Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Alle vet at overvekt er helseskadelig. Hvorfor skal man da hylle noe som er helseskadelig? Mange bedrifter bruker modeller med fedme nå om dagen. De kunne jo like gjerne brukt modeller som røyket. Hvorfor fronte og hylle noe som åpenbart ikke er sunt? Anonymkode: 7cbbc...0ef
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Det har ikke med hylling å gjøre, men å akseptere. Jeg synes heller ikke vi skal hylle fedme, men fakta er at over 50% av Norges befolkning er overvektig og da må vi akseptere også disse kroppene. For klær, undertøy, badetøy osv trenger man også når man et overvektig.... Anonymkode: a44a1...5a0
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Det er forskjell på overvekt og fedme Anonymkode: 3f541...ff2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Å bruke overvektige modeller er ikke det samme som å hylle de. Anonymkode: c25ac...84c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Å bruke overvektige modeller er ikke det samme som å hylle de. Anonymkode: c25ac...84c *hylle overvekt*. Anonymkode: c25ac...84c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Når er det en stor forskjell på helseskadelig overvekt og modellene som brukes. At enkelte veldig store har et behov for å vise at kropp er topp syns jeg er unødvendig. Ja, kropp ER topp, men en kropp på 140 kilo er ikke sunn, med mindre det er rene muskler. Jeg syns det er bra at modellene er i «alle» former og fasonger, og de modellene som brukes er litt overvektige. De er ikke helseskadelig store. Anonymkode: 008e0...f2d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Alle vet at overvekt er helseskadelig. Hvorfor skal man da hylle noe som er helseskadelig? Mange bedrifter bruker modeller med fedme nå om dagen. De kunne jo like gjerne brukt modeller som røyket. Hvorfor fronte og hylle noe som åpenbart ikke er sunt? Anonymkode: 7cbbc...0ef Kanskje det kommer som et sjokk på deg, men overvektige trenger og klær. Ingen trenger å kle på seg en røyk, så det er en tåpelig sammenligning. Anonymkode: c25ac...84c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Trenger ikke hylle det, men folk kunne fint droppet å shame det. Tviler på det hjelper, så kanskje vi skal starte der? Anonymkode: 594d0...01d
Ekspatt Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 At folk blir så opprørt av at andre kroppstyper viser frem klær, betyr vel bare at det er viktig at alle slags kroppsformer og fasonger brukes til å vise frem klær. Det at noen kaller det å hylle overvekt og fedme, er like banalt som når noen heterofile folk blir krenka og sinte av at banken, optikeren og kommunen legger til regnbuebakgrunn på profilbildet i juni. Man ignorerer ikke heterofile ved å støtte Pride, og man ønsker ikke slanke kropper noe mindre velkommen bare fordi de større variantene også trenger klær altså.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Å selge klær til alle mulige kropper er det jo smart å gjøre med kropper i forskjellige utgaver over str 0. Å stå fram med flesket sitt ellers og proklamere at man er stolt av det er derimot feilslått. Anonymkode: c2f8f...345
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 Det er jo et stort fremskritt å bruke modeller i de størrelsene de er. Vi har alle forskjellige kropper og kroppsfokuset i motebransjen har lenge vært veldig usunt. Idealene har vært unaturlig tynne, noe som har ført til spiseforstyrrelser både blant modeller som tvinges ned i vekt for å få oppdrag og blant ungdom og unge voksne som prøver å leve opp til dette kunstige idealet. I tillegg har det vært mye shaming av mennesker som har noen kilo for mye og det skal ikke mange kilo til før hetsing fra andre ikke er uvanlig. Så det å vise klær på forskjellige, naturlige kropper (størrelser og alder) er et stort fremskritt. Skal man anklage mote- og klesbransjen for et dårlig kroppsfokus så er det jo ikke de naturlige kroppene som er skadelige fokus.... Anonymkode: ee4ef...543
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 Jeg skjønner godt at en i str 42 ikke blir spesielt inspirert av å se plagg på en str 34-modell. Butikkene vil gjerne selge klær også til den halvparten av befolkningen som er overvektige, og viser da klærne frem på måter som appellerer. Det er ikke butikkenes feil at overvekt øker Anonymkode: dbcc4...e44
