Gå til innhold

Har menn blitt utsatt for mye urett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser ofte kommentarfelt, og andre arenaer der folk uttrykker meninger og syn på saker og ting.

Nå er det denne massive støtten til en viss mr.Depp, og det er utrolig mange menn som skriver at det var på tide etter #metoo,og lignende utsagn. Så skrives det #mentoo 

Har menn opplevd så mye urett og vold i forhold og ellers? 

Anonymkode: d0709...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg leser ofte kommentarfelt, og andre arenaer der folk uttrykker meninger og syn på saker og ting.

Nå er det denne massive støtten til en viss mr.Depp, og det er utrolig mange menn som skriver at det var på tide etter #metoo,og lignende utsagn. Så skrives det #mentoo 

Har menn opplevd så mye urett og vold i forhold og ellers? 

Nei.

Anonymkode: 00834...a8a

Skrevet

Tror menn ikke er så mye utsatt for fysisk vold, men mer utsatt for psykisk vold.
Det er også den holdningen i samfunnet at menn skal takle det, så terskelen til å anmelde er veldig høy samtidig som at det ikke fins fysiske bevis på psykisk vold så sjansen for at saken bare blir henlagt er veldig høy.

Rettssystemet er dessverre også slik at det er lettere for kvinner enn menn å vinne frem dessverre, spesielt i barnefordelingssaker.

Det som en gang i tiden startet som en kamp for likestilling, og at kvinner skulle ha de samme mulighetene som menn har i mange tilfeller ført pilen over på den andre siden. På mange ting gjelder ikke denne "likestillingen" menn.

Jeg kan se på guttene min å tenke, ja, det er kanskje på tide med en #mentoo

Anonymkode: 0234e...ca6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei.

Hvor kommer alle disse reaksjonene fra ellers? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Patriarkatet. Menn prøver alltid å trykke ned kvinner, å gjøre seg selv til ofre. Trass at det er de som i mange hundretusen år har trykket ned, utnyttet og voldtatt kvinner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Patriarkatet. Menn prøver alltid å trykke ned kvinner, å gjøre seg selv til ofre. Trass at det er de som i mange hundretusen år har trykket ned, utnyttet og voldtatt kvinner.

Jeg vet hvordan det er med historien. Hvordan kvinner ble behandlet. Jeg vet ihvertfall nok om det til å se at det du skriver er sant med retroblikk. 

Jeg bare lurer på om vi må tenke grundig over dette. Det er nemlig påfallende mange reaksjoner av de jeg nevnte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vet hvordan det er med historien. Hvordan kvinner ble behandlet. Jeg vet ihvertfall nok om det til å se at det du skriver er sant med retroblikk. 

Jeg bare lurer på om vi må tenke grundig over dette. Det er nemlig påfallende mange reaksjoner av de jeg nevnte. 

Jeg tror det henger mer sammen med at vi har fått en ganske stor gruppe med menn som har mistet sin tilhørighet og er sinte. Du kan lese deg litt opp på emnet hvis du er interessert. 

Kort fortalt handler det om at det ikke er plass til disse mennene lenger, og de finner seg ikke til rette. De skal ikke lenger være familiens forsørger og overhode, mange kan ikke lenger jobbe med kroppen fordi det ikke finnes nok slike jobber, religionen betyr mindre osv. Dette er menn med bakgrunn og oppdragelse fra typisk arbeiderklassen, som ikke trives med/har evner til høyere utdanning, og som liker tradisjoner og å føle seg som Mann med stor M, men altså ikke får mulighet til det i dagens moderne samfunn. Det finnes mye forskning på dette, altså, det er ikke noe jeg finner på, men vanskelig å oppsummere kort fordi det egentlig er ganske komplisert. 

Anonymkode: fd47f...786

Skrevet

Det har blåst menn sin vei lenge. Det er noen menn der ute som er offer. Men veldig viktig å forstå at gruppen menn som er helsefarlige for sone omgivelser skjuler seg og gjemmer seg bak offerrollen. Der er det som gjør det så komplekst og vanskelig.

Anonymkode: f383f...087

Skrevet

Statistisk sett er det så vidt jeg vet en større fare for at menn dør av vold enn at kvinner gjør det. Sånn sett har de blitt utsatt for mye urett. I tillegg har det historisk sett vært mye enklere for mødre å få medhold i barnefordelingssaker enn for fedre. 

Totalt sett er det nok mange menn som har blitt utsatt for urett. Det gjør det hverken mer eller mindre alvorlig at kvinner blir utsatt for overgrep og urett.

Anonymkode: 7fdc7...246

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det henger mer sammen med at vi har fått en ganske stor gruppe med menn som har mistet sin tilhørighet og er sinte. Du kan lese deg litt opp på emnet hvis du er interessert. 

Kort fortalt handler det om at det ikke er plass til disse mennene lenger, og de finner seg ikke til rette. De skal ikke lenger være familiens forsørger og overhode, mange kan ikke lenger jobbe med kroppen fordi det ikke finnes nok slike jobber, religionen betyr mindre osv. Dette er menn med bakgrunn og oppdragelse fra typisk arbeiderklassen, som ikke trives med/har evner til høyere utdanning, og som liker tradisjoner og å føle seg som Mann med stor M, men altså ikke får mulighet til det i dagens moderne samfunn. Det finnes mye forskning på dette, altså, det er ikke noe jeg finner på, men vanskelig å oppsummere kort fordi det egentlig er ganske komplisert. 

Jeg har ikke noe umiddelbart behov for å lese meg opp på dette. Det jeg vil, er å se hva andre mener og tenker om dette på her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Dette! Veldig gode poeng. Samtidig som kvinner også blir mer og mer selvstendige og uavhengige av menn. Til og med når det gjelder barn. Apropos, de siste 30 årene har barnløshet blant menn på 40 gått fra 14% til over 25%, samtidig som den har økt litt blant kvinner, fra 10% til 12%.

Det er mye som er skjedd de siste 30 årene når det gjelder kvinnefrigjøring. Det virker som om menn ikke har klart å tilpasse seg like raskt. Det må de, for kvinner legger i mindre grad fra seg sine krav nå, er mindre villige til å fire på sine krav.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Statistisk sett er det så vidt jeg vet en større fare for at menn dør av vold enn at kvinner gjør det. Sånn sett har de blitt utsatt for mye urett. I tillegg har det historisk sett vært mye enklere for mødre å få medhold i barnefordelingssaker enn for fedre. 

Totalt sett er det nok mange menn som har blitt utsatt for urett. Det gjør det hverken mer eller mindre alvorlig at kvinner blir utsatt for overgrep og urett.

Dør av vold, av ANDRE menn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette! Veldig gode poeng. Samtidig som kvinner også blir mer og mer selvstendige og uavhengige av menn. Til og med når det gjelder barn. Apropos, de siste 30 årene har barnløshet blant menn på 40 gått fra 14% til over 25%, samtidig som den har økt litt blant kvinner, fra 10% til 12%.

Det er mye som er skjedd de siste 30 årene når det gjelder kvinnefrigjøring. Det virker som om menn ikke har klart å tilpasse seg like raskt. Det må de, for kvinner legger i mindre grad fra seg sine krav nå, er mindre villige til å fire på sine krav.

Nettopp! I tillegg blir de allerede fra starten av "tapere" fordi skolen i større grad er tilpasset jenter og de mer intellektuelle. 

Dette er et utrolig spennende og interessant tema synes jeg, og det burde definitivt få større fokus i samfunnet. De sinte, unge mennene her er jo mye mer utsatt for å bli radikalisert, de trenger sårt tilhørighet et sted der de føler at de blir verdsatt. Vi ser det både innen islam og kristendommen at uvanlig mange menn, spesielt unge, søker seg mot dem, og da spesielt de mer konservative retningene. Det er en livsfarlig utvikling, men den belyses altfor lite.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp! I tillegg blir de allerede fra starten av "tapere" fordi skolen i større grad er tilpasset jenter og de mer intellektuelle. 

Dette er et utrolig spennende og interessant tema synes jeg, og det burde definitivt få større fokus i samfunnet. De sinte, unge mennene her er jo mye mer utsatt for å bli radikalisert, de trenger sårt tilhørighet et sted der de føler at de blir verdsatt. Vi ser det både innen islam og kristendommen at uvanlig mange menn, spesielt unge, søker seg mot dem, og da spesielt de mer konservative retningene. Det er en livsfarlig utvikling, men den belyses altfor lite.

Jeg mener også at det belyses for lite. Når så mange menn sier fra, så må vi jo tørre å snakke om det på en mer åpen måte enn å stemple alle som incels og kalle de patriarkalske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener også at det belyses for lite. Når så mange menn sier fra, så må vi jo tørre å snakke om det på en mer åpen måte enn å stemple alle som incels og kalle de patriarkalske.

Ja, jeg er utrolig enig! Det blir for enkelt, og ikke minst farlig, å latterliggjøre dem eller overse dem. Disse mennene kunne vært ressurser et sted i stedet for en potensiell trussel, men da må det en del endringer til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Da misforstår du, for det er ingen som «kaller dem patriarkalske». Tvert om er det vel sånn at et patriarkat som vi lever i, gjør nesten alle til ofte. De som definerer seg som «incels» er også ofre for et sånt samfunn. Deres oppgave er forhåndsdefinert som tøff og sterk, yrkesaktiv, nevenyttig, seksuelt aggressiv, vågal, dristig, macho og bristeferdig av testosteron på alle måter.

Når en mann da finner seg selv som arbeidsledig, ikke seksuelt aktiv, ikke veldig fysisk sterk og heller ikke psykisk sterk - den typiske litt bleike kjellerboeren hos mamma, som er passiv, sjenert, blakk, redd og isolert - da blir avstanden til det uoppnåelige macho-idealet så stort at det skaper en følelse av å ha blitt lurt eller svikta et sted. Men det er jo ikke kvinners feil, eller kvinners idealer de da prøver å leve opp til.

Og de patriarkalske idealene rundt dem «forlanger» at man skal kanalisere sitt sinne i form av vold og aggresjon…

Jenter vokser opp med «tillatelse» til å være mer passive og gjøre mindre av seg, de forlanges å føye seg og le på de rette stedene, men ikke nødvendigvis å være handlekraftig. Spriket mellom mannens og kvinnens forutbestemte roller er enorm, og mannens gamle rolle har underveis blitt kastet på skraphaugen - ingen «trenger» musklene og aggresjonen din mer, det er slutt på å dra til sjøs eller bli tømmerhogger, liksom. 

Anonymkode: 90e5e...b0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

At en reaksjon dukker opp betyr ikke at den er rimelig eller rettferdiggjort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men nå skjærer du alle over en kam, mener du virkelig at om en kvinne mishandler mannen sin fysisk eller psykisk skal slippe unna med det fordi det vanligvis er menn som gjør dette? Det finnes menn som er mishandlet og kvinner som er mishandlet og så får man dømme på hver enkelt sak. Ett offer er et offer uansett kjønn, og en mishandler er en mishandler uansett kjønn!

Anonymkode: 8c74a...92e

Skrevet

Men nå skjærer du alle over en kam, mener du virkelig at om en kvinne mishandler mannen sin fysisk eller psykisk skal slippe unna med det fordi det vanligvis er menn som gjør dette? Det finnes menn som er mishandlet og kvinner som er mishandlet og så får man dømme på hver enkelt sak. Ett offer er et offer uansett kjønn, og en mishandler er en mishandler uansett kjønn!

Anonymkode: 8c74a...92e

Vel, bare se på statistikken over pådømte falske voldtektsanmeldelser kontra pådømte voldtekter. Du vil bli rystet. 

Anonymkode: 4f088...d43

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

At en reaksjon dukker opp betyr ikke at den er rimelig eller rettferdiggjort. 

Når veldig mange reagerer så bør vi jo lytte. Vi bør jo prøve å forstå hvor det kommer fra? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når veldig mange reagerer så bør vi jo lytte. Vi bør jo prøve å forstå hvor det kommer fra? 

I sin tid reagerte menn kraftig da kvinner ønsket fordeling av husarbeid og større deltagelse i jobb. Burde man ha lyttet til dem, altså? 

Skrevet

I sin tid reagerte menn kraftig da kvinner ønsket fordeling av husarbeid og større deltagelse i jobb. Burde man ha lyttet til dem, altså? 

Jeg tror nok det ble forstått hvor det kom fra ja. Selvfølgelig må man lytte for å forstå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke diskutere uten å bruke stråmenn hele tiden?

Anonymkode: 54ee4...afc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan du ikke diskutere uten å bruke stråmenn hele tiden?

Anonymkode: 54ee4...afc

Det er ikke en stråmann. Hun forklarer at bare fordi mange menn klager så betyr ikke det at de har rett i det de klager over. Hun demonstrerte det med eksempelet sitt. Det er poenget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dør av vold, av ANDRE menn. 

Oftest, ja, men det er jo uansett en like stor urett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...