Gå til innhold

Er jeg er dårlig mamma når jeg lar 17,5 åringen drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det gjør det ikke lovlig.

Anonymkode: e2d51...f30

Nei. Men alkoholloven gjelder i hovedsak forhandlere eller «langere». At foreldre lar en snart 18-åring få en øl hjemme er ikke straffbart. Å kjøre bil uten førerkort er ikke lov- punktum. Det finnes ikke skjønn der.

Anonymkode: c966c...1b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Men alkoholloven gjelder i hovedsak forhandlere eller «langere». At foreldre lar en snart 18-åring få en øl hjemme er ikke straffbart. Å kjøre bil uten førerkort er ikke lov- punktum. Det finnes ikke skjønn der.

Du får bare fortsette å lage dine egne personlige definisjoner av lover.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Bedre om du linker til en artikkel som er gratis å lese

Overskriften sier det du mente aldri har skjedd.

Her er en hvor du kan lese litt mer: https://nye-troms.no/nyheter/botelagt-for-a-ha-kjopt-alkohol-til-mindrearig-datter/19.19004

I motsetning til hva du mener så står foreldre ikke over loven. Det er like straffbart for foreldre å kjøpe alkohol til mindreårige som det er for andre å gjøre det.

Hvorfor tror du at du vet bedre enn loven? Hvorfor tror du at du står over loven?

Anonymkode: aedf1...528

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Overskriften sier det du mente aldri har skjedd.

Her er en hvor du kan lese litt mer: https://nye-troms.no/nyheter/botelagt-for-a-ha-kjopt-alkohol-til-mindrearig-datter/19.19004

I motsetning til hva du mener så står foreldre ikke over loven. Det er like straffbart for foreldre å kjøpe alkohol til mindreårige som det er for andre å gjøre det.

Hvorfor tror du at du vet bedre enn loven? Hvorfor tror du at du står over loven?

Jeg presiserte også alder på barnet. Det sier ikke artikkelen noe om

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg kjøper alkohol til henne også..

Anonymkode: 365d2...840

Ja, selvfølgelig er du det. Du er en udugelig mor som ikke vet å sette grenser. 

Anonymkode: 9b01f...911

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Du får bare fortsette å lage dine egne personlige definisjoner av lover.

I likhet med de som synes det er innafor å kjøre litt for fort så lenge barna ikke ser det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg presiserte også alder på barnet. Det sier ikke artikkelen noe om

En 17-åring er umyndig og mindreårig og under alder 18 år, som er minstealder iflg. loven.

Så, hvorfor mener du at du vet bedre enn loven og at loven ikke gjelder for foreldre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? Barn har ikke vindt av å vite at foreldrene av og til ikke er så perfekte

Jeg holder loven i de aller fleste situasjoner, det eneste jeg kan synde med er å kjøre litt over fartsgrensen. Det er jo ikke bra og noe jeg er åpen med barna om at jeg jobber med. Jeg råkjører aldri, men kan komme opp i 90 i 80 sonen osv. Å drikke alkohol og ha sex er en naturlig del av det å være voksen, like naturlig er det å skjerme barn for den delen av mor sitt liv.

Det virker som at du tror det er alt eller ingenting? Det er ikke slik livet fungerer og uansett hvordan du argumenterer så er det aldri greit, eller lovlig, å gi alkohol til mindreårige. 

Jeg registrerer forøvrig at det virker som du tror du diskuterer med meg i innlegg med andre anonymkoder også? 

Anonymkode: 37a6f...39e

Skrevet

Jeg kjøper cider til min snart 18 åring. Hun får venner til å kjøpe 20% sprit på polet (eller hva nå grensa er for de under 20 år). Hun har spurt meg om å kjøpe på polet, jeg sier nei. Hun får ikke polvarer av meg, men hun får 4 cider. Jeg er ikke så naiv at jeg tror hun kun drikker det, men jeg vet at hun drikker deg pluss sprit 20% på fest. 
Hun må dog betale alt selv og da er det ikke så ofte hun gidder. 

jeg er ikke en dårlig mor. Jeg tar valg basert på hvilket forhold jeg ønsker meg med mitt barn. Dette har medvirket til at hun forteller om absolutt alt, om hun har vært så potte fjern at hun ikke husker noe, eller om de bare har drukket litt og dansa. Hun ringer alltid hjem når hun sier hun skal, og hun vet at om hun ikke svarer når jeg ringer så kjører jeg dit hun er og henter henne. Så om hun er snydens utav milde hauger så kommer hun hjem. Alltid. Hadde jeg sagt «nei du får ikke lov å drikke» så hadde hun likevel gjort det, men skjult det. 

Anonymkode: 066f3...c07

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøper cider til min snart 18 åring. Hun får venner til å kjøpe 20% sprit på polet (eller hva nå grensa er for de under 20 år). Hun har spurt meg om å kjøpe på polet, jeg sier nei. Hun får ikke polvarer av meg, men hun får 4 cider. Jeg er ikke så naiv at jeg tror hun kun drikker det, men jeg vet at hun drikker deg pluss sprit 20% på fest. 

jeg er ikke en dårlig mor. Jeg tar valg basert på hvilket forhold jeg ønsker meg med mitt barn. Dette har medvirket til at hun forteller om absolutt alt, om hun har vært så potte fjern at hun ikke husker noe, eller om de bare har drukket litt og dansa. Hun ringer alltid hjem når hun sier hun skal, og hun vet at om hun ikke svarer når jeg ringer så kjører jeg dit hun er og henter henne. Så om hun er snydens utav milde hauger så kommer hun hjem. Alltid. Hadde jeg sagt «nei du får ikke lov å drikke» så hadde hun likevel gjort det, men skjult det. 

Fortsett å fortell deg selv at du ikke er en dårlig mor, du... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

I likhet med de som synes det er innafor å kjøre litt for fort så lenge barna ikke ser det?

Påstanden din blir ikke sann av at du pålegger meg meninger som jeg ikke har ytret.

Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe alkohol til mine mindreårige barn, men om hen som er født i desember velger å gå på fest og drikke alkohol det året hen og vennene blir 18 kommer jeg nok til å se mellom fingrene på det. 

Anonymkode: 642df...2b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Men hvorfor syns du det er viktig at hun har cider i tillegg til polvarene? Og jeg kan faktisk ikke tro at du tror på at hun forteller deg alt. Jeg var helt lik din datter da jeg var ung, jeg fortalte mamma akkurat nok til at hun trodde jeg var 100 % åpen, men jammen var det mye hun aldri fikk vite. 

Om du føler at du må kjøpe din datters åpenhet ved å være en ‘kul’ mamma så har du bommet totalt på oppdragelsen. Du er ikke hennes venninne, du skal være hennes trygge havn og en person med autoritet som hun respekterer og ser opp til. Så nei, du er ingen god mor i dette tilfelle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Men hvorfor syns du det er viktig at hun har cider i tillegg til polvarene? Og jeg kan faktisk ikke tro at du tror på at hun forteller deg alt. Jeg var helt lik din datter da jeg var ung, jeg fortalte mamma akkurat nok til at hun trodde jeg var 100 % åpen, men jammen var det mye hun aldri fikk vite. 

Om du føler at du må kjøpe din datters åpenhet ved å være en ‘kul’ mamma så har du bommet totalt på oppdragelsen. Du er ikke hennes venninne, du skal være hennes trygge havn og en person med autoritet som hun respekterer og ser opp til. Så nei, du er ingen god mor i dette tilfelle. 

Morsomt med fremmede folk som tilegner meg meninger og tanker jeg ikke har. 

Jeg velger å gjøre det på denne måten. Det funker for oss. Jeg er overhodet ikke noe _kul_ mamma. Jeg er den mammaen jeg ønsker å være, og den hun trenger at jeg er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg velger å gjøre det på denne måten. Det funker for oss. Jeg er overhodet ikke noe _kul_ mamma. Jeg er den mammaen jeg ønsker å være, og den hun trenger at jeg er. 

Og selvsagt får jeg ikke vite alt! Men jeg har oppdratt henne til å være ærlig, og fortelle meg ting jeg ikke blir glad for og. Fordi jeg blir mer sur og skuffa om hun velger å ikke gjøre det. Vi har hatt vært turn av opprør, og hun har på den harde måten erfart at jeg finner ut alt, uansett hvor mye hun måtte finne på å lyve. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fortsett å fortell deg selv at du ikke er en dårlig mor, du... 

Ja, jeg sover heldigvis godt om natta vel viten om at det jeg gjør er riktig for meg og mitt barn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Alt det er nå så, men jeg skjønner ikke logikken med å kjøpe cider til henne i tillegg til det andre hun drikker. Det er svært mye alkohol for en ung kropp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Alt det er nå så, men jeg skjønner ikke logikken med å kjøpe cider til henne i tillegg til det andre hun drikker. Det er svært mye alkohol for en ung kropp. 

