Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #26 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): En pertentlige du egentlig ikke har? Hva i all verden betyr det? Anonymkode: 37a6f...39e Du viser barna dine en person du ikke er. Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #27 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du viser barna dine en person du ikke er. Anonymkode: c966c...1b8 Å være pertentlig har da ingenting med det å gjøre. Et forslag er at du ikke bruker ord du ikke skjønner, da fremstår du ikke så dum. Det er ganske mye jeg gjør som barna ikke får med seg. Jeg kan drikke meg beruset, jeg har sex, jeg kjører litt for fort og jeg banner når ingen hører meg. Det betyr likevel ikke at jeg syns det er greit å lære dem at det er ok å bryte loven når man føler for det. Anonymkode: 37a6f...39e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #28 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Å være pertentlig har da ingenting med det å gjøre. Et forslag er at du ikke bruker ord du ikke skjønner, da fremstår du ikke så dum. Det er ganske mye jeg gjør som barna ikke får med seg. Jeg kan drikke meg beruset, jeg har sex, jeg kjører litt for fort og jeg banner når ingen hører meg. Det betyr likevel ikke at jeg syns det er greit å lære dem at det er ok å bryte loven når man føler for det. Anonymkode: 37a6f...39e Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? Barn har ikke vindt av å vite at foreldrene av og til ikke er så perfekte Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #29 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? Barn har ikke vindt av å vite at foreldrene av og til ikke er så perfekte Anonymkode: c966c...1b8 Det er en sak å ikke være perfekt. Det er noe helt annet å vise at loven trenger vi ikke bry oss om. Anonymkode: 5b179...d0d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #30 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er en sak å ikke være perfekt. Det er noe helt annet å vise at loven trenger vi ikke bry oss om. Anonymkode: 5b179...d0d Men du brur deg egentlig ikke om loven? Hva med å bare følge loven når barna ikke er der også? Det er ikke mindre ulovlig å bryte fartsgrensen når barna er ute av bilen. Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #31 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men du brur deg egentlig ikke om loven? Hva med å bare følge loven når barna ikke er der også? Det er ikke mindre ulovlig å bryte fartsgrensen når barna er ute av bilen. Anonymkode: c966c...1b8 Ja, jeg bryr meg om loven. Ikke bare fordi det kan få alvorlige konsekvenser å bryte den, men også fordi slike ting som sikkerhetssele i bil er viktig (selv når det gjelder voksne passasjerer, slik at det ikke er jeg som får bot om vi blir stoppet) for hvis det skjer en ulykke så er det jeg som fører som må leve med, "hadde jeg bare stoppet de ti sekundene det tar å sette på sikkerhetssele så hadde h*n kanskje vært i live i dag". Loven er der av en grunn. Derfor respekterer jeg den. Men selv om jeg skulle bryte den f.eks. ved å miste fokus på hastigheten min et øyeblikk, så er det fortsatt noe som er galt, noe jeg står for var galt, ikke noe jeg oppfordrer til. Å oppfordre til lovbrudd, som en gjør ved å kjøpe alkohol til mindreårige barn, lærer barna at loven er ikke noe som trenger å respekteres. Det er noe helt annet enn å lære barna at jeg gjorde en feil ved å kjøre for fort, det var galt av meg. Da lærer barna at loven skal respekteres, selv om en ikke blir tatt. Anonymkode: 5b179...d0d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #32 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg bryr meg om loven. Ikke bare fordi det kan få alvorlige konsekvenser å bryte den, men også fordi slike ting som sikkerhetssele i bil er viktig (selv når det gjelder voksne passasjerer, slik at det ikke er jeg som får bot om vi blir stoppet) for hvis det skjer en ulykke så er det jeg som fører som må leve med, "hadde jeg bare stoppet de ti sekundene det tar å sette på sikkerhetssele så hadde h*n kanskje vært i live i dag". Loven er der av en grunn. Derfor respekterer jeg den. Men selv om jeg skulle bryte den f.eks. ved å miste fokus på hastigheten min et øyeblikk, så er det fortsatt noe som er galt, noe jeg står for var galt, ikke noe jeg oppfordrer til. Å oppfordre til lovbrudd, som en gjør ved å kjøpe alkohol til mindreårige barn, lærer barna at loven er ikke noe som trenger å respekteres. Det er noe helt annet enn å lære barna at jeg gjorde en feil ved å kjøre for fort, det var galt av meg. Da lærer barna at loven skal respekteres, selv om en ikke blir tatt. Anonymkode: 5b179...d0d Det er ikke ulovlig å kjøpe alkohol og gi til barn. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18. Det er ulovlig å kjøpe alkohol om man er under 18. Hvis du ikke klarer å ha fokus på kjøringen din hele tiden mens du kjører, så bør du ikke kjøre. Hva med den dagen du ikke fokuserer og kjører på en fotgjenger? Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #33 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke ulovlig å kjøpe alkohol og gi til barn. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18. Det er ulovlig å kjøpe alkohol om man er under 18. Hvis du ikke klarer å ha fokus på kjøringen din hele tiden mens du kjører, så bør du ikke kjøre. Hva med den dagen du ikke fokuserer og kjører på en fotgjenger? Anonymkode: c966c...1b8 Det er ulovlig å kjøpe alkohol til barn. Les straffeloven. Så er det forskjell på uaktsom og forsettlig forbrytelse. Anonymkode: ef287...f02
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #34 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke ulovlig å kjøpe alkohol og gi til barn. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18. Det er ulovlig å kjøpe alkohol om man er under 18. Hvis du ikke klarer å ha fokus på kjøringen din hele tiden mens du kjører, så bør du ikke kjøre. Hva med den dagen du ikke fokuserer og kjører på en fotgjenger? Anonymkode: c966c...1b8 Det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige. Anonymkode: e2d51...f30
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #35 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke ulovlig å kjøpe alkohol og gi til barn. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18. Det er ulovlig å kjøpe alkohol om man er under 18. Hvis du ikke klarer å ha fokus på kjøringen din hele tiden mens du kjører, så bør du ikke kjøre. Hva med den dagen du ikke fokuserer og kjører på en fotgjenger? Anonymkode: c966c...1b8 Aldersgrensene for alkohol er bestemt i alkohollovens paragraf 1 til 5. Det er straffbart å gi eller selge alkohol til personer som ikke har lov til å kjøpe drikken, den som «langer» alkohol vil kunne bli straffet. Strafferammen for dette er inntil seks måneder fengsel eller bot. Normalt vil man risikere en bot om man gir alkohol til personer som ikke har lov til å drikke den. «Langing» kan også bety en «prikk» på rullebladet. Dette kan få kjedelige konsekvenser senere i livet. For eksempel kan man risikere å bli nektet innreise til land som USA og Australia, og man kan miste muligheten til å gjennomføre enkelte studier. Husk at om du kjøper alkohol til mindreårige er du også medansvarlig for det som eventuelt kan skje etterpå. Alkoholbruk blant mindreårige kan føre til ubehagelige situasjoner, vold, uønsket seksuell oppmerksomhet og i ytterste konsekvens ulykker og død. Det er også viktig å merke seg at man alltid bærer ansvaret for det man gjør, selv om man har drukket alkohol. Enten du har under eller over lovlig alder for å kjøpe alkohol, kan du med andre ord bli straffet for ulovlige handlinger du gjør når du har drukket. Anonymkode: 2810c...5bf
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #36 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ulovlig å kjøpe alkohol til barn. Les straffeloven. Så er det forskjell på uaktsom og forsettlig forbrytelse. Anonymkode: ef287...f02 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige. Anonymkode: e2d51...f30 På serveringssted, ja. Eller hvis man selger eller gir andre. Men foreldre bestemmer fortsatt hva barna får liv til og ikke. Og så må man jo vurdere om foreldre er skikket til å være foreldre om det skjer ofte og hva alder på barna er Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #37 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): På serveringssted, ja. Eller hvis man selger eller gir andre. Men foreldre bestemmer fortsatt hva barna får liv til og ikke. Og så må man jo vurdere om foreldre er skikket til å være foreldre om det skjer ofte og hva alder på barna er Anonymkode: c966c...1b8 Loven sier noe annet, § 8-8.Ulovlig kjøp Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27/KAPITTEL_9#§8-1 Anonymkode: e2d51...f30
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #38 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Aldersgrensene for alkohol er bestemt i alkohollovens paragraf 1 til 5. Det er straffbart å gi eller selge alkohol til personer som ikke har lov til å kjøpe drikken, den som «langer» alkohol vil kunne bli straffet. Strafferammen for dette er inntil seks måneder fengsel eller bot. Normalt vil man risikere en bot om man gir alkohol til personer som ikke har lov til å drikke den. «Langing» kan også bety en «prikk» på rullebladet. Dette kan få kjedelige konsekvenser senere i livet. For eksempel kan man risikere å bli nektet innreise til land som USA og Australia, og man kan miste muligheten til å gjennomføre enkelte studier. Husk at om du kjøper alkohol til mindreårige er du også medansvarlig for det som eventuelt kan skje etterpå. Alkoholbruk blant mindreårige kan føre til ubehagelige situasjoner, vold, uønsket seksuell oppmerksomhet og i ytterste konsekvens ulykker og død. Det er også viktig å merke seg at man alltid bærer ansvaret for det man gjør, selv om man har drukket alkohol. Enten du har under eller over lovlig alder for å kjøpe alkohol, kan du med andre ord bli straffet for ulovlige handlinger du gjør når du har drukket. Anonymkode: 2810c...5bf Og lovens navn er «Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)» Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #39 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): På serveringssted, ja. Eller hvis man selger eller gir andre. Men foreldre bestemmer fortsatt hva barna får liv til og ikke. Og så må man jo vurdere om foreldre er skikket til å være foreldre om det skjer ofte og hva alder på barna er Anonymkode: c966c...1b8 En forelder som gir det til barnet sitt, er jo en som gir alkohol til en under 18. Anonymkode: e2d51...f30
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #40 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): På serveringssted, ja. Eller hvis man selger eller gir andre. Men foreldre bestemmer fortsatt hva barna får liv til og ikke. Og så må man jo vurdere om foreldre er skikket til å være foreldre om det skjer ofte og hva alder på barna er Anonymkode: c966c...1b8 Så du mener at du som forelder står over loven? Det er jo litt spesielt da, gjelder det andre ting også da eller? "Jeg som forelder bestemmer at barnet får lov å kjøre bil selv om det ikke har lappen, er jo tross alt min bil og jeg vet best" Anonymkode: 2810c...5bf
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #41 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): En forelder som gir det til barnet sitt, er jo en som gir alkohol til en under 18. Anonymkode: e2d51...f30 Ja, men har du noen gang hørt om en forelder som er straffet for å gi barnet sitt alkohol når barnet er 17 1/2 år? Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #42 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så du mener at du som forelder står over loven? Det er jo litt spesielt da, gjelder det andre ting også da eller? "Jeg som forelder bestemmer at barnet får lov å kjøre bil selv om det ikke har lappen, er jo tross alt min bil og jeg vet best" Anonymkode: 2810c...5bf Ja. Noen foreldre bestemmer at det er ok. Det er ikke dermed sagt at det er et smart valg. Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #43 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, men har du noen gang hørt om en forelder som er straffet for å gi barnet sitt alkohol når barnet er 17 1/2 år? Anonymkode: c966c...1b8 Du påstod det ikke var ulovlig. Anonymkode: e2d51...f30
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #44 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja. Noen foreldre bestemmer at det er ok. Det er ikke dermed sagt at det er et smart valg. Anonymkode: c966c...1b8 Det gjør det ikke lovlig. Anonymkode: e2d51...f30
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #45 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Ja, men har du noen gang hørt om en forelder som er straffet for å gi barnet sitt alkohol når barnet er 17 1/2 år? Anonymkode: c966c...1b8 https://www.nordlys.no/mor-fikk-bot-etter-a-ha-kjopt-alkohol-til-datter-synes-det-bor-vare-greit/s/5-34-1413679 Anonymkode: aedf1...528
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #46 Skrevet 4. juni 2022 Hi - hva tenker du om at du er medansvarlig hvis det skulle skje barnet ditt noe når det har drukket? Forskning har vist at de som får alkohol hjemmefra drikker mer. Større inntak er forbundet med økt risiko. Helt greit at din datter blir voldtatt fordi hun sovnet på fest, eller da hun gikk hjem? Helt greit at din sønn voldtar ei jente han liker? Helt greit om barnet ditt blir utsatt for annen vold eller utfører annen voldt mot andre? Helt greit at barnet ditt risikerer å få gjort noe mot seg eller gjøre noe som kan påvirke resten av barnets liv negativt? Helt greit at DU medvirket til det ved å ulovlig kjøpe alkohol til barnet? Eller lukker du ører og øyne og hjerte for det ansvaret du har, og tenker at skjer det noe så kunne det skjedd uansett? Anonymkode: aedf1...528
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #47 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg kjøper alkohol til henne også.. Anonymkode: 365d2...840 Sukk. Når man er nesten 18,så er man voksen. Går så bra. Anonymkode: abb5b...db8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #48 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): https://www.nordlys.no/mor-fikk-bot-etter-a-ha-kjopt-alkohol-til-datter-synes-det-bor-vare-greit/s/5-34-1413679 Anonymkode: aedf1...528 Bedre om du linker til en artikkel som er gratis å lese Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #49 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du viser barna dine en person du ikke er. Anonymkode: c966c...1b8 Det gjør da absolutt alle normale foreldre. Anonymkode: 4d8d1...6ed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #50 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bedre om du linker til en artikkel som er gratis å lese Anonymkode: c966c...1b8 Vi klarer å lese nok til å få med oss at du tok feil når du innbilte deg at ingen er blitt dømt for å ha langet til sine 17,5-årige barn. Anonymkode: 5b179...d0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå