Gå til innhold

#swedengate. Om å ikke gi gjester mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det var et eksempel, ikke heng deg opp i den halve fiskekaken. Spørsmålet mitt var hvordan man gjør det i praksis når man har åpent hus og alltid plass ved middagsbordet til alle vennene som er i huset ved middagstid. 

Anonymkode: 0de74...715

Nå er jeg ikke blant de som mener alle bør tilby alle mat alltid, men sånn gjør jeg det: Jeg lager ofte noe annet enn planlagt hvis vi ikke har nok av det men nok av noe annet, ellers bytter jeg om middag og kvelds siden vi nesten alltid har nok brød/knekkebrød/frokostblanding. Hvis det ringer på når jeg allerede er i gang med å lage middag og vi ikke har nok, så sier jeg at barnet mitt skal spise nå, men de kan komme tilbake om en halvtime.

Å dele på det jeg har planlagt til oss 2 funker dårlig her også, da vi begge er småspiste. Jeg lager ikke ekstra for sikkerhets skyld, for vi er dårlige til å spise rester, så da ville det blitt kastet mye mat. I ditt eksempel ville jeg f.eks stekt 2 fiskekaker. Hadde vært mer flaut å tilby en gjest 2/3 av en fiskekake enn å be ham komme tilbake litt senere.😛

Anonymkode: 1b558...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Herregud, HI. "Å ikke gi gjester mat" - altså, gjester er folk jeg inviterer. Det slenger unger forbi her dagen lang, de kommer og går. De er her og leker med mine barn, men GJESTER blir de ikke av den grunn. Jeg ba dem ikke hit, og skylder dem ikke noe.

Anonymkode: c55a4...ed1

Nei du kan jo se det sånn selvfølgelig. Jeg ser ihvertfall på alle som er i mitt hus som gjester. Vet virkelig ikke hva annet jeg skal kalle dem :-) 

dessuten for min del, så handler det om å gjøre noe jeg syns er riktig. 

Anonymkode: 98d73...d2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei du kan jo se det sånn selvfølgelig. Jeg ser ihvertfall på alle som er i mitt hus som gjester. Vet virkelig ikke hva annet jeg skal kalle dem 🙂

dessuten for min del, så handler det om å gjøre noe jeg syns er riktig. 

Jeg har fem unger, og de har alle ofte med en venn eller to. Det er ikke mulig for meg å mette 5+ ekstra munner hver eneste dag. 

Anonymkode: 057fb...d6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.6.2022 den 9.32):

Det er snakk om å tilby. Ikke at du skal tilrettelegge for de med spesielle behov! Da spør du om de eventuellt vil ha noe annet som en brødskive. Det er ikke verre enn det. Det noen sier de ikke har mat nok. Altså. Da deler man jo SELVFØLGELIG på det man har. Så kan man eventuellt spise brød eller toast ved siden av. "Å nei, vi har bare en torskefilet til hver, så det går ikke" Noe så teit. Det er bare å dele. Med kniv, om dere ikke vet hvordan det gjøres. 

Greit nok det altså.  Men jeg har fire barn og det er ofte 6 til 8 barn her utenom mine egne. Så da tenker du at jeg hver dag skal lage middag til dobbelt av det vi er, eller at vi skal spe på med brød hver dag? 

Anonymkode: 6c97b...c8c

Skrevet

Er det planlagt besøk så får de selvfølgelig middag, men er det noen som blir med hjem fra skolen uten at vi vet det, ringer på så må de enten gå hjem eller vente ute (hvis de var ute å lekte) eller på rommet. Har 3 barn og middagene planlegges og da har vi ikke masse ekstra. Hvorfor skal jeg sulte etter en lang dag på jobb for å fore andres unger? 

Pleier egentlig ikke å være et problem da de fleste vil ha ungene hjem til middag virker det som. Godt å ha den tiden sammen uten masse andre unger. Jeg ville og uansett visst om barnet mitt ble foret et annet sted, men nå er mine flinke som spør om det er greit.

Vi kjøper heller ikke inn hundrevis av pølser for å fore nabolaget om sommeren. Hadde en far (nabo) som hentet ungen hos oss, de løp litt her og der, var lunsjtid hos oss, og da fikk nabojenta et knekkebrød siden min jente spiste, det likte ikke faren til jenta. Så det er ikke bare positivt å fore andre sine unger. Dette var ikke et planlagt besøk. 

Så ja, vi er vel kanskje litt egoistiske,men så dyrt som mat er nå og holder det å fore mine 3 unger der to er i tenåra.

Anonymkode: ce4d4...1a5

Skrevet
On 6/3/2022 at 9:11 AM, Anonym bruker said:

Dette gjelder jo i Norge også. Folk har fortalt på TikTok at de har som barn opplevd å vente på rommet mens vennen har gått for å spise middag. Dette har nå gitt Sverige et dårlig rykte, og det skjønner jeg godt. Det er bare at nordmenn er ofte likedan. I andre kulturer er det helt uhørt å ikke invitere gjester til måltidet. Hva er det som gjør at vi i Norge og Sverige er så utrolig merkelige og ugjestrfrie? 

Jeg spurte her inne engang om dere gå gjester mat. Da svarte alle unntatt en at nei, det kunne vanke en kjeks eller noe hvis dere hadde. Det er godt dette går vitalt og jeg håper det vil endre seg sånn at vi får inn i hodet at vi skal tilby gjester, store som små, mat når de er på besøk. 

altså ikke alle som har råd til og og mate venners barn heller, ,må gå an og tenke lengre enn sin egen nese

Anonymkode: 704cd...cf8

Skrevet

mate barns venner heller, ble litt feil ser jeg

Anonymkode: 704cd...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...