Hun drikker ikke en flaske sprit i tillegg. Hun drikker cider og noen drinker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, det kan også få konsekvenser selvom personen du kjøper alkohol til snart er 18 år. Vet om eksempler på at elever som nettopp har fylt 18 har blitt tatt av politiet fordi de har kjøpt til noen som ikke har fylt 18 enda. De fikk dette på rullebladet sitt. 

Anonymkode: 3ce83...658

Nå skrev jeg tydelig at *foreldre ikke ville fått noen reaksjon av å kjøpe alkohol til barna som straks fyller 18 år. 

Anonymkode: 8be9b...c0c

Skrevet

Jeg kjøpte cider eller øl til min sønn da han var 17 år gammel. 

Jeg var fullstendig imot det, helt til vi sto midt i det selv. Jeg følger regler og normer, og jeg drikker så og si aldri selv.

Han har bursdag i november  alle vennene hans hadde fylt 18 og han fikk ikke kjøpt. Så ja - da kjøpte jeg til han. Mange kan si at de får tak i uansett og at de drikker det foreldrene kjøper i tillegg til det de selv får tak i. Men jeg kjørte og hentet alltid, og om han så drakk to øl i tillegg til det jeg kjøpte (som var 4 enheter) så merket i allefall ikke jeg noe til det. Det var aldri snakk om grisefylla.

Dårlig mor? Kanskje. Men angrer ikke nevneverdig.

Anonymkode: 7b174...42a

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Fire cider er seks alkoholenheter - og i tillegg drikker hun xx antall alkoholenheter med sprit.

Du - og hun - bør sammen sette dere inn i hva de mengdene med alkohol gjør med hjernen til en så ung person. Det er mulig hun slipper unna ulykker og voldtekt eller å gjøre kriminelle ting selv. Men hun er ikke immun mot de skadelige effektene den mengden alkohol har på hjernen, ved at visse områder i hjernen blir mindre og tynnere, og dermed påvirker bl.a. hukommelse, læreevne, selvkontroll.

Vet hun dette, er hun villig til å ta risikoen? Les dere opp!

Skrevet

Det er jo ett vanskelig tema det her. Min egen erfaring tilsier det er ett bedre alternativ av to, da jeg selv drakk smuglersprit og hjemmebrent frem til søsteren min ble myndig og kjøpte øl for meg. Det er opplagt at øl var ett bedre alternativ. 

Allikevel har jeg landet på å ikke kjøpe for mine egne. Eldste ble 18 i år. Kvelden før han fylte kjøpte vi cider til han. Han har smakt champagne/rødvin av oss hjemme før han fylte, men det er ett halvt glass en kveld han tross alt skal være hjemme. Jeg vet han får tak i egen drikke gjennom venner, flere var over 18 da han var under. Men det føles mer trygt enn mye annet, vi henter og sørger for at han alltid har noen å ringe om nødvendig. Føler det følger med den kjipe jobben å være foreldre, ja jeg vet de drikker, men jeg skal ikke være bidragsyter til at de får tak i drikke. Brukt en del tid på å fortelle farene ved å drikke noe du ikke kjenner opprinnelsen til og jeg tror det har nådd gjennom. Så blir jeg aldri sur eller sint hvis de trenger en voksen plutselig. Pri en er at de tør å ringe hjem. 

Anonymkode: a4362...476

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Men hvorfor er det nødvendig at du kjøper cider i tillegg det det hun får av venner? 2 l cider og ‘noen drinker’ er mye alkohol for en 17 åring! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men hvorfor er det nødvendig at du kjøper cider i tillegg det det hun får av venner? 2 l cider og ‘noen drinker’ er mye alkohol for en 17 åring! 

Ja, men utfallet er uansett det samme. Hun drikker. 
og jeg var også imot å kjøpe alkohol til mindreårige, til jeg hadde en selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men utfallet er uansett det samme. Hun drikker. 
og jeg var også imot å kjøpe alkohol til mindreårige, til jeg hadde en selv. 

Men du vil ikke, eller svarer ikke, på hvorfor det er nødvendig at du kjøper inn til henne når hun får andre til å kjøpe alkohol? Hvorfor et det viktig at hun får 2 l cider av mamma?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...