sug lut Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Leser du bøker flere ganger? Og i så fall, er det noen spesielle genre eller forfattere eller verk du gjerne går tilbake til? Går du noen gang på safari i egne bokhyller?
Spurvugla Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Ja, jeg gjør begge deler. Det er mange bøker jeg har lest flere ganger, Tony Morrison, Gøran Tunstrøm (Juleoratoriet) og en periode leste jeg nesten ikke noen annet enn Anne Taylor (mest kjent for "Middag på Hjemlengsel kafe") om igjen og om igjen. Og så har du kosebøker som Terry Pratchett, Agatha Christie og Georges Simenon som jeg tar fram på ferier og hytteturer. Når jeg trenger noe å lese tar jeg ofte en titt i egen bokhylle først og finner noe jeg har lest før.
Leverpostei Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har mange bøker, og kan noen ganger gå på safari i hyllene og gjenoppdage en bok. Likevel prøver jeg nå å renske ut en del, for vi har ikke ubegrenset plass, og de fleste bøker leser jeg bare én gang. Nå tar jeg vare på det meste av barne- og ungdomslitteratur. I tillegg vender jeg med ujevne mellomrom tilbake til klassikere som Skram, Hamsun, Undset og Mykle, Kafka og Camus. Noen samtidsperler får også stå, og særlig lyrikk og noveller kan jeg fiske frem igjen. Jeg bruker aller mest biblioteket, da.
*Miss Marple* Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Jeg leser gjerne gode bøker flere ganger. I velskrevne bøker oppdager man stadig noe nytt, syns jeg. Krim er det sjelden jeg leser flere ganger da, bortsett fra Agatha Christie (sjokk 😂). Der har jeg lest de fleste fillete.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har faktisk begynt med det nå. Har begynt å lese bøkene til en av favorittforfattere mine på nytt, og tenker å fortsette boksafarien i bokhylla når jeg er ferdig med disse. Noen bøker har jeg lyst til å lese på nytt, men er usikker på om jeg tør. Dette er bøker som jeg leste da jeg var yngre og som jeg ble fullstendig opphengt i og fascinert av. Jeg husker knapt nok handlingen, men jeg husker følelsene og stemningen de ga meg. Jeg er redd for å «ødelegge» dette - at å lese dem på nytt vil være som å møte en gammel, kjær venn som viser seg å ha blitt skikkelig tulling siden jeg møtte vedkommende sist… Anonymkode: 9ee3d...310
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Veldig gøy spørsmål! Det trigger meg og gjør at jeg føler jeg bør forklare og unnskylde meg – overfor meg selv. 😂 Hopp over eller les på egen risiko. Kjære dagbok. Som barn, ungdom og inn i tjueårene leste jeg mye. Bøker og å lese er en del av identiteten min, jeg tenker på meg selv som en leser. Men jeg vet ikke om jeg er det lenger. Serier tok over på et tidspunkt (damn you, HBO!), og nå er det mobilen som stjeler all oppmerksomhet. Og det som viste seg å være en ganske kraftig og udiagnostisert ADD, gjør at jeg i voksen alder har store problemer med å komme i gang med – og ikke minst lese ferdig – bøker. Men jeg er fortsatt veldig glad i bøker og går med jevne mellomrom til spontaninnkjøp av en bokstabel. Hyllene er fulle av de gamle favorittene som jeg aldri kan kvitte meg meg, og de nye som jeg kjøper på impuls, men ender opp med å ikke lese eller bare lese halvparten av. Det er godt å bare ha dem der uansett. Jeg leser typisk ikke en bok flere ganger, og det er masse i hylla jeg ikke har lest. Gode muligheter for safari, med andre ord. Er mest glad i samtidslitteratur og liker best bøker som gjør litt vondt, som gir gjenklang og som beskriver oss menneskers utallige svakheter og feil. Det er veldig gøy. På stående fot kan jeg nevne Monica Isakstuen, Jane Austen og Paul Auster. Og Erlend Loes manus til serien Kampen for tilværelsen (Se også boken Dyrene i Afrika). Spinnvilt! God bok! Anonymkode: 1c2cd...fa7
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har kun lest én bok to ganger, og det var Elsa Morantes Arturos øy. Jeg fant ut at jeg kjeder meg når jeg leser boka to ganger. Det fins alt for mange bøker jeg ikke har lest, til å lese noen flere ganger. Ellers så er jeg en sånn som kvitter meg med bøkene jeg har lest. De tar altfor mye plass, og hva skal jeg med dem hvis jeg uansett ikke leser dem mer enn én gang? Jeg beholder dem ikke for å «smykke meg» med at jeg, eller hva jeg, leser. Anonymkode: 2b34b...a52
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Noen bøker har jeg lyst til å lese på nytt, men er usikker på om jeg tør. Dette er bøker som jeg leste da jeg var yngre og som jeg ble fullstendig opphengt i og fascinert av. Jeg husker knapt nok handlingen, men jeg husker følelsene og stemningen de ga meg. Jeg er redd for å «ødelegge» dette - at å lese dem på nytt vil være som å møte en gammel, kjær venn som viser seg å ha blitt skikkelig tulling siden jeg møtte vedkommende sist… Det her er jeg redd for også. Jeg leser mange bøker på nytt, men en del bøker jeg leste da jeg var yngre tør jeg ikke lese igjen i frukt for å ødelegge minnene jeg har om dem. Blant annet bøkene om Elling, jeg har ikke engang turt å lese de nyeste, i frykt for å ødelegge minnene fra de første... Andre bøker har jeg lest nesten i filler. Anonymkode: 11097...42f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 Ja, noen. Som en med mastergrad i nordiske språk og litteratur er dette noe jeg bare tør å innrømme anonymt, men jeg har "Sagaen om Isfolket" som min hele-verden-suger-jeg-er-dritsliten-og-lei-meg-og-må-slappe-med-noe-hjernedødt-og-koselig-serie. Så der napper jeg altså ut en bok eller to i ny og ne. Ellers er det en del bøker jeg leser på nytt i forbindelse med jobb, spesielt klassikere fra Ibsen, Skram, Bjørnson, Hamsun osv., men også andre bøker kan bli blåst støv av og få sin renessanse dersom det er lenge nok siden sist. I tillegg har jeg en stor forkjærlighet for Harry Potter, så disse leses på nytt med noen års mellomrom. Anonymkode: cc9d7...50b
Optatium Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har lest noen favoritter mer enn en gang, men jeg har så mange bøker på leselista at jeg har ikke tid til det😅 Det er så mange bøker der ut ejeg venter på å få lest, døgnet har ikke nok timer 😅
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 Leser noen om og om igjen. Første gangen var uansett best da. For slutten blir ikke like overraskende. Faller ofte tilbake til John Grisham. Anonymkode: 06a82...efa
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er forsiktig med å lese bøker om igjen, av den grunn to andre ovenfor her nevner. Jeg kan være på helt forskjellige steder når jeg leser. Da jeg leste "Hotel New Hampshire" var jeg alene som student i en helt ny by, og boka ble på en måte min allierte og gå meg så mye på den tiden. Jeg lå våken om natten og leste, og jeg innholdet i den boka vekket alle følelser i meg, fra latter til tårer. Helt fantastisk. Jeg har ikke lest den på nytt. Klassikere kan jeg dog lese om igjen. Ihvertfall noen av dem. Ellers ikke av nevnte grunn. Anonymkode: a5a05...2db
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Jeg tror aldri jeg har lest noen bøker to ganger. Gir videre pocketbøker, de tar jeg sjelden vare på. Leverer de på gjenbruksbutikken, og der har jeg kjøpt noen bøker også. Jobber i bokhandel og har tilgang på allverdens bøker, leseekemplarer som kommer "av seg selv" og leseekemplarer jeg ber om fordi jeg har lyst til å lese dem. Leser alle sjangere og veldig mye bøker, mest nytt, men noe gammelt innimellom. Har alltid masse bøker å lese, så ikke noe behov for å lese gamle bøker om igjen. Leser vel i snitt et par bøker i uka. Bøkene fra ungdommen tør jeg ikke lese på nytt. I dag vet jeg jo at f.eks Margit Sandemo knapt fullførte grunnskolen og derfor hadde et ganske dårlig skriftspråk, noe jeg kanskje ville hengt meg opp i i dag, men den gangen var jo fantasien og historiene hennes altoppslukende og fantastiske. Jeg har alltid vært veldig glad i historiske romaner, og har flere ganger vurdert å lese om igjen bøker av Amalie Skram, Herbjørg Wassmo, Anne Karin Elstad osv, bøker jeg leste og elsket for flere tiår siden. Men det ligger alltid noen nye bøker og venter så da får det vente, en dag kommer jeg nok til å lese de norske gamle klassikerne på nytt. Anonymkode: 0072e...af8
Kira Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Ja og ja ☺️ Leser gjerne bøker flere ganger, men det går ofte noen år mellom hver gang. Gode og lærerike bøker, som "En by som Alice" eller "Galgenfrist for kvinneorkesteret", kan jeg lese hvert år. Går stort sett i krim her, det er og blir den store favoritten. Ellers har jeg også være fascinert av andre verdenskrig, og lest mye om alt fra motstandsbevegelsen til konsentrasjonsleirene. En ferietur uten en bok er ikke ordentlig ferie 😊
*Miss Marple* Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 Kira skrev (12 minutter siden): Ja og ja ☺️ Leser gjerne bøker flere ganger, men det går ofte noen år mellom hver gang. Gode og lærerike bøker, som "En by som Alice" eller "Galgenfrist for kvinneorkesteret", kan jeg lese hvert år. Går stort sett i krim her, det er og blir den store favoritten. Ellers har jeg også være fascinert av andre verdenskrig, og lest mye om alt fra motstandsbevegelsen til konsentrasjonsleirene. En ferietur uten en bok er ikke ordentlig ferie 😊 Bøker på ferie, ja. Et vennepar snakker enda om at jeg hadde med seks bøker på en ukes charterferie. Det var ikke de tyngste eller tykkeste bøkene, men alle ble lest.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Skrevet 1. juni 2022 Leser mest Krim og de leser jeg sjelden igjen. Men har noen bøker på engelsk jeg har lest og beholder, da de ikke er å få i norske butikker. Har de siste årene begynt å lese klassikere som jeg alltid har hørt om. Anonymkode: 5598b...4ef
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 Har lest en del av barndommens favoritter flere ganger, feks Ringenes Herre. Leste den først på norsk da jeg var liten, og har lest igjen på engelsk flere ganger som voksen. Har faktisk ofte vært sånn, når jeg tenker meg om, at jeg først har lest en bok på norsk, og så igjen på engelsk senere. Nå om dagen koser jeg meg med å raide pappas bokhyller/pappesker, han har jo lassevis med klassikere, og også en haug god sakprosa og interessante biografier. Her om dagen fant jeg også mammas gamle samling av Sagaen om Isfolket. Ikke akkurat kvalitetslitteratur, men gode minner om tiden da jeg gjemte meg under dynen og leste i smug, siden jeg egentlig var for ung for å lese denslags.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 Jeg leser noen få bøker flere ganger. The Picture of Dorian Gray, Kjærlighet i koleraens tid, Parfymen, Wuthering Heights og Harry Potter-bøkene er blant bøkene som får en nylesning fra tid til annen. Det er noe spesielt med slike favoritter som gjør at jeg føler jeg har kommet til en gammel venn når jeg leser dem 😅 Jeg har noen bøker jeg gjerne skulle lest på nytt også, men tiden strekker ikke til. Spesielt ikke når det stadig havner nye titler på leselista 😅 Som etter å ha lest tråden her.. Anonymkode: 93d2e...4aa
ostepop123 Skrevet 1. juni 2022 #19 Skrevet 1. juni 2022 Jeg leser sjelden bøker flere ganger, men åpnet Margaret Atwoods The Blind Assassin igjen forleden, og skjønte at jeg burde lese den på nytt. Men ja! Går gjerne på safari i egne hyller, jeg har masse jeg vil lese og masse jeg har lest, men ikke vil kvitte meg med. Det er en av de største luksusene i livet mitt, å ha plass til en mengde bøker. Jeg tenker på det som en skatt jeg kan forsyne meg av på en regnværsdag (eller under en pandemi, viste det seg).
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, noen. Som en med mastergrad i nordiske språk og litteratur er dette noe jeg bare tør å innrømme anonymt, men jeg har "Sagaen om Isfolket" som min hele-verden-suger-jeg-er-dritsliten-og-lei-meg-og-må-slappe-med-noe-hjernedødt-og-koselig-serie. Så der napper jeg altså ut en bok eller to i ny og ne. Ellers er det en del bøker jeg leser på nytt i forbindelse med jobb, spesielt klassikere fra Ibsen, Skram, Bjørnson, Hamsun osv., men også andre bøker kan bli blåst støv av og få sin renessanse dersom det er lenge nok siden sist. I tillegg har jeg en stor forkjærlighet for Harry Potter, så disse leses på nytt med noen års mellomrom. Anonymkode: cc9d7...50b Jeg leste "Sagaen om Isfolket" først da jeg var noen og 40 år, men kunne lest serien igjen, om jeg hadde den. Istedenfor går det i historiske klissromaner (de har langt bedre språk enn legeromanene, og holder man seg til en bestemt serie bruker de historiske dataene å stemme). Men jeg bruker disse som sovemedisin og når alt går imot og jeg bare trenger å koble ut hjernen, og til det formålet kan de godt leses flere ganger. Står i øyeblikket omtrent opp-ned pga. flytting, og det er bare å innrømme - jeg har altfor, altfor mye bøker. Har levert to poser med bøker til bruktbutikken, men det var bøker som jeg av en eller annen grunn hadde to av. Så å kvitte seg med disse merktes egentlig ikke på mengden bøker. Om noen skulle forsøkt å si hvem jeg er ut fra bøkene mine, da tror jeg den personen ville fått store problemer. Har masse klissromaner, har masse fagbøker/oppslagsverk tilknyttet høyere utdanning, har både norske og utenlandske klassikere, har 70-talls kvinneklassikere, hadde lest The L-shaped Room flere ganger noen tiår før noen hadde hørt om tv-serien, diktsamlinger, faktabøker, bøker om sære temaer og helt andre fagfelt enn jeg selv har - bare fordi det er artig å vite mer. Og en annen særinteresse - gamle, sære bøker som få har lest, slike som har ligget og støvet ned lenger enn jeg har levd og gjerne en god del mer enn dobbelt så lenge også. Fascinerende å lese om faktabøker som er 100 år eller fra 1800-tallet, forskere, misjonærer og eventyrer som reiste ut i en verden som fremdeles var ukjent, hvordan de så på verden, hvordan møtet med totalt fremmede var og tankene rundt disse møtene og andre sivilisasjoner, det å være årevis borte fra sine kjære uten muligheter for kontakt og uten å vite om de noen gang ville komme seg hjem i live. En enorm kontrast til dagens verden, og det er nesten vanskelig å forstå hvor fort utviklingen har gått. Har minst et par bøker med tittel noe à la "Blant hodejegere og kanibaler i Indonesien". Verdt et gjensyn med en del års mellomrom. Har omtrent alle fagbøkene fra min fars utdannelse, og de er også interessante mtp. hvor enormt verden har endret seg siden han begynte. Har funnet gamle norske klassikere på loppemarked som tydeligvis er lest av generasjoner, hvor ulike personer har gjort ulike notater i bøkene, plutselig innblandet en oppskrift på en familiemiddag. Har nå en god del bøker jeg aldri har lest, som jeg gleder meg til å ta fatt på når jeg bare har bært meg langt sterkere på xx antall bokesker... Og ja, jeg elsker følelsen av å føle at jeg ikke har noe å lese, gå på oppdagelsesferd i egne hyller og esker og plutselig oppdage en skatt jeg kan lese igjen. Jeg drømmer om et eget bibliotek en gang i fremtiden En godstol med skammel, et lite rundt bord stort nok til noen bøker, en tekopp, kjeks, et glass vin, sjokolade. Levende lys, duse farger, grønne planter, et usynlig musikkanlegg. En skrivepult. Fin og uforstyrret utsikt. Drømmer. Anonymkode: c56f9...647
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #21 Skrevet 1. juni 2022 Hva med deg selv, sug lut? Anonymkode: c56f9...647
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #22 Skrevet 1. juni 2022 Leser sjelden bøker flere ganger, leser mest krim. Men jeg skal jammen meg begynne med det nå. Har de siste par ukene sett et par filmer av bøker jeg vet jeg har lest, og dermed oppdaget at jeg ikke husker handlingen! Jeg husker karakterene, men ikke handlingen. Og da tenker jeg at bøkene fint kan gjøre nytte en gang til. Så det blir nok noe gjenbruk til ferien i år Anonymkode: fddeb...11e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #23 Skrevet 1. juni 2022 Jeg kan fint lese bøker flere ganger. Var en skikkelig lesehest som barn og ung, så har det blitt mindre i voksen alder, men leser fremdeles, hører og jevnlig på lydbok. Og er jo noen bøker man forelsker seg i, som man kan lese mange ganger. Eller bøker man ikke har lest på 20 år. Anonymkode: 79d61...a61
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #24 Skrevet 1. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det her er jeg redd for også. Jeg leser mange bøker på nytt, men en del bøker jeg leste da jeg var yngre tør jeg ikke lese igjen i frukt for å ødelegge minnene jeg har om dem. Blant annet bøkene om Elling, jeg har ikke engang turt å lese de nyeste, i frykt for å ødelegge minnene fra de første... Andre bøker har jeg lest nesten i filler. Anonymkode: 11097...42f Da kan jeg betrygge deg med at de nye bøkene om Elling ikke ødla minnet om de gamle. Tvert i mot. Men jeg har heller ikke turt å lese de gamle om igjen. Anonymkode: b395f...0de
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2022 #25 Skrevet 1. juni 2022 Bibelen kan leses flere ganger og få en helt annen mening enn første gang en leser. Er vel det eneste jeg leser flere ganger Anonymkode: 3d113...c14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå