Gå til innhold

#swedengate. Om å ikke gi gjester mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nå på sommerstid flyr barna rundt og leker her og leker der. Lager du virkelig mat til samtlige? Og det er en selvfølge? Ingen, absolutt ingen, her vi bor lager middag til 10-11 personer hver dag sånn i tilfelle alle velger å spise akkurat der. 

Anonymkode: dc604...b37

Det er aldri 10-11 barn her. Tror det har vært 5 på det meste. Nå på sommertid så griller vi jo oftest, så ja, de ungene som er her får tilbud om mat. Det er helt vanlig her. Jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne med som hva som er helt typisk når man har folk/'gjester hos seg ellers. 

Anonymkode: 98d73...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er aldri 10-11 barn her. Tror det har vært 5 på det meste. Nå på sommertid så griller vi jo oftest, så ja, de ungene som er her får tilbud om mat. Det er helt vanlig her. Jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne med som hva som er helt typisk når man har folk/'gjester hos seg ellers. 

10-11 totalt, inkl familien. Jeg vet faktisk ikke om jeg tror deg, at det er helt vanlig der du bor. At alle familiene til enhver tid kan tilby alle ungene i gata middag, hver dag. Det må isåfall bli enorme mengder uspist mat hver eneste dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ikke alt som passet til å varmes opp igjen. Det handler også om at vi som er en liten familie også skal kunne få kose oss med middag sammen. Hadde jeg vist at han var mett så hadde jeg ikke laget middag den dagen, men jeg gikk jo ut i fra at han ville ha middag. 

Anonymkode: edef0...00f

At du bil ha gleden av å spise med ham er noe annet. Jeg forstår hvis du ikke har lyst til å spise alene hver dag, men det er virkelig veldig få retter som ikke kan oppbevares et par dager, eller i det minste til kveldsmaten.

Anonymkode: e353b...593

Skrevet

Ofte gjester ikke får mat, men da er det en grunn. Vi har datters muslimske venner på tilfeldig besøk og vi har planlagt svinekjøtt til middag. Nabobarn stikker innom og vi har ikke nok mat. Unger jeg vet er kresne og maten vi har faller garantert ikke i smak. Alle sendes hjem da, de venter ikke på rommet. Middag generelt må nan jo vite om på forhånd, jeg lager så det er nok mat men aldri overflod. Kveldsmat og lunsj får alle tilbud om da. 

Anonymkode: b4abe...bcd

Skrevet

Hvis vi inviterer med hjem, selvsagt. Skal vi ha noe til middag som er enkelt å lage mye av, så ja. Men har jeg handla inn og tint opp laksebiter til de vi har tenkt å spise med (familien) OG jeg ikke har fiskepinner/fiskekaker tilgjengelig, så lager jeg ikke noe annet for å tilby mat. 

Jeg kom hjem en dag etter jobb og da hadde yngste sønnen min invitert med seg 5 venner hjem. Mellomste og eldste hadde kjærsten sin på besøk. Som betyr at vi var totalt 12 stk. Ikke sjans om jeg lager middag til så mange en vanlig ettermiddag

Anonymkode: c17cd...b7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

At du bil ha gleden av å spise med ham er noe annet. Jeg forstår hvis du ikke har lyst til å spise alene hver dag, men det er virkelig veldig få retter som ikke kan oppbevares et par dager, eller i det minste til kveldsmaten.

Anonymkode: e353b...593

Men hvorfor skulle naboer få ta fra oss våres kos fordi de salv vil føle seg bra siden de gav han middag. Han kom ikke til å sulte i hjel om han måtte vente en time ekstra på at det ble middag hjemme og han kunne alltids ta seg en skive eller noe frukt. 

Anonymkode: edef0...00f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

10-11 totalt, inkl familien. Jeg vet faktisk ikke om jeg tror deg, at det er helt vanlig der du bor. At alle familiene til enhver tid kan tilby alle ungene i gata middag, hver dag. Det må isåfall bli enorme mengder uspist mat hver eneste dag.

Alle familiene? 

Jeg snakker nå kun på våre vegne da. Jeg skjønner jo at du ikke tror meg. Jeg har tatt opp tema tidligere, både her og på andre forum. Derfor er det morsomt nå når #swedengate går viralt. 

Skrevet

Jeg bor også et sted der barna løper inn og ut hos hverandre om ettermiddagene, så for oss er det absolutt en fordel om middagsbesøk bli avklart på forhånd. Det gjelder begge veier, jeg kan ikke alltid diske opp med ubegrenset god og næringsrik mat, og det er ergerlig å få beskjed om at mitt barn alt har spist mens jeg holder på å lage et eller annet spesielt. Det er sjelden jeg sier nei hvis de spør i rimelig tid, ellers sender jeg dem hjem. En av vennene har cøliaki også, da kan jeg ikke servere skiver i stedet heller.

Jeg tror egentlig de som reagerer på dette ikke er vant til at barna løper rundt på eget i initiativ på denne måte, for de fleste foreldre vil vel egentlig ha egne barn hjem til middag i hvertfall de fleste dagene i uka.

Skrevet
Spurvugla skrev (1 minutt siden):

Jeg bor også et sted der barna løper inn og ut hos hverandre om ettermiddagene, så for oss er det absolutt en fordel om middagsbesøk bli avklart på forhånd. Det gjelder begge veier, jeg kan ikke alltid diske opp med ubegrenset god og næringsrik mat, og det er ergerlig å få beskjed om at mitt barn alt har spist mens jeg holder på å lage et eller annet spesielt. Det er sjelden jeg sier nei hvis de spør i rimelig tid, ellers sender jeg dem hjem. En av vennene har cøliaki også, da kan jeg ikke servere skiver i stedet heller.

Jeg tror egentlig de som reagerer på dette ikke er vant til at barna løper rundt på eget i initiativ på denne måte, for de fleste foreldre vil vel egentlig ha egne barn hjem til middag i hvertfall de fleste dagene i uka.

Dette er veldig typisk norsk.

Det er ikke sånn at det må serveres tipp topp mat. Ikke i det hele tatt. Her har det gått mye i grillpølser fra mai, og det er ikke mange av ungene som vil ha salat til. De blir ikke underernært eller syke for det altså. Har barn allergier, så sier det seg selv at det ikke handler om gjestfrihet når de ikke kan spise det du har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er veldig typisk norsk.

Det er ikke sånn at det må serveres tipp topp mat. Ikke i det hele tatt. Her har det gått mye i grillpølser fra mai, og det er ikke mange av ungene som vil ha salat til. De blir ikke underernært eller syke for det altså. Har barn allergier, så sier det seg selv at det ikke handler om gjestfrihet når de ikke kan spise det du har. 

Jeg syns faktisk ikke at unger bør spise grillpølser hele tida. Barn trenger (og fortjener) et balansert kosthold, akkurat som voksne. 

Skrevet

Er det avtalt besøk, så får de alltid mat. Men vi bor i rekkehus borettslag, så her kryr det av barn. Og er da tilfeldigvis 4 barn på besøk her, så har ikke jeg mat til alle. Vi foreldre her i nabolaget, har og en avtale om å ikke gi middag til barna, uten å høre om det er greit. Men er de 4 vennene på besøk, og vi skal ha middag, så sender jeg de ut, og sier at mitt barn kan komme ut senere. Datteren min som er tenåring, kan jo fint ha 6 venner på besøk, hvor halvparten er gutter. Det besøket er jo ikke avtalt siden de er tenåringer. Selvfølgelig kan de få frukt eller en brødskive blir de sultne. Men jeg har jo ikke middag til 6 ekstra tenåringer. 

Er bare meg og mine 2 barn her. Og jeg tar jo fram nok middag til oss. Skal vi ha kyllingfilet, så tar jeg fram 3 stk. Og da har vi ikke nok til 6 personer til. Men er det en til, så går det helt fint, da lager jeg bare mer ris, saus og grønnsaker, så deler vi opp kyllingen. 

Anonymkode: 5983d...91c

Skrevet
Spurvugla skrev (Akkurat nå):

Jeg syns faktisk ikke at unger bør spise grillpølser hele tida. Barn trenger (og fortjener) et balansert kosthold, akkurat som voksne. 

Enig med deg. Vi kan ikke spise grillpølser hele sommeren i frykt for hva noen på et anonymforum skal tro om oss - om vi forer hele gata eller ikke. Jeg sender ungene hjem når vi spiser middag. God, næringsrik middag beregnet på oss og ikke hele gata. (Så kan amerikanerne tenke hva de vil i landet der de mener det er en menneskerettighet å skyte hverandre, og der den vanligste dødsårsaken blant barn er å bli skutt. Skakkjørt.)

Skrevet
Spurvugla skrev (7 minutter siden):

De overlever nok en grillpølse tre, fire ganger i uka om sommeren. Det er ikke sånn at det er det eneste måltidet i løpet av døgnet :-) 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig med deg. Vi kan ikke spise grillpølser hele sommeren i frykt for hva noen på et anonymforum skal tro om oss - om vi forer hele gata eller ikke. Jeg sender ungene hjem når vi spiser middag. God, næringsrik middag beregnet på oss og ikke hele gata. (Så kan amerikanerne tenke hva de vil i landet der de mener det er en menneskerettighet å skyte hverandre, og der den vanligste dødsårsaken blant barn er å bli skutt. Skakkjørt.)

Ingen snakker om at dere blir fordømt eller har noe å frykte. Slapp nå av. Det går an å synes at noe er snodig uten å dømme folk nord og ned vet du. Jeg tror likevel at dette at det blir satt fokus på, kan endre ting. Det gjør som regel det.

Jeg aner ikke hvorfor du er så aggresiv, men jeg er ikke amerikaner. Jeg tror nok det er andre folkeslag som reagerer mer enn dem også.

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på hvordan besøk unger har her og ande land. Når ungene starter på skolen avtaler ungene ofte dette selv, de kan gå til naboer og venner som bor nære. I mange andre land virker det som alt besøk må være planlagt, da skjønner jeg at en kan gi ungene middag. 

20 unger ekstra i hus var ikke unormalt hos oss år ungene var mindre, det sier seg vel selv at middag til alle de ikke var mulig. Hadde det vært en gang i åretkunne jeg ha snudd meg rundt, men uaktuelt når det skjedde flere ganger i uka. Jeg liker ikke å sende unger hjem for at vi skal spise eller de må stå ute, så vi tok middagen som kveldsmat istede. Sultene slapp ungene å være hos meg, det var selvbetjening på havregryn og cornflaks, samt frukt/grønt. De med allergier hadde rundstykker i frysen de kunne tine. Brødmat måtte vi slutte med, for det ble for mange bommerter til skolemat når begge vi voksne jobbet skift. Når ungene ordnet seg mat selv så klarte vi ikke holde kontollen på brødboksen. Ungene var fornøyde over serveringen, en unge klaget men når jeg sa han kunne gå hjem for å spise og komme tilbake igjen spiste han og spiste ofte siden. Nå er mine unger ganske selvstendige ifra før, så jeg har vel nesten aldri laget mat til de for det har de villet fra de kunne gå. Så jeg har igrunn nesten bare laga skolemat og middag. Skolemat har jeg laget for da får jeg fem min med kaffekoppen og morrae meg på, jeg er morragretten. 

Jeg har ingen problemer å servere middag til en eller to ekstra, men så få har det sjelent vært hjemme hos oss. Med fire unger som hadde mange venner og vi voksne ønsket å ha åpen dør for alle. Vi bodde også helt genialt til, slik at unger kom til oss. Mine unger har heller ikke bare lekt med bestevennene sine, har de sett ett barn har det blitt invitert inn uansett kjønn og alder. 

Anonymkode: 0fedd...ed2

Skrevet

De overlever nok en grillpølse tre, fire ganger i uka om sommeren. Det er ikke sånn at det er det eneste måltidet i løpet av døgnet 🙂

Nei, men de andre måltidene er gjerne brødskiver, frokostblandinger og yoghurt. Med grillpølser uten tilbehør til middag blir det fort en hel dag uten en eneste grønnsak. Man kan overleve på det, for all del, men det er ikke sunt i lengden og ikke noe jeg ønsker for hverken mitt barn eller andres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De overlever nok en grillpølse tre, fire ganger i uka om sommeren. Det er ikke sånn at det er det eneste måltidet i løpet av døgnet 🙂

Ingen snakker om at dere blir fordømt eller har noe å frykte. Slapp nå av. Det går an å synes at noe er snodig uten å dømme folk nord og ned vet du. Jeg tror likevel at dette at det blir satt fokus på, kan endre ting. Det gjør som regel det.

Jeg aner ikke hvorfor du er så aggresiv, men jeg er ikke amerikaner. Jeg tror nok det er andre folkeslag som reagerer mer enn dem også.

Jeg er ikke aggressiv, men jeg liker ikke å indirekte anklages for å være gnien og kjip. Jeg forklarer hvordan det er hos oss, og hvordan jeg ikke kan få til å servere mange unger middag hver dag. Likevel virker det som om du mener jeg bør det. 
Og jo. Verden ler av Sverige nå, på helt feil grunnlag, og du fyrer oppunder det, rettferdiggjør kritikken. Hvorfor skal det endres på? Ungene kan gå hjem og spise istedet for å kreve middag i samtlige hus de tilfeldigvis er på besøk. Om det er en liten gjest som kommer langveis fra skal han selvsagt få mat, men naboungene kan sendes hjem. 

Skrevet
Spurvugla skrev (2 minutter siden):

Nei, men de andre måltidene er gjerne brødskiver, frokostblandinger og yoghurt. Med grillpølser uten tilbehør til middag blir det fort en hel dag uten en eneste grønnsak. Man kan overleve på det, for all del, men det er ikke sunt i lengden og ikke noe jeg ønsker for hverken mitt barn eller andres.

Jeg tenker nok at De som spiser en grillpølse her, også spiser middag hjemme. De får nok uansett i seg den næringen de skal ha. Det skal ikke så mye til altså :-) 

Skrevet

Jeg er ikke aggressiv, men jeg liker ikke å indirekte anklages for å være gnien og kjip. Jeg forklarer hvordan det er hos oss, og hvordan jeg ikke kan få til å servere mange unger middag hver dag. Likevel virker det som om du mener jeg bør det. 
Og jo. Verden ler av Sverige nå, på helt feil grunnlag, og du fyrer oppunder det, rettferdiggjør kritikken. Hvorfor skal det endres på? Ungene kan gå hjem og spise istedet for å kreve middag i samtlige hus de tilfeldigvis er på besøk. Om det er en liten gjest som kommer langveis fra skal han selvsagt få mat, men naboungene kan sendes hjem. 

Jeg har virkelig ikke skrevet noe om å være gnien. Jeg snakker om hva vi betrakter som en selvfølge og gjestfrihet. Ler og ler. Hva andre gjør kan jo ikke jeg sto til ansvar for heller. Mange syns jo bare at det er veldig rart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette gjelder jo i Norge også. Folk har fortalt på TikTok at de har som barn opplevd å vente på rommet mens vennen har gått for å spise middag. Dette har nå gitt Sverige et dårlig rykte, og det skjønner jeg godt. Det er bare at nordmenn er ofte likedan. I andre kulturer er det helt uhørt å ikke invitere gjester til måltidet. Hva er det som gjør at vi i Norge og Sverige er så utrolig merkelige og ugjestrfrie? 

Jeg spurte her inne engang om dere gå gjester mat. Da svarte alle unntatt en at nei, det kunne vanke en kjeks eller noe hvis dere hadde. Det er godt dette går vitalt og jeg håper det vil endre seg sånn at vi får inn i hodet at vi skal tilby gjester, store som små, mat når de er på besøk. 

Du har ikke skjønt greia.

Det handler ikke om å tilby gjester mat, det handler om å tilby gjester mat NÅR det er mat på gang i huset de besøker 

Anonymkode: 2b4e9...fff

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Vokst opp med at det alltid var plass og mat til flere rundt matbordet. Det er det hos oss nå også. 

Samme her, deler på den middagen som er laget, lager evt litt ekstra tilbehør 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre da?? Hvis det er venner der, så er det venner der. Spiller jo ingen rolle hvor ofte. 

Det var selvfølgelig alt med saken å gjøre. Gutten min på 15 år har med seg 3-4 kompiser hjem etter skolen nesten hver eneste dag. Skulle jeg ha servert middag til 3-4 ungdommer hver dag i tillegg til egne barn, så hadde matbudsjettet dobla seg. Det hadde også vært noe annet om ungdommen veksla på hvor de var, men de er ALLTID hos oss. Dobbelt matbudsjett har vi ikke råd til.

Anonymkode: 20a3e...88e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du har ikke skjønt greia.

Det handler ikke om å tilby gjester mat, det handler om å tilby gjester mat NÅR det er mat på gang i huset de besøker 

Jeg vet da det?! 

At jeg serverer mat uansett var bare en tilleghsopplysning fordi jeg har skrevet om det før. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var selvfølgelig alt med saken å gjøre. Gutten min på 15 år har med seg 3-4 kompiser hjem etter skolen nesten hver eneste dag. Skulle jeg ha servert middag til 3-4 ungdommer hver dag i tillegg til egne barn, så hadde matbudsjettet dobla seg. Det hadde også vært noe annet om ungdommen veksla på hvor de var, men de er ALLTID hos oss. Dobbelt matbudsjett har vi ikke råd til.

Anonymkode: 20a3e...88e

Plutselig var det enormt mange unger hos folk her. Fra 4-5 til...20! personer. Det er jammen noe nytt her inne.

Som sagt så går det jo i såfall fint an å si at det ikke skal være gjester i huset ved middagstider. Så komplisert er det da ikke. 

Skrevet

Plutselig var det enormt mange unger hos folk her. Fra 4-5 til...20! personer. Det er jammen noe nytt her inne.

Som sagt så går det jo i såfall fint an å si at det ikke skal være gjester i huset ved middagstider. Så komplisert er det da ikke. 

Det er jo det folk i praksis gjør når de sender ungene hjem. "Nå er det middagstid, så nå skal vi ikke ha gjester. Gå hjem!" Bare litt høfligere formulert, selvfølgelig. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Opplever i grunn at ungene blir tilbudt mat der der er jeg så aner ikke hvor utbredt dette er. Hjemme så foret mamma alle, store og små😊. Selv om hun hadde minimalt med penger var det alltid NOE til alle. Vi ordner også alltid NOE til besøket. Synes det er en fin tradisjon å føre videre.

Samme her. Vi har et veldig levende hus, fullt av barn til alle tider. Så bare naturlig at de spiser her hvis det er tid for mat. Hvis det er barn jeg ikke kjenner godt, så sender jeg alltid melding til foreldrene for å høre om det er greit, evt allergier/hensyn. Alle skal føle seg inkludert her, og det tror jeg barna gjør. Siden vi sjeldent er bare familien til bords 😅

Anonymkode: 85050...996

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...