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Jeg syns det er helt topp det er variasjon i modellene som viser frem klær. Jeg syns kanskje ikke de som har sykelig bmi burde gjøre dette, iforhold til at noen kan se opp til de, men mange av modellene er sykelig undervektige og de syns jeg heller ikke burde vise frem klær. Så jeg syns de med en normal og litt over normal bmi bør gjøre det. Jeg har ett veldig avslappet forhold til egen kropp, men jeg har opplevd at andre har ekstreme meninger om min kropp og de er ekstremt flinke til å forklare meg hva jeg burde mene om egen kropp. Jeg var sykelig undervektig en periode (ikke meningen for å si det mildt og jeg sleit lenge med å få på meg noen gram igjen) En mor sa til sin tenåringsdatter at hun måtte brukesmme slankekursom jeg hadde gjort, for jeg hadde fått så pen kropp. Da dro jeg faktisk opp genseren midt på butikken og spurte moren om det var slik hun ønsket datteren skulle se ut. Som mine unger sa: det ser ut som du kommer rett ifra Auschwitz. Med klær på så jeg nok helt grei ut, uten klær så jeg ut som ett spøkelse og jeg fikk kjenne på alle bivirkninger det er å være for tynn. Kroppen min sliter enda litt noen år etter jeg har fått på meg kilo igjen. Jeg har fått takk fra datteren som jeg dro opp klærne for. Jeg viste hun hadde spiseproblemer og jeg viste at moren var den største grunnen til det, så det var litt av grunnen til at jeg gjorde det. For slikt er helt ulikt meg. Nå er jeg faktisk overvektig og stortrives. Tykk er jeg ikke, formenmin er bra og jeg kan gjøre det jeg vil med min kropp igjen. Det er bare bmi kalkulatoren som påstår jeg er overvektig. Og jeg skal ikke sulte meg for å gå ned de to kiloene jeg trenger for å være normalvektig. Anonymkode: c6544...22d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Søsteren min jobbet som modell første halvdel av 2000-tallet og det var få av de som hadde et normalt kosthold. Bulimi var helt normalt i miljøet. Jeg tror at ved å vise modeller i alle størrelser kan redusere risikoen for at «vanlige» jenter utvikler spiseforstyrrelser. Det å bli frisk fra en spiseforstyrrelse kan være ekstremt vanskelig. Jeg er ganske sikker på at spiseforstyrrelser tar flere liv og er dyrere for samfunnet enn en evt risiko en person på 80 kg utgjør.. Anonymkode: bb8c6...52f
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Alle vet at overvekt er helseskadelig. Hvorfor skal man da hylle noe som er helseskadelig? Mange bedrifter bruker modeller med fedme nå om dagen. De kunne jo like gjerne brukt modeller som røyket. Hvorfor fronte og hylle noe som åpenbart ikke er sunt? Anonymkode: 7cbbc...0ef Fordi første steg mot å få et bedre liv,- OG deretter ville passe på seg selv = bli sunnere,- er å akseptere seg selv som man ER. Og da som man er nå i nuet. Bilder og filmer og "hyllest" av overvektige er ment å skape aksept og forståelse hos enkeltindividet om at "jeg er ikke unik eller enestående som jeg er";- mange ser ut som meg. Vi kan ha et normalt lykkelig liv uavhengig av vekt. Det er dessuten heller ikke bare overvektige kropper som "hylles";- "gamle kropper"; syltynne kropper, store pupper, fregner, utstående ører og andre "skjønnhetsfeil" blir også frontet, men fedme blir vel sett på som selvforskyldt, mens andre "feil" er uforskyldt? Jeg vet ikke???? Fedme er tross alt sjelden ene og alene selvforskyldt på den måten at det er noe man ønsker og/eller jobber mot... Når man er istand til å elske seg uansett om man har for små pupper, for mye mage, for store lår, for lite muskler osv DA først kan man omfavne seg selv og begynne å gjøre det som er best for kroppen sin. Ikke fordi man skal se ut som en annen, men fordi man vil leve lengst mulig, best mulig. Fordi man vil at livsstilen en har ikke skal ødelegge muligheter for å gjøre ting man har lyst til å gjøre, hverken nå eller i fremtiden. Et lykkelig liv krever en lykkelig kropp, ikke en kropp som ser ut på en bestemt måte. Sammen med en livsstil tilpasset sine ønsker om et godt liv og passe på "sitt tempel", så vil kroppene også sakte, men sikkert gå mot det som er "Normalkroppen" for denne personen. Man vil bli sunnere fysisk og man vil bli friskere i hodet. Målet er ikke at man SKAL være ekstremt feit eller at man skal omfavne sine farlige livsstil, målet er å starte å elske seg selv der man er og fortsette med det og skape et ønske om å ville passe på seg selv. Veien man går blir lenger, men akk,- så mye lettere om man klarer gå denne. På samme måte som at de med "medfødte feil" (stor nese, skjeve tenner, ol) skal lære og akseptere og elske disse særegenheten så må en overvektig akseptere sine kilo så lenge de er der. Ikke at førstnevnte gruppe har så mye og vinne FYSISK helsemessig på begynne å elske seg selv og ta vare på seg selv,- men psykisk har de også mye og vinne på å akseptere at de er som de er, det er mulig å elske og bli elsket som man er og man er ikke alene. Anonymkode: 7ecda...678
Tante Hufsa Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 Det er mange som ikke skjønner hva dette dreier seg om. Det handler om å akseptere og like forskjeller. Det hyller ikke overvekt. Det hyller mennesket og deres verdi uansett fasong. Evner ikke folk å forstå hvordan det er å bli sett ned på, stigmatisert, bli tatt for å være dum, ha dårligere vilkår i arbeidslivet osv? Det er så mange overvektige som sliter med eget selvbilde, som tror de er mindre verdt. Å vise alle type kropper sender et signal om at vi ser dere og det er plass til dere. Hvordan klarer folk å snu dette til å handle om fett og valker? Det sier jo ALT om hva dere ser når dere ser en overvektig person. Dere ser ikke mennesket dere ser fedme, og det må dere gjøre noe med. Diskusjonen folkehelse og livsstilsykdommer hører ikke med i denne diskusjonen. Dette handler om psykisk helse og å like seg selv. Selvsagt er fedme et alvorlig problem i verden, det vet alle. Vi må likevel kunne ha to tanker i hodet samtidig. Å hylle mennesket og deres verdi er fult mulig samtidig som man mener det er viktig å gjøre noe med fedmen som sprer seg i verden. Og så må man forstå at overvekt ikke er så enkelt som mange hevder. Se dokumentarserie som Ronny Brede Aase lagde. Det er litt lærerikt. Å gå ned i vekt er faktisk ikke like enkelt for alle.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 Det er heller ikke greit å hylle undervekt, så da er det vel ikke så mange av modellene man kan bruke da.. Anonymkode: cc8d6...b77
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det er heller ikke greit å hylle undervekt, så da er det vel ikke så mange av modellene man kan bruke da.. Anonymkode: cc8d6...b77 True that👍🏻 Anonymkode: 594d0...01d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 Tror alle her at overvekt automatisk betyr skadelig her? Siden i gen argumenterer mot det mener jeg. Det er nemlig ikke sånn at overvekt må være skadelig. Du kan være frisk som noen både med flere kilo over og under normalen, hva nå det er. Slutt med det hysteriet om at alt vi gjør og ikke gjør, hva vi spiser og ikke spiser, hvordan vi ser ut og ikke, er skadelig. Det som ER skadelig er den evige bekymringen for å ikke gjøre og spise alt riktig nok, og å leve sunt nok. Slapp av! Anonymkode: 8d17e...cbf
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 Å være litt overvektig, som pluss size modellene er, er ikke helseskadelig. De som er 10-15 kg overvektig lever faktisk lenger enn de som er slanke/magre.... Enig i at man ikke skal hylle sykelig overvekt, for det er ikke bra for helsen. Men det er forskjell på å hylle og å akseptere at de finnes. Man skal ikke "body shame" noen, ikke de undervektige og ikke de overvektige. Det blir ikke brukt sykelig overvektige modeller så vidt jeg vet, men at de viser klær også i str 42 og ikke bare i str 34 må være greit altså, det er begge representanter av normalen. Anonymkode: a44a1...5a0
Luksusdyret Skrevet 3. juni 2022 #21 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Å være litt overvektig, som pluss size modellene er, er ikke helseskadelig. De som er 10-15 kg overvektig lever faktisk lenger enn de som er slanke/magre.... Enig i at man ikke skal hylle sykelig overvekt, for det er ikke bra for helsen. Men det er forskjell på å hylle og å akseptere at de finnes. Man skal ikke "body shame" noen, ikke de undervektige og ikke de overvektige. Det blir ikke brukt sykelig overvektige modeller så vidt jeg vet, men at de viser klær også i str 42 og ikke bare i str 34 må være greit altså, det er begge representanter av normalen. Anonymkode: a44a1...5a0 Dette. Overvektige mennesker må også ha klær som passer. Når over 50 prosent av befolkningen er overvektig, er det helt naturlig at det markedsføres også mot denne store kundegruppen. Det er heller ikke sunt å ja fet hodebunn eller tørt, skjørt hår, men vi har da hårprodukter også for disse typene.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #22 Skrevet 3. juni 2022 Husker med gru modellene fra 90-tallet, da unge, magre gutter gjerne ble brukt for å vise frem kvinneklær, og «posingen» og sminken gjorde at modellene så ut som heroinoffer. Jeg har bmi på 24, som ikke er definert som overvekt, men som er skyhøyt over klassisk modellstandard. Når jeg kjøper klær vil jeg gjerne vite omtrent hvordan klærne ser ut på. Etter som netthandel blir mer og mer vanlig blir dette også en viktigere faktor, både for kunder og butikkene. Anonymkode: b6e7c...a0b
Luksusdyret Skrevet 3. juni 2022 #23 Skrevet 3. juni 2022 Jeg stusser på hvorfor det i lang tid har vært ansett som helt greit å hylle usunne, undervektige kropper til modeller som sulter seg og gir usunt kroppsbilde til unge jenter, men det å vise frem store kropper er no go...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #24 Skrevet 3. juni 2022 Kan dere ikke bare la andre være i fred? Det er ingen som tror fedme er sunt, og det endrer seg ikke av at folk med høy bmi ikke føler de må skamme seg HELE tida. Pass dere selv. Anonymkode: 71676...671
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #25 Skrevet 3. juni 2022 Alle trenger klær og det er bra om modeller viser frem klærne slik de ser ut på mange typer kropper, inklusive syklig overvektige, syklig undervektige, kortvokste, rullestolbrukere osv. Anonymkode: c577e...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå