Gå til innhold

Burde ikke bergensk regnes som et eget språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bergensk er jo kjent som en norsk dialekt, men burde det ikke egentlig være et eget språk? F.eks. tanke på grammatikk. Bergensk har jo ikke hunkjønn, noe som det norske språket har. I Bergen sier de også "Ka du gjør?" og "Ka det går i?", mens på riktig norsk så har man ordene "du" og "det" etter ordene "gjør" og "går", ikke før. "Hva gjør du?" og "Hva går det i?" Ja, jeg vet at bergensk er fullt forståelig for alle nordmenn, men det kan da være et språk for det? Ta svensk, for eksempel. Svensk er også fullt forståelig for alle nordmenn, men det er fortsatt et eget språk, ikke en norsk dialekt. Hva tenker dere?

Anonymkode: 0034a...161

Skrevet

Jeg tenker at du burde gå og legge deg.

Anonymkode: 3e2a9...4d5

Skrevet

Hjelpes. Nei, bergensk bør ikke være et eget språk. Akkurat som alle de andre dialektene i Norge ikke bør være eget språk. 

Anonymkode: efe2d...7bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bergensk er jo kjent som en norsk dialekt, men burde det ikke egentlig være et eget språk? F.eks. tanke på grammatikk. Bergensk har jo ikke hunkjønn, noe som det norske språket har. I Bergen sier de også "Ka du gjør?" og "Ka det går i?", mens på riktig norsk så har man ordene "du" og "det" etter ordene "gjør" og "går", ikke før. "Hva gjør du?" og "Hva går det i?" Ja, jeg vet at bergensk er fullt forståelig for alle nordmenn, men det kan da være et språk for det? Ta svensk, for eksempel. Svensk er også fullt forståelig for alle nordmenn, men det er fortsatt et eget språk, ikke en norsk dialekt. Hva tenker dere?

"Ka det går i" hender det man sier på slang til venner når man treffes, men det er ikke så vanlig i vanlig samtale. "Ka du gjør?" har jeg ikke hørt noen bruke. For øvrige er disse uttrykkene mye mer brukt i Nord Norge enn i Bergen. 

Anonymkode: a2407...315

Skrevet

Det hadde vært fantastisk🤩 Hilsen stolt Bergenser🥁🎶❤️🔥

Anonymkode: d010b...ab2

Skrevet

Først hi, må du definere hvilke kriterier du vil legge til grunn for å skille mellom språk og dialekter. Lingvistiske? Geografiske? Kulturelle? Språkpolitiske?

Når du har gjort dette må du argumenter for hvorfor dialekten i Bergen eventuelt skal «behandles» for seg selv.

Anonymkode: c5b9d...3f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Først hi, må du definere hvilke kriterier du vil legge til grunn for å skille mellom språk og dialekter. Lingvistiske? Geografiske? Kulturelle? Språkpolitiske?

Når du har gjort dette må du argumenter for hvorfor dialekten i Bergen eventuelt skal «behandles» for seg selv.

Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe.

Anonymkode: 2245f...242

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe.

Så hvis jeg sier at «jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Strømmen», så skal standard østnorsk regnes som eget språk? Da er vi der at enkelte språkbrukeres påstander skal være kriterium for hva som et et språk og hva som er en dialekt da.

Skrevet

Å herregud.

Kan ikke du snart fullføre norskpensum fra videregående skole sånn at du lærer deg noen basale ting om språk rundt om i landet og kjente og vanlige dialektkjennetegn, i stedet for å lage to tråder i uka om hvilke du ikke forstår. Kanskje ta en tur til Øre/nese/hals også, og sjekke om det er gått tett noe sted siden du finner vanlig tale så vanskelig å oppfatte.

Anonymkode: b93d9...f78

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ingen i Bergen sier "æ" om seg selv. De sier eg eller jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ingen i Bergen sier "æ" om seg selv. De sier eg eller jeg.

Bergensere sier heller ikke "frå"

Anonymkode: a2407...315

Skrevet

«Ka det går i» sier de vel noen steder på møre også. Har de et eget språk?

Vet noen bergensere vil ut av Norge, så kanskje de kan bli et eget land i stedet for å få et eget språk?

hva med trøndere da? De som bare skal ut i bila og hente noe? 

Forøvrig er hele greia med dialekter at det er forskjellig. Hvis ikke hadde det ikke kunne kalles dialekt.

Anonymkode: 4705b...3d5

Skrevet

Bergenserne bør først og fremst lære seg forskjellen på subjekt og objekt. Deretter kan bergensk gjerne bli et eget språk for min del. 

Skrevet

Bergen kan bli et eget land for min del. 

Anonymkode: f0128...52b

Skrevet

"Ka du gjør?" har jeg aldri hørt, det må være sosiolekt på motsatt side av byen i så fall. Vi har jo mange kule ord og vendinger på bergensk, så når du først skal kritisere, er jeg forundret over at du ikke tok med "henne". Det er jo klassisk bergensk, "henn'e bor du?" eller "henn'e ska eg gå får å finne jentongen?".

Anonymkode: a6eac...152

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

er jeg forundret over at du ikke tok med "henne". Det er jo klassisk bergensk, "henn'e bor du?" eller "henn'e ska eg gå får å finne jentongen?".

Dette er typisk Hardanger og Sunnhordland, ikke bergensk.

Skrevet

Hva du gjør? Er ikke bergensk. Her var det mye feil fra hun som ønsker eget språk 🙄🙄

Anonymkode: fe1b4...c69

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette er typisk Hardanger og Sunnhordland, ikke bergensk.

Denne opptrer i Hedmark og. 

Anonymkode: a0576...b88

Skrevet

"Ka du gjør" og "ka du skal" er standard i Ålesund hvertfall, og ikke noe som er unikt i Bergen. 

Anonymkode: aeee3...159

Skrevet

ezxh9r8przm81.thumb.png.a83e5cbee24d241bed71e044f9c1515f.png

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.6.2022 den 0.38):

Ingen bergenser ville uttalt det noe i nærheten av slik du har skrevet det. 
Eg e’ kje fra Norge eg e fra Bergen. Ingen sier Æ og ingen sier frå. Skjerpings om du skal mobbe. 

Anonymkode: 93761...916

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Noen ser tydeligvis opp til bergensere- og Bergen - det et en den fineste byen i Norge. Bergensere er stolt av byen sin og har et samhold ingen andre byer har🤝

Anonymkode: 71b69...c65

Byen har riktignok produsert mange store personligheter, det skal Bergen ha. En pen by også, uten tvil. Men dere er en egen rase, så dere burde blitt et eget lilleputtland.

Anonymkode: f0128...52b

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Skjerpings om du skal mobbe. 

Anonymkode: 93761...916

"Byen e' Bergen å laget e Bånn"...

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.6.2022 den 0.38):

Hæ? Vi sier ikke «æ» og  «frå»! Du blander nok med en annen dialekt🤷🏻‍♀️

Anonymkode: d3838...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...