Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Min samboer og jeg bor i hans hus. Jeg har to barn fra før, hvorav den ene bor her annenhver uke, den andre er «innom» annenhver helg (voksen ungdom). Vi har to barn sammen. Han tjener det dobbelte av meg. Jeg betaler strøm, mat/husholdning og drivstoff. Han betaler avdrag på huset, forsikring, kommunale avgifter, fiber og vedlikehold/utbedring av hus og tomt. Som maling, belegningsstein o.l. Nå mener han at jeg bør betale mer av de utgiftene han betaler på i dag, fordi jeg har to unger mer enn han. Vi har tidligere vært enige om å gjøre det slik, det var hans forslag. Strømmen har jeg akkurat begynt å betale, fordi det passet å bytte navn på abonnementet pga strømavtale. Våre felles barn deler vi på, og jeg betaler selvsagt klær og utstyr for mine. Er det rettferdig det han nå mener?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Høres ut som du har gått i en typisk kvinnefelle ved at du ikke eier noe i boligen men betaler for strøm, mat etc. Eier du en annen bolig du leier ut? Anonymkode: 5eea9...3fd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som du har gått i en typisk kvinnefelle ved at du ikke eier noe i boligen men betaler for strøm, mat etc. Eier du en annen bolig du leier ut? Anonymkode: 5eea9...3fd Nei, jeg sparer så vi skal kjøpe noe sammen, hytte eller leilighet. Ettersom inntekten min er halvparten av hans vil jeg trenge lenger tid på å spare det samme som han.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er for felles økonomi og at man legger hele husholdnings inntekt i en felles pott. Skal man ikke satse på kjærligheten og støtte hverandre? Høres absurd ut at den ene skal ha mye å rutte med mens den andre kanskje knapt får det til å gå rundt. Anonymkode: 5eea9...3fd
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Tenker dere bør betale ca. likt siden han tjener mest og du har flest barn. Evt. betale etter evne, da må han betale meir enn deg. Anonymkode: f117f...73f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 minutter siden): Min samboer og jeg bor i hans hus. Jeg har to barn fra før, hvorav den ene bor her annenhver uke, den andre er «innom» annenhver helg (voksen ungdom). Vi har to barn sammen. Han tjener det dobbelte av meg. Jeg betaler strøm, mat/husholdning og drivstoff. Han betaler avdrag på huset, forsikring, kommunale avgifter, fiber og vedlikehold/utbedring av hus og tomt. Som maling, belegningsstein o.l. Nå mener han at jeg bør betale mer av de utgiftene han betaler på i dag, fordi jeg har to unger mer enn han. Vi har tidligere vært enige om å gjøre det slik, det var hans forslag. Strømmen har jeg akkurat begynt å betale, fordi det passet å bytte navn på abonnementet pga strømavtale. Våre felles barn deler vi på, og jeg betaler selvsagt klær og utstyr for mine. Er det rettferdig det han nå mener? Tja, det spørs om det han nå mener kommer alene eller i kombinasjon med andre ting som er problematisk i forholdet (her regner jeg med at du skjønner hva jeg mener). Anonymkode: 3f64d...b81
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tja, det spørs om det han nå mener kommer alene eller i kombinasjon med andre ting som er problematisk i forholdet (her regner jeg med at du skjønner hva jeg mener). Anonymkode: 3f64d...b81 du tenker generelle konflikter/uenigheter? Joda, dette kom han med midt i en helt annen diskusjon, at jeg burde bidra mer økonomisk. Jeg argumenterer for hvorfor jeg mener at jeg betaler nok, og synes han er like urimelig da som i den opprinnelige diskusjonen😝 Men om han har et poeng så vil selvsagt ikke jeg være urimelig, derfor tenkte jeg å høre hva dere upartiske damer mener om saken.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Lappeteppefamilier blir aldri rettferdig, det visste han vel da han ble sammen med ei som hadde to barn fra før? Anonymkode: 72430...a48
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #9 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Lappeteppefamilier blir aldri rettferdig, det visste han vel da han ble sammen med ei som hadde to barn fra før? Anonymkode: 72430...a48 Det skulle man jo tro😅 Men jeg ser jo at det er heftig å gå fra å være alene til å plutselig få full familie. Det er likevel så mange år siden vi ble sammen at sjokket burde ha lagt seg og realitetene innhentet han. Det skal sies at han stiller opp på lik linje med meg når der gjelder tidsbruk, og er også svært raus med gaver og ting/penger til dem.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden): du tenker generelle konflikter/uenigheter? Joda, dette kom han med midt i en helt annen diskusjon, at jeg burde bidra mer økonomisk. Jeg argumenterer for hvorfor jeg mener at jeg betaler nok, og synes han er like urimelig da som i den opprinnelige diskusjonen😝 Men om han har et poeng så vil selvsagt ikke jeg være urimelig, derfor tenkte jeg å høre hva dere upartiske damer mener om saken. Nei, jeg tenker at dersom det er et forhold der det til stadighet oppstår konflikter, for eksempel om praktisk hjelp til å flytte gjenstander, så er dette bare nok et rødt flagg. Anonymkode: 3f64d...b81
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 Oisann. Dette var skikkelig kvinnefelle. Hvorfor deler dere ikke på mat/hushold etc. så bruker du heller penger på å kjøpe deg inn i boligen? Jeg synes utgifter bør deles forholdsvis etter inntekt. En unge annen hver uke velter ikke lasset her, så det synes jeg egentlig ikke skal tillegges så mye vekt. Om han forlater deg nå så har du jo ingenting, mens han har oppgradert bolig og sitter fint i det. Anonymkode: 121b1...51a
Superdolly Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 Personlig så mener jeg at når man elsker en annen, så ønsker man ikke å kjøre henne helt i grøfta økonomisk. Med andre ord: Hvis dere skal betale like mye, så må hele livsstilen legges opp etter din inntekt. Ikke hans. Det betyr (kanskje) at dere må må flytte til et langt mindre hus eller leilighet, til et annet strøk eller et helt annet sted. Jeg har alltid syntes at det er veldig rart at en mann kan hevde å elske en kvinne, men samtidig synes at det er helt greit å se på at hun går i null, eller til og med i minus, hver eneste måned, fordi han krever at hun skal finansiere halvparten av en livsstil som er lagt opp etter en inntekt som er langt høyere enn den hun faktisk har. Så i ditt tilfelle ville jeg ha tenkt veldig nøye gjennom dette: Hvor bodde du før dere bel sammen? Hvilke utgifter hadde du til bolig og mat da? I tillegg ville jeg ha tenkt på hvordan din innsats i hjemmet blir verdsatt. Deler dere ca likt på husarbeidet, slik at han legger ned like mye innsats og tid der som det du gjør? Eller er det slik hos dere som jeg ofte har lest om her inne, at du tar barna mye alene slik at han kan jobbe mer og tjene mer? Og hvorfor i all verden kjemper han så hardt for at du ikke skal eie noe, ikke skal bygge deg opp formue og ikke få til å spare noe?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (35 minutter siden): Han betaler avdrag på huset, forsikring, kommunale avgifter, fiber og vedlikehold/utbedring av hus og tomt. Som maling, belegningsstein o.l. Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden): Det skulle man jo tro😅 Men jeg ser jo at det er heftig å gå fra å være alene til å plutselig få full familie. D Men hvis han hadde huset fra før, så hadde han vel disse utgiftene da også? Og nå slipper han å betale mat, strøm og drivstoff. Da går han jo i pluss i forhold til før? Det er vanskelig å svare på om det er rettferdig uten å vite summer, men det ser jo ut som mesteparten av det han betaler på er å bygge opp egen formue, mens det du betaler er ting som blir brukt opp... Anonymkode: dae03...e98
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Det er hans hus, og du skal da ikke betale utgifter på det. Du investerer ikke i noe du kan miste ved eventuelt brudd. Hvorfor kjøper du deg ikke inn? Hvis det er han som er motvillig til det, så kan han heller ikke bryte en avtale dere ble enige om på hans initiativ! Anonymkode: 4527b...025
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 Her er vi veldig gammeldagse, med felles økonomi. Tross av at han har barn fra før. Det går jo til samme pott uansett, og vi unner hverandre noe ekstra hvis noen skulle trenge. Vi er en familie. Vi har kun skilt det noe med arv, testament. Jeg eier da en større del av huset, pga en arv, og denne går følgelig til mine blodsbånd videre i fremtiden (hans barn fra tidligere arver jo også fra moren sin, så det ikke noe urettferdig i det). Anonymkode: 75915...0fc
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Nei, jeg tenker at dersom det er et forhold der det til stadighet oppstår konflikter, for eksempel om praktisk hjelp til å flytte gjenstander, så er dette bare nok et rødt flagg. Anonymkode: 3f64d...b81 Praktisk hjelp til å flytte gjenstander? Han hjelper meg med det om jeg ber han om det, men jeg flytter lite rundt på gjenstander som er så tunge at jeg ikke klarer det selv😅 Jeg tror ikke jeg henger helt med på hva du mener her, jeg må nok ha det inn med teskje-metoden🙈
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #17 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det er hans hus, og du skal da ikke betale utgifter på det. Du investerer ikke i noe du kan miste ved eventuelt brudd. Hvorfor kjøper du deg ikke inn? Hvis det er han som er motvillig til det, så kan han heller ikke bryte en avtale dere ble enige om på hans initiativ! Anonymkode: 4527b...025 Han er ikke motvillig til det, men jeg er usikker på om jeg får så mye i lån🙈 Planen var at vi heller kjøpte noe sammen som passet min økonomiske situasjon også.
Admin Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 timer siden): Min samboer og jeg bor i hans hus. Jeg har to barn fra før, hvorav den ene bor her annenhver uke, den andre er «innom» annenhver helg (voksen ungdom). Vi har to barn sammen. Han tjener det dobbelte av meg. Jeg betaler strøm, mat/husholdning og drivstoff. Han betaler avdrag på huset, forsikring, kommunale avgifter, fiber og vedlikehold/utbedring av hus og tomt. Som maling, belegningsstein o.l. Nå mener han at jeg bør betale mer av de utgiftene han betaler på i dag, fordi jeg har to unger mer enn han. Vi har tidligere vært enige om å gjøre det slik, det var hans forslag. Strømmen har jeg akkurat begynt å betale, fordi det passet å bytte navn på abonnementet pga strømavtale. Våre felles barn deler vi på, og jeg betaler selvsagt klær og utstyr for mine. Er det rettferdig det han nå mener? Ja, det er rettferdig. Anonymkode: a8c1e...836
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #20 Skrevet 2. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 timer siden): Nei, jeg sparer så vi skal kjøpe noe sammen, hytte eller leilighet. Ettersom inntekten min er halvparten av hans vil jeg trenge lenger tid på å spare det samme som han. Og i mellomtiden betaler du strømmen for ham - godt beregnet idet strømprisene tok helt av. Anonymkode: 8f2a4...b9b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #21 Skrevet 2. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Men hvis han hadde huset fra før, så hadde han vel disse utgiftene da også? Og nå slipper han å betale mat, strøm og drivstoff. Da går han jo i pluss i forhold til før? Det er vanskelig å svare på om det er rettferdig uten å vite summer, men det ser jo ut som mesteparten av det han betaler på er å bygge opp egen formue, mens det du betaler er ting som blir brukt opp... Anonymkode: dae03...e98 Dette! Anonymkode: 8f2a4...b9b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #22 Skrevet 2. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (11 timer siden): Han er ikke motvillig til det, men jeg er usikker på om jeg får så mye i lån🙈 Planen var at vi heller kjøpte noe sammen som passet min økonomiske situasjon også. Du kan kjøpe deg inn uten lån også. Å f eks bidra med månedlige innbetalinger (som du gjør) er også å kjøpe seg inn. Man låner jo bare de gangene selgeren krever alt innbetalt på én gang. Mannen din trenger ikke å kreve det. Anonymkode: 8f2a4...b9b
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #23 Skrevet 2. juni 2022 Det er jo en løsning, og sikkert egentlig mer smart enn slik vi gjør det nå. Jeg tror egentlig ikke han mente det han sa, men det er irriterende å høre at man ikke bidrar, når man selv har en formening om at det ikke er riktig. Jeg er likevel redd for at å eie huset sammen med han kan føre til flere uenigheter, siden standarden hans er ekstremt mye høyere enn min på hvordan ting skal være. Med tilhørende kostnader😅 Det er godt å se at jeg ikke var helt på jordet i tankerekken min ihvertfall!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. juni 2022 #24 Skrevet 2. juni 2022 Altså, når man tjener ulikt, så kan man godt dele "likt", men da i prosent, og ikke i kroner. Dvs at dere kan betale inn samme prosentandel av deres respektive lønn på felles konto, der alle felles utgifter betales fra. Ellers vil jo den ene gå i minus, mens den andre potensielt kan leve som en konge. DET er urettferdig. Forøvrig bør du ta grep slik at du kommer deg ut av denne kvinnefella.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2022 #25 Skrevet 2. juni 2022 Jeg ville ikke kjøpt noe nytt sammen med han, men kjøpt noe alene som du eier. Feks en leilighet du kan leie ut. Du bør sikre deg selv økonomisk ved et evt. brudd. Anonymkode: f765e...ee6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå