Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går en del turer med hunden min i skog og fjell, og på et punkt må jeg gjennom et veldig stort område som er inngjerdet (litt usikker på om det er utmark eller innmark), som innholder både litt av fjellet, store sletter osv. Dette området er jo privateid, men det er fri ferdsel der. Det står også at det er båndtvang fordi det innimellom går sauer der. Noen få med en bestemt rase har likevel en avtale med grunneier om at de får ha hundene sine løse der for å trene med dem.

Ok, tror det var den relevante bakgrunnsinformasjonen. Så var det spørsmålet mitt. Når jeg passerer dette området med min hund, som selvfølgelig er i bånd, hender det at jeg møter på en eller flere av disse som har avtale om at sine hunder kan gå løs. Problemet er at de åpenbart ikke har kontroll over dyrene sine, for hundene (store) kommer løpende bort til meg og min hund, og min hund blir engstelig og dermed litt aggressiv (hun er liten og i tillegg i bånd). Hva skjer om min hund biter en av deres hunder, eller omvendt? Jeg har flere ganger bedt disse eierene om å ta bånd på hundene sine når de ser at vi, eller andre kommer, bare til vi har passert (siden de åpenbart ikke har kontroll over dem), men det blir møtt av et "jammen vi har lov å ha dem løs". Har jeg egentlig noen rettigheter her med min hund? 

Anonymkode: 7fd13...e93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kontaktet eier og fortalt at de som trener hundene sine der ikke har kontroll på hundene, at de tross flere oppfordringer ikke greier å kalle inn hundene sine når du går der med din hund i bånd.

Og vist til loven neste gang du møter de med løs hund, at løs hund krever at man har kontroll på hundene, og at det eneste du ber om er at de har kontroll på egne hunder slik at hundene deres ikke kommer bort til deg som har din i bånd.

Anonymkode: 869fa...eac

Skrevet

Loven gjelder selvom de får lov av grunneier... 

Anonymkode: 22103...537

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville kontaktet eier og fortalt at de som trener hundene sine der ikke har kontroll på hundene, at de tross flere oppfordringer ikke greier å kalle inn hundene sine når du går der med din hund i bånd.

Og vist til loven neste gang du møter de med løs hund, at løs hund krever at man har kontroll på hundene, og at det eneste du ber om er at de har kontroll på egne hunder slik at hundene deres ikke kommer bort til deg som har din i bånd.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Loven gjelder selvom de får lov av grunneier... 

Anonymkode: 22103...537

Takk! Det var dette jeg håpet, altså at jeg har lov å be dem om å sette på bånd mens vi passerer. Det tar meg jo bare noen minutter å passere, så det burde jo ikke være noe stort problem for dem. I tillegg ser de meg og hunden min på lang avstand og har god tid til å få på båndet hvis de bare vil.

Det å snakke med grunneier var veldig lurt! Det skal jeg gjøre. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Takk! Det var dette jeg håpet, altså at jeg har lov å be dem om å sette på bånd mens vi passerer. Det tar meg jo bare noen minutter å passere, så det burde jo ikke være noe stort problem for dem. I tillegg ser de meg og hunden min på lang avstand og har god tid til å få på båndet hvis de bare vil.

Det å snakke med grunneier var veldig lurt! Det skal jeg gjøre. 

HI

Om ikke annet burde jo de andre hundeeierne ta det som god trening på innkalling - det trengs jo ;)

Håper det ordner seg :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Om ikke annet burde jo de andre hundeeierne ta det som god trening på innkalling - det trengs jo ;)

Håper det ordner seg :)

Ja, det kan du si. Sist kom to av hundene løpende mot oss og jeg ropte til eieren om hun kalle dem inn, og hun svarte "jeg kan prøve...", da ble jeg ganske oppgitt. 

Ja, jeg håper også at det ordner seg. Det er så utrolig fint turområde etter dette stykket, så jeg vil jo ikke slutte å gå der heller.

HI

Skrevet

Vi har en hund som HATER andre hannhunder. Vår er alltid i bånd da han lider av voldsom selektiv hørsel 😉. To ganger bare den siste uken har han omtrent gått i slåsskamp med andre hunder som er løse. De kommer styrkende bort og selv om vi roper «ta hunden din i bånd» driter eierne i det. Siste gang nå bet vår hund den andre innen eieren greide komme frem for det ble full slåsskamp mellom dem. Mannen ble rasende på den andre eier som selvfølgelig unnskyldte seg, men skaden er jo allerede gjort. Fatter ikke at folk ikke bare kan ha hunden i bånd!!

Anonymkode: bd09a...1b1

Skrevet

Loven om hundehold sier at man skal føre hunden i bånd og sørge for den ikke er til sjenanse for andre. Om de oppsøker din hund så har de ikke kontroll. Når det er sagt, denne kampen tror jeg ikke jeg hadde giddet å ta, fordi noen hundefolk er så jævlia tette i nøtta. Om din hund skader en hund som er løs og din er i bånd så er det jo ikke din feil, annet enn at du vet det er løse hunder da. Jeg hadde trolig bare latt vær å gå der. Fordi enkelte folk er dumme og fordi jeg ikke ønsker å utsette min hund for slike ting. Jævlig irriterende, og jeg har hatt en slik engstelig hund selv. Min jobb var jo å sørge for han. Det var mange slike steder jeg ikke kunne gå fordi det alltid kom slike løse uoppdragne beist der eieren mente det var deres rett å ha hunden løs, uansett hvor lite kontroll de har. 

Anonymkode: 8aed4...e80

Skrevet

Jeg lurer jo på hva de tror skjer hvis deres løse hunder plutselig støter på noen sauer der oppe jeg da, når de ikke en gang greier å kalle inn når de møter deg og din hund..

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer jo på hva de tror skjer hvis deres løse hunder plutselig støter på noen sauer der oppe jeg da, når de ikke en gang greier å kalle inn når de møter deg og din hund..

De er trolig trent med strøm når de får gå løs. Her får de som har bevis på gjennomført kurs ha hunden løs. Men nå er vel slike kurs blitt forbudt i Norge? Eller veldig strengt regulert. Det høres dog rart ut at en sauerein hund er så oppsøkende på andre hunder. De pleier ofte være rimelig sky på all nærkontakt. 

Skrevet

Jeg tror ikke de får gå der løs når det er sauer der, men det er bare snakk om noen uker før de blir ført lenger opp i fjellet. 

Jeg kommer nok til å fortsette med å gi beskjed, men det føles bedre og tryggere å gi beskjed nå som jeg vet at jeg har rett til det. Og jeg vil definitivt ikke slutte å gå der. Av en nydelig tur på ca. 1,5 time eller en annen på ca. 2 timer, er dette bare et strekk på omtrent 3 minutter, liksom.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De er trolig trent med strøm når de får gå løs. Her får de som har bevis på gjennomført kurs ha hunden løs. Men nå er vel slike kurs blitt forbudt i Norge? Eller veldig strengt regulert. Det høres dog rart ut at en sauerein hund er så oppsøkende på andre hunder. De pleier ofte være rimelig sky på all nærkontakt. 

Dette er fuglehunder, ikke gjeterhunder. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette er fuglehunder, ikke gjeterhunder. 

HI

Jakthunder trenes med strøm for å være saurein. Gjeterhunder trenes ikke på samme måten. De skal jo ikke være redd for å gå nær sauen liksom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jakthunder trenes med strøm for å være saurein. Gjeterhunder trenes ikke på samme måten. De skal jo ikke være redd for å gå nær sauen liksom. 

Ok, jeg kan ærlig talt ikke så mye om dette. Det er i hvert fall fuglehunder så vidt jeg kan se, men de går med helt vanlige halsbånd og/eller seler på seg. Eller det ser i hvert fall vanlig ut. Jeg har jo måtte ta tak i dem noen ganger for å holde dem unna hunden min, og de virker ordinære. Uansett så tror jeg som sagt ikke at de går der når det er sauer der, jeg har i hvert fall aldri sett noen akkurat da. 

HI

Skrevet

Loven om båndtvang gjelder vel uansett?

Hvis dette området er så stort så vil jo hundene kunne ødelegge fuglereir, skremme opp fugler og dyr som skal få være i fred i båndtvangsperioden?

Anonymkode: 3756f...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Loven om båndtvang gjelder vel uansett?

Hvis dette området er så stort så vil jo hundene kunne ødelegge fuglereir, skremme opp fugler og dyr som skal få være i fred i båndtvangsperioden?

Anonymkode: 3756f...240

Jeg var/er usikker på hvordan det er på privat eiendom, spesielt når det er snakk om innmark eller utmark. Vi har en relativt stor eiendom selv for å være vanlige folk i en bydel (er på 2 mål), der vi har en inngjerdet del som vi lar vår hund løpe fritt på året rundt. Men hos oss er det ikke annet dyreliv enn litt insekter ol., og andre folk kommer ikke inn på eiendommen vår med mindre de faktisk skal til oss. I dette tilfellet er altså innmark/utmark (usikker) og fri ferdsel, og jeg vil gjette det er på størrelse med 5-6 store fotballbaner totalt sett. Om det er fuglereir på bakkenivå vet jeg ikke, det er ved foten av et fjell, og ikke myr.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg var/er usikker på hvordan det er på privat eiendom, spesielt når det er snakk om innmark eller utmark. Vi har en relativt stor eiendom selv for å være vanlige folk i en bydel (er på 2 mål), der vi har en inngjerdet del som vi lar vår hund løpe fritt på året rundt. Men hos oss er det ikke annet dyreliv enn litt insekter ol., og andre folk kommer ikke inn på eiendommen vår med mindre de faktisk skal til oss. I dette tilfellet er altså innmark/utmark (usikker) og fri ferdsel, og jeg vil gjette det er på størrelse med 5-6 store fotballbaner totalt sett. Om det er fuglereir på bakkenivå vet jeg ikke, det er ved foten av et fjell, og ikke myr.

HI

Hvis det er utmark, noe det høres ut som så må de jo følge loven. Og selv på innmark der det er åpent for alminnelig ferdsel så gjelder loven om hundehold. Du har rett, jeg vil lilevel tro at du ikke kommer noen vei. Uansett, om hunden din skader en annen er det ikke din feil. 
Merkelig oppførsel på en jakthund da, de pleier jo som oftest å drite i andre hunder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvis det er utmark, noe det høres ut som så må de jo følge loven. Og selv på innmark der det er åpent for alminnelig ferdsel så gjelder loven om hundehold. Du har rett, jeg vil lilevel tro at du ikke kommer noen vei. Uansett, om hunden din skader en annen er det ikke din feil. 
Merkelig oppførsel på en jakthund da, de pleier jo som oftest å drite i andre hunder. 

Mulig det, men ikke disse. Jeg har så langt vært borti 7-8 ulike eiere som hver har en eller to hunder, og bare én gang har jeg opplevd at eieren faktisk tok bånd på hundene sine. Alle andre går løs selv om de har sett oss på god avstand, og hundene kommer bort til oss når de ser min hund. Jeg vet heller ikke om eierne bruker dem til jakt, jeg kjenner dem jo ikke, men de hundene der er i hvert fall veldig interessert i min hund.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...