Gå til innhold

Digital skole … erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at selv om vi savnet bøker i høst når skolen startet så kom vi raskt inn i rytmen uten skolebøker. Nesten overrasket over hvor greit det fungerer. I går satt vi og leste til matteprøve og brukte YouTube. Fungerte ypperlig . Hva med dere andre som har hatt første året uten bøker? Hva synes dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vært en velsignelse, etter åresvis med slitte og utdaterte bøker i vår kommune. 

Ungdommen her synes de digitale løsningene er langt mer morsomme enn bøker og papir, datteren min satt til og med i helgen og duret gjennom alle modulene i mattemaraton. Eneste jeg vil pirke på er at en del funksjoner på iPad gjerne kunne oppgraderes litt mer sømløst på sikt, flere av modulene henger og det er klønete å legge inn tidvis. Nå jobber jeg selv i en bransje som digitaliseres i rasende fart og vet at der det er vilje, oppgraderes heng i programvare fortløpende. Forstår selvfølgelig at det er noe barnesykdommer som følger ved endringer, men nå har vi hatt dette noen år, så det er på tide å løse opp i de flokene. 

Anonymkode: 4c1cd...716

Skrevet

På generelt grunnlag er det veldig bra at det kommer flere digitale programmer også i skolen, MEN det er utrolig viktig at det ikke går for langt slik det er i ferd med å gjøre nå. Typisk nok vil ikke politikerne lytte til forskning og erfaring fra lærerne, og kjører på med det som høres kult og moderne ut. Det må skapes en balanse der det digitale får en stor og solid plass, men uten at papirbøker skrotes i alle fag.

All forskning viser at man blir dårligere lesere når alt foregår digitalt. Elevene trenger å lese på papir også, spesielt lengre tekster. I tillegg viser forskning at å notere for hånd er gunstig for hukommelsen. Som lærer i VGS ser jeg også en del store problemer med at alt er digitalt, bl.a. mister elevene mye lettere fokus, de sliter mer med trøtthet og hodepine fordi de sitter så enormt mye på skjerm og flere er faktisk møkk lei. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt spurt om det ikke er mulig å få en skikkelig bok i stedet. Så ja takk, begge deler!

Anonymkode: 4badb...5a9

Skrevet

Jeg syns ikke noe om det. Utallig forskning viser at elvene lærer ved å notere for hånd. Det er også en uting at skriften blir stygg når de omtrent aldri bruker den. Vår yngste velger notatbok foran digital i alle fag hun kan. 

Anonymkode: 71505...9dc

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (11 timer siden):

Jeg må si at selv om vi savnet bøker i høst når skolen startet så kom vi raskt inn i rytmen uten skolebøker. Nesten overrasket over hvor greit det fungerer. I går satt vi og leste til matteprøve og brukte YouTube. Fungerte ypperlig . Hva med dere andre som har hatt første året uten bøker? Hva synes dere? 

Vi? Har ikke du store barn?

Anonymkode: 47c4f...be7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Utrolig nok så finnes det foreldre som hjelper til å forklare vriene matteoppgaver altså. Det må da være fint å kunne være til hjelp da før en prøve!? Sånn selv om ungene er ungdommer på ungdomsskolen. Husker selv jeg satt med pappa når han skulle forklare meg for ørtende gang om brøk. Takk gud for at han hjalp meg gjennom det så jeg klarte å få en god mattekarakter. 

Anonymkode: 01551...637

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min eldste er 18 år, og jeg hjalp ham med en oppgave i historie for et par uker siden. Det er faktisk lov å være engasjert i ungene sine etter de fyller 10 år også...

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

På generelt grunnlag er det veldig bra at det kommer flere digitale programmer også i skolen, MEN det er utrolig viktig at det ikke går for langt slik det er i ferd med å gjøre nå. Typisk nok vil ikke politikerne lytte til forskning og erfaring fra lærerne, og kjører på med det som høres kult og moderne ut. Det må skapes en balanse der det digitale får en stor og solid plass, men uten at papirbøker skrotes i alle fag.

All forskning viser at man blir dårligere lesere når alt foregår digitalt. Elevene trenger å lese på papir også, spesielt lengre tekster. I tillegg viser forskning at å notere for hånd er gunstig for hukommelsen. Som lærer i VGS ser jeg også en del store problemer med at alt er digitalt, bl.a. mister elevene mye lettere fokus, de sliter mer med trøtthet og hodepine fordi de sitter så enormt mye på skjerm og flere er faktisk møkk lei. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt spurt om det ikke er mulig å få en skikkelig bok i stedet. Så ja takk, begge deler!

Jeg er helt enig! Jeg jobber på barneskole, og mens de yngste synes det er kjempekult med I-pad og digitalt liv, så har faktisk det eldste elevene, dvs 6. og 7. klasse, kommet med ønske om mindre digital undervising og om å få "låne" de gamle skolebøkene "Om de ikke er kastet". Hurra for den digitale hverdagen, men det betyr ikke at alt det gamle bør skrotes. Vi og de trenger både håndskrift å lesing på papir. Det ene burde ikke utelate det andre. 

Anonymkode: 9fe06...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...