Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #1 Skrevet 3. juni 2022 Jeg lurer på hva dere gjør dersom et barn ikke har venner i barnehagen? Hva gjør dere for å få barnet inkludert i lek og hjelpe barnet til å få venner? Anonymkode: 450d4...427
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juni 2022 #2 Skrevet 3. juni 2022 Jeg jobber ikke i bhg ,men har gjort det og hadde et sånt barn på min gruppe. Jeg husker at jeg brukte myyyye tid på gulvet sammen med barnet og det tiltrakk de andre barna. Jeg organiserte også prosjekter med tema dette barnet var spesielt glad i og hadde myyyye kunnskap om. Vi dro blant annet på museum og fikk opplevd mye om emnet der. Dette gjorde at de andre barna fikk øynene opp for barnet og innså at vedkommende hadde mye å by på selv om det ble en annen type lek. Det krevde mye engasjement og tid, men det endte godt og vedkommende startet skolegangen med noen få nære gode venner. Det hjalp mye å samarbeide tett med foreldrene som tilrettela for lekebesøk fra samme gruppe på hjemmebane og ved at foreldrene kom med materiell til prosjektet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden): Jeg jobber ikke i bhg ,men har gjort det og hadde et sånt barn på min gruppe. Jeg husker at jeg brukte myyyye tid på gulvet sammen med barnet og det tiltrakk de andre barna. Jeg organiserte også prosjekter med tema dette barnet var spesielt glad i og hadde myyyye kunnskap om. Vi dro blant annet på museum og fikk opplevd mye om emnet der. Dette gjorde at de andre barna fikk øynene opp for barnet og innså at vedkommende hadde mye å by på selv om det ble en annen type lek. Det krevde mye engasjement og tid, men det endte godt og vedkommende startet skolegangen med noen få nære gode venner. Det hjalp mye å samarbeide tett med foreldrene som tilrettela for lekebesøk fra samme gruppe på hjemmebane og ved at foreldrene kom med materiell til prosjektet. Takk for fint innspill! Jeg skulle ønske du jobbet i mitt barns barnehage! 😊 Anonymkode: 450d4...427
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for fint innspill! Jeg skulle ønske du jobbet i mitt barns barnehage! 😊 Anonymkode: 450d4...427 Så hyggelig😊 selv om dette er mange år siden så har jeg fortsatt kontakt med familien, vi ble nemlig godt kjent gjennom prosessen. I dag er det en ung person med gode venner som trives innenfor samme interessefelt som den gang. Det er viktig å ta seg tid til slike barn og jeg var veldig glad for å få muligheten til å avsette ekstra tid til det. Det aller viktigste var i grunn å forstå barnet og bli kjent med det. Da var det lettere å lære de andre barna å bli kjent med barnet også. Jeg håper det ordner seg for dere og at barnet ditt finner sin vei sammen med dere og bhg❤️
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på hva dere gjør dersom et barn ikke har venner i barnehagen? Hva gjør dere for å få barnet inkludert i lek og hjelpe barnet til å få venner? Anonymkode: 450d4...427 Prøver å finne ut av hvorfor så vi kan veilede å hjelpe barnet, er det pga språkvansker? er barnet sjenert? er barnet voldsom, styrer for mye så andre trekker seg unna? Lage lekegrupper og at en voksen er med eller tilgjengelig og hjelper barnet å komme inn i leken, hjelper ved konflikter kan være en måte. Å dele barna i mindre grupper er ofte lurt, barn som strever med å komme med i leken kan trenge hjelp til å bli kjent og trenge litt skjerming når de har fått i gang en lek. Voksenstyrt aktivitet er et alternativ. F.eks. finne noe som det barnet liker og er flink til og gjøre den aktiviteten sammen med en passe stor gruppe. Anonymkode: 160d1...faa
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Hvor mange år er barnet? Er ikke før de er 3 år eller noe de får venner. Dette kan du ta opp med de som jobber i bhg 😊 Anonymkode: 2dd14...716
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvor mange år er barnet? Er ikke før de er 3 år eller noe de får venner. Dette kan du ta opp med de som jobber i bhg 😊 Anonymkode: 2dd14...716 De har vennskap før de er 3 altså . Leken blir bare mer avansert jo større de blir Anonymkode: 43e40...f86
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 I forhold til barn som ikke har venner, ville jeg gjort en pedagogisk analyse for å se på de opprettholdene faktorene, og da spesielt de kontekstuelle. Utifra det vi da finner, ville jeg satt igang målrettede tiltak Anonymkode: 0befc...aaf
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): I forhold til barn som ikke har venner, ville jeg gjort en pedagogisk analyse for å se på de opprettholdene faktorene, og da spesielt de kontekstuelle. Utifra det vi da finner, ville jeg satt igang målrettede tiltak Anonymkode: 0befc...aaf Hvilke konkrete tiltak foreslår du til mammaen som står i det nå da? Mulig du kommer med noe hun kan ta videre dersom det ikke er forsøkt ? Anonymkode: 43e40...f86
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Setter i gang lesegrupper og min rolle er å være en tydelig voksen. Av erfaring så kommer flere barn til. Noen ganger trenger leken å skjermes. Prate med hva barnet er interessert og opptatt av, og så ta utgangspunkt i det😊 Anonymkode: 6415c...e51
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvilke konkrete tiltak foreslår du til mammaen som står i det nå da? Mulig du kommer med noe hun kan ta videre dersom det ikke er forsøkt ? Anonymkode: 43e40...f86 Når man skal gjøre en pedagogisk analyse, så må jeg gå inn og hente data, da helst fra egne observasjoner. Dette er ikke mulig å gjøre uten å kjenne miljøet barnet oppholder seg i og barnet selv. Men kan jo si noe om hva som kan være utfordringer generelt der barn ikke leker/har venner. Hvordan er barnehagen innredet i forhold til lek? Er det materielle her som barnet er nysgjerrig på og som det samtidig mestrer? Er de ansatte tilgjengelige som likestøtte, både aktivt og fra sidelinjen? Er barnet trygg på de andre barna og ansatte? Har barnet verbalspråk og språkforståelse som er aldersadekvat? Hvordan fungerer barnet sosialt ellers i barnehagen? Hvordan fungerer barnet i lek og det sosiale utenfor barnehagen? Hvordan er barnets lekekompetanse? Disse spørsmålene kan gi oss en pekepinn på hva det er som gjør leken trøblete for barnet. Og når man vet noe om hva det er, så kan man jobbe inn mot dette. Anonymkode: 0befc...aaf
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 Tusen takk for svar alle sammen! Er veldig glad for innspill!😊 Anonymkode: 450d4...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå