Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Hei! Jeg eier hus, verdi 2 mil, nylig kjøpt, 2 år siden. Jeg har to barn og lav inntekt. kjæreste ønsker å kjøpe seg inn i huset. vi nærmer oss 50 år. Hva ville dere gjort her? Og hvordan? vi har vært kjærester i 4 år. Anonymkode: 60bab...bfb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Han har også lav inntekt, uføretrygdet, ingen gjeld, men ingen egenkapital. Anonymkode: 60bab...bfb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Ønsket du at han skal eie 50%, dvs. at han tar opp lån på 1million og tror du han får lån? Har han barn fra før, hvor gamle er dine barn og vurderer dere barn sammen? Skriv i hvert fall samboerkontrakt og ha livsforsikring. Anonymkode: ceba2...6c8
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Vi skal ikke ha barn sammen. Mine barn går på barneskolen. Han har ikke-hjemmeboende barn. Jeg vil egentlig ikke at han skal kjøpe seg inn… Anonymkode: 60bab...bfb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Det er en kabal å legge, for dine og hans barn skal jo arve dere en dag, og skal dere eie sammen må dere skrive skikkelige kontrakter og ikke minst sørge for at barna kan arve. Om du dør først vil han eie halve huset, og dine barn skal ha den andre halvparten i morsarv. Det blir fort litt trøbbel av sånt, så alt må være på stell fra første stund. Siden han har barn skjønner jeg ønsket hans om å investere i bolig, det føles jo meningsløst å betale hos deg uten å eie, da blir det ingenting igjen etter han når han dør Jeg skjønner ditt ønske om å ikke la han kjøpe seg inn, men jeg skjønner også hans ønske om å være med å eie. Et alternativ er at du lar han bo gratis hos deg, og bare er med å betale løpende utgifter som strøm, mat osv, også kan han spare eller investere i noe selv, en liten hybel/leilighet til utleie f.eks. Da bygger han litt kapital uten at han er medeier i din bolig. Anonymkode: 2eb8d...cb5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Hmmm… takk. Fikk noe å tygge på der! Anonymkode: 60bab...bfb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Ville ikke latt han kjøpe seg inn mtp arv. Anonymkode: 7551c...2df
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Vi skal ikke ha barn sammen. Mine barn går på barneskolen. Han har ikke-hjemmeboende barn. Jeg vil egentlig ikke at han skal kjøpe seg inn… Anonymkode: 60bab...bfb Hvis du ikke ønsker det skal ham selvsagt ikke kjøpe seg inn i ditt hus. Du må bare være tøff nok til å si det til han.... Anonymkode: 109a5...cfb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Hva er gode grunner for at han ikke skal kjøpe seg inn? 🤔 Anonymkode: 60bab...bfb
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Jeg skjønner jo at han vil kjøpe seg inn. Pm det var omvendt, hvis samboeren din Eide huset og ikke lot deg kjøpe seg inn, så hadde folk ropt «kvinnefelle» med en gang. Du står fritt til å nekte ham, men hvis jeg var i hans sko hadde jeg nok funnet meg et eget sted rimelig fort. I hvert fall kjøpt noe for å leie ut. Anonymkode: 27d43...24d
HeiteH Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 Uten felles barn ser jeg ikke hvorfor man skulle ville eie sammen. Du har små barn. Dersom kjæresten din kjøper seg inn og det blir slutt mellom dere kan du risikere at huset må selges. Kan du da kjøpe nytt hus? Han bør heller investere i noe annet, og så lar du være å ta betalt fra han til annet enn rene driftsutgifter.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 Du omtaler han som "kjæreste", men er han også "samboer"? Anonymkode: 5c3df...e0a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 Som den over skriver, er dere allerede samboere? Ville bodd sammen 1 års tid før dere kjøper sammen. Så lenge dere skriver ryddig kontrakt og du lager livsforsikring som for eksempel går rett til barna ville jeg satset på forholdet og eid sammen. Men da må du føle at dette er en mann du vil satse på og bli gammel sammen med. Har du mye egenkapital i boligen? Anonymkode: ceba2...6c8
prekæs Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 HeiteH skrev (3 timer siden): Uten felles barn ser jeg ikke hvorfor man skulle ville eie sammen. Du har små barn. Dersom kjæresten din kjøper seg inn og det blir slutt mellom dere kan du risikere at huset må selges. Kan du da kjøpe nytt hus? Han bør heller investere i noe annet, og så lar du være å ta betalt fra han til annet enn rene driftsutgifter. Enig. Og om det verste skulle skje, vil hun i tillegg måtte løse ut arvinger på en bolig som jevnt og trutt stiger i verdi.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vi skal ikke ha barn sammen. Mine barn går på barneskolen. Han har ikke-hjemmeboende barn. Jeg vil egentlig ikke at han skal kjøpe seg inn… Anonymkode: 60bab...bfb Hvorfor vil du satse på et forhold med han? Hva slags forhold ser du for deg når du allerede nå ikke kan si at du ikke vil noe? Anonymkode: 3b396...8a0
amandine Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor vil du satse på et forhold med han? Hva slags forhold ser du for deg når du allerede nå ikke kan si at du ikke vil noe? Anonymkode: 3b396...8a0 Det er vel lett å se for seg at hun ønsker å verne om sin egen investering slik at hun best mulig ivaretar sine egne barn som er i barneskolealder? Et forhold til ham vil jo ikke automatisk begrenses av at hun verner sitt eget? hHun skriver at de nærmer seg 50 så nye barn er utelukket. Han har voksne barn, hun har små. Han eier ingenting, er uføretrygdet og har ikke egenkapital. Han kan veldig fint være en mann man vil dele livet med, men egne barn vil jo alltid komme først. Jeg hadde gjort som hi, vært skeptisk til å selge ut det jeg hadde opparbeidet.
sug lut Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 Ikke finn på å eie noe sammen. Dere er voksne mennesker som heldigvis kan ta informerte valg. Det er lurt av deg å ha ditt separat, har han penger å investere så kan han gjøre det annensteds. Pass på at han ikke opparbeider seg rett til en andel så du må selge når det ryker.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 Jeg er såpass egoistisk på vegne av mine barn at jeg ikke hadde latt ham kjøpe seg inn så lenge vi ikke hadde hatt felles barn. Rett og slett for å sikre arven til barna. Alternativet hadde som noen nevner over her vært at han investerte i noe annet, eller dere evt i noe sammen, hvis mulig. Jeg skjønner at han ønsker det, men ditt hovedansvar er overfor dine barn.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 Hvis han ikke skal kjøpe seg inn bør dere ha helt adskilt økonomi. Han bør betale husleie, men ikke ha noe ansvar for huset ut over det. Kommer det større utgifter, som at taket må tas eller at oppvaskmaskinen ryker, at dere må betale for ny kloakkedning eller bytting av en ovn, må det bære 100% ditt ansvar der du ikke en gang skal nevne at han skal hjelpe deg med utgiften. Del bil bære bsyurlig at gan har en sparekonto eller gjør investeringer du ikke gar noe med. Siden du har to hjemmeboende vatn og gan ingen vil det bære naturlig at du betsler 3/4 av alle løpende utgifter som strøm, tv, bil mat ol og at du gjør 3/4 av husarbeidet og akt av vedlikeholdsarbeid. Anonymkode: c929e...b8b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 Hvis han ikke skal kjøpe seg inn bør dere ha helt adskilt økonomi. Han bør betale husleie, men ikke ha noe ansvar for huset ut over det. Kommer det større utgifter, som at taket må tas eller at oppvaskmaskinen ryker, at dere må betale for ny kloakkedning eller bytting av en ovn, må det være 100% ditt ansvar der du ikke en gang skal nevne at han skal hjelpe deg med utgiften. Del vil være naturlig at han har en sparekonto eller gjør investeringer du ikke har noe med. Siden du har to hjemmeboende barn og han ingen vil det bære naturlig at du betaler 3/4 av alle løpende utgifter som strøm, tv, bil mat ol og at du gjør 3/4 av husarbeidet og akt av vedlikeholdsarbeid. Anonymkode: c929e...b8b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #21 Skrevet 3. juni 2022 Skjønner godt at du ikke vil la han kjøpe seg inn. Jeg eier og min egen bolig, som jeg har lite lån på. Ønsker jo og sikre meg mine egne barn. Så skulle jeg få samboer en dag, så kan han betale lav husleie, og heller eie noe annet han kan leie ut. Anonymkode: cfcce...4c9
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #22 Skrevet 3. juni 2022 amandine skrev (4 timer siden): Det er vel lett å se for seg at hun ønsker å verne om sin egen investering slik at hun best mulig ivaretar sine egne barn som er i barneskolealder? Et forhold til ham vil jo ikke automatisk begrenses av at hun verner sitt eget? hHun skriver at de nærmer seg 50 så nye barn er utelukket. Han har voksne barn, hun har små. Han eier ingenting, er uføretrygdet og har ikke egenkapital. Han kan veldig fint være en mann man vil dele livet med, men egne barn vil jo alltid komme først. Jeg hadde gjort som hi, vært skeptisk til å selge ut det jeg hadde opparbeidet. Hun sier jo selv at hun egentlig ikke vil at han kjøper seg inn. I et normalt forhold skal man kunne si det åpent uten å gå runder med seg selv og tvile på hva hun må gjøre, når hun allerede nå vet at hun ikke vil … de er kjærester men ikke kan snakke sammen åpent uten å være i tvil eller redd for noe … det er ikke økonomien hun må bør være oppmerksom på, det var mitt poeng .. Anonymkode: 3b396...8a0
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #23 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hun sier jo selv at hun egentlig ikke vil at han kjøper seg inn. I et normalt forhold skal man kunne si det åpent uten å gå runder med seg selv og tvile på hva hun må gjøre, når hun allerede nå vet at hun ikke vil … de er kjærester men ikke kan snakke sammen åpent uten å være i tvil eller redd for noe … det er ikke økonomien hun må bør være oppmerksom på, det var mitt poeng .. Anonymkode: 3b396...8a0 Det er ikke lett å skulle si fra når du vet det du sier går mot hva din partner ønsker. Selvfølgelig vil man da gå noen runder med seg selv før man buser ut. Anonymkode: a38ce...f67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå