Gå til innhold

Kan hunden din "snakke"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da mener jeg kommunisere godt med deg så du forstår hva den mener. Det kan den selvfølgelig, det kan alle hunder, men jeg syns det er litt morsomt.

Én ting er kroppsspråket. Det er jo enkelt å se når de er glade, redde, sinte osv. 
Min venninnes hund ville ha et tyggebein som min hun lå og gnagde på, men turte ikke prøve å ta det. Da så det den i stedet insisterende fra eieren, bort på beinet og tilbake til eieren flere ganger - for å si at hun måtte det det fra min hund og gi det til den 😂 

Min hund har dessuten mange ulike slags bjeff som betyr forskjellige ting (selv om den bjeffer sjelden - her under høres det ut som om det bjeffer i ett sett, hehe)
Hvis hun vil inn/ut av en dør eller ha hjelp til noe, f. eks. å få tak i noe som ligger utenfor hennes rekkevidde, er det er ett kort, kontant bjeff, med litt hes og grov stemme. Da hører jeg på lang vei hva hun vil.
Er hun rasende på en annen hund, er det høy, skingrende stemme (grusom), men hvis hun bare vil bort til en hund eller katt uten at hun  er sint, er det litt mindre insisterende, mer som roping, og det er litt samme bjeff som når hun leker med oss mennesker.
Hører hun noe utenfor som hun mistenker kan være en tyv, er det kort boff, med mye luft og ikke så mye stemme.
Skal hun varsle oss andre om at noen kommer på døren (ofte hører vi ikke ringeklokken, men det gjør hun) er det lyse, lange bjeff, nesten som uling.

Hva er din hund sitt språk?

Anonymkode: 8f8b9...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er min hund død da men han hadde lyder for mye. Når han ville si noe var det oooo eller aaauu i forskjellig tonefall. Han kunne be om friskt vann. Det er katt i hagen. Jeg trenger kos. Slå av lyset (veldig sært men på kvelden slo han seg ikke til ro før lyset ved senga hans var slått av.) Jeg kjeder meg. Mye mer lyder men disse var veldig mye brukt. 

Anonymkode: b6899...bf8

Skrevet

Han småuler og styrer. Han bjeffer ikke, han prater😄

Anonymkode: 55af8...5c5

Skrevet

Ja begge mine gjør det. Hun eldste «prater» med øyene å. Viser hva hun vil ha eller hvor hun vil. Om hun må på do så kan jeg spørre om hun må tisse eller bæsje også får jeg ett boof på den som er det rette svaret, stemmer hver gang 

Anonymkode: 8b22a...4eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hører hun noe utenfor som hun mistenker kan være en tyv, er det kort boff, med mye luft og ikke så mye stemme.

Hvordan vet du at hun mistenker det for å være en tyv? Kjenner hunder til lovgivningen rundt tyveri i Norge? 

Anonymkode: 7088c...a99

Skrevet

Ja! Jeg er helt fasinert over hvor mye hun klarer å kommunisere til meg, og over hvor utrolig mye hun forstår av både ord og tegn.

Hvis jeg går ned i gangen, følger hun etter meg og blir da stående og se først på båndet sitt, så på meg, flere ganger. Hvis jeg svarer at ja, vi skal på tur, begynner hun å hoppe og "danse", mens hvis jeg sier at hun dessverre ikke får være med, detter halen og hun lusker bort til sengen sin og sukker tungt.

Hun prøver også å få meg til å kaste ball til henne ved at hun legger seg oppå en puff med ballen foran seg og venter til hun merker at jeg ser på henne. De dytter hun ballen utfor kanten, logrer veldig og stirrer på meg. Hvis jeg ikke reagerer, henter hun ballen og gjentar prosessen. 

Klør jeg henne på brystkassen og stopper, får jeg en labb på hånden som tar hånden min tilbake til brystkassen for å klø henne mer.

Herlighet, jeg tror jeg kunne skrevet en avhandling om dette, haha. Men ja, hunden min "snakker" mye med meg.

Anonymkode: 779ad...dcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan vet du at hun mistenker det for å være en tyv? Kjenner hunder til lovgivningen rundt tyveri i Norge? 

Så inderlig sørgelig det må være å vær deg!

Anonymkode: 30ddf...02d

Skrevet

Haha, gøy å lese svarene deres. Jeg kunne også ha skrevet mye mer om hundens språk-
Til deg som lurte på hvordan jeg visste at hun mistenker tyv: Det er vel noe jeg tillegger henne, men hun har et vakthund-gen og høres ikke sånn ut når hun forstår at de som kommer er velkomne og kjente. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Haha, gøy å lese svarene deres. Jeg kunne også ha skrevet mye mer om hundens språk-
Til deg som lurte på hvordan jeg visste at hun mistenker tyv: Det er vel noe jeg tillegger henne, men hun har et vakthund-gen og høres ikke sånn ut når hun forstår at de som kommer er velkomne og kjente. 

Det samme med min hund. Vi hører og ser stor forskjell på om hun ser beboere av huset (logring og litt boffing), kjente (vill logring, tripping og masse glad bjeffing), ukjente (stiv kropp og skarp bjeffing) eller andre dyr (en slags strupelyd/knurring/boffing og veldig anspent kropp) når hun ser ut vinduet. 

Anonymkode: 779ad...dcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.6.2022 den 11.23):

Så inderlig sørgelig det må være å vær deg!

Anonymkode: 30ddf...02d

Ja, det er nitrist å mangle evnen til å tillegge hunder kompliserte tankemønster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...