Gå til innhold

Er jeg er dårlig mamma når jeg lar 17,5 åringen drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Helt innafor! Vi sier til  16,5 åringen vår at det er 3 cider i kjøleskapet vi kan ha glemt??  Alternativet er at hun drikker sprit slik som vennene. Var 14 år selv når jeg begynte å drikke.

Anonymkode: d276b...4fd

I hvilke miljøer er det barna deres vanker, og hvorfor får de lov til det? 

Anonymkode: ef287...f02

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var mange hvis! 

hva hvis hun får øvelseskjøre med meg og kjører seg ihjel? Hva hvis hun får en ny sykkel av meg og blir påkjørt. 

HVA er forskjellen på 17 og 18 år i de tilfellene du nevner?? Hva om jeg på hennes 20 års dag kjøper en cava til henne som hun drikker (i tillegg til alt annet selvsagt) og hun dør som følge av det? Hva om champagnen jeg fikk av min mor gjør at jeg bikker over og havner i en alvorlig situasjon? 

det er ikke litervis med cider. Det er heller ikke litervis med sprit. Hun drikker seg aldri fra sans og samling. Hun kommer hjem i tide. Hun er pliktoppfyllende og følger opp skole og jobb. Det høres jaggu ut som jeg sørger for flatfyll hver eneste helg 

Anonymkode: 066f3...c07

Forskjellen er at ditt valg er ulovlig og straffbart og skadelig for henne. I tillegg til at du med viten og vilje forer henne med to liter cider, selv når du vet at hun i tillegg skal drikke sprit. Det er ALTFOR mye sprit for en ung jente!

Du bør virkelig lese deg opp på hva dette gjør med hjernen hennes, og så ta en ordentlig prat med henne.

Du forer henne med seks alkoholenheter når du vet hun drikker flere i tillegg i form av sprit - det er uforsvarlig! I tillegg til ulovlig.

Men du kan jo stikke hodet i sanden og late som ingenting og håpe det går bra videre også, for det kan du ikke ta for gitt. Spesielt ikke hvis hun skal studere og så ung har vent seg til så store mengder alkohol uten at hun er veldig påvirket. Bare det i seg selv burde vært et stort varsko for deg, det at en 17-åring allerede har så stor toleransegrense for alkohol.

Anonymkode: aedf1...528

Skrevet

Nei, du er ikke er dårlig mamma. Jeg skjønner greia med at du kjøper i stedet for venner, for cider kjøper hun uansett. Ingen går rett på sprit/drinker, man starter med cider, rusbrus eller øl. 

Du sørger for at det er en trygg havn hjemme, det er det aller viktigste og beste du kan gjøre. Og håpe på at oppdragelsen du har gitt er god nok til at ungdommen ikke tar altfor farlige valg (sørger for å være med venninner, ikke blir med fremmede gutter på nach ol.)

Mine foreldre var så dårlige at de ikke straffet oss for å ta av hjemmebrenten 😅 Dette var på den tiden det florerte med dårlig sprit og alle drakk hjemmebrent eller smuglersprit, så da var det bedre at vi tok det de brygget selv. Vi var ikke gamle nok til å drikke sprit, men det var alltid trygt å komme hjem. 

Fetteren min hadde et rusproblem. Én gang han kom skikkelig rusa hjem, møtte tante han i døra og det eneste hun sa, var: "jeg er glad i deg, gutten min." Hadde han ikke turt å komme hjem, hadde han kanskje aldri klart seg og blitt den flotte mannen han er i dag. 

Anonymkode: 7a684...998

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I hvilke miljøer er det barna deres vanker, og hvorfor får de lov til det? 

Helt vanlig frisk ungdom som oppfører seg som 90% som alle på hennes alder. Har gode skikkelige venner som kommer fra gode hjem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Helt vanlig frisk ungdom som oppfører seg som 90% som alle på hennes alder. Har gode skikkelige venner som kommer fra gode hjem.

Ungdommer fra gode hjem drikker ikke sprit som 16-åringer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Neivel? Det gjorde jeg og omtrent alle vennene mine. Samtlige kommer fra høyt utdannede middelklassehjem, med tilstedeværende og engasjerte foreldre. 

Anonymkode: 7fc5d...baa

Skrevet

Jo absolutt! Det er høyt utdannede foreldre med gode jobber som har disse ungdommene . De har fine dyre hus,flere biler og to av familiene jeg vet om har to hytter hver.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jo absolutt! Det er høyt utdannede foreldre med gode jobber som har disse ungdommene . De har fine dyre hus,flere biler og to av familiene jeg vet om har to hytter hver.

Det at man har masse penger betyr ikke at man har et godt hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Å joda, det gjør en del av de definitivt. Jeg har hentet noen av de selv. 

Anonymkode: a4362...476

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ingenting av det du ramser opp her er vel synonymt med et godt hjem?

Anonymkode: 37a6f...39e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting av det du ramser opp her er vel synonymt med et godt hjem?

Nettopp. Høyt utdannet forelder kan både være voldelig og avhengig av alkohol eller narkotika. Og rike mennesker kan være syke i hodet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Høyt utdannet forelder kan både være voldelig og avhengig av alkohol eller narkotika. Og rike mennesker kan være syke i hodet. 

Rike og høyt utdannede mennesker er like forskjellige som alle andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Rike og høyt utdannede mennesker er like forskjellige som alle andre. 

Det er nettopp det jeg mener. Man kan ikke automatisk konkludere at alle rike mennesker har et godt hjem for barna sine. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Forskjellen er at ditt valg er ulovlig og straffbart og skadelig for henne. I tillegg til at du med viten og vilje forer henne med to liter cider, selv når du vet at hun i tillegg skal drikke sprit. Det er ALTFOR mye sprit for en ung jente!

Du bør virkelig lese deg opp på hva dette gjør med hjernen hennes, og så ta en ordentlig prat med henne.

Du forer henne med seks alkoholenheter når du vet hun drikker flere i tillegg i form av sprit - det er uforsvarlig! I tillegg til ulovlig.

Men du kan jo stikke hodet i sanden og late som ingenting og håpe det går bra videre også, for det kan du ikke ta for gitt. Spesielt ikke hvis hun skal studere og så ung har vent seg til så store mengder alkohol uten at hun er veldig påvirket. Bare det i seg selv burde vært et stort varsko for deg, det at en 17-åring allerede har så stor toleransegrense for alkohol.

Fascinere de hvor forutinntatt det går an å være. 
for det første, det er ikke TO liter cider, som du påpeker flere ganger. For det andre, det er heller ikke litervis med sprit. Det er kanskje 2 drinker! Sprit a 20% alkohol. Ikke 40. Ikke 60. 20! Og siden hun har drukket 2 ganger i år er det jo helt hårreisende! To ganger på 6 mnd! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fascinere de hvor forutinntatt det går an å være. 
for det første, det er ikke TO liter cider, som du påpeker flere ganger. For det andre, det er heller ikke litervis med sprit. Det er kanskje 2 drinker! Sprit a 20% alkohol. Ikke 40. Ikke 60. 20! Og siden hun har drukket 2 ganger i år er det jo helt hårreisende! To ganger på 6 mnd! 

Hvordan blir 4 x 0,5 l ikke to liter? Er det nå du skal komme med at det er 0,33 bokser? 

Det er at du langer for ditt eget barn mam reagerer mest på. Det er skikkelig dårlig foreldreskap. 

Skrevet

Jeg vil ikke dømme deg som en dårlig mor kun på grunn av dette, kanskje er du en flott mor på alle andre områder. Men jeg synes du gjør en ganske stor feil i å både la henne drikke og å kjøpe alkohol til henne før hun er myndig. Det er noe med å være et godt eksempel, lære å forholde seg til regler, ansvaret dersom noe skjer i en rus du har tillatt/kjøpt til henne, overfor andre foreldre som holder på aldersgrensen for sine barn. At man ikke nødvendigvis klarer å hindre dem i å drikke uansett er nå en ting, men å hjelpe dem å få det i seg er noe annet.

Anonymkode: 6adc6...5be

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan blir 4 x 0,5 l ikke to liter? Er det nå du skal komme med at det er 0,33 bokser? 

Det er at du langer for ditt eget barn mam reagerer mest på. Det er skikkelig dårlig foreldreskap. 

«Er det nå du skal….» altså hvordan er det du snakker til andre!? Uten at jeg trenger å forsvare eller forklare noenting så er der 2,75 dl i breezer, som er det hun drikker. Det skulle vel bli i overkant av én liter. Fordelt på 5-6 timer, pluss 2, maks 3 drinker med 20 prosent alkohol. 
det er ikke det at jeg langer du reagerer mest på. Du er i god DIB-stil opptatt av å fortelle meg hvor mye hun drikker, hvor ofte, og hvor mye hun lyver. Ting du ikke har noen forutsetning for å vite noe som helst om. 
jeg langer muligens alkohol til barnet mitt (vet du egentlig når hun fyller 18?) men jeg lærer de hvertfall å aldri tro ting om andre de ikke vet 

Skrevet

«Er det nå du skal….» altså hvordan er det du snakker til andre!? Uten at jeg trenger å forsvare eller forklare noenting så er der 2,75 dl i breezer, som er det hun drikker. Det skulle vel bli i overkant av én liter. Fordelt på 5-6 timer, pluss 2, maks 3 drinker med 20 prosent alkohol. 
det er ikke det at jeg langer du reagerer mest på. Du er i god DIB-stil opptatt av å fortelle meg hvor mye hun drikker, hvor ofte, og hvor mye hun lyver. Ting du ikke har noen forutsetning for å vite noe som helst om. 
jeg langer muligens alkohol til barnet mitt (vet du egentlig når hun fyller 18?) men jeg lærer de hvertfall å aldri tro ting om andre de ikke vet 

Drikker hun dette på fem timer vil hun en halvtime etter hun har sluttet å drikke sannsynligvis ha en promille på mellom 1,2 og 1,6 (da er vekt på 65 kg beregnet, veier hun mindre blir promillen høyere).

Her er hva ulik promille gjør med folk:

• 0,8 : Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydelig alkohol av deg.
  • 1,0 : Du snakker utydelig. Har problemer med å gå rett. Dårligere muskelkontroll. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen er svekket, du blir lett trøtt. Får problemer med å kontrollere følelser.
  • 1,5 : Du rangler når du går. Kan lett få følelsesutbrudd. Du kan bli aggressiv og begynne å gråte. Mange spyr. Du får sløret tale.

https://www.ung.no/rusmidler/alkohol/718_Promille_-_hvor_full_blir_du.html

I det minste innrømmer du her at du langer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Drikker hun dette på fem timer vil hun en halvtime etter hun har sluttet å drikke sannsynligvis ha en promille på mellom 1,2 og 1,6 (da er vekt på 65 kg beregnet, veier hun mindre blir promillen høyere).

Her er hva ulik promille gjør med folk:

• 0,8 : Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydelig alkohol av deg.
  • 1,0 : Du snakker utydelig. Har problemer med å gå rett. Dårligere muskelkontroll. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen er svekket, du blir lett trøtt. Får problemer med å kontrollere følelser.
  • 1,5 : Du rangler når du går. Kan lett få følelsesutbrudd. Du kan bli aggressiv og begynne å gråte. Mange spyr. Du får sløret tale.

https://www.ung.no/rusmidler/alkohol/718_Promille_-_hvor_full_blir_du.html

I det minste innrømmer du her at du langer.

Vet ikke hvor du har regnet eller om du tar det fra eget hode, men med det inntaket fra feks 18-23 vil promillen på det høyeste være 0.4

Jeg har jo hele tiden sagt at hun får av meg? Jeg har vel aldri nektet for det?? «I det minste innrømmer du…» høres jo ut som at jeg har nektet? 

Skrevet

Breezer trodde jeg gikk under rusbrus og ikke cider. Men egentlig er det ikke mengden som er avgjørende, selv om man jo helst bør unngå å alkoholforgifte barna sine, men prinsippet i at man lærer barna at det er greit å tilpasse loven etter eget forgodtbefinnende. Og jeg har aldri sagt at datteren din lyver mye for deg? Hvorfor lyver DU? Det jeg sa er at man er ganske bra naiv om man tror at tenåringen er helt åpen med sin mor. Det vil jeg påstå at knapt skjer. Og det er sunt, mor skal være en omsorgsperson og ikke en venninne. 

Jeg vet ikke når hun blir 18, men det er også irrelevant. Du har kjøpt alkohol til henne minst to ganger de siste 6 mnd, og da har hun i hvert fall vært langt unna myndighetsalder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Breezer trodde jeg gikk under rusbrus og ikke cider. Men egentlig er det ikke mengden som er avgjørende, selv om man jo helst bør unngå å alkoholforgifte barna sine, men prinsippet i at man lærer barna at det er greit å tilpasse loven etter eget forgodtbefinnende. Og jeg har aldri sagt at datteren din lyver mye for deg? Hvorfor lyver DU? Det jeg sa er at man er ganske bra naiv om man tror at tenåringen er helt åpen med sin mor. Det vil jeg påstå at knapt skjer. Og det er sunt, mor skal være en omsorgsperson og ikke en venninne. 

Jeg vet ikke når hun blir 18, men det er også irrelevant. Du har kjøpt alkohol til henne minst to ganger de siste 6 mnd, og da har hun i hvert fall vært langt unna myndighetsalder. 

Breezer, cider, rusbrus. For meg går det under det samme. Jeg kaller ingenting for rusbrus. 
ja, det har jeg gjort. Og det står jeg for. Jeg vet at hun drikker andre ting i tillegg. Det er bedre at jeg vet enn at jeg skal bli ført bak lyset og hun ender opp kanakkas i en eller annen grøftekant og ikke tør ringe meg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Breezer, cider, rusbrus. For meg går det under det samme. Jeg kaller ingenting for rusbrus. 
ja, det har jeg gjort. Og det står jeg for. Jeg vet at hun drikker andre ting i tillegg. Det er bedre at jeg vet enn at jeg skal bli ført bak lyset og hun ender opp kanakkas i en eller annen grøftekant og ikke tør ringe meg 

Selv om det for deg går under det smme, så kan du ikke tenke at alle andre er tankelesere og burde vite at du tenker det.

Anonymkode: e2d51...f30

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er slett ikke det samme og du kan ikke forvente at andre skal skjønne at du egentlig mener noe helt annet når du skriver cider. 

Hvorfor forhindrer det at du kjøper rusbrus til henne at hun blir kanakkas når du vet at hun blander med andre ting? Hvorfor er det viktig for deg å forsyne en mindreårig med alkohol? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Selv om det for deg går under det smme, så kan du ikke tenke at alle andre er tankelesere og burde vite at du tenker det.

Anonymkode: e2d51...f30

Hva er forskjellen da? Cider og breezer har jo samme prosent

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er slett ikke det samme og du kan ikke forvente at andre skal skjønne at du egentlig mener noe helt annet når du skriver cider. 

Hvorfor forhindrer det at du kjøper rusbrus til henne at hun blir kanakkas når du vet at hun blander med andre ting? Hvorfor er det viktig for deg å forsyne en mindreårig med alkohol? 

Nei da må du fortelle meg forskjellen for sist jeg sjekka har det samme alkoholprosent. 

Det er ikke viktig for meg, men det er en kamp jeg har bestemt meg for å ikke ta. Det at hun får av meg er ikke ensbetydende med at hun får lov å bryte alt av lover og regler likevel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...