Gå til innhold

Burde livredning være obligatorisk i gym?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i klassen har noen foreldre hisset seg opp over at livredning i vann er obligatorisk. Det skal utføres i havet og ungene skal lære hvordan de berger seg selv og andre med full bekledning. Foreldrene mener at det er for kaldt i vannet og at det kan oppleves skummelt når man ikke er noen god svømmer ( 8 trinn). Selv synes jeg at opplegget er helt på sin plass.

Anonymkode: 271b5...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, men det er jo fint om dette gjøres i august/september  eller mai/juni og ikke i januar, liksom. 

Anonymkode: ca857...3dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg, men det er jo fint om dette gjøres i august/september  eller mai/juni og ikke i januar, liksom. 

Det skal gjøres rett før skoleslutt i juni.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det skal gjøres rett før skoleslutt i juni.

Det stod en sak om dette tidligere i år om at skolen ville gjøre dette i en vintermåned (husker ikke lenger hvor det var) og det synes jeg ikke noe om.

Skrevet

Her gjør de det i 7. trinn og da gjerne i mars/april. Det har noe med hvor kaldt vannet er, og folk drukner ikke bare om sommeren. De må kjenne litt på hvordan det kan være om vannet holder lav temperatur. 
Jeg synes det er veldig bra opplegg! 

Anonymkode: cbe80...d8c

Skrevet

Noen foreldre er så utrolig putesyende at jeg får helt hakeslipp.

"Nei, sønnen min kan ikke hoppe i vannet med klær, for han kan bli kald og skremt"

Jøjemeg altså.

Jeg har tre barn som alle har hatt denne øvelsen. Sykkeltur til stranden, kos og morro, og litt obligatorisk skole. Blant annet å "bade med klær" for å kjenne hvor mye vanskeligere det er å svømme da, og livredning.

Ingen som protesterte her da, mulig noen ikke kom på skolen, men mine unger kom ihvertfall hjem og hadde hatt det kjempegøy.

Vi bor ved sjøen, selvfølgelig bør det være obligatorisk synes jeg. Her har de det på våren da, i juni før skoleslutt.

Anonymkode: 17a99...a5e

Skrevet

Selvsagt bør slike opplegg være obligatorisk. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Selvsagt bør slike opplegg være obligatorisk. 

Alle bør vel få gjøre det som passer dem best? 

Anonymkode: 0d915...77e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi snakker om livredning her. Det er nok de aller fleste enige om at burde være obligatorisk i skolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Lærerene burde lært det

Anonymkode: c196e...171

Det burde være obligatorisk både for elever og lærere. 

Skrevet

I hvilken klasse? 

Her er det satt opp på 8 trinn. For min del kunne det gjerne vært før. Vi bor ved kysten og vi har altfor mange drukningsulykker i Norge så slike tiltak er meget velkomne .

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kom deg ut i sola.

Skrevet

Enig i at de burde lære det, men det er et men her. Tror du barn i den alderen klarer å gi hjerte lunge kompresjoner? Det er så vidt et voksent menneske klarer det alene. Det er kjempe tungt. 

Det er i alle fall aldri for tidlig å begynne med kurs i livredning og at det er tungt bør ikke være grunn til å ikke holde kurs. Her er det fokus på vann og drukning og det trengs alltid.

Skrevet

Da måtte det vært tilpasset opplæring… ingen vits å lære noe som i praksis ikke kan redde liv! 

Det er sjeldent jeg blir ufin her, men herregud, er du komplett idiot? Selvfølgelig kan man lære førstehjelp selv om man kanskje ikke vil klare å mestre alt. Til og med små barn har vært med på å redde liv fordi de har klart å ringe nødnummeret, snu en person som har vært nær ved å kveles av oppkast osv. En 8.klassing kan være liten og spinkel eller stor og sterk, men uansett størrelse kan de gjør NOE så lenge de bare har fått opplæring. Får man en nydruknet person opp av vannet og hjelpen er langt unna, kan man egentlig ikke gjøre noe feil så lenge man prøver å gjøre det man klarer. Det handler gjerne om å opprettholde noen prosent med sirkulasjon til ambulansen kommer, og det kan være akkurat nok til å skille mellom liv og død. Uansett skal man aldri undervurdere de enorme kreftene man kan få i en krisesituasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da måtte det vært tilpasset opplæring… ingen vits å lære noe som i praksis ikke kan redde liv! 

De skal lære hvordan redde seg selv og andre i vann. Hvordan kan det være feil bruk av tid?

Skrevet

Ja nå ble du såpass ufin at jeg ikke klarer og ta deg seriøst. Har du helsefaglig bakgrunn siden du er bastant i ditt svar i hvordan  det eventuelt vil fungere i en rasjonell situasjon? Jeg tror ikke det. Og nei jeg langt i fra en idiot men jeg har vært i et par kritiske situasjoner så jeg VET GODT hvor viktig det er og at det gjøres riktig !!!!! Ellers kan du ta deg en bolle. Nå fikk jeg et annet inntrykk av deg! 

Synes du det er et argument for IKKE å undervise i livredning ?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Her er det satt opp på 8 trinn. For min del kunne det gjerne vært før. Vi bor ved kysten og vi har altfor mange drukningsulykker i Norge så slike tiltak er meget velkomne .

Nå er det vel foreldrene som skal lære barna å svømme. Man kan ikke overlate slike viktige ting til skolen. Litt ansvar for egne barn må man ha, og bor man ved kysten venter man ikke til 8 kl med å lære dem førstehjelp og livredning! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det vel foreldrene som skal lære barna å svømme. Man kan ikke overlate slike viktige ting til skolen. Litt ansvar for egne barn må man ha, og bor man ved kysten venter man ikke til 8 kl med å lære dem førstehjelp og livredning! 

Det er kanskje ikke like vanlig å praktisere livredning i vann med familien? Å svømme som i å bade er ikke det samme som om å vite hva man skal gjøre i en ulykke eller i en akutt situasjon . Poenget var uansett om det burde være obligatorisk eller ikke . 

Skrevet

Det bør være obligatorisk som en del av undervisning. Mye som bør det, alt fra hvordan du fyller ut skattemelding til førstehjelp. Alt som er en forventet kunnskap for å være en deltakende samfunnsborger, rett og slett. Førstehjelp er ganske prekært når man havner i en situasjon. 

Anonymkode: 77e2c...237

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig i at de burde lære det, men det er et men her. Tror du barn i den alderen klarer å gi hjerte lunge kompresjoner? Det er så vidt et voksent menneske klarer det alene. Det er kjempe tungt. 

Ja barn klarer faktisk å utføre hjertekompresjoner. Når man er full av adrenalin klarer man mye mer enn vanlig og hovedsaken er å gjøre noe! Dessuten handler ikke livredning lun om HLR men også det å tenke på egen sikkerhet om man bidrar i en livstruende situasjon

Anonymkode: c62ed...076

Skrevet

Livredning og førstehjelp er utrolig viktige ting man bør kunne fra ung alder. 

Jeg er autorisert for uteskolesvømming og brenner veldig for det. Det å øve seg i kaldt vann kan faktisk redde barnet ditt på sikt. De får trene på å falle uti både med badedrakt og med klær for å kjenne på hvor tungt det er . De får kjennslap til hvordan man kler av seg hurtig i vannet slik at man lettere kan svømme inn til land. I tillegg legger slike opplegg opp til at man lærer å ivareta egen sikkerhet om man skal redde noen. Det siste man ønsker er flere forulykkede... 

Anbefaler faktisk alle å gjennomføre slike kurs uansett alder og jeg applauderer skoler som gjennomfører dette i kaldt vann. Ungene tar faktisk ikke skade av det, men det kan bidra til å redde ungen din eller andre i en reell situasjon

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dersom du bor med kysten så burde du hatt en egen opplæring angående førstehjelp, da slike situasjoner kan oppstår når som helst og hvor som helst. Alle foreldre burde ha opplæring i det f.eks dersom barnet setter noe i halsen. Det er forskjell på hva du gjør det barnet er spedbarn og når du har en 10-11 åring. Men dette vet du sikkert? 

Begge har gått på kurs når de var mindre. Poenget er at alle ikke har gjort det og at det da er fint at de lærer på skolen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jøss….. joda med adrenalin gjør mye men du står vel ikke her å sier at et barn klarer 30 alene? Det må jeg i såfall si er veldig importerende. La oss si personen veier 60 kg og den som redder veier 33. Jeg skal ikke si noe mer enn det jeg men det skal godt gjøres alene. 

Det er da få, om noen, 8.klassinger som veier 33 kg. Hvor små tror du egentlig 13-åringer er? Min som skal opp i 8.klasse er en av de minste i klassen sin med sine 158 cm og 45 kg. Storebroren var 175 cm og 60 kg på samme alder. Min på 13 år var med på førstehjelpskurs og klarte helt fint å ta hjertekompresjoner. Hun klarte ikke like hardt og mange som en voksen, men de på kurset var klare på at alt er bedre enn ingenting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jøss….. joda med adrenalin gjør mye men du står vel ikke her å sier at et barn klarer 30 alene? Det må jeg i såfall si er veldig importerende. La oss si personen veier 60 kg og den som redder veier 33. Jeg skal ikke si noe mer enn det jeg men det skal godt gjøres alene. 

Ja de klarer faktisk det😉 ikke undervurder barn

Skrevet

Her har de dette i svømmebasseng, men det er pga at de har ansatt en i kommunen til å ha ett halvt år med svømmeopplæring med førstehjelp for alle skoler. Dette er utenom den obligatoriske svømmeopplæringen alle skal ha, så de lærer mye mer enn de fleste barn her i landet gjør. Ungene kom så glade hjem engang hver, for da hadde det vært brennmenn i dykkerutstyr med de. Da skulle de redde opp ett voksen menneske som lå på bunnen. Så da fikk de låne dykkere fra brannvakta til å være redningsdukke og to ekstra i vannet som hjalp til med luft og veiledning for de som syns dette var skummelt. Begge to sa at de da skjønte hvorfor de ikke fikk lov å være på stranda alene, for dette var vanskelig. 

Selv om jeg har barn som begge kunne svømme før de startet på skolen er jeg veldig glad for at kommunen her har prioritert det så mye som de gjør. Skolene har heller ikke noen lærere som står for dette, det er det kommunen som gjør med utdannede i dette. Tror det er nesten tre år på barneskolen de har og ett år for de som ønsker eller trenger mer. Ungdomskolen har bare ett år med lærere som alle andre. 

Jeg er nok litt i overkant engasjert i at ungene mine skal ha opplevd litt, så mine unger har blitt dumpet i havet mange ganger. De har testet ut ulike redningsvester med og uten klær, for de må vite hva som skal brukes til hva. Nytter ikke med seilervest når det er mye sjø, kaldt i vannet og de har mye klær på seg. Hver sommer når de er skikkelig ruskevær på hytta hopper de i havet med vester på, for de syns det både er gøy og de syns det er gøy når de får litt mer kontroll for hvert år. Jeg gjorde akkurat det samme når jeg var liten, så vet det både er gøy, litt skummelt og veldig lærerikt. 

Anonymkode: 4264d...c03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...