Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Jeg kjøper alkohol til henne også.. Anonymkode: 365d2...840
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Ja. Det er en kriminell handling. Du lærer henne å ikke respektere loven. Anonymkode: 5b179...d0d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Det går jo ikke an å dømme deg som dårlig mor på grunn av en handling. Du gjør en stor dumhet her da, og det er ikke en dårlig ting å gjøre etter mitt syn. Anonymkode: 8be9b...c0c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det går jo ikke an å dømme deg som dårlig mor på grunn av en handling. Du gjør en stor dumhet her da, og det er ikke en dårlig ting å gjøre etter mitt syn. Anonymkode: 8be9b...c0c Det ER en dårlig ting å gjøre, skulle det stå der.. Anonymkode: 8be9b...c0c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 Jeg kan kun snakke for min egen del om hvorfor jeg aldri har kjøpt eller akseptert alkohol (eller andre rusmidler) til mine umyndige barn: 1. Det er en grunn til at det er aldersgrense på alkohol. Tenåringer (og de som er eldre) er ikke alltid moden (fysisk eller mentalt), eller erfaren nok til å håndtere situasjoner som kan oppstå i alkoholrus. 2. Det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige og jeg har tatt et valg om å ikke støtte kriminelle handlinger. 3. Det at jeg er tydelig på mitt valg håper jeg de tar med seg når de selv får barn. 4. Jeg vet ikke hvordan jeg ville håndtert det dersom noe hadde skjedd mens barna mine var ruset på noe jeg hadde kjøpt til dem. 5. Jeg har ikke en tankegang om at dersom jeg hadde kjøpt alkohol til de så hadde det vært det samme som at jeg har kontroll på hva de drikker eller får i seg. Jeg har vært ung jeg også, og vet at selv om mange foreldre tenker det så stemmer ikke dette. Min tankegang har så langt ført til at jeg har 3 voksne barn som jeg tror har et avklart syn på alkohol i dag, og det yngste barnet har tatt et valg om å avstå fra alkohol og andre rusmidler til nå. Som mor er jeg glad for det. Anonymkode: cd00b...fa2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kan kun snakke for min egen del om hvorfor jeg aldri har kjøpt eller akseptert alkohol (eller andre rusmidler) til mine umyndige barn: 1. Det er en grunn til at det er aldersgrense på alkohol. Tenåringer (og de som er eldre) er ikke alltid moden (fysisk eller mentalt), eller erfaren nok til å håndtere situasjoner som kan oppstå i alkoholrus. 2. Det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige og jeg har tatt et valg om å ikke støtte kriminelle handlinger. 3. Det at jeg er tydelig på mitt valg håper jeg de tar med seg når de selv får barn. 4. Jeg vet ikke hvordan jeg ville håndtert det dersom noe hadde skjedd mens barna mine var ruset på noe jeg hadde kjøpt til dem. 5. Jeg har ikke en tankegang om at dersom jeg hadde kjøpt alkohol til de så hadde det vært det samme som at jeg har kontroll på hva de drikker eller får i seg. Jeg har vært ung jeg også, og vet at selv om mange foreldre tenker det så stemmer ikke dette. Min tankegang har så langt ført til at jeg har 3 voksne barn som jeg tror har et avklart syn på alkohol i dag, og det yngste barnet har tatt et valg om å avstå fra alkohol og andre rusmidler til nå. Som mor er jeg glad for det. Anonymkode: cd00b...fa2 Støttes fullt ut! I tillegg - tenåringers og unge voksnes hjerner er ikke ferdig utviklet, og derfor er det også større risiko for at de utvikler avhengighet, i tillegg til at fyllekuler i tenårene kan skade de områdene av hjernen som har med hukommelse, evne til å lære og selvkontroll å gjøre - det gjør rett og slett hjernen i de områdene mindre og tynnere. Og den kriminelle handlingen det er å lange alkohol til mindreårige, det kan straffes med fengsel inntil seks måneder eller bot. Anonymkode: aedf1...528
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kan kun snakke for min egen del om hvorfor jeg aldri har kjøpt eller akseptert alkohol (eller andre rusmidler) til mine umyndige barn: 1. Det er en grunn til at det er aldersgrense på alkohol. Tenåringer (og de som er eldre) er ikke alltid moden (fysisk eller mentalt), eller erfaren nok til å håndtere situasjoner som kan oppstå i alkoholrus. 2. Det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige og jeg har tatt et valg om å ikke støtte kriminelle handlinger. 3. Det at jeg er tydelig på mitt valg håper jeg de tar med seg når de selv får barn. 4. Jeg vet ikke hvordan jeg ville håndtert det dersom noe hadde skjedd mens barna mine var ruset på noe jeg hadde kjøpt til dem. 5. Jeg har ikke en tankegang om at dersom jeg hadde kjøpt alkohol til de så hadde det vært det samme som at jeg har kontroll på hva de drikker eller får i seg. Jeg har vært ung jeg også, og vet at selv om mange foreldre tenker det så stemmer ikke dette. Min tankegang har så langt ført til at jeg har 3 voksne barn som jeg tror har et avklart syn på alkohol i dag, og det yngste barnet har tatt et valg om å avstå fra alkohol og andre rusmidler til nå. Som mor er jeg glad for det. Anonymkode: cd00b...fa2 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Støttes fullt ut! I tillegg - tenåringers og unge voksnes hjerner er ikke ferdig utviklet, og derfor er det også større risiko for at de utvikler avhengighet, i tillegg til at fyllekuler i tenårene kan skade de områdene av hjernen som har med hukommelse, evne til å lære og selvkontroll å gjøre - det gjør rett og slett hjernen i de områdene mindre og tynnere. Og den kriminelle handlingen det er å lange alkohol til mindreårige, det kan straffes med fengsel inntil seks måneder eller bot. Anonymkode: aedf1...528 Dere må moderere dere litt her da. Nå er det ikke alle lovbrudd som defineres som kriminelle handler. I denne sammenhengen, og i visse andre er ikke lovbruddet grovt eller alvorlig nok. Det ville heller aldri ha skjedd at foreldre ville blitt dømt til noe som helst for å kjøpe alkohol til en som fyller 18 om seks måneder. Skjønner ikke poenget med å dramatisere og overdrive sånn, for da er det vanskelig å ta dere noe særlig på alvor. Anonymkode: 8be9b...c0c
amandine Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 Jeg synes at i akkurat dette er du et dårlig forbilde, ja, ikke at du totalt sett på grunn av dette er en dårlig mor. Du viser i praksis at du bøyer regler og lover til egen vinnng og det er ikke ok uavhengig av hvilken lov det er. Rent fysisk er det ikke noe forskjell på 18 eller 17,5 men ett sted er grensen satt og den skal respekteres. Om du tror din datter kun drikker det du gir henne er du i beste fall naiv.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Jeg har selv to barn på 17 og 19 år, de syns begge to det er helt idiotisk at foreldre kjøper alkohol til unger. Alltid de som drikker mest sier de og jeg husker deg var det samme når jeg var ung. Jeg kjøper ikke alkohol til mine barn av den enkle grunn at jeg ikke skal lære mine barn å bryte regler, men også pga at jeg vet de bare hadde drukket dette itillegg til det andre de hadde drukket. Anonymkode: 5a0a7...0dd
prekæs Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Ved å skjenke mindreårige barn, setter du ungen din i fare. Alle er mer utsatt som fulle og da er det forkastelig at foreldre bidrar til det.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg har selv to barn på 17 og 19 år, de syns begge to det er helt idiotisk at foreldre kjøper alkohol til unger. Alltid de som drikker mest sier de og jeg husker deg var det samme når jeg var ung. Jeg kjøper ikke alkohol til mine barn av den enkle grunn at jeg ikke skal lære mine barn å bryte regler, men også pga at jeg vet de bare hadde drukket dette itillegg til det andre de hadde drukket. Anonymkode: 5a0a7...0dd Det samme viser også forskningen. Anonymkode: ef287...f02
*Miss Marple* Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 I denne situasjonen er du ikke en god mor. Du lærer ungdommen at det er greit å bryte loven for egen vinning og det gjør deg til et dårlig forbilde.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 Man kjøper ikke alkohol til mindreårige, punktum! Man sier ikke til mindreårige barn at det er greit de drikker, punktum. Men, man sier til barna sine at døra hjemme alltid er åpen, at man alltid kan komme hjem, at de alltid kan ringe. Selv når man driter på draget, blir redd for en venn, har gått på en smell, så er vi hjemme der for å ta imot! Anonymkode: 2810c...5bf
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 Jeg har selv barn på 17,5 år og en på 19 år, og det er/har vært uaktuelt å gi dem alkohol før de fyller 18 år. Jeg vet at eldstemann drakk litt av og til før han fylte 18 år, og det overså jeg all den tid han tross alt aldri kom hjem full (bare lett brisen) og alltid når han skulle, men derfra og til å aktivt tillate det og i tillegg hjelpe til med lovbrudd, nei! Anonymkode: 4d8d1...6ed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dere må moderere dere litt her da. Nå er det ikke alle lovbrudd som defineres som kriminelle handler. I denne sammenhengen, og i visse andre er ikke lovbruddet grovt eller alvorlig nok. Det ville heller aldri ha skjedd at foreldre ville blitt dømt til noe som helst for å kjøpe alkohol til en som fyller 18 om seks måneder. Skjønner ikke poenget med å dramatisere og overdrive sånn, for da er det vanskelig å ta dere noe særlig på alvor. Anonymkode: 8be9b...c0c Jo, det kan også få konsekvenser selvom personen du kjøper alkohol til snart er 18 år. Vet om eksempler på at elever som nettopp har fylt 18 har blitt tatt av politiet fordi de har kjøpt til noen som ikke har fylt 18 enda. De fikk dette på rullebladet sitt. Anonymkode: 3ce83...658
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 Er det 2-3 mnd igjen til hen er 18 år? Ser ikke helt hvor mye mer moden og ansvarsbevisst ungdommen skal bli på de få månedene. Man våkner sjelden etter natten fra 17-18 år og er blitt en voksen, ansvarlig person… Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det 2-3 mnd igjen til hen er 18 år? Ser ikke helt hvor mye mer moden og ansvarsbevisst ungdommen skal bli på de få månedene. Man våkner sjelden etter natten fra 17-18 år og er blitt en voksen, ansvarlig person… Anonymkode: c966c...1b8 Poenget er at man som foreldre skal vise at man skal respektere loven. Anonymkode: 37a6f...39e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det 2-3 mnd igjen til hen er 18 år? Ser ikke helt hvor mye mer moden og ansvarsbevisst ungdommen skal bli på de få månedene. Man våkner sjelden etter natten fra 17-18 år og er blitt en voksen, ansvarlig person… Anonymkode: c966c...1b8 Men et sted må jo aldersgrensa gå. Anonymkode: e2d51...f30
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #20 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Poenget er at man som foreldre skal vise at man skal respektere loven. Anonymkode: 37a6f...39e Respekterer du alltid loven? ALLTID? Kjører aldri over fartsgrensen? Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #21 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Respekterer du alltid loven? ALLTID? Kjører aldri over fartsgrensen? Anonymkode: c966c...1b8 Jeg VISER barna at man skal respektere loven. Dra et annet sted med stråmennene dine. Anonymkode: 37a6f...39e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #22 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg VISER barna at man skal respektere loven. Dra et annet sted med stråmennene dine. Anonymkode: 37a6f...39e Så bryte loven er helt ok så lenge barna ikke ser det? Skjønner…. Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #23 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Så bryte loven er helt ok så lenge barna ikke ser det? Skjønner…. Anonymkode: c966c...1b8 Med all respekt så tror jeg ikke du skjønner en dritt. Anonymkode: 37a6f...39e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #24 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Med all respekt så tror jeg ikke du skjønner en dritt. Anonymkode: 37a6f...39e Med all respekt, så skjønner akkurat hva du mener. Du viser barna din en pertentlige du egentlig ikke har Anonymkode: c966c...1b8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #25 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Med all respekt, så skjønner akkurat hva du mener. Du viser barna din en pertentlige du egentlig ikke har Anonymkode: c966c...1b8 En pertentlige du egentlig ikke har? Hva i all verden betyr det? Anonymkode: 37a6f...39e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå