Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Bergensk er jo kjent som en norsk dialekt, men burde det ikke egentlig være et eget språk? F.eks. tanke på grammatikk. Bergensk har jo ikke hunkjønn, noe som det norske språket har. I Bergen sier de også "Ka du gjør?" og "Ka det går i?", mens på riktig norsk så har man ordene "du" og "det" etter ordene "gjør" og "går", ikke før. "Hva gjør du?" og "Hva går det i?" Ja, jeg vet at bergensk er fullt forståelig for alle nordmenn, men det kan da være et språk for det? Ta svensk, for eksempel. Svensk er også fullt forståelig for alle nordmenn, men det er fortsatt et eget språk, ikke en norsk dialekt. Hva tenker dere? Anonymkode: 0034a...161
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Jeg tenker at du burde gå og legge deg. Anonymkode: 3e2a9...4d5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Hjelpes. Nei, bergensk bør ikke være et eget språk. Akkurat som alle de andre dialektene i Norge ikke bør være eget språk. Anonymkode: efe2d...7bf
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Bergensk er jo kjent som en norsk dialekt, men burde det ikke egentlig være et eget språk? F.eks. tanke på grammatikk. Bergensk har jo ikke hunkjønn, noe som det norske språket har. I Bergen sier de også "Ka du gjør?" og "Ka det går i?", mens på riktig norsk så har man ordene "du" og "det" etter ordene "gjør" og "går", ikke før. "Hva gjør du?" og "Hva går det i?" Ja, jeg vet at bergensk er fullt forståelig for alle nordmenn, men det kan da være et språk for det? Ta svensk, for eksempel. Svensk er også fullt forståelig for alle nordmenn, men det er fortsatt et eget språk, ikke en norsk dialekt. Hva tenker dere? Anonymkode: 0034a...161 "Ka det går i" hender det man sier på slang til venner når man treffes, men det er ikke så vanlig i vanlig samtale. "Ka du gjør?" har jeg ikke hørt noen bruke. For øvrige er disse uttrykkene mye mer brukt i Nord Norge enn i Bergen. Anonymkode: a2407...315
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Det hadde vært fantastisk🤩 Hilsen stolt Bergenser🥁🎶❤️🔥 Anonymkode: d010b...ab2
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Først hi, må du definere hvilke kriterier du vil legge til grunn for å skille mellom språk og dialekter. Lingvistiske? Geografiske? Kulturelle? Språkpolitiske? Når du har gjort dette må du argumenter for hvorfor dialekten i Bergen eventuelt skal «behandles» for seg selv. Anonymkode: c5b9d...3f5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Først hi, må du definere hvilke kriterier du vil legge til grunn for å skille mellom språk og dialekter. Lingvistiske? Geografiske? Kulturelle? Språkpolitiske? Når du har gjort dette må du argumenter for hvorfor dialekten i Bergen eventuelt skal «behandles» for seg selv. Anonymkode: c5b9d...3f5 Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe. Anonymkode: 2245f...242
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe. Anonymkode: 2245f...242 Så hvis jeg sier at «jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Strømmen», så skal standard østnorsk regnes som eget språk? Da er vi der at enkelte språkbrukeres påstander skal være kriterium for hva som et et språk og hva som er en dialekt da. Anonymkode: c5b9d...3f5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 Å herregud. Kan ikke du snart fullføre norskpensum fra videregående skole sånn at du lærer deg noen basale ting om språk rundt om i landet og kjente og vanlige dialektkjennetegn, i stedet for å lage to tråder i uka om hvilke du ikke forstår. Kanskje ta en tur til Øre/nese/hals også, og sjekke om det er gått tett noe sted siden du finner vanlig tale så vanskelig å oppfatte. Anonymkode: b93d9...f78
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe. Anonymkode: 2245f...242 Ingen i Bergen sier "æ" om seg selv. De sier eg eller jeg. Anonymkode: b93d9...f78
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe. Anonymkode: 2245f...242 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ingen i Bergen sier "æ" om seg selv. De sier eg eller jeg. Anonymkode: b93d9...f78 Bergensere sier heller ikke "frå" Anonymkode: a2407...315
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 «Ka det går i» sier de vel noen steder på møre også. Har de et eget språk? Vet noen bergensere vil ut av Norge, så kanskje de kan bli et eget land i stedet for å få et eget språk? hva med trøndere da? De som bare skal ut i bila og hente noe? Forøvrig er hele greia med dialekter at det er forskjellig. Hvis ikke hadde det ikke kunne kalles dialekt. Anonymkode: 4705b...3d5
prebs Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 Bergenserne bør først og fremst lære seg forskjellen på subjekt og objekt. Deretter kan bergensk gjerne bli et eget språk for min del.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 Bergen kan bli et eget land for min del. Anonymkode: f0128...52b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 "Ka du gjør?" har jeg aldri hørt, det må være sosiolekt på motsatt side av byen i så fall. Vi har jo mange kule ord og vendinger på bergensk, så når du først skal kritisere, er jeg forundret over at du ikke tok med "henne". Det er jo klassisk bergensk, "henn'e bor du?" eller "henn'e ska eg gå får å finne jentongen?". Anonymkode: a6eac...152
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): er jeg forundret over at du ikke tok med "henne". Det er jo klassisk bergensk, "henn'e bor du?" eller "henn'e ska eg gå får å finne jentongen?". Dette er typisk Hardanger og Sunnhordland, ikke bergensk. Anonymkode: 0034a...161
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 Hva du gjør? Er ikke bergensk. Her var det mye feil fra hun som ønsker eget språk 🙄🙄 Anonymkode: fe1b4...c69
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette er typisk Hardanger og Sunnhordland, ikke bergensk. Anonymkode: 0034a...161 Denne opptrer i Hedmark og. Anonymkode: a0576...b88
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 "Ka du gjør" og "ka du skal" er standard i Ålesund hvertfall, og ikke noe som er unikt i Bergen. Anonymkode: aeee3...159
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #21 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 2.6.2022 den 0.38): Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe. Anonymkode: 2245f...242 Ingen bergenser ville uttalt det noe i nærheten av slik du har skrevet det. Eg e’ kje fra Norge eg e fra Bergen. Ingen sier Æ og ingen sier frå. Skjerpings om du skal mobbe. Anonymkode: 93761...916
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #22 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Noen ser tydeligvis opp til bergensere- og Bergen - det et en den fineste byen i Norge. Bergensere er stolt av byen sin og har et samhold ingen andre byer har🤝 Anonymkode: 71b69...c65 Byen har riktignok produsert mange store personligheter, det skal Bergen ha. En pen by også, uten tvil. Men dere er en egen rase, så dere burde blitt et eget lilleputtland. Anonymkode: f0128...52b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #23 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Skjerpings om du skal mobbe. Anonymkode: 93761...916 "Byen e' Bergen å laget e Bånn"... Anonymkode: 2245f...242
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2022 #24 Skrevet 4. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 2.6.2022 den 0.38): Vel, det heter jo, "æ e kje frå Norge, æ e frå Berrrrgen". Sånn sett er Hi inne på noe. Anonymkode: 2245f...242 Hæ? Vi sier ikke «æ» og «frå»! Du blander nok med en annen dialekt🤷🏻♀️ Anonymkode: d3838...e2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå