Gå til innhold

Inspirert … pleier du å pakke med norsk mat til utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden):

Nå er det selvsagt mye som er trist i verden, men jeg er helt enig i at det er trist at barn er SÅ kresne. ( mener selvsagt barn som ikke har medisinske grunner til at de spiser selektert). Å ta med masse mat til et normaltfungerende barn når man reiser på ferie til utlandet er rimelig spesielt. Forstår godt at det pakkes med en tubeost eller en pakke knekkebrød slik at frokosten er reddet første morgenen, men å pakke med måltider for barnet utover det er i de fleste tilfeller unødvendig , eller bør være det.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men du...Er ikke du en ivrig forkjemper for at man skal gjøre det som passer ens egen familie best? At man skal gjøre det som får ens egen familie til å fungere på best mulig måte?

Det kan godt være at denne familien jobber heftig med dette barnet sin kresenhet, men at de ikke orker å ta kampen i ferien? Eller det kan være at barnet er av de få som faktisk bare er kresne, uansett hva man gjør. Eller så kan det være bortskjemt og får styre alt. Poenget er at vi vet ikke, og å karakterisere andres valg som trist er bare idiotisk. Jeg trodde spesielt at du som har fortalt om barnet ditt som får all slags tilrettelegginger ville har forståelse for at alle utfordringer ikke bare kan løses med oppdragelse. 

Anonymkode: 0c29e...d88

@mamma til adhd gutt<3jeg skulle ønske du svarte på denne, jeg. 

Anonymkode: 0c29e...d88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde med to tuber kaviar til en særspist treåring. Han har senere fått adhd-diagnose, men spiser det meste nå. Kom også på at vi noen ganger tar med kaffe til Spania. Skikkelig god norsk filterkaffe :D Bor i Oslo om det var relevant. 

Anonymkode: 17e0c...7ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Bare si tid og sted, så skal du få låne min særdeles kresne 10-åring. Du skal få være så standhaftig du bare vil med henne, men ta henne gjerne med til sykehus før hun dør av underernæring. Hun er tusen prosent garantert mer standhaftig enn deg. Hun spiser ikke hvis hun ikke liker, og sier da at hun ikke er sulten. Uavhengig av hvor lenge det er siden hun spiste sist.

For nei, ikke alle barn spiser når de blir sultne. Noen lar bare være. Helt. Og etter noen dager uten mat så blir man ganske energiløs og det blir ingen hyggelig ferie altså. 

Mulig jeg har bedre innsikt fordi jeg var et slikt barn selv. Har mange minner fra oppveksten om trusler om tvangsinnleggelse og sondemating.  Jeg har fortsatt ikke sultfølelse nå i voksen alder, og kan fint gå en hel dag uten å spise hvis jeg vil. Det koster meg ingenting. Jeg er ikke kresen lenger. Spiser alt nå, men var altså helt ubegripelig kresen som barn, og siste kun det jeg likte. Og var da tilsvarende tynn. Underernært. 

Så ja, det hender vi har med noe mat hjemmefra når vi drar på tur, for å supplere et kosthold som blir ganske magert på ferie. En gang spiste ene ungen agurkskiver til frokost hver dag i 14 dager. Og kun det. 

Anonymkode: 07b93...fb2

Dette var jo veldig ekstremt da. Men likevel lurer jeg jo litt på hva du må ha med til utlandet? Hva spiser hun? Man får jo tak i all slags frukt, brød, loff, rundstykker, syltetøy, Nutella, knekkebrød, pasta, joghurt, juice, melk. Spiser hun ingenting av dette? På restaurant kan man ordne spesialbestillinger, de har pannekaker, pasta, pizza, pommes frites. 

Anonymkode: 2c1ce...9ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Igjen, kom tilbake den dagen du har erfart å ha kresent barn selv. Inntil da vet du ikke hva du snakker om.

Anonymkode: d80ee...57a

Hvor kresent barn er det snakk om? Jeg har vokst opp med et undervektig søsken, som nok har en eller annen form for undiagnosert spiseforstyrrelse. Søskenet mitt har alltid spist svært lite, og er kresen på alt. Ingen saus/ketsjup, absolutt ingen grønnsaker eller frukt, bestemte konsistenser spises ikke osv. Har allikevel aldri opplevd at foreldrene våre har hatt med spesialmat. Til frokost ble det ofte loff med smør, til middag tørt kjøtt og pommes frites for eksempel. Det er alltid mulig å finne noe som kan spises så lenge barnet ellers er normaltfungerende. 

Anonymkode: f469a...4c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dette var jo veldig ekstremt da. Men likevel lurer jeg jo litt på hva du må ha med til utlandet? Hva spiser hun? Man får jo tak i all slags frukt, brød, loff, rundstykker, syltetøy, Nutella, knekkebrød, pasta, joghurt, juice, melk. Spiser hun ingenting av dette? På restaurant kan man ordne spesialbestillinger, de har pannekaker, pasta, pizza, pommes frites. 

Anonymkode: 2c1ce...9ff

Klart hun spiser noe av maten der, vi har jo ikke med full kost til 3 uker. Men feks noen suppeposer, risgrøt, sauser eller gryter hun liker, og pålegg feks tubeost eller leverpostei. Og ketsjup. 

Vi klarer som oftest å finne et rundstykke hun spiser, men hun spiser nesten ingen pålegg.. knekkebrød spiser hun kun husman. Derfor har vi gjerne med noe slikt. Og hun spiser kjøtt og pasta, men er da avhengig av «vanlig» ketsjup, derfor har vi gjerne det med. Hun spiser ikke yoghurt i utlandet, den er såkalt annerledes. Frukt spiser hun en del av. 

Så hvis vi ikke tar med noe hjemmefra, så blir det gjerne loff med smør eller et tørt knekkebrød, to biter med plain pasta fordi den ikke er god uten ketsjup og ketsjupen de har ikke er god, og noen kyllingbiter av samme grunn, to biter pølse i brød av samme grunn etc, og rikelig med frukt. Det blir veldig kjedelig og veldig lite når men reiser mye. 

Billig forsiktig å hive knekkebrød, tubeost, suppe, risgrøt og en ketsjup i kofferten da, og supplere det med vanlig mat der nede.

Skrevet

Når det er sagt er det mange steder de har norske og svenske matvarer, så hvis vi kjenner stedet og vet de har det vi må ha fir barnets del, så har vi ikke med noe.

Og vi har reist mange ganger uten. Gjør det aldri for en langhelg eller for en hotellovernatting. Men da spiser også ungen betydelig mindre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvor kresent barn er det snakk om? Jeg har vokst opp med et undervektig søsken, som nok har en eller annen form for undiagnosert spiseforstyrrelse. Søskenet mitt har alltid spist svært lite, og er kresen på alt. Ingen saus/ketsjup, absolutt ingen grønnsaker eller frukt, bestemte konsistenser spises ikke osv. Har allikevel aldri opplevd at foreldrene våre har hatt med spesialmat. Til frokost ble det ofte loff med smør, til middag tørt kjøtt og pommes frites for eksempel. Det er alltid mulig å finne noe som kan spises så lenge barnet ellers er normaltfungerende. 

Anonymkode: f469a...4c7

Spiser ikke brød, kun fine polarbrød med nugatti på, knekkebrød i perioder, da kun med salami på. Spiser ikke rent kjøtt eller fisk. Men har hatt en god periode i det siste der han spiser ostesmørbrød(grovt brød med ketchup, ost og skinke)

Ingen frukt eller grønnsaker, spiste epler og rå gulrot tidligere, men satte på regulering for 1 1/2 år siden og da er jo sånt litt fy-fy om det ikke deles opp, og det godtar han ikke, må være hele.

Spiser ikke blandet mat eller godtar flere typer mat på tallerkenen samtidig.

Til middag spiser han pølser, nuggets, kanskje karbonader, da helst som hamburger. Taco med kjøttdeig og ost. En type ferdigpizza. Som tilbehør spiser han ris og pasta, kanskje pommes frites, men helst ikke sammen med noe annet. Spiser ikke noe form for saus eller dressing, kun ketchup.

Mye av problemet her er konsistens, ikke nødvendigvis smak.

Han er på nedre grense i vekt og blodprøver tatt for ikke lenge siden viser noe mangel på enkelte næringsstoffer. 

Jeg har opp gjennom årene luftet min bekymring til bla helsesykepleier og fastlege, men kun fått et skuldertrekk tilbake og får høre at han spiser da noe, så det er da ikke sååå ille. og får ramset opp disse typiske rådene for kresne barn, som vi allerede har prøvd ørten ganger.

Anonymkode: d80ee...57a

Skrevet

Når vi reiser til Danmark så pleier jeg å ha med Mills ekte Majones 🙈😉. Vi lager alltid frokost selv i Danmark, så da må jeg ha majones, siden jeg ikke spiser smør. Hadde klart meg uten, men ser ikke problemet med å ha med. 

Anonymkode: a67cc...8c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Igjen… Det er trist med så kresne barn at det går utover livskvaliteten og at det begrenser barnet i vanlige situasjoner som et restaurantbesøk og en ferietur.

Anonymkode: 536a2...3fb

Det eneste triste her er at enkelte føler det er viktig å snakke ned andre for å ikke gjøre som de selv. Jeg elsker mat, kan gå i timesvis på lokale markeder og handler alltid med meg diverse hjem. Selv jeg sliter med matlyst i varmen og bare tanken å anse det som redusert livskvalitet som begrenser noen fordi en 8-åring kun fikk ned pommes frittes på restauranten og spiste seg mett på havregryn om kvelden i stedet er helt fjernt. 

Vi har det veldig hyggelig på tur, hjelper på å ikke ha så voldsomme meninger om hva alle andre skal gjøre ut fra egne preferanser. Du burde prøve det 👍🏻

Anonymkode: 7551f...e9b

Skrevet

Farmoren min MÅÅÅ alltid ha med brunost uansett hvilket land hun reiser til. 

Jeg tar med sjokolade fra Norge;for andre land har ikke like god sjokolade.

Anonymkode: 24b62...462

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så mange som reagerer på om folk tar med seg en tubeost eller ketchup fra Idun når de drar på ferie til utlandet. Spiller det virkelig noen rolle hvis det er riktig for den familien? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...