Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Pride handler i utgangspunktet om skeiv kjærlighet. Det var et opprør mot politiet i NY som trakasserte de homofile som var på en bar. Jeg synes pride er viktig og er mine barn homofile så har jeg ingen problemer med det. Min bror er homofil og vi diskuterte pride. Han synes pride har «blitt kuppet av skrullene» (hans ord) han synes det er blitt et freakshow av dimensjoner. Selvom han synes pride er viktig så klarer han ikke lengre å identifisere seg med pride. Har aldri tenkt over det slik, men når han sier det så ser jeg helt klart poenget hans. Burde pride få være urørt? Burde pride fortsatt handle om skeiv kjærlighet? Jeg kjenner jeg er litt enig med han etter å ha blitt gjort oppmerksom på det. Pride i Oslo er jo et show, det er god stemning og fest. Jeg synes dog det har blitt mer og mer sexualisert de siste 15 årene. Min bror sluttet å delta for ca ti år siden og da har liksom ikke jeg deltatt så mye heller. Hva tenker dere? Har Pride blitt stjålet av andre grupper som heller burde hatt egen markering. Kom med dine argumenter. Anonymkode: 64b43...b55
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Syns det er helt greit med Pride altså. Er det noe Norge også trenger så er det litt "freakshow". Det har ikke vi trauste introverte og beskjedne mennesker vondt av! Dessuten rommer Pride mange, og selv om vi er i 2022, så trengs det virkelig. Det mange er mot det, og på langt mer usaklige grunner enn deg og broren din! Alle trenger ikke like det, eller delta i markeringen, men vi må aksepterer den og skjønne historien bak, så vi skjønner hvorfor. Anonymkode: b90e1...de0
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Jeg synes også at det har blitt mer seksualisert. Skeiv kjærlighet handler jo ikke først og fremst om sex, men om følelser, hengivenhet og aksept. Sexbiten har for stor plass i det hele. Anonymkode: b3d29...bab
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Jeg har inntrykk av at det er helt omvendt. Pride favner alle mennesker nå, men var mer karneval tidligere. Det er minst like mye show og drama i 17.mai-toget i Bergen som i Pride-paraden. Jeg vet ikke om jeg er like enig med FRI i alt de står for, men de har vært utrolig viktige likevel. Jeg ser fram mot den dagen vi ikke lenger trenger Pride. Men foreløpig er det helt nødvendig. Anonymkode: 60c9e...e7f
*Miss Marple* Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 Pride handler vel fortsatt om skeiv kjærlighet bare i enda mer utvidet form. Alle kan ikke identifisere seg med alt og jeg tror (dessverre) at Pride kommer til å være viktig i mange år enda 🌈 Jeg er likevel enig i at det kan bli litt mye fokus på sex i paradene, skeiv kjærlighet er jo også mye mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har inntrykk av at det er helt omvendt. Pride favner alle mennesker nå, men var mer karneval tidligere. Det er minst like mye show og drama i 17.mai-toget i Bergen som i Pride-paraden. Jeg vet ikke om jeg er like enig med FRI i alt de står for, men de har vært utrolig viktige likevel. Jeg ser fram mot den dagen vi ikke lenger trenger Pride. Men foreløpig er det helt nødvendig. Anonymkode: 60c9e...e7f Jobben er viktig og de gjør en fantastisk jobb. Jeg deltok mye på feiring tidligere. Og forskjellen nå og da er at det er mer sexuslisert. Kan ikke huske jeg så kvinner med strap-on med en diger dildo i tidligere. Nå skjer det. Nakenhet, jokking, slikke på dildo osv. selvsagt er de i mindretall men det er blitt slik at jeg ikke synes det er greit ungene ser slikt. Anonymkode: 64b43...b55
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Jeg syns det har tatt helt av. Jeg har ingenting mot homofile og skulle mine barn være det er det selvfølgelig helt greit. Jeg tror at ved å gjøre så mye ut av det så vil det være mange som syns de har tatt helt av. Hvorfor skal de ha en hel uke? Det henges opp pride flagg i barnehagen osv. Jeg har aldri tenkt noe over homofile, folk må være akkurat som de vil, men det har blitt et freakshow som er veldig seksualisert, da mister jeg litt sansen altså. Anonymkode: c978f...dc5
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Gruer meg til Pride. Det er så mye sinne. Påtrengende, støyende og demonstrerende. Slitsomt å forholde seg til. Anonymkode: 30aea...854
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Gruer meg til Pride. Det er så mye sinne. Påtrengende, støyende og demonstrerende. Slitsomt å forholde seg til. Anonymkode: 30aea...854 Men trenger du å forholde deg så veldig til det da? Det må vel være verdens letteste ting å unngå. Ikke gå i, eller ser på, Prideparade. Sånn, problem unngått. Anonymkode: a8d86...5fe
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det har tatt helt av. Jeg har ingenting mot homofile og skulle mine barn være det er det selvfølgelig helt greit. Jeg tror at ved å gjøre så mye ut av det så vil det være mange som syns de har tatt helt av. Hvorfor skal de ha en hel uke? Det henges opp pride flagg i barnehagen osv. Jeg har aldri tenkt noe over homofile, folk må være akkurat som de vil, men det har blitt et freakshow som er veldig seksualisert, da mister jeg litt sansen altså. Anonymkode: c978f...dc5 Feire en uke er ok. Flagg er ok. Mine barn er opptatt av retten til å elske den man vil og være den man vil. Jeg er enig. Samtidig så er oppførselen til endel i paraden noe som ikke hører til i det offentlige rom. Å gjøre sexusliserte bevegelser, simulere å suge eller ha samleie er ikke ok. Ikke i en parade en gang. Å miste alle hemninger bare fordi det er en parade? Gå med dameklær, skinn, glitter og tiara. Ha det gøy, lag show og gjør det til fest. Smakløs opptreden kan de spare til senere. Jeg skjønner det er protest og for å provosere, samtidig så tenker jeg man er litt dum. Homofile er normale mennesker som ønsker like rettigheter. Anonymkode: 64b43...b55
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men trenger du å forholde deg så veldig til det da? Det må vel være verdens letteste ting å unngå. Ikke gå i, eller ser på, Prideparade. Sånn, problem unngått. Anonymkode: a8d86...5fe Jeg skrev påtrengende. Det er ikke den letteste ting å unngå. Anonymkode: 30aea...854
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men trenger du å forholde deg så veldig til det da? Det må vel være verdens letteste ting å unngå. Ikke gå i, eller ser på, Prideparade. Sånn, problem unngått. Anonymkode: a8d86...5fe Vi bor i byen så vanskelig å unngå for oss. Ungene ser ikke toget men de har nå sett en og annen passere forbi når vi gjør våre ting. Mamma, hvorfor ser vi hele rumpa hans. Å se en rumpe er greit altså, men det viser jo hvor hemningsløst det er blitt. Og tjener det da saken? Anonymkode: 64b43...b55
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 Jepp! Mine homofile venner nekter å delta på det. De synes det er litt for mye take-off Anonymkode: a1d95...3ea
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 De eneste som lar seg skremme av frigjøringen er de homofobe. At homofobe reagerer viser jo bare at vi fortsatt trenger regnebuekjærlighetstoget, pride. Anonymkode: 50785...a9e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 Det er nok litt delt. For pride er viktig, regnbueflagg er helt ok, men det har tatt litt av. Jeg kjenner flere skeive som ikke ønsker å delta, for de vil ikke være del av et "freak-show", de vil bare bli akseptert og sett på som normale. De ønsker at deres kjærlighet skal bli sett på som normal, som en variant av mennesket liksom, ikke noe freak eller spesielt. Det må kanskje litt freak til for å få aksept for de "normale" homofile, jeg vet ikke. Men det er nok ikke så lett. Nå er det trendy å være skeiv, i klassen til 6.klassingen min har 5 stykker stått frem som skeive. Det er kult, regnbueflagg og hurra liksom. Jeg tenker at selv om noen vet ganske tidlig at de er skeive, er det ikke så uvanlig for en 11-12 åring å være litt forelsket i bestevenninnen sin heller, helt uten å bli lesbisk som voksen... Men det er kanskje bare en fase vi må gjennom, en prosess mot aksept. Anonymkode: 6eb35...dd4
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 Blåderek skrev (5 minutter siden): Støtter homofile og trans som menneskerettigheter. LHBT(LGBT) Bryr jeg meg ikke om. Du kan ikke stemme i den klubben Hva i alle dager er det du fjaser om? Anonymkode: e8482...b8d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Pride viser bare frem mangfold. Det har med identitet, ikke sex, å gjøre. Anonymkode: 50785...a9e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Pride viser bare frem mangfold. Det har med identitet, ikke sex, å gjøre. Anonymkode: 50785...a9e Du er vel ironisk nå? Disse bildene spiller jo utelukkende på sex. Helt ærlig, har ikke dette noe å gjøre i det offentlige rom. Anonymkode: f72ff...9e0
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #19 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Du er vel ironisk nå? Disse bildene spiller jo utelukkende på sex. Helt ærlig, har ikke dette noe å gjøre i det offentlige rom. Anonymkode: f72ff...9e0 Nei. Dette spiller på identitet. Hva eller hvem man føler seg som. Det må man absolutt få dele offentlig. Anonymkode: 50785...a9e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 4.6.2022 den 11.12): De eneste som lar seg skremme av frigjøringen er de homofobe. At homofobe reagerer viser jo bare at vi fortsatt trenger regnebuekjærlighetstoget, pride. Anonymkode: 50785...a9e Dette er på siden av diskusjonen og en overforenkling. Som du leser i tråden, er det mange skeive som synes Pride er for mye. Det skal skyldes så mangt, men en av grunnene kan være at noen av oss bare ønsker å bli behandlet som alle andre og ikke ha fokus på legning. Jeg har ikke noe behov for å feiret spesielt en måned i året. På jobben går alle med adgangskortet i regnbuebånd rundt halsen og synes det er så flott med Pride. Jeg klarer det ikke. For dem er det en viktig verdi, noe de støtter, men de kan ta av seg båndet når de vil. Det kan ikke jeg. Men samtidig er det viktig, fordi det betyr at hvis en 14-åring lurer på hvorfor han ikke blir forelsket i jenter som de andre, så har han et språk for hva han føler. Han vet at det finnes noe annet enn å være streit, og at det et ok. Det er veldig bra. Og internasjonalt er det selvsagt hyperrelevant. Anonymkode: 03e12...74e
Luksusdyret Skrevet 11. juni 2022 #21 Skrevet 11. juni 2022 Min homofile kompis nekter å delta i paraden. Han ønsker at hans seksualitet skal være noe normalt, som andre ikke legger merke til (slik tilfellet er for heterofile), og ønsker ikke å bli vist frem som sirkusdyr.
prekæs Skrevet 11. juni 2022 #22 Skrevet 11. juni 2022 Når seksualitet blir dratt ut i offentligheten, kjenner jeg det butter litt i mot. Mener det er en privatsak. Jeg forstår veldig godt behovet for å normalisere en legning, men tror at utagerende oppførsel rundt legning, fort kan føre til fordommer, uavhengig om man er homofil eller ikke.
the amazing spidermamma Skrevet 11. juni 2022 #23 Skrevet 11. juni 2022 Det er jo noen som drar det veldig langt med tanke på påkledning, men de jeg kjenner som er homofile/lesbiske gleder seg til pride og ser på det som en feiring av at de kan få være seg selv, noe som fortsatt ikke er en selvfølge.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. juni 2022 #24 Skrevet 11. juni 2022 Ja, det synes jeg. Jeg ser behovet for markeringen, men det har blitt dratt så langt at det skaper større avstand enn aksept. Barn bør skjermes for mye av det som skjer i paraden, og det er egentlig det motsatte av hvordan det burde være.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #25 Skrevet 11. juni 2022 Mine homofile venner i Oslo, som i årevis så på dagen for pride-paraden som et av årets viktigste høydepunkter, de er ikke med lenger. De sier de føler det er blitt et fesjå, et freakshow, noe de ikke kan eller vil identifisere seg med lenger. Dette er personer som stod frem som homofil lenge før det var akseptert, og som selv har kjempet for homofiles rett til å elske den de vil. De sier også at de i altfor mange år ble sett på som utskudd, og nå som de følte de kunne leve normale liv, så nekter de å bli gjort til eller gjøre seg til rarieteter igjen. Bildene over har med fetisj å gjøre, lite med homofiles rettigheter å gjøre. Anonymkode: f7271...af8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå