Gå til innhold

Medikamenter for å snu døgnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har føkka opp døgnrytmen min totalt etter koronanedstengningen for 2 år siden. Jeg begynte å legge meg klokka 3 eller 4 om natta og sove helt til kl 15 eller 16 om ettermiddagen. Når landet åpna opp igjen etter noen måneder så har arbeidsdagene vært forferdelig tunge, men bare 3 timer med søvn natta før. Har fortsatt dette problemet ettersom jeg ikke har klart å snu døgnrytmen tilbake til normalt selv om jeg har prøvd så godt jeg kan veldig ofte. Selv om jeg legger meg tidlig så klarer jeg ikke å sovne før kl 4 eller 5 om natta. Så blir det liksom veldig tungt å stå opp før ettermiddagen. Dette har også medført at jeg har måttet skulke flere arbeidsdager ved å late som at jeg var syk, fordi jeg rett og slett var for sliten til å stå opp. Jeg kan ikke fortsette på denne måten, jeg må gjøre noe! Vet dere om noen medikamenter jeg får kjøpt på apoteket som faktisk funker, som faktisk hjelper meg fort tilbake til normal døgnrytme igjen? Medikamenter som ikke er sovepiller, takk? Sovepiller har jeg prøvd før, det ble bare verre.

Anonymkode: a8414...228

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melatonin.

Anonymkode: 4631a...78e

Skrevet

Modiodal. Bokstavelig talt, det er selve poenget med å bruke de. Fåes kun kjøpt på apotek. Kun etter å ha blitt skrevet ut som resept av lege.

Anonymkode: f90df...f63

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hei, jeg har føkka opp døgnrytmen min totalt etter koronanedstengningen for 2 år siden. Jeg begynte å legge meg klokka 3 eller 4 om natta og sove helt til kl 15 eller 16 om ettermiddagen. Når landet åpna opp igjen etter noen måneder så har arbeidsdagene vært forferdelig tunge, men bare 3 timer med søvn natta før. Har fortsatt dette problemet ettersom jeg ikke har klart å snu døgnrytmen tilbake til normalt selv om jeg har prøvd så godt jeg kan veldig ofte. Selv om jeg legger meg tidlig så klarer jeg ikke å sovne før kl 4 eller 5 om natta. Så blir det liksom veldig tungt å stå opp før ettermiddagen. Dette har også medført at jeg har måttet skulke flere arbeidsdager ved å late som at jeg var syk, fordi jeg rett og slett var for sliten til å stå opp. Jeg kan ikke fortsette på denne måten, jeg må gjøre noe! Vet dere om noen medikamenter jeg får kjøpt på apoteket som faktisk funker, som faktisk hjelper meg fort tilbake til normal døgnrytme igjen? Medikamenter som ikke er sovepiller, takk? Sovepiller har jeg prøvd før, det ble bare verre.

Anonymkode: a8414...228

Ikke sikkert det er døgnrytmen som er problemet, men at du har vent kroppen til å sove i 12 timer hver dag.  Bruk langhelgen som kommer til å slippe en natt, og så legge deg 21/22 og ha vekkerklokka på i helga. Så får du først styrt tiden, og så må du tvinge deg selv til å stå opp i jobb-tid. 

Anonymkode: a7776...52f

Skrevet

Du kan ikke prøve "ganske ofte", du må være helt konsekvent.

Sette vekkerklokken på kl 7 alle dager i uken, ikke tillate deg å sove på dagtid i det hele tatt. Du vil bli så trøtt til slutt av du sovner til vanlig tid.

Anonymkode: cfbab...275

Skrevet

Først bør du prøve litt mer iherdig å få orden på døgnrytmen selv. 

du må legge deg og stå opp til samme tid hver dag. Også på helg. Det betyr å ha på vekkeklokka også på lørdag og søndag samt legge seg til fornuftig tid også på helgedager. 

Du bør finne en aktivitet som gjør deg fysisk sliten på ettermiddag/tidlig kveld; gå raske turer, sykle, trene styrke osv. før du legger deg må du roe ned kroppen og hjernen. Telefon, nettbrett, tv osv bør slås av en time før du legger deg.

Skrevet

Hadde nok tatt en tur til legen, og få tatt blodprøver og. Er ikke normalt å sove så lenge.

Anonymkode: b0321...05b

Skrevet

Du må opp om morgenen uansett, det vil aldri fungere å snu det hvis du ikke står opp fordi du er for sliten.

Anonymkode: 398ad...15e

Skrevet

Stilnoct! Da kan du bestemme når du vil sovne å dermed komme tilbake i vanlige soverutiner.

Anonymkode: 53836...25d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Stilnoct! Da kan du bestemme når du vil sovne å dermed komme tilbake i vanlige soverutiner.

Merkelig at noen med en gang skal bruke slike sovetabletter. Det går faktisk an å prøve andre ting først.

Ser hvor mange som går rett til lege og gråter til seg sovetabletter på resept, absolutt ikke bra.

Prøv andre naturlige ting først, og det kan jo stå på viljen til den personen det gjelder 

Anonymkode: 3aa03...330

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Bestemme når du vil sovne? Hadde det bare vært så lett.

Anonymkode: 398ad...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...