Gå til innhold

Mensen, ob og sånn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Etter fødsel nr 2 har jeg fått kraftigere mens! Alltid kunnet bruke blå ob i typ 6 timer uten broblem..
Nå har det seg sånn at sag 2 og 3 med mens, kan jo tråden bli blodig etter 1 time eller 2.. 🫣 Skifter hyppig, veksler litt mellom rød og blå for å sjekke ‘flowen’. Kan også få litt blodig tråd med rød etter 2 timer. Når jeg trekker de ut, så er jo ikke tampongen full. Aner ikke om dette er normalt.

Er nesten 5 år siden jeg hadde normal mens, så husker ærlig ikke dette. Men som sagt da blødde jeg minimalt, aldri blod i trusa eller noe, selvom jeg glemte ob’en inni i 8 timer..  
Nå bruker jeg truseinnlegg, fordi jeg vet tråden blir blodig etter kort tid.

Bør jeg prøve grønn, altså super? I alle fall de første dagene.. Syns jo rød kjennes stor nok ut når jeg presser den inn :( 
Evt bruke rød de første 3 dagene, og skifte oftere. 

Del gjerne erfaringer og tips. Flere som fikk kraftigere mens??
Jeg fikk jo faktisk enda mindre mens etter første fødsel, enn jeg hadde fra før.  Kortvarig glede… 🙃

Anonymkode: 74678...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler menskopp! 

Anonymkode: 47d49...7b4

Skrevet

Argh, too much detail!

Anonymkode: 1dcd7...ba5

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Anbefaler menskopp! 

Anonymkode: 47d49...7b4

Takk for tips!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Argh, too much detail!

Anonymkode: 1dcd7...ba5

Det er et innlegg om ‘mensen, ob og sånn’ - så hva forventet du? 🤓

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Etter fødsel nr 2 har jeg fått kraftigere mens! Alltid kunnet bruke blå ob i typ 6 timer uten broblem..
Nå har det seg sånn at sag 2 og 3 med mens, kan jo tråden bli blodig etter 1 time eller 2.. 🫣 Skifter hyppig, veksler litt mellom rød og blå for å sjekke ‘flowen’. Kan også få litt blodig tråd med rød etter 2 timer. Når jeg trekker de ut, så er jo ikke tampongen full. Aner ikke om dette er normalt.

Er nesten 5 år siden jeg hadde normal mens, så husker ærlig ikke dette. Men som sagt da blødde jeg minimalt, aldri blod i trusa eller noe, selvom jeg glemte ob’en inni i 8 timer..  
Nå bruker jeg truseinnlegg, fordi jeg vet tråden blir blodig etter kort tid.

Bør jeg prøve grønn, altså super? I alle fall de første dagene.. Syns jo rød kjennes stor nok ut når jeg presser den inn :(
Evt bruke rød de første 3 dagene, og skifte oftere. 

Del gjerne erfaringer og tips. Flere som fikk kraftigere mens??
Jeg fikk jo faktisk enda mindre mens etter første fødsel, enn jeg hadde fra før.  Kortvarig glede… 🙃

Ta det opp med gynekolog, det finnes hjelp hvis blødningene er unormalt store. Jeg har slitt med det samme selv, blødningen kunne i blant være så stor at jeg ikke rekker å komme meg hjemmefra til jobb uten å blø tvers igjennom alt og jeg har blødd så mye at blodprosent og jernlageret er altfor lavt. Man kan få tabletter som begrenser blødningen og man kan evt også opereres. 

Anonymkode: 2b3cd...7da

Skrevet

Umulig å vite om dette gjelder for deg, men her er min fasit: etter 2 fødsler har jeg svært begrenset med blødning når jeg har mensen, blør litt ett døgn, spotter 1 døgn, ferdig! 

Men, jeg opplever likevel det samme som deg, at tampongen ikke er full men tråden er blodig. Dvs det renner på et vis forbi, og jeg har prøvd meg frem både med blå og rød/rosa. Så det har nok ikke noe med mengden å gjøre siden din OB heller ikke er full.

Så til poenget. Etter fødsel har jeg fremfall av livmor, så livmortappen er jo derfor lenger ned enn normalt. Dytter jeg OB helt inn vil åpningen til livmortappen være midt på/nederst på tampongen og derfor suger tampongen opp litt før den "lekker" (dvs tråden tar opp mens).

Ifølge gyn er dette vanlig, men ikke mange vet at de har litt fremfall da det ikke merkes eller gir plager. 

Bruker nå menskopp, etter litt tilvenning er det veldig bra. Komme aldri til å kjøpe en OB igjen 😅

Anonymkode: fc452...2a4

Skrevet

Grønn varer kun 1 time her. Helt vanlig.

Anonymkode: acc63...4ae

Skrevet

De verste dagene bruker jeg grønn + nattbind. Bytter hver 3-4 time maks, men kan gå 6 timer på natten hvis man ligger i ro. De andre dagene enten grønn og truseinnlegg eller når det er på slutten den rosa/røde og truseinnlegg. Helt vanlig dette også. Mensen kan fint forandre seg også gjennom livet. Til hun ovenfor her som må bytte grønn hver eneste time gjennom døgnet så er ikke dette normalt og bør sjekkes opp hos gyn…. Husk å ta jerntabletter hvis du blør mye gjennom mensen. 

Anonymkode: f5581...278

Skrevet

Jeg anbefaler også menskopp. Har gått fra tampong+bind og hyppige skifter, stress og frykt for å blø gjennom, til å klare meg med bare menskopp, ikke trenge å tømme mer enn morgen og kveld. De heftigste dagene må jeg kanskje tømme en gang på ettermiddagen. Da merker jeg at jeg kan kjenne koppen, tror den blir litt tyngre inni der, så da tømmer jeg. Ellers er den ikke merkbar💛

Anonymkode: 8d0b0...0be

Skrevet

Jeg vil også absolutt anbefale deg menskopp. Jeg er nesten helt sikker på at du ikke vil angre om du gir det en sjanse eller to!

Skrevet

Hos meg endret menstruasjonsblodet karakter på et vis etter fødsel (11 år siden og fortsatt likt). Blodet er på en måte tynnere og litt mer slimete, levrer seg fortere (beklager detaljer dere sarte sjeler). Så opplever også at det "sklir forbi" tampongen og ikke blir sugd opp ordentlig. Må derfor alltid bruke stor tampong og bind i tillegg de dagene det blør verst, og bytter ofte. Men det er kun sånn blødning de første to-tre dagene og så avtar det raskt og forsvinner helt. Når jeg var yngre blødde jeg mer jevnt hele uken. 

Anonymkode: 5e15d...c1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

De verste dagene bruker jeg grønn + nattbind. Bytter hver 3-4 time maks, men kan gå 6 timer på natten hvis man ligger i ro. De andre dagene enten grønn og truseinnlegg eller når det er på slutten den rosa/røde og truseinnlegg. Helt vanlig dette også. Mensen kan fint forandre seg også gjennom livet. Til hun ovenfor her som må bytte grønn hver eneste time gjennom døgnet så er ikke dette normalt og bør sjekkes opp hos gyn…. Husk å ta jerntabletter hvis du blør mye gjennom mensen. 

Anonymkode: f5581...278

Ingenting galt. Vært sånn i alle år og blir ikke blodfattig heller. Men de to første dagene er et blodig helvete.

Anonymkode: acc63...4ae

Skrevet

Hvis du ikke skal ha flere barn anbefaler jeg å få svidd av slimhinnene i livmor, dagkirurgi i narkose.

Anonymkode: 9e4cc...797

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.6.2022 den 13.47):

Hvis du ikke skal ha flere barn anbefaler jeg å få svidd av slimhinnene i livmor, dagkirurgi i narkose.

Anonymkode: 9e4cc...797

Hva vil det si, slipper man mensen da? 😄 i så fall - hvor signerer jeg? Hehe. For ja, vi er nok ferdige med barn!! 

Skrevet
amandine skrev (På 2.6.2022 den 23.26):

Jeg vil også absolutt anbefale deg menskopp. Jeg er nesten helt sikker på at du ikke vil angre om du gir det en sjanse eller to!

Problemet er at jeg hater blod.. Det er det verste jeg vet i hele verden. I en tampong trenger jeg ikke forholde meg til blod på ‘den måten’, som om jeg skal måtte tømme en menskoppen! 😩 

Men takk for tips! Er bare veldig vár når det kommer til blod, og følte meg veldig heldig med blødningene slik de var før :(

Skrevet

Jeg har satt inn hormonspiral. Har gått fra helvetesmensen til ingenting. Den eneste feilen er at jeg ikke startet med dette før. Hadde dårlig erfaring med piller, men denne spiralen inneholder kun en brøkdel av hormonene så den er gull. 

Anonymkode: 47f72...0c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.6.2022 den 7.36):

Ta det opp med gynekolog, det finnes hjelp hvis blødningene er unormalt store. Jeg har slitt med det samme selv, blødningen kunne i blant være så stor at jeg ikke rekker å komme meg hjemmefra til jobb uten å blø tvers igjennom alt og jeg har blødd så mye at blodprosent og jernlageret er altfor lavt. Man kan få tabletter som begrenser blødningen og man kan evt også opereres. 

Anonymkode: 2b3cd...7da

Jeg har lest litt om det. Men jeg har hatt blodpropper, så utifra hva jeg leste, bør jeg da ikke gå på slikt. Kan selvsagt snakke med lege, da han vet mer om dette. Men ja, ikke lett dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har satt inn hormonspiral. Har gått fra helvetesmensen til ingenting. Den eneste feilen er at jeg ikke startet med dette før. Hadde dårlig erfaring med piller, men denne spiralen inneholder kun en brøkdel av hormonene så den er gull. 

Anonymkode: 47f72...0c5

Kan ikke gå på dette da jeg har hatt blodpropper. Så jeg har ikke brukt prevensjon de siste 8-9 årene.

Skrevet

Prøv å bytte tampong til first price. De har ikke det glatte laget utenpå.

Anonymkode: e7d1b...166

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Prøv å bytte tampong til first price. De har ikke det glatte laget utenpå.

Anonymkode: e7d1b...166

Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...