Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Dersom dyr blir syk da kan man avlive det sånn at det ikke skal lide. Hvorfor skal mennesker ligge å lide og ebbe ut gjerne i mnd/år? Anonymkode: 90c80...3b6
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dersom dyr blir syk da kan man avlive det sånn at det ikke skal lide. Hvorfor skal mennesker ligge å lide og ebbe ut gjerne i mnd/år? Anonymkode: 90c80...3b6 Hvis en hund biter noen så kan den avlives sånn at den ikke utgjør noen fare mot noen mer. Hvorfor skal mennesker som kan utgjøre en fare mot andre få slippe fri en gang? Anonymkode: 447fb...db2
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dersom dyr blir syk da kan man avlive det sånn at det ikke skal lide. Hvorfor skal mennesker ligge å lide og ebbe ut gjerne i mnd/år? Anonymkode: 90c80...3b6 For syke mennesker tjener de på er det beste svaret jeg kan komme på, for dette spørsmålet har jeg selv spurt meg selv mange ganger Anonymkode: 41a99...3e9
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): For syke mennesker tjener de på er det beste svaret jeg kan komme på, for dette spørsmålet har jeg selv spurt meg selv mange ganger Anonymkode: 41a99...3e9 Jeg er redd du har rett. De betaler jo for pleiehjem osv. Men rett å slett umenneskelig at det er mulig. Anonymkode: 90c80...3b6
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Hvis en hund biter noen så kan den avlives sånn at den ikke utgjør noen fare mot noen mer. Hvorfor skal mennesker som kan utgjøre en fare mot andre få slippe fri en gang? Anonymkode: 447fb...db2 Dette er og noe å tenke over. Anonymkode: 90c80...3b6
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): For syke mennesker tjener de på er det beste svaret jeg kan komme på, for dette spørsmålet har jeg selv spurt meg selv mange ganger Anonymkode: 41a99...3e9 Jeg tror årsaken er at man er redd for at menneskeverdet vaskes ut og at flere begynner å vurdere livet sitt og andres og legge listen ganske høyt for hva et verdig liv er. For hva er egentlig et verdig liv? I tillegg er det mange spørsmål rundt som må avklares. Skal barn kunne bestemme at de ikke ønsker å leve mer og få hjelp til å dø? Skal foreldre få bestemme dette for barna sine? Hva om foreldrene ikke er enig? Hva med demente, hvem skal bestemme for dem? Skal psykisk syke få avslutte livet? Hva om det kommer en medisin senere som kan gjør de syke bedre? Hvordan vet man at personen virkelig vil dette og ikke blir presset til det? Hvem skal hjelpe til med assistert selvmord? Må pasienten klare det selv eller kan andre bistå? Kan leger beordres til å gjøre dette om for få melder seg frivillig? Kan tilbudet om å avslutte livet gjøre at tilbudet til de som er syke bygges ned og at livsforlengende behandling som er dyr blir mindre tilgjengelig? Gjør man livet til en dyr pasient enda kjipere, vil man da kunne få dem til å ønske å dø slik at samfunnet sparer mye penger? I tidligere tider tok eldre, syke og skadde selvmord for å ikke være en belastning for samfunnet sitt/flokken sin. Mange er nok redd for at man kommer dit der mennesker som trenger hjelp kan føle seg som en belastning for samfunnet eller familien og føle at de burde avslutte livet. De har egentlig ikke lyst, men føler seg forpliktet til dette. De kan også presses av slitne familiemedlemmer eller familiemedlem som ønsker arven. Vi kommer nok også der at man får dette tilbudet i Norge, men da bør kriteriene være strenge - som f.eks. dødelig sykdom med kort horisont og/eller sterke smerter. Det er synd at virkelig syke mennesker må bruke sine siste krefter på å reise ut av landet, men det er viktig at dette ikke innføres før man føler at man har gode kriterier på plass. Mange flere fostre med avvik aborteres og foreldre som velger å bære frem disse barna får allerede hets. Vi må være forsiktig slik at vi ikke får et enda større sorteringssamfunn der folk tidlig føler på at de er en byrde og at det er forventning om at man da avslutter livet. Selv om man kanskje ikke velger å avslutte livet vil det å hele tiden tenke på det og vurdere hvor mye man er en byrde kunne ødelegge livskvaliteten den siste tiden. Anonymkode: ff810...79d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Skudd i blinde herfra, men kanskje det har bittelitt å gjøre med at mennesker ikke er dyr? Anonymkode: af90a...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå