Gå til innhold

#swedengate. Om å ikke gi gjester mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Si da ene barnet har 6 venner på besøk, andre har 2 venner på besøk. Jeg hadde planlagt laksefilet med potet,rømme og agurksalat, jeg har 3 laksefileter. Må vel lage rundt 20 stk toast, så mye brød har jeg jo ikke uten å må ta opp mer fra fryser. Og hvordan mener du vi skal fordele dette? Vi er da 11 personer.

Anonymkode: 5983d...91c

Vær så snill 😂

Anonymkode: 98d73...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Gi naboungene kyllingfilet, biff, laksefilet osv for at jeg, mannen og ungene skal sitte sultne og gnage på en toast? Fy faen, du er ikke helt god 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 7874f...91d

Du skal ihvertfall ha for at du er ærlig skamløs! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke det samme å starte med mat, og ha et måltid ferdig som bare en og ikke den andre blir tilbudt. Det må du jo i det minste se, og dessuten så må du ikke opplyse om mat. Det er ingen informasjonsplikt. Det er bare at i det tidsrommet så har vi ikke besøk.. ferdig med det. Hvis de ringer på så er det vel bare å si at det ikke passer med besøk da. De er ikke gjester fordi om de ringer på døra. 

Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Det er ikke noe problem å lage mat til flere gjester hvis jeg vet om det før jeg begynner å lage maten. I verste fall kan jeg stikke innom butikken og kjøpe mer. 

Men med uberegnelige barn vet man ikke alltid det. De ringer på og min datter vil gjerne invitere dem inn, eller de er i allerede i hagen vår uten at jeg har visst om det. Da får de ikke nødvendigvis mat, heller ikke hvis foreldrene deres sier at det ikke passer og de ønsker at de skal spise hjemme når jeg spør. Det skjer det og.

Skrevet
Spurvugla skrev (3 minutter siden):

Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Det er ikke noe problem å lage mat til flere gjester hvis jeg vet om det før jeg begynner å lage maten. I verste fall kan jeg stikke innom butikken og kjøpe mer. 

Men med uberegnelige barn vet man ikke alltid det. De ringer på og min datter vil gjerne invitere dem inn, eller de er i allerede i hagen vår uten at jeg har visst om det. Da får de ikke nødvendigvis mat, heller ikke hvis foreldrene deres sier at det ikke passer og de ønsker at de skal spise hjemme når jeg spør. Det skjer det og.

Mye mulig vi gjør det.

Det er selvfølgelig en fordel for de fleste at man er forberedt, men hvis du leser de fleste svar her, så kompliserer de veldig fordi det er jo faktisk ikke SÅ lett å servere gjester. Nå er jo noen i tråden i to tilfeller oppe i 11 i antall i huset som skal ha mat, og en som er oppe i hele 20! DA er det ikke så lett..  right.

Det skal ikke være enkelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Vær så snill 😂

Da eldste gikk på ungdomsskolen, så var det ofte med et sted mellom 4-8 venner hjem. Mens yngste hadde ofte 2 venner på besøk. Så det var normalen i noen år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da eldste gikk på ungdomsskolen, så var det ofte med et sted mellom 4-8 venner hjem. Mens yngste hadde ofte 2 venner på besøk. Så det var normalen i noen år.

Ja det var sikkert normalen hver dag i noen år :-)  ingen forventer at noen skal servere mat til et helt fotballag her. Ingen har noen problemer med å forstå at 10 gjester ikke kan då mat. Det er vel knapt nok plass rundt bordet. Det er også stor forskjell på om 8 stk ikke blir tilbudt, mens én ikke blir. Dere gjør dette komplisert av en eller annen grunn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja det var sikkert normalen hver dag i noen år 🙂 ingen forventer at noen skal servere mat til et helt fotballag her. Ingen har noen problemer med å forstå at 10 gjester ikke kan då mat. Det er vel knapt nok plass rundt bordet. Det er også stor forskjell på om 8 stk ikke blir tilbudt, mens én ikke blir. Dere gjør dette komplisert av en eller annen grunn.

Vi gjør det ikke komplisert, vi beskriver det bare slik det er. Kort varsel, gjerne mange gjester, forholdsvis ofte. Da er det vanskelig å servere en skikkelig middag til alle, alltid.

Da jeg var liten var det også en generell forventning om at vi kom hjem til middag. Litt på samme måte som det var forventning at vi kom hjem til leggetid, og også av respekt familien og særlig mor (og noen ganger far) som hadde laget mat til oss. Det er nok ikke så viktig nå, men det er fortsatt det mange er vant med og tenker på som normalen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Samme her, deler på den middagen som er laget, lager evt litt ekstra tilbehør 

Anonymkode: 2b4e9...fff

Det høres jo raust og flott ut, men hvordan gjør dere det i praksis når det er mer enn en gjest? I går, for eksempel, hadde jeg fiskekaker til middag. Tre til meg og to til sønnen. Tilbehør poteter, gulrot og brokkoli. Ett barn ekstra kunne vi klart å mette ved å skrelle noen ekstra poteter og gi halvannen fiskekake fra meg og en halv fra sønn, selv om det hadde blitt lite for han. Men å mette mer enn tre personer på fem fiskekaker må man være Jesus for å få til? 

Anonymkode: 0de74...715

Skrevet

Når jeg var liten var vi alltid 5-6 stykker som sprang mellom husene til hverandre. Foreldrene våre ropte oss alltid inn til middag, alene. Men vi kunne fint spise opp ett helt brød og en pakke med salami og en halv ost, når vi gikk inn til noen som var alene hjemme. Heldigvis så delte vi på hvilke kjøkken vi plyndret 🤣

Anonymkode: 319cf...88a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det høres jo raust og flott ut, men hvordan gjør dere det i praksis når det er mer enn en gjest? I går, for eksempel, hadde jeg fiskekaker til middag. Tre til meg og to til sønnen. Tilbehør poteter, gulrot og brokkoli. Ett barn ekstra kunne vi klart å mette ved å skrelle noen ekstra poteter og gi halvannen fiskekake fra meg og en halv fra sønn, selv om det hadde blitt lite for han. Men å mette mer enn tre personer på fem fiskekaker må man være Jesus for å få til? 

Hvorfor skal gjesten få mer mat enn sønnen din og deg?

Så barnet som er på besøk skal spise seg mett mens dere går sultne fra bordet?

Hører også om situasjoner hvor de med dårlig råd spiser brødskiver til middag slik at nabobarna får mat når de er på besøk.

Skal det virkelig være slik?

Skulle nesten tro at barn får traumer av å bli sendt hjem til seg selv ved middagstid. 

Anonymkode: eb02e...f52

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg syns jo at det er like rart å sende barn hjem med beskjed om vennen skal spise. Det er bedre å si til barna at på den og den tiden er det ikke rom for besøk. Jeg syns at man skal tilby så lenge det er gjester i huset. 

Jeg tror noen har det som normal folkeskikk da. 

Hvorfor er det bedre? Er unger så sarte at man ikke kan sende de hjem fordi det skal spises middag.

Anonymkode: e0de5...fbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det bedre? Er unger så sarte at man ikke kan sende de hjem fordi det skal spises middag.

Det handler ikke om at unger er sarte. Det handler jo om at vi som voksne viser såpass gjestfrihet. Husk at når du kommer fra mange andre land, så er det nettopp det å bli tilbudt mat noe de setter øverst som gjestfrihet. Vi er jo flere her til lands som er vokst opp sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Dette gjelder jo i Norge også. Folk har fortalt på TikTok at de har som barn opplevd å vente på rommet mens vennen har gått for å spise middag. Dette har nå gitt Sverige et dårlig rykte, og det skjønner jeg godt. Det er bare at nordmenn er ofte likedan. I andre kulturer er det helt uhørt å ikke invitere gjester til måltidet. Hva er det som gjør at vi i Norge og Sverige er så utrolig merkelige og ugjestrfrie? 

Jeg spurte her inne engang om dere gå gjester mat. Da svarte alle unntatt en at nei, det kunne vanke en kjeks eller noe hvis dere hadde. Det er godt dette går vitalt og jeg håper det vil endre seg sånn at vi får inn i hodet at vi skal tilby gjester, store som små, mat når de er på besøk. 

Hæ? Har vi gjester når det er mat eller middag får de selvsagt mat. Vente på rommet? What??

Anonymkode: 829a6...823

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Har vi gjester når det er mat eller middag får de selvsagt mat. Vente på rommet? What??

Anonymkode: 829a6...823

Ja det har blitt diskutert før, og det er ihvertfall ikke uvanlig. Eller å sende gjesten hjem fordi de skal spise. 

Skrevet

Det handler ikke om at unger er sarte. Det handler jo om at vi som voksne viser såpass gjestfrihet. Husk at når du kommer fra mange andre land, så er det nettopp det å bli tilbudt mat noe de setter øverst som gjestfrihet. Vi er jo flere her til lands som er vokst opp sånn. 

Men bryr ungene seg om de ikke får spise mat rundt hos venner, og blir sendt hjem når det skal spises der? Hvorfor lager foreldre det til et problem og kaller de som ikke vil fore hele gata for lite gjestfrie.

Skrevet

Men bryr ungene seg om de ikke får spise mat rundt hos venner, og blir sendt hjem når det skal spises der? Hvorfor lager foreldre det til et problem og kaller de som ikke vil fore hele gata for lite gjestfrie.

Ja, selvfølgelig er det barn som bryr seg om det. Detver jo veldig rart å høre at kompisen eller venninnen skal ned å spise, mens en selv må vente på rommet uten mat.

Hvem snakker om hele gata her? Det er liksom flere som skal komme med at det er maange barn, de er utendørs osv osv. Når barn leker ute, så er de ikke gjester. Vi gir dem likevel grillmat om de er her, for det faller oss ikke særlig naturlig å spise mens andre står og ser på. Ellers trenger man ikke gi et helt fotballag mat, eller be barn inn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Detver jo veldig rart å høre at kompisen eller venninnen skal ned å spise, mens en selv må vente på rommet uten mat.

Men hva er rart med det, hvorfor i alle dager lager man et problem ut av noe som ikke burde være et problem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hva er rart med det, hvorfor i alle dager lager man et problem ut av noe som ikke burde være et problem.

Igjen, det handler om gjestfrihet som veldig mange setter høyt i veldig mange land :-) så var det en som skrev om sin opplevelse på TikTok om at han måtte vente på rommet når kompisen skulle ned å spise. Veldig mange har reagert med vantro på det. Svenske har blitt fornærmet, mens mange forstår. Det handler om kultur og hvor viktig akkurat dette er i mange andre land. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Igjen, det handler om gjestfrihet som veldig mange setter høyt i veldig mange land 🙂 så var det en som skrev om sin opplevelse på TikTok om at han måtte vente på rommet når kompisen skulle ned å spise. Veldig mange har reagert med vantro på det. Svenske har blitt fornærmet, mens mange forstår. Det handler om kultur og hvor viktig akkurat dette er i mange andre land. 

Men hvis dette er vanlig i Norge, hvorfor skal vi endre på det fordi noen fra andre land synes det er rart?

Anonymkode: 20a3e...88e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men hvis dette er vanlig i Norge, hvorfor skal vi endre på det fordi noen fra andre land synes det er rart?

Det kan jo være at vi setter spørsmålstegn ved vår kultur? Det skader jo ikke akkurat, og tenke : hm. Kanskje det er veldig sært/uhøflig/dumt? Det er ikke så dumt å være litt åpne for at andre kan ha er poeng. Det er jo sånn man får selvinnsikt også, ved å se på seg selv gjennom andres øyne og til sammenligning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kan jo være at vi setter spørsmålstegn ved vår kultur? Det skader jo ikke akkurat, og tenke : hm. Kanskje det er veldig sært/uhøflig/dumt? Det er ikke så dumt å være litt åpne for at andre kan ha er poeng. Det er jo sånn man får selvinnsikt også, ved å se på seg selv gjennom andres øyne og til sammenligning. 

Selvfølgelig kan man og gjør man det. Men så kan man også lande på at «nei, dette funker best for meg», selv om andre er uenige.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig kan man og gjør man det. Men så kan man også lande på at «nei, dette funker best for meg», selv om andre er uenige.

Selvfølgelig. 

Skrevet

Herregud, HI. "Å ikke gi gjester mat" - altså, gjester er folk jeg inviterer. Det slenger unger forbi her dagen lang, de kommer og går. De er her og leker med mine barn, men GJESTER blir de ikke av den grunn. Jeg ba dem ikke hit, og skylder dem ikke noe.

Anonymkode: c55a4...ed1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Herregud, HI. "Å ikke gi gjester mat" - altså, gjester er folk jeg inviterer. Det slenger unger forbi her dagen lang, de kommer og går. De er her og leker med mine barn, men GJESTER blir de ikke av den grunn. Jeg ba dem ikke hit, og skylder dem ikke noe.

Anonymkode: c55a4...ed1

Helt riktig! Stor forskjell! 👍

Anonymkode: dc604...b37

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor skal gjesten få mer mat enn sønnen din og deg?

Så barnet som er på besøk skal spise seg mett mens dere går sultne fra bordet?

Hører også om situasjoner hvor de med dårlig råd spiser brødskiver til middag slik at nabobarna får mat når de er på besøk.

Skal det virkelig være slik?

Skulle nesten tro at barn får traumer av å bli sendt hjem til seg selv ved middagstid. 

Anonymkode: eb02e...f52

Det var et eksempel, ikke heng deg opp i den halve fiskekaken. Spørsmålet mitt var hvordan man gjør det i praksis når man har åpent hus og alltid plass ved middagsbordet til alle vennene som er i huset ved middagstid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...