Englenemine Skrevet 1. juni 2022 #26 Skrevet 1. juni 2022 Åh ja jeg har bøker jeg har lest sikkert 7 ganger i løpet av mange år. Noen som er lest så mange ganger er bla flere av Jane Austen og Marian Keyes. Veldig forskjellige sjangre men jeg bare elsker Austen og romaner fra « gamledager» og en god chick lith er heller aldri feil, spesielt ikke på sommeren eller på ferie. Men jeg har vel egentlig flere bøker jeg har lest mange ganger enn kun lest en gang.
the amazing spidermamma Skrevet 1. juni 2022 #27 Skrevet 1. juni 2022 Det er ikke så ofte jeg leser bøker to ganger, men det er noen bøker som betyr mer for meg, selvfølgelig. Noen bøker må jeg bare eie. Noen, som jeg f.eks har lest og ikke likt, eller som jeg eier og ikke har lyst til å lese, de gir jeg bort. Jeg har fått laget en diger, plassbygd bokhylle, den er vel det møbelet jeg er mest fornøyd med i leiligheten vår. Det er fint å kikke litt i bokhylla og tenke litt på bøkene som er der. Bøker som jeg kunne tenke meg å lese igjen; Navnenes hus (Colm Toibin) Alexandria-kvartetten (Laurence Durell) Lord Nevermore (Agneta Pleijel) Men det er så mye jeg skulle ha lest..
Himmel og hav Skrevet 1. juni 2022 #28 Skrevet 1. juni 2022 Bøker jeg blir glad i leser jeg gjerne på nytt med noen års mellomrom. Andre bøker, som Agatha Christie, er fantastisk strandlektyre og leses også på nytt i ny og ne. Jeg klarer ikke å kvitte meg med bøker, men har heldigvis plass til mange. Jeg har også en del i bokhyllene som jeg ikke har lest, eller som jeg ikke har lest ferdig. Jeg har blitt mer kresen som leser med årene og om en historie ikke har grepet tak i meg på noe vis i løpet av de første 70 - 100 sidene, så gidder jeg sjelden å lese den ferdig, men det kan jo hende jeg prøver igjen en dag, så derfor får de bo i bokhylla.
Superdolly Skrevet 1. juni 2022 #29 Skrevet 1. juni 2022 Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Bøker jeg blir glad i leser jeg gjerne på nytt med noen års mellomrom. Andre bøker, som Agatha Christie, er fantastisk strandlektyre og leses også på nytt i ny og ne. Jeg klarer ikke å kvitte meg med bøker, men har heldigvis plass til mange. Jeg har også en del i bokhyllene som jeg ikke har lest, eller som jeg ikke har lest ferdig. Jeg har blitt mer kresen som leser med årene og om en historie ikke har grepet tak i meg på noe vis i løpet av de første 70 - 100 sidene, så gidder jeg sjelden å lese den ferdig, men det kan jo hende jeg prøver igjen en dag, så derfor får de bo i bokhylla. Dette. (Er du egentlig meg, Himmel og hav?) Bortsett fra at jeg kvitter meg med de bøkene som ikke har fenget meg i løpet av de første 50-100 sidene. Vi har et melkerampebibliotek i nærheten, og de havner fort der. Så hender det at jeg finner noen skatter der som jeg tar med meg hjem.
Himmel og hav Skrevet 1. juni 2022 #30 Skrevet 1. juni 2022 Superdolly skrev (27 minutter siden): Dette. (Er du egentlig meg, Himmel og hav?) Bortsett fra at jeg kvitter meg med de bøkene som ikke har fenget meg i løpet av de første 50-100 sidene. Vi har et melkerampebibliotek i nærheten, og de havner fort der. Så hender det at jeg finner noen skatter der som jeg tar med meg hjem. Hm, vi har et telefonkioskbibliotek i kommunen. Kanskje jeg skal begynne å ta med meg noen bøker dit? Det føles mindre brutalt enn å kaste de eller levere de på loppis (hvor de fleste ender med å bli kasta).
Ekspatt Skrevet 1. juni 2022 #31 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg er forsiktig med å lese bøker om igjen, av den grunn to andre ovenfor her nevner. Jeg kan være på helt forskjellige steder når jeg leser. Da jeg leste "Hotel New Hampshire" var jeg alene som student i en helt ny by, og boka ble på en måte min allierte og gå meg så mye på den tiden. Jeg lå våken om natten og leste, og jeg innholdet i den boka vekket alle følelser i meg, fra latter til tårer. Helt fantastisk. Jeg har ikke lest den på nytt. Klassikere kan jeg dog lese om igjen. Ihvertfall noen av dem. Ellers ikke av nevnte grunn. Anonymkode: a5a05...2db Høres ut som meg! Kom på at jeg har den boken i hylla (helt glemt), elsket den for 20 år siden, og nå skal jeg begynne å lese den igjen! Leste også Garps bok på ca. samme tid. Den skal jeg lese på nytt også! Takk for påminnelsen. Ellers elsker jeg klassikerne fra Sør-Amerika; Allende, García Márquez.. har lest flere av bøkene mange ganger.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #32 Skrevet 1. juni 2022 Leser bøker som jeg liker flere ganger😊 har et eget rom med over 1000 bøker i som kun har et lite bord og en stor amerikansk lenestol. Å krype opp i den å forsvinne i en bok er noe av det beste jeg vet❤ Anonymkode: 78e9c...ab4
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #33 Skrevet 1. juni 2022 Har noen jeg stadig leser på nytt. Jeg leser dem når jeg "trenger" dem. En av dem jeg har behøvd å lese veldig mange ganger, fordi den setter meg i en bestemt stemning, er E.M. Forsters "Maurice". Anonymkode: ada8f...df1
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #34 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har noen jeg stadig leser på nytt. Jeg leser dem når jeg "trenger" dem. En av dem jeg har behøvd å lese veldig mange ganger, fordi den setter meg i en bestemt stemning, er E.M. Forsters "Maurice". Anonymkode: ada8f...df1 Det gjelder også Sybille Bedfords "Kvikksand" (originaltittel "Jigsaw") Må ta den fram hvert femte eller tiende år. Anonymkode: ada8f...df1
Iiiiik Skrevet 2. juni 2022 #35 Skrevet 2. juni 2022 (endret) Verden er jo full av bøker jeg ikke har lest ennå, så det er ikke så mange som blir lest flere ganger. Jeg gjør som Himmel og hav, hvis det ikke fenger etter 10% av sidene lest, så legger jeg boka vekk. Noen ganger tar jeg den samme boka frem igjen og liker den, 1Q84 var en sånn bok. Den har jeg også lest igjen fordi jeg likte den veldig godt da jeg først kom i gang. Harry Potter er lest mange ganger, fordi alle barna har blitt introdusert for universet. Jeg har noen favorittforfattere som leses om igjen, Milan Kundera og Carl Frode Tiller har begge noe jeg liker veldig godt. «Et lite liv» er nok min favorittbok, den har jeg lest fire-fem ganger siden den kom ut i 2015. Vi hadde en opprydding i bokhylla nylig, og kvittet oss med en del, men jeg gjenfant også bøker jeg ikke hadde lest etter at jeg tok dem med meg da vi skulle rydde ut pappas bøker. Jeg leser mye, kan fort bli 10 bøker på en 14 dagers ferie, og 2-3 bøker i uka i hverdagslivet. Nå er en del av dem på lydbok og nye bøker kjøpes i hovedsak på kindle, så det blir mindre mulighet til safari i bokhylla etter hvert. Endret 2. juni 2022 av Iiiiik
prebs Skrevet 3. juni 2022 #36 Skrevet 3. juni 2022 Bøker jeg har lest flere ganger: ALT av Astrid Lindgren, H.C Andersen og Anne-Cath Vestly, Stompa-bøkene, Agatha Christie +++ Som voksen kommer jeg stadig tilbake til "Trolldomsfjellet " og Henrik Ibsens produksjon. Og i vår fikk jeg fullstendig dilla på sjømannsbøkene til Jon Michelet og leste dem i filler. Nu er det dags at gå på safari i min egen bokhylle igjen!
HeiteH Skrevet 3. juni 2022 #37 Skrevet 3. juni 2022 Jeg leser noen få klassikere flere ganger. Da leser jeg fordi språket er spesielt vakkert, ikke så mye for innholdet, for det kjenner jeg jo. Jeg kan tro jeg har glemt, men med en gang jeg begynner å lese kommer alt tilbake. Foretrekker derfor nye historier. Jeg skjønner at mange av dere syns jeg er en barbar, for jeg har kastet nesten alle bøker etter at jeg forelsket meg i Kindle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå