hvor ting, navn og hva som er godkjent stadig endres.

Det var fryktelig vanskelig for en generasjon å slutte og si n-ordet også, men jeg er rimelig glad de aller, aller fleste har sluttet likevel!

Men hvis denne kjeksen er laget med bukse, slips osv, hvorfor kan man ikke kalle den kakeMANN? Det er litt forskjell på negerordet og betegnelsen mann/kvinne. Skal vi tilstrebe å ha et samfunn der alt er intetkjønn? 

Skrevet

Det morsomste nå er jo kommentarfeltene. Fantastisk hvor hårsåre mange er over at nabolandet vårt endrer navn på en bursdagskake. 

Anonymkode: 34827...a59

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men hvis denne kjeksen er laget med bukse, slips osv, hvorfor kan man ikke kalle den kakeMANN? Det er litt forskjell på negerordet og betegnelsen mann/kvinne. Skal vi tilstrebe å ha et samfunn der alt er intetkjønn? 

Kan kvinner ikke ha bukse og slips? 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Kan kvinner ikke ha bukse og slips? 🤔

Joda. Ok, hva hvis han i tillegg har bart? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Joda. Ok, hva hvis han i tillegg har bart? 

Men du skrev at hvis den har slips og bukser så er det en kakeMANN. Det er derfor jeg lurer på hvordan du vet at det er en kakemann og ikke en kakekvinne? Kan kvinner ikke ha slips og bukse? Joda, sier du. Da gir det jo ikke mening å si at det er en kakeMANN hvis den har slips og bukser. Nei, nå skjønner jeg ingenting altså.

Skrevet

Det finnes både kakemenn og kakekoner? Jeg skulle til å si at det er jo bare å lage en kvinnelig versjon og ha både kakemenn og kakedamer (ikke koner) så er saken ute av verden. 

Men det er heller ikke noe å hisse seg opp over. Jeg skjønner tankegangen og jeg er også lei av at det er standard å kalle noe "mann" eller si "han" hvis kjønnet er ukjent. Så kjør på sier jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er virkelig «mann» og «kvinne» blitt krenkende ord altså, på linje med n-ordet? Er det ikke greit å være og kalle seg mann eller kvinne lenger?

Anonymkode: 2f9b8...50e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er virkelig «mann» og «kvinne» blitt krenkende ord altså, på linje med n-ordet? Er det ikke greit å være og kalle seg mann eller kvinne lenger?

Anonymkode: 

Ja for feministene så har det faktisk blitt krenkende, men tror det bare er i det miljøet.

Synes ikke selv det er så ille å si pepperkakemann og pepperkakedame, men så er jeg ikke feminist heller.

Blir vel snart hen til alt.

Anonymkode: ba621...0db

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Bare sånn for ordens skyld: danske kakemenn (eller kakepersoner) har ingenting med de norske kalemennene å gjøre. Det er IKKE en kjeks, det er en myk langpannekake skjært ut til en mann med karamellglasur og masse smågodt strødd oppå. Og danske flagg. Et must i danske barnebursdager. Og smaker dessverre ikke spesielt godt. 

Anonymkode: 38d24...23a

Skrevet

Alt man skal bli hårsår over 😅

Anonymkode: e5691...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...